Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door Atlas »

Goedendag,

De opbrengst is al weer redelijk nu begin maart. Vooral ook van het bijgeplaatste setje van 3500 wattpiek van vorig jaar. Totaal nu zo 6500 wat piek liggen hier tezamen met een set uit 2012,
Geen problemen met terugleveren hier, alhoewel de 2 buren ook nog willen plaatsen.
Op verschillende websites wordt aangegeven dat de sets aangemeld moeten worden. Waarom zou je dat doen? en wat kunnen de consequenties er van zijn van niet aanmelden?
Panelen 1642 mm x 994 mm x 40 mm2.jpg
Groet,
Atlas
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door benthuis »

Met een Ferraris meter is er geen technische noodzaak lijkt me..

Wel is het wettelijk verplicht (Europees?): https://www.energieleveren.nl/ceres/index.html
Het zal ook wel belangrijk zijn voor de capaciteit inschattingen van de netbeheerder...
Ik heb ze niet aangemeld, want nog een draaischijf.
Ik las wat verhalen over mensen die in het ongelijk gesteld waren met een niet aangemelde installatie, maar die wilden achteraf hun niet gesaldeerde opwek alsnog uitbetaald zien...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door Atlas »

Dag Benthuis,

Bij mij hebben ze er direct zo'n modern ding ingezet bij het nieuwbouwen van mijn aanbouw.
Niettemin krijg ik zowel van mijn oude 2012-installatie (altijd al gesaldeerd gehad) als van mijn nieuwe installatie van vorig jaar 2020 in april, netjes alles terugbetaald van Greenchois.
Ik dacht: misschien maak ik juist wel slapende honden wakker met mijn nieuwe aanmelding.
Verplicht, dus toch....mmm

Groet,
Atlas
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door TLS »

de sukkelaars die het eerlijk spelen of geen zonnepanelen hebben betalen uw 'gratis' saldering wel. :oops:
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Joppie
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2021, 10:28

Re: Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door Joppie »

Hey, ik ben vrij nieuw in dit onderwerp. Ik heb een oude terugdraaiende meter, is het nu al zo dat bezitters met een digitale meter andere tarieven berekend worden voor de teruggeleverde stroom? Of krijg je nu ook nog de prijs per kWh die je betaalt?
Want in de laatste berichten is iedereen met zonnepanelen verplicht om vanaf 2023 een digitale meter te hebben. Toch?
En als je toch verplicht wordt die meter dan te laten plaatsen en nu nog de voordelen hebt van de geldende regeling en geen kosten hebt aan de overstap naar een digitale meter, is het dan niet verstandig om nu toch over te stappen naar een digitale meter?
Alvast bedankt voor de info hierover.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door Paul Joosten »

Terugdraaiende draaispoelmeters zijn fluks aan het uitsterven. Binnenkort stopt de mogelijkheid om die dubbel tarief te laten meten omdat de signalen op het lichtnet die die oude meters (en ook sommige oude verbruikers als elektrische boilers) lieten omschakelen worden uitgeschakeld. Dat zal zonder twijfel gebeuren op een moment dat het hoge tarief geldt.

Wanneer je maar een enkel paneeltje hebt zal dat nauwelijks opvallen, je houdt een gestaag oplopende meterstand en de netbeheerder zal geen vragen stellen. Heb je er aanzienlijk meer dan kan het plotseling afgenomen of zelfs negatief geworden verbruik wel voor vragen gaan zorgen. Met een beetje pech gaat je netbeheerder en/of je leverancier dan heel vervelend doen wanneer je de plaatsing van de panelen niet volgens de regels gemeld hebt.

Zelf een slimme meter aanvragen kan je geld gaan kosten. Biedt de netbeheerder die eigener beweging aan (gebeurt vaak zodra je panelen aanmeldt) dan kost het de afnemer niets. Weiger je een aanbod kan dat naderhand alsnog kosten gaan opleveren.

