Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door larsj »

Hallo,
Ik heb een buffervat van 800ltr, verwarmd door zowel heatpipes als een pellet/hout ketel. Als het vat op temperatuur is merk ik dat er lang gedoucht kan worden met weinig warmteverlies uit het vat. Echter, zodra de vloerverwarming aangaat vliegt de warmte uit het vat, zo snel dat de pelletketel (max 29kw) dat niet bij kan houden.

Nu vraag ik me af wat het beste is voor de pompsnelheid van de vloerverwarming, die kan op drie standen. De retourleiding van de vloerverwarming heeft nauwelijks warmte meer, nagenoeg koud. Heeft een hogere pompsnelheid nut? De vloerverwarming is qua oppervlakte ongeveer zo'n 70 a 80 m2.

Sowieso valt het me wat tegen hoeveel de pelletketel moet draaien voor de verwarming. Nadeel van een buffervat vind ik dat wanneer de pelletketel water levert van zo'n 65 graden het erg lang duurt voordat het buffervat weer op temperatuur is met een draaiende CV. Ik vraag me ook af of ik niet de pelletketel met een bijvoorbeeld een driewegklep direct op de CV kan schakelen.

Alvast bedankt voor de reacties.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door LeaD »

Heeft u een afzonderlijke verdeler met temperatuurregelaar voor uw vloerverwarming ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door larsj »

Ja die heb ik inderdaad, ik heb op de vloerverwarming een slimme thermostaat, deze zit voor de vloerverwarminggroep
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door JantjeV8 »

larsj schreef: 05 nov 2021, 21:15 Echter, zodra de vloerverwarming aangaat vliegt de warmte uit het vat, zo snel dat de pelletketel (max 29kw) dat niet bij kan houden.
Dan zou dat dus het warmteverlies of vermogen zijn wat uw woning nodig heeft. En da's inderdaad behoorlijk.
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door larsj »

Ja dat is inderdaad flink, maar mijn gasverbruik was normaal en de woning is redelijk tot goed gesioleerd, niet heel erg veel. Ik heb verder nog drie radiatoren maar ik merk dat zodra ik de vloerverwarming aanzet er heel veel warmte uit het vat gaat. Ik overweeg in de ruimte waar nu alleen vloerverwarming zit toch een radiator erbij te plaatsen. Die sluit ik dan aan op de warme leiding van de pelletketel.

Die geeft enorm veel warmte maar een hoop warmte stijgt op naar de bovenkant van het vat. Daar is het dan zo'n 65 graden en in het midden nog maar 35 tot 40. Ik krijg dus wel genoeg warmte van de pelletketel maar heb daar pas wat aan als die warmte gezakt is naar een lager deel van het buffervat. In mijn geval lijkt het buffervat dus beperkend te werken. Als de pelletketel direct op de CV zou zitten zou deze dit makkelijk aan moeten kunnen is mijn vermoeden.
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door larsj »

Het lijkt deels al opgelost. De verdeler van de vloerverwarming heeft 8 groepen, de thermostaten stonden helemaal open, die heb ik een stukje dichtgedraaid en dit blijkt genoeg om de ruimte verwarmen (het ging gewoon te hard). Daarnaast heb ik de pomp eens op de laagste stand gezet. Bij elkaar warmt de ruimte met de vloerverwarming nu sneller op terwijl de warmte veel minder hard uit het vat gaat.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door LeaD »

Is dit de eerste ingebruikname van de vloerverwarming ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door Ramon »

Bij elkaar warmt de ruimte met de vloerverwarming nu sneller op terwijl de warmte veel minder hard uit het vat gaat.
Okeeee... Dit zal wel gebaseerd zijn op gevoel, want dit is wiskundig niet uit te leggen...

Ik reed 100 en was na 1 uur op m'n bestemming.
Ik reed 50 en was na een half uur op m'n bestemming.

Of het vertrek en eindpunt zijn flexibel...

Je pompt er zulk warm water door, dat de leidingen zo warm worden, waardoor ze zo erg uitzetten, zodat het veel langer duurt dat het water in je vloer komt....
Tja... een mogelijkheid...

Of was het misschien minder koud buiten/binnen? (Ik denk misschien vreemd) waardoor de vloer eerder op temp zou kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Ramon op 07 nov 2021, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Was uw vloer nog helemaal koud toen u opmerkte dat uw buffer snel leeg ging? Want de vloer zal eerst op moeten warmen vooraleer hij als een massaverwarming zich gaat gedragen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door dormos »

800 liter buffer met water van max 65 graden is ook niet echt veel voor verwarming, daar ben je zo doorheen als je vloer veel warmte onttrekt.
Heb hier 4000 liter staan waarvan de top na stook houtvergasser 90 graden is en onderin 75-80 graden.
Hartje winter trek ik dat elke dag leeg tot de top nog 55-60 graden is.

