Rocket stove starten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Hoi,
Misschien een lijpe vraag met deze warmte op dit moment maar...

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om een Rocket stove met bijbehorende pijp te instaleren.
De pijp is 4 meter lang en gaat van 130 naar 150 door het dak van mijn werkplaats.
Nu ben ik natuurlijk best benieuwd naar de werking van het ding en heb ik hem volgens de instructies proberen te starten.
Hij doet wel een beetje 'rocketen' maar naar mijn idee niet genoeg.
ook rookt hij als een beer... dus maar snel uit laten gaan.
Ik vermoed dat het gewoon te warm is, zowel buiten als in mijn werkplaats (in de wp is het 25 graden) waardoor het proces niet goed op gang komt?

Voor mij voor het eerst dat ik met een rocket (probeer!) te stoken.

Groeten! -()-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket stove starten

Bericht door Pietje »

Kun je een foto van het geheel posten? Misschien dat er dan zinnige dingen gezegd kunnen worden ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Even kijken hoe dat moet mijn bestanden zijn te groot.

Misschien stop ik er te weinig hout in bij het opstarten?
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Zo dan
De Gamera 6, mooi degelijk ding.
Bijlagen
download (1).png
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Rocket stove starten

Bericht door benthuis »

Ik heb nog nooit een beer zien roken!

Met een krantje de pijp een beetje voorzichtig warmstoken?
Geen afzuigkappen aan, of ruimteventilatie?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Rocket stove starten

Bericht door Slooij »

ja ik denk ook als het warm word en hij gaat trekken dat het een mooie verwarming is. als er wat meer wind staat gaat dit gemakkelijker lijkt mij. ik vind het een mooie rocket stove :D
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Rocket stove starten

Bericht door remco d »

Als hij wel trekkende geluiden maakt en nog rookt is dan je hout niet nat? Ik heb m ook. Droog naaldhout gebruik ik het meest, praktisch nooit rook. Testen met dit weer heb ik echter nooit gedaan. De truc is klein hout gebruiken en behoorlijk vol stapelen. Bij het glaasje wat aanmaakhout en een kwart Bruin aanmaakblokje, meer is bij mij niet nodig.

Gooi er een grote klos in ( standaard maat in zo'n netje) en je hebt gegarandeerd slechte verbranding.

Ik kan nu ook even niet testen er broedt een vogeltje in de pijp. Volgend seizoen weer.

Gr Remco
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Rocket stove starten

Bericht door Slooij »

haha ik zou opassen met die vogeltjes want dan zit er volgend jaar een hele familie. :D ik heb er nu geen plek voor maar als het zover is dat ik er wel plek voor heb zou ik ook wel een houd kachel willen.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Ik heb het nog een paar keer geprobeerd, nu met meer hout in de stook ruimte. Eerst met een gasbrandertje de heatriser voor verwarmen en daarna het hout erin en aansteken. Klinkt al een stuk beter en de rokende beer is weg. (Peuken halen bij het station of zo)
Met het kleine beetje hout word het vat erg snel behoorlijk warm!
Er komt nog wel af en toe wat rook uit de pijp maar ik denk dat dit na wat langer stoken wel minder zal zijn.
Mijn hout moet ik nog wel aanpassen, dit kan dan deze zomer lekker verder drogen. Dan ligt het bijna 3 jaar.
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Oke kleine update.
De afgelopen tijd ben ik weer aan het test stoken geweest volgens tips en aanwijzingen van dit forum en de leverancier.
Dun en droog hout en de verbrandings ruimte bijna vol zetten.
Nu valt het mij op dat als het niet of nauwelijks waait de rocket vrij aardig opstart en warm word.
Zodra je er wat hout bij steekt dat iets dikker is dan een cm ofzo, zie en ruik je dat buiten gelijk.
Als het flink waait komt hij maar moeizaam op gang en kan je je hand op de enkelwandige kachelpijp houden.
(vlak onder het plafond) het lijkt mij dat de uitlaat gassen veel te koud zijn en zo een slechte trek veroorzaken.
Ik ga nu de enkelwandige buis vervangen door geisoleerde buis zodat heel de pijp op de aansluiting op de rocket zelf dubbelwandig is.
Zodat er meer warmt door de pijp gaat. Ook wil ik de pijp op het dak een meter langer maken.
Het hele proces vergt best wel veel aandacht zo.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Rocket stove starten

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat er teveel trek is, er wordt zoveel lucht door gezogen dat dat het vuur afkoelt. OF er zit ergens een lek waardoor valse lucht gezogen wordt.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket stove starten

Bericht door Pietje »

Wat is de houtsoort die je gebruikt? Een rocket vindt houtsoorten die heel makkelijk vergassen wel prettig, zeker in het begin om snel de heat riser op te warmen.
Als het hout minder vergast (eik en zo) dan heb je kans dat de vlammen al gedoofd zijn door zuurstoftekort achter het vuur, en dat het op de plek waar de secundaire lucht er bij komt te koud is om de niet-verbrande houtgassen alsnog te laten verbranden. Naarmate de vuurkamer heter wordt, komen er meer houtgassen vrij, gaan er meer vlammen de poort door en komt de naverbranding wel goed op gang. En is de rook weg.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Ik gebruik lichte houtsoorten en tot nu toe nog geen eik oid. (hout is droog zo rond de 15% vochtigheid, ik heb een vochtmeter)
Nog even voor het idee: de pijp is in totaal 4 meter lang met een trekkap erbovenop.
Vanaf de kachel is de pijp 2 meter (diameter 130) ongeisoleerd en daarna via een verloop 2 meter (diameter 150) geisoleerd tot boven de nok van het dak.
In mijn vorige berichten heb ik het geprobeerd bij nagenoeg windstil weer, dan komt hij redelijk goed op gang en bromt hij af en toe even.
Als ik een brandende lucifer bij het deurtje houd zie je wel dat de vlam horizontaal naar binnen wil maar hij gaat niet direct uit.
Bij het opstarten komen de vlammen dan even in de heatriser draaiend omhoog maar als hij eenmaal even brand blijven de vlammen net onderaan de heatriser. Na een uur stoken is het mogelijk om dit rook een geurloos te laten verlopen zolang je maar heel dun hout gebruikt.
Zodra ik er wat dikkere stukken in doe (kinderpols dik zeg maar!) dan heeft hij er duidelijk moeite mee en zie/ruik je buiten rook die als het ware van het schuine dak afzakt. In deze situatie is de bovenkant van de ongeisoleerde pijp vlak onder de verloop te heet om je hand op te houden.
Nu laatste stond er wat meer wind, dan komen bij het opstarten de vlammen niet draaiend de heatriser in en komt hij niet op temperatuur.
Ik kan mijn hand dan gewoon op de ongeisoleerde pijp leggen een halve meter boven de kachel.

Er staat op dit moment nog een krulwilg vlak achter mijn schuur die nog gesnoeid moet worden, dit zou misschien tegendruk kunnen veroorzaken?

Ik ben helaas geen expert in dit soort zaken dus ik hoop dat ik dit kan oplossen. Anders moet ik toch opzoek naar wat anders.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Rocket stove starten

Bericht door LeaD »

Maak eens een foto van de trekkap .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Plaats reactie