Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Arnemotz
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2021, 13:06

Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door Arnemotz »

Goedemiddag,
Zal me even kort voorstellen,
Ik ben arne motz 29 jaar oud en woon in Overijssel.
Heb veel gelzen op het forum en veel van de verhalen geleerd maar nu zit ik met een probleem..
En je raad het al .. vandaar dat ik hier ben.
Ik heb alles aan laten leggen door een zeer goede installateur die helaas kort geleden is overleden.
Maar hij was hier nog niet klaar en als nu iemand ander het over moet nemen word het nogal lastig dus heb besloten om het zelf te gaan doen aangezien ik dat ook wel mooi werk vind.

Bestaande situatie:
Heb een hout cv kachel
48 heatpipes en een hygiëne buffervat van 600l
Met daarachter de cv ketel
Heb een besturingssysteem van resol mx
23 m2 vloerverwarming
De rest gewoon radiatoren

Omschrijving wat ik graag wil in de nieuwe situatie:

Hout cv kachel
48 heat pipes
600l hygiëne buffervat (in huis)
Voor in de schuur heb ik een 50kw pelletkachel gekocht.
Ook licht er een 2x32mm in een isolatie buis van rond 160 van 35m1 lang naar huis toe
De cv ketel wil ik dus laten vervallen.
(Volgend voorjaar wil ik in de schuur nog een buffervat van 1500 of 2000 l met nog eens 48 heatpipes) eerst dit even klaar maken en dan even weer sparen :D

Verbruikers die ik graag appart wil regelen:

23m2 vloerverwarming (badkamer washok en hal)
50m2 vloerverwarming (kantine en katoor)
100m2 vloerverwarming (schuur)
2.5m3 aquarium (dmv warmtewisselaar)
50m3 vijver (dmv warmtewisselaar en 50m2 vloerverwarming)

Wie wil mij helpen met het maken van een kloppend werkend hydraulisch schema inclusief locatie evt voelers en thermostaten zodat ik aan de slag kan..


Met betrekking tot de aansturing van de resol mx besturing heb ik ook nog wel wat vragen ook al heb ik de gebruiksaanwijzing al 3x gelezen maar dat kan later wel.

Ik ben benieuwd naar jullie goede tips of evt aanmerkingen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door Ramon »

Hallo en welkom namens mij.

Wat ik niet snap, maar misschien snap ik het niet:

Je had een hele goede loodgieter, maar geen schema, en wil het zelf aan gaan sluiten...

Ik heb een hele goede hovenier, maar zoek nog iemand die een tuintekening kan maken, zodat ik zelf de tuin kan doen...
Arnemotz
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2021, 13:06

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door Arnemotz »

De beste man had die tekening in zijn hoofd zitten.want hij deed dagelijks niks anders dan zulke systemen...
Dus was hij geen tekening nodig
Maarja aangezien hij van het dak gevallen is begin dit jaar kan ik hem helaas niet meer vragen hoe hij het bedacht had.
Dus vandaar dat ik hier om hulp vraag.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door Ramon »

Er zijn plenty installateurs, die je met jou "problemen" kunnen helpen. En aan een degelijke tekening kunnen helpen.

Hier zijn er ook genoeg.

Maar het probleem, om hier geholpen te worden, zit hem denk ik in het volgende:

Als ik je lijstje hoor, heb je over geld weinig te klagen. Niet veel mensen hebben zo'n grote schuur, vijver, aquarium. Om die nu ook allemaal warm te houden, kost ontzettend veel energie.

Dit forum heet: ecologieforum. Hoe gaan we ecologisch om, met de aarde. Dat komt neer op: consuminderen.

Jou verhaal heeft meer weg van consuMEERen. Daarom hebben er weinig mensen, denk ik, trek om jou te helpen. Ik denk dat iedereen denkt: ga maar lekker naar een loodgieter.

Het is geen onwil. Het past hier (op dit forum) eigenlijk niet.
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 31 okt 2021, 06:58 Als ik je lijstje hoor, heb je over geld weinig te klagen.
Om die reden wordt er met half werk gestart en volgend jaar het vervolg, als we wat gespaard hebben . Begint goed .

Nadat alles deskundig met kennis van zaken geïnstalleerd en aangesloten is moet er ook nog ingeregeld worden . Wie ?