Buffer en temperatuur zijn wellicht OK voor tapwater, maar voor verwarming volstrekt onvoldoende.
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door larsj »

JantjeV8 schreef: 07 nov 2021, 09:22 Was uw vloer nog helemaal koud toen u opmerkte dat uw buffer snel leeg ging? Want de vloer zal eerst op moeten warmen vooraleer hij als een massaverwarming zich gaat gedragen.
dat klopt, dit was de eerste keer dat de vloerverwarming aanging en hij moest nog opgewarmd worden. naast de vloerverwarming heb ik nog 3 radiatoren in het huis. de vloerverwarming is wel flink in oppervlakte, dus op zich ook wel logisch dat die de meeste warmte vraagt

toen ik nog op gas zat lette ik er eerlijk gezegd nooit zo op, nooit de groepthermostaten of naar de pomp gekeken, nu dat wat beter is afgesteld lijkt het wel beter te werken. thermostaten eerst bijna dicht, en dan steeds een beetje open (per dag doe ik dit) om te kijken hoe warm ik de ruimte krijg. nu is het ook zaak om de vloerverwarming niet teveel te laten afkoelen want eenmaal afgekoeld kost het erg veel warmte om deze weer op temperatuur te krijgen
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door larsj »

dormos schreef: 08 nov 2021, 09:24 800 liter buffer met water van max 65 graden is ook niet echt veel voor verwarming, daar ben je zo doorheen als je vloer veel warmte onttrekt.
Heb hier 4000 liter staan waarvan de top na stook houtvergasser 90 graden is en onderin 75-80 graden.
Hartje winter trek ik dat elke dag leeg tot de top nog 55-60 graden is.

Buffer en temperatuur zijn wellicht OK voor tapwater, maar voor verwarming volstrekt onvoldoende.
ok dank voor je informatie.. ik zal dat ook eens proberen, gewoon wat hoger stoken inderdaad en kijken wat het resultaat is.. ik verloor eerst ook veel warmte uit het buffervat maar dat is nu ook opgelost door een klep tussen het buffervat en de cv te zetten.. deze klep laat ik schakelen door mijn thermostaat.. ik verloor namelijk veel warmte ook als de cv thermostaat uitstaat. omdat mijn vat op de begane grond staat en mijn radiatoren op de 1e en 2e verdieping staan was er een natuurlijke trek, de warmte bleef opstijgen en de CV leidingen waren altijd warm

al met al. mooie techniek en ook best wel leuk om uit te zoeken,.je wordt je ook veel bewuster van je energieverbruik
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Pompsnelheid vloerverwarming icm buffervat

Bericht door larsj »

Ramon schreef: 07 nov 2021, 09:18
Bij elkaar warmt de ruimte met de vloerverwarming nu sneller op terwijl de warmte veel minder hard uit het vat gaat.
Okeeee... Dit zal wel gebaseerd zijn op gevoel, want dit is wiskundig niet uit te leggen...

Ik reed 100 en was na 1 uur op m'n bestemming.
Ik reed 50 en was na een half uur op m'n bestemming.

Of het vertrek en eindpunt zijn flexibel...

Je pompt er zulk warm water door, dat de leidingen zo warm worden, waardoor ze zo erg uitzetten, zodat het veel langer duurt dat het water in je vloer komt....
Tja... een mogelijkheid...

Of was het misschien minder koud buiten/binnen? (Ik denk misschien vreemd) waardoor de vloer eerder op temp zou kunnen zijn?
inderdaad, logisch klinkt dat niet, maar zoals hier al werd gevraagd, 'was je vloer misschien nog heel koud?' dat was inderdaad het geval.. ik stook de vloerverwarming nu op 18 a 19 graden en laat hem nu niet verder afkoelen dan 14 a 15 graden.. ik weet niet of dat correct/handig is maar ik merk nu dat wanneer de CV thermostaat aanspringt het redelijk snel warmer wordt in de ruimte met vloerverwarming, waardoor de pelletketel het ook kan bijhouden

met de huidge temperaturen verstook ik ongeveer 8 a 10kg pellets per dag, dat lijkt met nog te overzien, ook qua prijs want ik koop de pellets in bulk per 1250kg
Plaats reactie