Heftruck accu's testen en laden

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wieger
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:17

Heftruck accu's testen en laden

Bericht door wieger » 15 mar 2021, 17:19

hallo .wij hebben een accupakket van een heftruck gescoord bij oud ijzer. 48vol.( 24x2v ) en 625AH.ziet er super uit en bij t meten gaf ie 47.8 aan. We hebben we zo'n redelijk profi barerijentester en lader./hersteller. maar die is enkel voor 12v . Ik had t idee om ze dan per 6 cellen los te koppelen en ze te testen en te laden. Dat ding trekt ze dan eerst leeg en laadt ze dan weer op een goeie manier op waardoor ze een soort boost krijgen. Heeft iemand een idee of dit zou kunnen werken? Of moeten we dan echt een lader/hersteller voor 48v hebben. Accupakket gaat dienen voor opslag voor ons zonnepaneel systeem Bv dank. Groeten wieger

Ramon
Berichten: 715
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door Ramon » 15 mar 2021, 18:52

Je kan nu (zonder te laden) juist goed meten welke cellen er goed zijn en welke niet.

De kunst is om ze daarna allemaal naar de 2,3 volt te krijgen en dan te testen.

Testen is niet eenvoudig. Je zou er een omvormer 48v naar 230, 2000 watt op kunnen zetten, en die terug laten leveren aan het net. Zo gooi je de energie niet weg, en dan om het uur even monitoren welke cellen het snelst in voltage zakken.

Na het testen weer alle cellen naar de 2,3 volt brengen, en hem dan een week niet gebruiken. Dan alle cellen nog eens meten.

Vaak "lekken" oude accus heel erg. Zo erg, dat ik heb meegemaakt dat een oude heftruckaccu met wel 200watt lekte. Dit is vaak intern in de cel. Daarom worden ze vaak weggegooid, of gerepareerd. 1 of meerdere cellen defect. De rest is vaak redelijk stabiel

GTV6
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door GTV6 » 15 mar 2021, 19:38

Ja dat kan prima, 6 cellen per keer, en je hoeft niks los te koppelem

LeaD
Berichten: 586
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD » 18 mar 2021, 09:55

Per cel opladen tot 2,83 Volt, dan zijn ze echt vol ( de vloeistof in de batterij wegen met een massadichtheidsmeter ) . 645 Ah zal toch minimaal een laadstroom van 800 A vragen, en dat is véél . Om de temperatuur onder controle te houden moet het wel gepulseerd gebeuren . Met lagere stromen duurt het weken en veel kans dat het niet lukt om de sulfatering terug te zetten en een gedeelte van de zwavelkristallen blijven bestaan en de kristalgroei herbegint .

Als de loden + klem zwart ziet en je schuurt met schuurpapier de korrels uit je papier, neem aan dat het einde verhaal is van de accu .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

Ramon
Berichten: 715
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door Ramon » 19 mar 2021, 07:23

645 Ah zal toch minimaal een laadstroom van 800 A vragen, en dat is véél 
Nee echt niet. Een laadstroom van 65A is zat.
10 uur zit hij dan vol.

LeaD
Berichten: 586
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD » 19 mar 2021, 08:20

@Ramon, u gaat uit van een nieuwe lege batterij, het gaat hier om een gebruikte afgedankte batterij . Dit vraagt een heuse andere manier van laden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

Ramon
Berichten: 715
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door Ramon » 19 mar 2021, 09:27

Screenshot_20210319-072850_Samsung Internet.jpg
14% van 645 = 90 ampere.

Dat MAG minder zijn, maar geeft een langere laadtijd.

Als de batterij flink lekt, is het natuurlijk de vraag of je dat wil. Een heftruck die elke dag gebruikt wordt, geeft dat niet zo heel erg. Als je het als opslag van zonnepanelen gaat gebruiken, lijkt het me niet erg handig.

LeaD
Berichten: 586
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD » 19 mar 2021, 12:33

@Ramon , internet staat vol hoe je een loodaccu moet laden, zoek eens naar een laadmethode die er voor zorgt dat de accu zijn oorspronkelijke capaciteit terug krijgt toen deze nieuw was .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

Ramon
Berichten: 715
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door Ramon » 19 mar 2021, 12:39

LeaD schreef:
19 mar 2021, 12:33
zoek eens naar een laadmethode die er voor zorgt dat de accu zijn oorspronkelijke capaciteit terug krijgt toen deze nieuw was .
Die bestaat niet.

LeaD
Berichten: 586
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD » 19 mar 2021, 12:41

Desulfateren is de naam .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

Ramon
Berichten: 715
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door Ramon » 19 mar 2021, 13:01

Screenshot_20210319-125939_Samsung Internet.jpg
Hier sluit ik me bij aan...

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 341
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door TLS » 19 mar 2021, 21:06

hmm, als ze bij het stroot beland is omdat ze versleten is, dan is een batterij niet opnieuw tot leven te wekken. De spanning zegt weinig over de toestand, 48V kan je ook met knoopcellen behalen.

Desulfateren is inderdaad the way to go als de batterij nog niet versleten is. tot 2.83V gaan opladen zou ik niet proberen. Maar de batterij eens goed laten egaliseren door ze eens te laten 'koken' door een paar uurtjes op 2.6V/cel te laten. buiten doen en de dopjes eraf, je moet elke cel zien borrelen.

lood-zuur battererijen zijn niet duur maar ook niet echt een duurzame oplossing voor hernieuwbare toepassingen: ze hebben veel last van sulfatering bij gedeeltelijke laad-toestand, én de open versies hebben een relatief laag 'roundtrip efficiency' van rond de 80% dacht ik.
5.7kWp, 27kWh lifePO4 batt., Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 341
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door TLS » 19 mar 2021, 21:12

LeaD schreef:
19 mar 2021, 12:33
@Ramon , internet staat vol hoe je een loodaccu moet laden, zoek eens naar een laadmethode die er voor zorgt dat de accu zijn oorspronkelijke capaciteit terug krijgt toen deze nieuw was .
in de fabeltjeskrant....
5.7kWp, 27kWh lifePO4 batt., Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).

LeaD
Berichten: 586
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door LeaD » 20 mar 2021, 07:36

TLS schreef:
19 mar 2021, 21:12
in de fabeltjeskrant....
Energic plus verkrijgbaar bij TVH, richtprijs 25000, € ... is zo een voorbeeld .

Niet voor hobbyisten natuurlijk, die gaan niet de professionele toer op en gaan het daar ook niet zoeken .

Zelf te maken ? Heel zeker .

Een batterij laten koken, niet doen, zwavelzuur wordt pas echt agressief met verhoogde temperatuur .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 341
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Heftruck accu's testen en laden

Bericht door TLS » 20 mar 2021, 07:56

een batterij laten 'koken' is hier in België een volksterm voor egaliseren. Het betekent helemaal niet de batterij tot haar kookpunt brengen dmv temp verhoging. Door te egaliseren zullen de cellen beginnen borrelen omdat er waterstofgas ontsnapt, vandaar dat je dit best buiten doet. Bij dat egaliseren wordt het loodsulfaat op de platen afgebroken.
5.7kWp, 27kWh lifePO4 batt., Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).

Plaats reactie