Bij een voorontwerp horen er ook nog wat berekeningen en of metingen, hoe zit het daarmee ? Huidig gas- en houtverbruik bijvoorbeeld ? Isolatiegraad ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door pelletpower »

35 m tov huidige gasketel gaat nogal wat verlies geven. Daar komt dan grote buffer bij die nogal wat verliest. Hmm, als dit allemaal maar geen grote tegenvaller wordt, want aan het einde van de rit moeten pellets gewoon gekocht worden. Laten we het over het ecologische aspect maar niet hebben.
Arnemotz
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2021, 13:06

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door Arnemotz »

Ramon schreef: 31 okt 2021, 06:58 Er zijn plenty installateurs, die je met jou "problemen" kunnen helpen. En aan een degelijke tekening kunnen helpen.

Hier zijn er ook genoeg.

Maar het probleem, om hier geholpen te worden, zit hem denk ik in het volgende:

Als ik je lijstje hoor, heb je over geld weinig te klagen. Niet veel mensen hebben zo'n grote schuur, vijver, aquarium. Om die nu ook allemaal warm te houden, kost ontzettend veel energie.

Dit forum heet: ecologieforum. Hoe gaan we ecologisch om, met de aarde. Dat komt neer op: consuminderen.

Jou verhaal heeft meer weg van consuMEERen. Daarom hebben er weinig mensen, denk ik, trek om jou te helpen. Ik denk dat iedereen denkt: ga maar lekker naar een loodgieter.

Het is geen onwil. Het past hier (op dit forum) eigenlijk niet.
Daarom wil ik juist op een zo'n milieu vriendelijke manier toch mijn hobby verwarmen...
De pelletkachel kan tevens ook gewoon brandhout in gestookt worden...
En ik ben ook wel bereid diegene die mij een degelijke tekening maakt gewoon te betalen voor de tekening en een donatie aan dit platform doen..
Hout halen we uit ons eigen bos (van mijn ouders) waar we ook elke x weer nieuwe bomen planten.
Uiteindelijk wil ook ook zelf proberen de pellets te gaan maken dmv zaagsel van een bedrijf hier uit de buurt..
Ik ben een man die niet graag stilzit
En heb er ook wel wat voor over...
Arnemotz
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2021, 13:06

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door Arnemotz »

LeaD schreef: 31 okt 2021, 08:49
Ramon schreef: 31 okt 2021, 06:58 Als ik je lijstje hoor, heb je over geld weinig te klagen.
Om die reden wordt er met half werk gestart en volgend jaar het vervolg, als we wat gespaard hebben . Begint goed .

Nadat alles deskundig met kennis van zaken geïnstalleerd en aangesloten is moet er ook nog ingeregeld worden . Wie ?

Bij een voorontwerp horen er ook nog wat berekeningen en of metingen, hoe zit het daarmee ? Huidig gas- en houtverbruik bijvoorbeeld ? Isolatiegraad ?
Deze reactie begrijp ik niet goed...
Maar ik verbruik nu ongeveer 2000m3 gas
En 10m3 hout
En wil dit dus wat uitbereiden...
Huis heb ik geïsoleerd zo goed ik kan 10 cm pir onder de vloer aangebracht.
En dak ook 10 cm pir
Het stukje nieuwbouw is 14cm isolatie rc 6.05
Alleen de spouw kan beter alleen doordat de vorige bewoners dit al eens gedaan hebben met waardeloos poreuze spul.
Wil dit niet nog eens
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door pelletpower »

Uiteindelijk wil ook ook zelf proberen de pellets te gaan maken dmv zaagsel van een bedrijf hier uit de buurt..
Vergeet dat gerust, tenzij je echt teveel tijd en geld hebt. Maar je hebt natuurlijk recht op je eigen mislukkingen.

Lees je eens in, schema's genoeg hier. Zelf ben ik wel weg van die terugslagkleppen zodat de gas cv kan blijven zitten waar ie zit. Het is belangrijk dat je dit zelf allemaal begrijpt, er gaan zich rare dingen voordoen. Wel zo fijn dat je die problemen zelf op kunt lossen zonder telkens iemand te moeten raadplegen. De hardware was voor mij niet zo moeilijk, dat betekent dat het voor jou ook niet moeilijk kan zijn. De software/domotics was wat lastiger. Ook zon voorbeeld dat je het zelf moet bouwen, dan kun je het ook zelf repareren. Moet je dat te vaak doen, dan heb je dus iets fout ontworpen.

