Hout-CV met open expansievat en warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Hout-CV met open expansievat en warmtewisselaar

Bericht door yohanv »

Hallo mede forummers,

2 jaar geleden heb ik een Rocketstove bebouwd met de info van dit forum om onze tub buiten te verwarmen. Dit systeem heeft goed gewerkt tot het niet meer werkte ;) ...

Helaas heb ik destijds teveel aandacht besteedt om het te dimensioneren binnen een antieke kachel... Maar goed... Ik wil nu graag van een oude CV kachel de tub gaan verwarmen dmv een warmtewisselaar in een open systeem. Schematisch kom ik dan op het volgende;
Hot-tub_Hout-CV.png
Is er verder nog iets anders waar ik rekening mee houden moet (Terugslag klep etc...?)

Zover ik het principe van een thermoventiel begrijp, blijft klep A dicht tot de temperatuur van de 60 C is bereikt. Zodra deze open gaat komt het circuit vrij door de wisselaar. Wat ik me hier afvraag is of dit zo wel op gang komt?
Bijlagen
Hot-tub_Hout-CV.png
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hout-CV met open expansievat en warmtewisselaar

Bericht door Paul Joosten »

Dat lijkt (vermoedelijk niet geheel toevallig :D ) aardig op mijn systeem, zij het dat ik geen hot tub heb maar een buffervat waarmee ik de rest van mijn huis verwarm. Als thermoventiel heb ik een Laddomat. Kijk mijn draadje nog maar eens door en zoek de verschillen.

Wanneer je de warmtewisselaar met dikke leidingen zo dicht mogelijk tegen de hot tub aan aansluit kan je waarschijnlijk die pomp er nog tussenuit laten want dan werkt het ook wel op thermosifon.

Wanneer je zorgt dat de leiding van de warme kant naar het open expansievat overal omhoog loopt kan je het ook zonder ontluchting stellen, lucht (en eventueel stoom!) ontsnapt dan via het expansievat. Ik heb die zelf trouwens net wat anders aangesloten. Op jouw manier moet lucht en stoom door het water in het expansievat en dat zal een hoop herrie geven.

Hoe zorg je ervoor dat de hot tub temperatuur geregeld wordt? Wanneer alle warmte alleen daarheen kan moet je heel zorgvuldig stoken om ongelukken (oververhitte badderaars) te voorkomen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: Hout-CV met open expansievat en warmtewisselaar

Bericht door yohanv »

Hoi Paul,

Bedankt voor deze reactie :)

Paul Joosten schreef: 25 mar 2021, 22:49 Wanneer je de warmtewisselaar met dikke leidingen zo dicht mogelijk tegen de hot tub aan aansluit kan je waarschijnlijk die pomp er nog tussenuit laten want dan werkt het ook wel op thermosifon.
Dat is een heel mooi idee waar ik zelf zo 1-2-3 nog niet eens bij stil had gestaan, dat ga ik zeker in overweging nemen... Dat moet wel gaan lukken. Zo te zien heb jezelf 22 mm gebruikt? Of nog dikker?
Paul Joosten schreef: 25 mar 2021, 22:49 Wanneer je zorgt dat de leiding van de warme kant naar het open expansievat overal omhoog loopt kan je het ook zonder ontluchting stellen, lucht (en eventueel stoom!) ontsnapt dan via het expansievat. Ik heb die zelf trouwens net wat anders aangesloten. Op jouw manier moet lucht en stoom door het water in het expansievat en dat zal een hoop herrie geven.
Om alles omhoog te laten lopen moet op zich gemakkelijk te realiseren zijn. Ik zie idd dat je in jou situatie 2 leidingen hebt gebruikt voor het expansievat. Heb je misschien ook een foto hoe het expansievat gemaakt is?

In mijn schets; Mits er maar genoeg warmte aan de wisselaar wordt afgegeven dan zou de stoomvorming toch beperkt moeten blijven lijkt me, dit gaat pas een rol spelen richting het kookpunt lijkt me. Ik heb een WW van zo'n 30 platen geloof ik, dan is de temperatuur afgifte volgens mij best wel groot en zal de retour temperatuur de kachel naar mijn idee moeten afkoelen naar een graad of 70 schat ik zo...

Paul Joosten schreef: 25 mar 2021, 22:49 Hoe zorg je ervoor dat de hot tub temperatuur geregeld wordt? Wanneer alle warmte alleen daarheen kan moet je heel zorgvuldig stoken om ongelukken (oververhitte badderaars) te voorkomen.
In mijn vorige opstelling met de rocketstove heb ik de temp altijd goed in de gaten gehouden van de "koude" leiding om zodoende vroegtijdig te stoppen met stoken. En we meten als controle ook steeds de watertemp in de tub zelf... Boven de 38C is niet echt aangenaam om lange tijd in te vertoeven...
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hout-CV met open expansievat en warmtewisselaar

Bericht door Paul Joosten »

Tussen PWW en buffer, en de leiding van de hete kant van de kachel naar het open expansievat, heb ik zelfs 28mm gebruikt. De rest is inderdaad 22mm.

Mijn expansievat heb ik gemaakt van een oude gasfles, vrijwel identiek aan wat in het schema is getekend. Eerst met water gevuld om eventuele gasrestjes te verwijderen, na weer leeglopen bovenin een gat gezaagd van 15 cm doorsnede zodat het daar echt open is. Onderop een puntstuk gelast zodat daar de retourleiding op aangesloten kon worden, die rechtstreeks naar de koude kant van de kachel loopt. Hiermee wordt vanzelf weer water toegevoerd om het 'verlies' bij afblazen te compenseren.

Het geheel staat op een muurtje op ongeveer 2,5 m boven de vloer zodat in de kachel een waterdruk is van ongeveer 0,25 bar. Ruim binnen de limiet van 2 bar die op het typeplaatje staat. De dikke leiding aan de hete kant loopt met een U-bocht tot net boven het expansievat zodat heet water met af en toe een pufje stoom, net als bij een koffiezetapparaat voor filterkoffie, van bovenaf in het expansievat terecht komt. Dat gebeurt met flink gepruttel (net als dat koffieapparaat maar dan in de bas-versie vanwege de veel grotere afmetingen) zodat er geen apart alarm nodig was. In de meeste gevallen is dat een teken dat het buffervat zo 'vol' zit dat de kachel daar zijn warmte niet meer aan kwijt kan en we kunnen stoppen met stoken. Dat zal met je jacuzzi niet gebeuren vermoed ik zo.

Mijn ervaring is dat de PWW zo efficiënt warmte afstaat aan het buffer dat de uitgangstemperatuur (dus de retour naar de kachel) in de buurt blijft van de temperatuur bovenin het buffervat. Of dat ook zo is bij zo'n relatief lage temperatuur als bij jouw jacuzzi weet ik niet maar die zal vast nog wel lager blijven dan jouw 70° waarmee stoomvorming zich niet zal voordoen. Ik denk dus dat jouw expansievat alleen maar in actie hoeft te komen als er iets onverwachts gebeurt als het uitvallen van de pomp of het op andere wijze stoppen van de circulatie. Een echte noodvoorziening dus en daar is dit ook voor bedoeld.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
yohanv
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mei 2019, 04:31
Locatie: Marrum, Friesland

Re: Hout-CV met open expansievat en warmtewisselaar

Bericht door yohanv »

Dank je Joost, Hier kan ik wel wat mee... :)

Ik hoop zo over een maandje ongeveer weer aan de slag te gaan met dit project...
Plaats reactie