De tarieven zijn niet afhankelijk van het type meter zolang er sprake is van 100% saldering. Wel kan een slimme meter onafhankelijk de afgenomen en de teruggeleverde hoeveelheden stroom meten. Bij een overschot, alsmede straks bij minder dan volledige saldering, zal voor teruglevering een ander tarief gerekend worden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door Stapel op Hout »

Helemaal eens met Paul!
In 2012 heb ik 22 panelen (5390 WP) op ons huis gelegd, deze heb ik netjes aangemeld bij Enexis (en ondertussen al terug verdiend 8) )
Ik had toen nog een terugdraaiende meter en het gaf me in het begin een geweldige kick om de meter lekker achteruit te zien tollen.
Maar de eindafrekening was ieder jaar weer een grote puzzle waar de energieleverancier vervolgens niet echt uit kwam, omdat mijn meter na een jaar een duidelijk lagere stand aangaf, een negatief gebruik dus.
Omdat ik twee jaar geleden nog eens 16 panelen (4750 WP) op mijn werkplaats erbij heb gelegd en onze EV thuis oplaad, heb ik mijn 35 ah aansluiting laten veranderen in een 3 x 25 ah aansluiting en toen moest ik mijn terugdraaiende meter vaarwel zeggen.
Zolang er gesaldeerd kan worden maakt het echt niks uit of je een terugdraaiende- of een slimme meter hebt, je mist alleen de lol van het terugdraaien.
En als het salderen stopt dan wordt de slimme meter sowieso verplicht!
Nu komt de netbeheerder de slimme meter nog gratis plaatsen, maar zo gauw deze verplicht gaat worden dan zal je daarvoor moeten gaan betalen verwacht ik.
Ik hoor al geluiden dat het stopzetten van de saldering opgeschoven gaat worden, door de val van het kabinet..., klinkt me als muziek in de oren :fff
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door Atlas »

Dag.
Heb de paneeltjes toch maar aangemeld.

Atlas
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door TLS »

prima, het systeem van de terugdraaiende teller was op zich al onbetaalbaar; met nog wat zwart-draaiers erbij barst het nog sneller uit z'n voegen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door dormos »

Wat een kletspraat. Heb hier keurig m'n panelen aangemeld maar nog steeds de terugdraaimeter.
Die twee zaken hebben niets met elkaar te maken, al is het wel zo dat als je je panelen aanmeldt je zo ongeveer een "slimme" meter opgedrongen krijgt. Met zowel een terugdraai meter als een "slimmem" meter mag nu en in de nabije toekomst nog steeds gesaldeerd worden, dus wat is je punt?
Afgunst? Zelf geen geld voor panelen?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door TLS »

digitale meter of analoge meter, maakt niet uit indien salderingsprincipe nog steeds van kracht is. Wie graag saldeert doet er wel goed aan om z'n draaischijf-meter zo lang mogelijk te behouden. Zelfs indien de salderingsmaatregel stopt kan de afname en injectie niet afzonderlijk gemeten worden met een draaischijfmeter en dus ook niet zo worden verrekend, dus je kan verder genieten van saldering zelfs nadat deze zal worden afgeschaft zolang je een draaischijf hebt. Mogelijks worden in NL eerst alle meters digitaal alvorens saldering wordt afgeschaft maar in BE zijn ze er hals-overkop mee gestopt terwijl er nog massa's analoge meters zijn. (voor BE:)Tegen 2025 gaan alle meters digitaal zijn, en wie in tussentijd een digitale meter krijgt geplaatst krijgt een éénmalige compensatiepremie voor het verlies van saldering tot 2025.

Er is wel degelijk een verschil tussen aanmelden of niet: je betaalt een hogere netvergoeding (in BE heet die procumententarief) om in de winter 'gratis' fossiele stroom te kunnen afnemen, een equivalente hoeveelheid als de zonnestroom die je in de zomer hebt geïnjecteerd. gratis bestaat uiteraard niet, dus dit wordt bekostigd door deze hogere netvergoeding én de gezinnen die géén zonnepanelen hebben (de rekening moet kloppen dus de stroomprijs is fiks omhoog gegaan de laatste jaren). Iedereen moet maar voor zichzelf beslissen of hij wil bijdragen aan het salderingsprincipe maar weet dat de rekening zal moeten worden betaald. u riskeert ook een fikse retro-actieve boete: er bestaan dingen zoals google-satelite-view, facturen, en keuringsverslagen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen aanmelden bij mijn netbeheerder?

Bericht door dormos »

je betaalt een hogere netvergoeding
Dat geldt wellicht voor Belgie, in Nederland is dit niet het geval.
Hier wil de netbeheerder het graag weten om de productie te kunnen plannen.
Plaats reactie