badkamerventilatoren om appartement te koelen ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
StevenLe
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2021, 19:35

badkamerventilatoren om appartement te koelen ?

Bericht door StevenLe »

Hallo, ik ben van plan badkamerventilatoren op bestaande ventilatieroosters te installeren. Hoeveel graden temperatuur daalt het appartement als ik elektrische ventilatoren installeer? (waar alle kamers de hele dag naar de zon gericht zijn, erg slechte luchtcirculatie zoals een serre, zelfs de hele nacht in de buurt van 30 ° C blijven : geen verwarming nodig in de winter maar hel in de zomer). Mijn plaats is op een hoekhuis met uitzicht op de hele dag zonlicht voor de open ruimte, een plein met 5 passerende straten (lawaaierig verkeer ook 's nachts). 4 zeer hoge ramen van het plafond van de kamer tot de vloer : te veel oppervlakken om de kosten voor het installeren van luiken te dekken?

Alle 4 ramen zijn in dezelfde richting gericht, terwijl 2 ventilatiegaten hoog zijn geplaatst nabij het plafond, aan de achterkant van het huis,

-1 bevindt zich in de badkamer achter de verwarmde slaapkamer,

-de andere in toiletruimte naast entree, achter verwarmde woonkamer passerend.

Bij geopende toegangsdeur circuleert koele lucht uit de traphal. Indien niet geopend, slechte circulatie, zelfs als alle ramen open staan. Kan echter om veiligheidsredenen de toegangsdeur helaas niet de hele nacht open laten. Merk ook op dat beide ventilatiegaten (badkamer en WC) een slechte luchtcirculatie vertonen, we hebben dit gemeten met apparatuur en daarom denken we er aan om lucht naar buiten te persen door elektrische ventilatoren, als deze oplossing voldoende de kamertemperatuur afkoelt?

Aangezien de slaapkamer het belangrijkst is om af te koelen, is een zonnescherm alleen voor dit ene kamerraam voldoende om deze kamerdeur goed te sluiten? is het ok als er geen luiken zijn voor de andere 3 ramen (in woonkamer en keuken)?

-voor het laten ontsnappen van verwarmde lucht uit de airco, wat zijn andere oplossingen, aangezien het niet toegestaan ​​is om een ​​groot gat voor leiding / slang naar buiten via de muur te maken?
-wat is het meest efficiënt en hoe kunnen deze als uiteindelijke kostprijs vergeken worden : luik of zonneschermen of Aircooler(met water) of airco?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: badkamerventilatoren om appartement te koelen ?

Bericht door Wouter Gillis »

Als je koele nachten hebt, kan nachtventilatie wat soelaas brengen. Echter, als het ook 's nachts warm blijft, geraakt de massa nooit afgekoeld.
Het is veel beter om te voorkomen dat de warmte binnen komt.
Als alternatief voor screens hebben wij katoenen doeken gekocht die we aan de buitenzijde opspannen aan haakjes. Beperkte kost, zeer goed resultaat
Groet Wouter
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: badkamerventilatoren om appartement te koelen ?

Bericht door sjoerdb »

Welk systeem zit er achter je bestaande ventilatieroosters?
Wat is je woonsituatie?

Ik lees in je tekst ook diverse vragen, hierop kunnen we geen sluitend antwoord geven. We kennen de situatie niet, je omschrijving is wat warrig. Teken een plattegrond van je appartement, ventilatiesysteem en hoe deze geografisch ligt met een windwijzer ofzo.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: badkamerventilatoren om appartement te koelen ?

Bericht door JantjeV8 »

Je omschrijving barst van de frustraties, teveel herrie, niet veilig, slechte ventilatie, te warm. Volgens mij moet je opteren om elders een woning te zoeken.
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: badkamerventilatoren om appartement te koelen ?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Je moet inderdaad zorgen dat je de warmte buiten houdt. Een ventilator heeft dan weinig zin, want "de warmte buiten houden" gaat maar in heel geringe mate om de luchttemperatuur binnenshuis. Je moet zorgen dat de oppervlakten binnenshuis van wanden, plafonds, vloeren en andere massa die de binnenlucht raken koel blijven. Het beste kan je dat doen door te isoleren. Dat kan aan de binnenkant of aan de buitenkant.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: badkamerventilatoren om appartement te koelen ?

Bericht door JantjeV8 »

Denk dat de TS druk met z'n verhuizing is, heeft geen tijd meer gezien om zich hier te bedanken voor de adviezen.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: badkamerventilatoren om appartement te koelen ?

Bericht door Slooij »

ja dat is moeilijk ik zou koele lucht vanuit de shaduw aan zuigen en deze koele lucht in de warme ruimte persen. en ramen daar kan iets voor gedaan worden om al dat zonlicht niet binnen te laten komen maar als het eenmaal allemaal opgewarmd is dan is er geen houden meer aan de ene na de andere warme dag. pas wel op met die warme dagen met ijskoud drinken want je hebt zo een verkoudheid te pakken. ik weet wat het kan zijn met die warme dagen en eigelijk nergens heen kan om verkoeling te krijgen niets doen is de beste oplossing wat betreft lichaam beweging.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: badkamerventilatoren om appartement te koelen ?

Bericht door Ramon »

Slooij schreef: 14 mei 2021, 00:54 niets doen is de beste oplossing wat betreft lichaam beweging.
U moet eens met mijn baas gaan praten :lol:
Plaats reactie