Dus begin te lezen, zoek op aansluitschema's. Sommige pelletkachels hebben iets van een retourtemp verhoging /laddomat nodig, sommige niet, enz enz. Waarschijnlijk jij wel ivm stukhout enz enz.
Arnemotz
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2021, 13:06

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door Arnemotz »

pelletpower schreef: 31 okt 2021, 13:38 35 m tov huidige gasketel gaat nogal wat verlies geven. Daar komt dan grote buffer bij die nogal wat verliest. Hmm, als dit allemaal maar geen grote tegenvaller wordt, want aan het einde van de rit moeten pellets gewoon gekocht worden. Laten we het over het ecologische aspect maar niet hebben.
Als ik nu ziet wat mijn heatpipes nu zomers doen echt gigantisch veel... en met die over warmte wat ik niet gebruik die wil ik graag gebruiken om mijn vijver op temperatuur te houden.
Swinters heb ik te weinig vandaar de pelletketel maar dan hoeft de vijver niet verwarmt worden...
Arnemotz
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2021, 13:06

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door Arnemotz »

pelletpower schreef: 31 okt 2021, 16:11
Uiteindelijk wil ook ook zelf proberen de pellets te gaan maken dmv zaagsel van een bedrijf hier uit de buurt..
Vergeet dat gerust, tenzij je echt teveel tijd en geld hebt. Maar je hebt natuurlijk recht op je eigen mislukkingen.

Lees je eens in, schema's genoeg hier. Zelf ben ik wel weg van die terugslagkleppen zodat de gas cv kan blijven zitten waar ie zit. Het is belangrijk dat je dit zelf allemaal begrijpt, er gaan zich rare dingen voordoen. Wel zo fijn dat je die problemen zelf op kunt lossen zonder telkens iemand te moeten raadplegen. De hardware was voor mij niet zo moeilijk, dat betekent dat het voor jou ook niet moeilijk kan zijn. De software/domotics was wat lastiger. Ook zon voorbeeld dat je het zelf moet bouwen, dan kun je het ook zelf repareren. Moet je dat te vaak doen, dan heb je dus iets fout ontworpen.

Dus begin te lezen, zoek op aansluitschema's. Sommige pelletkachels hebben iets van een retourtemp verhoging /laddomat nodig, sommige niet, enz enz. Waarschijnlijk jij wel ivm stukhout enz enz.
Klopt en de houtkachel is natuurlijk al aangesloten zelfde als de heatpipes alleen ik wil eigelijk helemaal het gas af laten sluiten en mezelf redden door hout uit ons eigen bos en als het echt nodig is evt pellets...
Heb ook 30 zonnepanelen welke ik straks ook offgrid wil gaan gebruiken met accu's

Ik had al heel veel gelezen maar hoopte eigelijk dat iemand een compleet schema zou willen maken voor mijn systeem zodat ik daar mee aan de slag kan.. en daarom wil ik daar ook gerust voor betalen...
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door LeaD »

Rendementsvolle cv-kachel ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Arnemotz
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2021, 13:06

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door Arnemotz »

LeaD schreef: 31 okt 2021, 17:23 Rendementsvolle cv-kachel ?
Tja ik stook altijd op hout thuis dus daarom leek het mij zinvol op die warmte ook te gaan gebruiken om mee te douchen etc...
Het rendement is volgens mij 89% 3kw in de kamer en 15 kw naar het cv circuit
En voor de pelletkachel betreft
Die heeft een rendement van 92%

Dus dat lijkt me best goed
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door LeaD »

Buffervat 600L is ook van een dikke "extra" laag isolatie voorzien ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Arnemotz
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2021, 13:06

Re: Hulp nodig met het ombouwen van mijn huidige systeem ivm pelletkachel aanschaf

Bericht door Arnemotz »

LeaD schreef: 31 okt 2021, 19:32 Buffervat 600L is ook van een dikke "extra" laag isolatie voorzien ?
Ja hier kon ik kiezen uit 2 opties en ben voor de dikke pir isolatie om het biffervat gegaan uiteraard.
Alle leidingen heb ik ook allemaal voorzien van een dikke mantel isolatie
Plaats reactie