Welke isolatie: lichtleem of houtwolvezel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Welke isolatie: lichtleem of houtwolvezel

Bericht door fietser »

Hallo iedereen,

inmiddels hebben wij in ons aanvankelijk volledig ongeisoleerde huis de woonkamer, het vertrek waar wij het meest verblijven, laten isoleren met Gutex 10 cm dikke Thermoroomplaten. Dit gaat wel in tegen de waarschuwingen die wij op dit forum kregen (precieze max. dikte laten uitrekenen hebben wij niet gedaan maar dit zou vast lager dan 10 cm uitkomen). Wij hebben hier wandverwarming op bevestigd en laten afstucen met leem. Tot nu toe zijn we erg tevreden met het resulstaat: we hebben de indruk dat de warmte veel langer in de ruimte blijft en in de zomer wordt het er uiteindelijk ook warm maar voor ons gevoel minder snel dan enkele moderne panden waar wij zijn geweest. Of er (condensatie)vocht en schimmel in de muur komt weten wij nog niet maar wij vermoeden dat dit mee gaat vallen.

Kortom, het zou niet raar zijn om opnieuw voor houtwolvezelisolatie te kiezen voor de nog te isoleren ruimten. 1 ruimte is groot: 10x10 meter en in een ander topic heb ik al gevraagd naar de verschillen tussen de diverse merken zoals Gutex, Schneider best wood, Pavatex en Steico. Gutex is een stuk duurder dan de rest en gebruikt 4% PUR als bindmiddel. Dit wist ik nog niet toen wij de iso platen lieten plaatsen. Maar met deze wetenschap ben ik bij de overige fabrikanten gaan kijken. Het komt er op neer dat Steico en Schneider net als Gutex met een droog proces werken en ongeveer 4% bindmiddel toevoegen wat vaak een polymeer (kunststof?) of PU hars is. Alleen bij Pavatex lijkt het er op dat ze naast met een droog proces ook met een nat proces werken en dat de samenstelling van het bindmiddel iets anders is: o.a. PVAc lijm (houtlijm?) volgens de online gegevensbladen, en voor Steico Standard (wat ik niet meer als product op hun website kan vinden) 1% zetmeel en 0,5% paraffine. Maar volgens een reactie op mijn vraag over de ingredienten aan Soprema / Pavatex kreeg ik als reactie: om de houtvezels bij elkaar te houden gebruiken we een polymeer(max.5%) die onder invloed van stoom overgaat in een onschadelijke verbinding waardoor het materiaal na afloop levensduur teruggegeven kan worden aan de natuur.

Voor mij blijft het bij sommige producten en fabrikanten wat onduidelijk wat er precies aan bindmiddel in de isolatieplaat zit. Voor Gutex kom ik, voor onze grote ruimte toch op zo'n 50 kg PUR hars uit in totaal. Dat lijkt mij best wat. Alleen de Pavatex Standard plaat, aangenomen dat het datablad nog klopt, zou slechts 1,5% bindmiddel hebben wat voornamelijk uit zetmeel bestaat.

Maar door deze onzekerheid en onduidelijkheid over wat er nou precies in zit in welke mate vind ik lichtleem weer een interessante optie worden. Hier heb ik eerst van af gezien omdat het mij arbeidsintensief leek om te maken en moeilijker dan het bevestigen van kant en klare platen. Maar in het geval van lichtleem weet je wel wat er aan materiaal in je huis gaat. Vandaar opnieuw de overweging. Kunnen jullie hier nog iets over zeggen? Sla ik te ver door in de materie door te twijfelen aan houtwolvezelisolatie vanwege enkele procenten bindmiddel waarvan ik niet helemaal zeker weet of het volledig afbreekbaar is? Of is dit genoeg reden om voor iets als lichtleem te kiezen? Is zo'n Gutex Thermoroom plaat met 4% PUR hars echt makkelijk te recyclen en is het onschadelijk voor het milieu als je het bij wijze van spreke opbrandt of ondergraaft in je tuin?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welke isolatie: lichtleem of houtwolvezel

Bericht door Pietje »

Afhankelijk van waar je in Nederland woont zou ik me niet zo druk maken over de recyclebaarheid. Grote kans dat je huis eerder wegspoelt dan dat het voor recycling in aanmerking komt.
De hars zelf is wel bepalend voor de dampopenheid. Gelijmd met pur betekent tamelijk tot geheel dampdicht. En dat lijkt me tricky. Vocht dat de muur in gaat, moet er toch een keer uit kunnen, naar binnen of naar buiten.
Als je snel klaar wilt zijn, zodat je tijd hebt om geld te verdienen, dan kun je prima voor kant-en-klaar gaan. Als je weinig geld hebt maar daardoor vaak meer tijd, dan ga je lekker met zand, klei en water spelen. Daar wordt je heel gelukkig van, want net als vuur zit werken met klei en water in onze genen... :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Welke isolatie: lichtleem of houtwolvezel

Bericht door fietser »

Hoi Pietje, dank voor je reactie. Wat ik persoonlijk minder aantrekkelijk aan de houtwolvezelplaten vind, is dat in ieder geval een aantal platen PUR harsen bevatten waarvan ik vermoed dat deze moeilijk te recyclen zijn. Het gaat dan vaak om ongeveer 4 tot 5 procent, maar als je zoals in ons geval een ruimte van 10x10 meter (a 3 meter muurhoogte) gaat bekleden, dan kom je, aangenomen dat mijn berekening correct is, toch nog op 50 kg PUR hars uit in totaal. Dat lijkt best wat. Daarom neig ik nu toch sterk naar lichtleem omdat dit 100% afbreekbaar is. Wel veel meer werk.

Dezelfde vraag heb ik in feite ook voor verwarming voor deze ruimte: kies ik wel of niet voor wandverwarming? Wij hebben nu wandverwarming in onze woonkamer (i.c.m. Gutex houtwolvezelisolatieplaten en leemstuc) en dit bevalt erg goed. Echter, er zit wel ongeveer 350 meter pvc wandverwarmingsbuis in. Een boel kunststof dus. Nu hebben wij in deze woonkamer ook een houtkachel en dat bevalt ook goed. Daar wordt de luchtkwaliteit wel iets minder door, maar ik vind het acceptabel. De warmte is prima. En de techniek is eenvoudig wat mij aanspreekt. Daarom ook nog de tweede vraag: wil ik wel wandverwarming in de nieuwe te isoleren ruimte?
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Welke isolatie: lichtleem of houtwolvezel

Bericht door fireblade »

dat ligt er denk ik helemaal aan waar je die ruimte voor gaat gebruiken, 100m2 is nogal wat om die te verwarmen zoals de woonkamer. En hoe wordt het water van de wandverwarming nu verwarmd? En ja, hoever wil je doorgaan over het al dan niet recyclebaar zijn van je huis?, je wandverwarming is ook van kunststof buis, je riolering ook van pvc, evenals de elektrabuis. Misschien zitten er nu ook al wel materialen in die niet te recycelen zijn. Ik denk dat je doel moet zijn om comfortabel te wonen met zo weinig mogelijk energiegebruik.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welke isolatie: lichtleem of houtwolvezel

Bericht door Pietje »

De keuze wandverwarming (met CV neem ik aan?) of een kachel (Batch Box massakachel?) heeft grote invloed op de hoeveelheid werk die je er mee gaat krijgen. Maar het pvc probleem is op te vangen door LDPE leidingen te gebruiken. Van alle kunststoffen is dat het meest makkelijk af te breken / te recyclen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie