Bij verwarmen met E-Boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wouter1987
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:51

Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door Wouter1987 »

Beste,

Reeds een jaar hebben we zonnepanelen en zitten met 1800kWh overschot.
De installatie is berekend voor een toekomstige airco.
Momenteel hebben we nog een terug draaiende teller maar deze zal in de loop van volgende jaren wel vervangen worden (België).
Maar we komen ooit in een situatie waarbij de overschotten actueel moeten weggewerkt worden.

Dus momenteel heb ik gewoon 1800kWh overschot.
Deze 1800kWh zou ik nu willen opgebruiken om zo de gas factuur te reduceren.
We hebben een bulex combiketel. Voor vloerverwarming en SWW.

Ik zou een 150L E-Boiler (tweedehands) aanschaffen om te gebruiken in één van volgende opties:
1- E-Boiler in serie voor de combiketel voor CV te ondersteunen.
2- E- Boiler in serie voor de combiketel om SWW te ondersteunen/overnemen
3- E- Boiler parallel met combiketel om SWW te ondersteunen/overnemen met 3-weg ventiel.

Opmerkingen bij optie 1:
Extra verliezen door het boilervat.
Enkel te gebruiken in het winterseizoen. Dus niet interessant als onze teller niet meer terug draait.
Ik weet niet zeker of er een extra drukvat moet komen, of het bestaande drukvat genoeg is om de extra 150L op te vangen bij het opwarmen.


Opmerkingen bij optie 2:
Lijkt me een goeie oplossing. Aan de hand van een meter laat ik de boiler draaien tot er ongeveer 1800kWh verbruikt is.
Als we geen gebruik meer kunnen maken van terugdraaiende teller, maak/koop ik een schakeling waarbij de overproductie van zonnepanelen naar de E-boiler gaat en niet naar het net.
Als er in die situatie geen of weinig overproductie is voor langere tijd (winter), kan het gebeuren dat de temp van 55 a 60 graden niet bereikt wordt en is er kans op legionella.
Geen idee of de naverwarming door de CV (60graden) daar voldoende voor is?

Opmerkingen bij optie 3:
Hierbij zou ik de E boiler parallel zetten en eerst laten opwarmen tot 55 a 60 graden en pas dan het 3-weg ventiel laten voorkeur geven aan de boiler. Zo is er geen gevaar voor legionella.
Ik zat met het idee om een thermostatisch 3-weg ventiel gebruiken met de E-boiler op de koude kant en ketel op de warme kant.
Bij vraag zal dus eerst de ketelaangesproken worden, doordat dit warmzal zijn zal de thermostaat reageren en water nemen van de koude aanvoer (die in het beste geval ook warm is waardoor het ventiel volledig de koude aanvoer zal nemen zolang de temp van de boiler hoger is dan de ingestelde temp van de thermostaat. Als deze te laag wordt (minder dan 55graden) zal de ketel terug overnemen.

Optie 3 vervalt natuurlijk als ik me geen zorgen hoef te maken over legionella.
Onze combiketel (Bulex themacondens 30/35 -B) is niet gemaakt om met voorverwarming (zonne collector) samen te werken,
maar uit de technische fische staat er dat aanvoer temp 80 graden mag hebben.
Ik zou de boiler tot 60graden laten opwarmen.

Welke optie vinden jullie het beste en wat zijn je opmerkingen?
Zijn er mensen die me dit hebben voorgedaan? Ik vermoed van wel :-)

Update 05/10/2021
Na er eens over te slapen,
optie 1 zou ik al laten afvallen.
Naar de toekomst toe, met wegvallen terugdraaiende teller, lijkt het mij beter om het SWW op te warmen.
Aangezien dit het ganse jaar door loopt en voornamelijk in de zomer overproductie zal plaats vinden.
Laatst gewijzigd door Wouter1987 op 05 okt 2021, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door Paul Joosten »

Vuistregel voor expansievat berekening: ca. 12% van het systeemvolume. Als je weet wat het huidige volume is en je met 150L extra niet (veel) onder de 12% zakt is geen extra expansievat nodig. Hoe lager het percentage hoe hoger de drukverschillen tussen een volledig koude en een volledig warme installatie.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Wouter1987
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:51

Re: Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door Wouter1987 »

Dit weekend heb ik de E-Boiler gehangen.
Daarna nog alle aansluitingen.
Sinds gisteren voor de eerste keer het vat opgewarmd.

