schelpen onder de vloer?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

schelpen onder de vloer?

Bericht door fietser »

hoi, wij hebben last van hoge grondwaterstanden zodat kelder en ruimten onder onze houten vloeren soms onder water staan. (enkele centimeters). Ons huis staat op kleigrond. Nu is de ruimte onder de woonkamervloer te ondiep om daar makkelijk schelpen te storten, maar we hebben ook nog een vochtige trapkast waar onder de vloer ook soms enkele centimeters grondwater staat. Ik heb wel eens gelezen over het storten van schelpen als oplossing voor vochtproblemen onder de vloer: de ruimte zou hier droger van worden, het zou een klein beetje kunnen isoleren en het zou schimmels en bacteriën verdringen. Dat klinkt als iets moois.

Voordat ik dit ga bestellen en plaatsen wil ik onderzoeken of dit ook echt zo is. Kunnen jullie nog iets zeggen over het nut en de werking van schelpen als oplossing voor vochtige ondervloerse ruimten?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: schelpen onder de vloer?

Bericht door Pietje »

Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik moet afgaan op de beschrijving dan ziet het er wel heel betrouwbaar uit. Het gaat om het tegenhouden van de verdamping, vocht vindt het lastiger om uit kalk te verdampen dat uit zand of gewoon een waterplas (veldcapaciteit). Dus ik ben geneigd deze eigenschappen inderdaad aan schelpen toe te schrijven.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: schelpen onder de vloer?

Bericht door Loe »

Ik heb er ook wel eens naar gekeken op internet.
Mijn kruipruimte is ook pis vochtig, en heb de kruipruimte vol gestort met een soort kunststof chips die je ook wel eens in verpakkingen aan treft.
Het spul kwam in grote zakken aan.
Je kunt het zelf doen, want het weegt werkelijk niks.
Ik had de vloer toch open liggen bij de verbouwing.
Je Kun 't als 't moet met een bladblazer het spul naar de moeilijk bereikbare plekken blazen als het moet.
Het isoleert geweldig want er is geen optrekkende kou meer vanaf de grond.
Ook kan ik me voorstellen dat het gewoon met de grondwater stand mee omhoog en omlaag gaat.
Voordeel is ook.
Mocht het nodig zyn. Kun je de chips aan de kant duwen en onder de vloer komen.
Dat lukt je nooit met schelpen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: schelpen onder de vloer?

Bericht door JantjeV8 »

Vooropgesteld dat ik er niet de kennis van heb, maar zouden die schelpen niet juist zich volzuigen met vocht en zodoende alleen maar meer vocht aantrekken?
Die kunststof dingen zullen zich niet volzuigen, werkt enigszins als een dampremmend scherm stel ik me zo voor.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: schelpen onder de vloer?

Bericht door fireblade »

schelpen zorgen idd voor een bodemafsluiting, maar deze is niet zodanig dat als het grondwater stijgt, dit toch door de schelpen naar boven komt. Dit gebeurt ook al bij je gemetselde trapkast waar dan water op de vloer komt. Dus die schelpen doen er niets tegen. Misschien een drainageleiding om het huis?
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: schelpen onder de vloer?

Bericht door fietser »

Hoi dank voor jullie reacties en tips. Kunststofproducten wil ik zo veel mogelijk vermijden in huis omdat dit een aardolieproduct is en volgens mij niet altijd goed gerecycled wordt. Vandaar het idee van schelpen, die groeien opnieuw aan en klinken mij duurzamer in de oren. Maar na het lezen van jullie reacties ben ik nog niet overtuigd... Drainage lijkt mij een forse ingreep, vandaar dat ik eerst naar eenvoudigere / goedkopere alternatieven wil kijken.

De oorzaak van de hoge luchtvochtigheid in en onder de trapkast is denk ik waterdamp afkomstig uit grondwater. Als ik onder de vloer van de trapkast kijk zie ik bij veel regenval af en toe plassen staan op de kleingrond. Ik twijfel persoonlijk aan het bestaan van optrekkend vocht, zelf denk ik dat het vocht in de lucht en in de muren vooral ontstaat door verdamping van het grondwater aan het oppervlak waardoor de luchtvochtigheid stijgt. Deze waterdamp slaat vervolgens ook neer op de (spouw)muren die koeler zijn dan de waterdamp omdat ze in de grond staan.

Ik lees dat schelpen geen capillaire werking zouden hebben (aldus een schelpenleverancier). Nu weet ik niet, of waterdamp hier dan alsnog doorheen kan of niet? Ik weet niet of een laag schelpen de waterdamp tegenhoudt en in welke mate? Of vertraagt het alleen het stijgen van de luchtvochtigheid? Wellicht dat met de bestaande matige ventilatie de vochtigheid wel kan dalen. Ik heb hier nog geen duidelijk feitelijk / wetenschappelijk artikel over kunnen vinden.
Loe
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2021, 19:05

Re: schelpen onder de vloer?

Bericht door Loe »

Omdat schelpen niet massief zyn maar hol en scherp gerand maken ze weinig contact met elkaar waardoor de overdracht van vocht minimaal is.
Het pakket moet wel dik genoeg zyn.
Daar moet je goed over informeren.
De chips zyn misschien niet goed recyclebaar. Maar ik zou gewoon de beste, makkelijkste en goedkoop ste oplossing kiezen.
Myn nieuwe vloer was binnen 1 winter totaal beschimmeld aan de onderkant.
Dus heb ik toen de chips er onder gegooid, en een halve nieuwe vloer.
Appie Geijn
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2021, 16:15

Re: schelpen onder de vloer?

Bericht door Appie Geijn »

Wij hebben schelpen gebruikt onder onze vorige woning. Mijn zoontje had problemen aan zijn luchtwegen. Het vocht in de kruipruimte maakte dat erger. Ook bij ons stonden er soms plassen water, met name in de winter. Na het aanbrengen van de schelpen was het vocht helemaal weg. Konden we oa goed zien aan de onderkant van het luik naar de kruipruimte, dat was eerst zwartbeschimmeld door het vocht. Later gewoon droog.

Je hebt wel een vrij dikke laag nodig. Bij ons pakweg 25 cm, als ik het goed herinner. Daardoor was het lastig om nog iets te doen aan de leidingen die in de kruipruimte lagen. Dus denk goed na of je nog een buitenkraan wilt aanleggen, of verwarmingsbuizen wilt isoleren en zo.
Plaats reactie