Voorlopig staan ze parallel met elkaar door middel van kranen.
Ofwel de combiketel, ofwel de E boiler.
Het laatste dat ik wil is schade toedoen aan de combiketel.

Kent er iemand een opstelling ivb een elektronisch ventiel,
die zelf schakelt naar de combiketel als de E boiler onvoldoende warm heeft?

Of weet er iemand of de Bulex themacondens 35F - B geschikt is om de E-Boiler ervoor in serie te plaatsen?
Zo heb ik het ventiel niet nodig.
Zal de verwarming dat niet aanslaan als het aangevoerde water warm genoeg is of gebeurd dit sowieso bij water afname?
Mijn kennis van combiketels is niet groot.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door LeaD »

Thermostatische mengkraan . Geen elektro .

Wat legionella betreft, het hoeft niet altijd 60°C te zijn . Wel eens in de zoveel tijd . Wie laat er water van 60°C uit zijn douchekop lopen ? :oops:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door LeaD »

Combiketel heeft een micro-boiler, waarom zou deze niet gevoed mogen worden met warm water ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door Albert van WdJ »

LeaD schreef: 29 okt 2021, 09:41 Combiketel heeft een micro-boiler, waarom zou deze niet gevoed mogen worden met warm water ?
Meestal is het zo dat je de combiketel mag voeden met heet water op de koud water-inlaat als hij ook geschikt is voor naverwarming van een zonneboilersysteem.
Change, before you have to.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door LeaD »

Zonneboilers hebben wel eens de eigenschap om van tijd tot tijd heel erg heet te worden . Lijkt mij hier toch niet het geval .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Wouter1987
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:51

Re: Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door Wouter1987 »

LeaD schreef: 29 okt 2021, 08:59 Thermostatische mengkraan . Geen elektro .

Wat legionella betreft, het hoeft niet altijd 60°C te zijn . Wel eens in de zoveel tijd . Wie laat er water van 60°C uit zijn douchekop lopen ? :oops:
Hoe zou je dit dan aansluiten? Naar mijn mening laat de thermostatische mengkraan warm water door tot dat de gewenste temp bereikt is.
Daarna snoert hij het warme water en laat ook koud water door om rond de gewenste temp te blijven.

Dus weet ik niet goed hoe je het hier zou aansluiten?

Mvg,
Wouter1987
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:51

Re: Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door Wouter1987 »

Albert van WdJ schreef: 29 okt 2021, 09:58
LeaD schreef: 29 okt 2021, 09:41 Combiketel heeft een micro-boiler, waarom zou deze niet gevoed mogen worden met warm water ?
Meestal is het zo dat je de combiketel mag voeden met heet water op de koud water-inlaat als hij ook geschikt is voor naverwarming van een zonneboilersysteem.
Bij aankoop hebben ze me gemeld dat deze niet geschikt was voor naverwarming voor zonneboiler.
Of hij geschikt is voor naverwarming van een E-Boiler weet ik niet.

Nu draait deze dus op dag tarief. Geen idee of we hiermee het weekend kunnen overbruggen.
Als de terugdraaiende teller weg valt zou ik kijken om hem gemoduleerd te laten opwarmen als er overproductie is.
In de zomer zal dit geen probleem zijn. In de winter verwacht ik dagen dat we niet tot aan de gewenste temp raken.
Hiervoor zou ik wel naverwarming nodig hebben van de combiketel.

Mvg,
Wouter1987
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:51

Re: Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door Wouter1987 »

Update:
Sinds 28/10/2021 de elektrische boiler gehangen met een meter er tussen.
1MWh verbruikt in 7 maand (2 volwassen + 2 kinderen). Dus de 1,8MWh zal nipt behaald worden.

We zitten ook nog altijd zonder digitale meter en capaciteits tarief.
Dus verdere ontwikkeling voor modulerend verbruik is er ook nog niet.

Weet er verder iemand of de gasketel gebruikt mag worden voor naverwarming van de elektrische boiler?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door Paul Joosten »

Kijk daarvoor de specificaties van je ketel na. Wat is de maximale temperatuur die hij aan de ingang verdraagt? Kan het water uit jouw boiler warmer zijn? Nadeel: wanneer de boiler al voldoende warm is zal de CV het water nodeloos afkoelen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Wouter1987
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:51

Re: Bij verwarmen met E-Boiler

Bericht door Wouter1987 »

Ik heb nog eens gekeken en deze keer wel gevonden.
Maximaal 80 graden. Dus kan de E-Boiler voor de gasketel staan.
Plaats reactie