Friswaterstation

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Ik heb contact gehad met de fabrikant van het friswaterstation en de platenwisselaar.

De reden dat deze niet op de kop zou mogen hangen is dat men dan de werking van de pomp en de terugslagklep niet kan garanderen. Verder moet dit gewoon kunnen.

Bij de platen wisselaar maakt het niet uit hoe deze wordt aangesloten, als de 2 mediums maar tegengesteld worden aangesloten.

De fabrikant van de wisselaar, en ikzelf ook vermoeden dat het secundaire gedeelte (het gedeelte waar het drinkwater doorheen gaat) sterk vervuild is door kalk of ander spul.

Ik denk te gaan kijken om eventueel de wisselaar hier ergens in de buurt ultrasoon te laten reinigen als dat gaat.

Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Friswaterstation

Bericht door TLS »

als het kalk is kan je hem een nachtje met azijn vullen en eens goed schudden en spoelen. Ikzelf verwacht weinig last van kalk omdat het primaire water technisch/dood water is, en secundair de temperatuur nooit boven de 55°C uit komt.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Wat ik weet is dat ik de friwa uit duitsland heb. Daar hebben ze over het algemeen heel hard water. De unit zou gereinigd zijn bij aankoop.
In het secundaire gedeelte bij de o-ring van de sensor zat veel kalk, het blauwe overdruk ventiel zat vol bruine smurrie.

Ik heb de plattenwisselaar vorige week al een nacht laten staan in een reinigingsmiddel voor kalk. Het begon gelijk te bruisen. Er is een beetje rotzooi uitgekomen.

Platen liggen dicht op elkaar, mogelijk komt niet alle rotzooi goed los.

Bij ultrasoon, komt alles wel goed los, baat het niet, dan Schaadt het niet.
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Friswaterstation

Bericht door Kriske »

Hoi kriske. Wil je dat misschien even toelichten wat je daar precies mee bedoeld? En welk friswaterstation heb jij?

Als ik niet genoeg druk heb in mijn buffer , werkt het frws niet , gewoon koud water dan - stroming van stadswater heb je dan maar geen warmte overdracht .
Ik heb er 1 van Solarfocus - reeds 10 j in gebruik.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Kriske schreef: 14 mar 2021, 20:37 Hoi kriske. Wil je dat misschien even toelichten wat je daar precies mee bedoeld? En welk friswaterstation heb jij?

Als ik niet genoeg druk heb in mijn buffer , werkt het frws niet , gewoon koud water dan - stroming van stadswater heb je dan maar geen warmte overdracht .
Ik heb er 1 van Solarfocus - reeds 10 j in gebruik.
Hoeveel druk in jou buffer heb je dan nodig?

Alvast bedankt
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Friswaterstation

Bericht door Kriske »

Dit zal vermoedelijk in de handleiding staan , ik moet minimum 1.5 hebben.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Ik wilde nog even melden dat het probleem uiteindelijk gevonden is, en dat mijn vermoeden bevestigd is.

De wisselaar zat ergens in de midden flink verstopt (water zijde)(secundaire) door kalk en andere rotzooi.
Ik ben hier achter gekomen door simpelweg de wisselaar vol te gieten met schoon water, en er ging nog maar de helft in van wat er eigenlijk in zou moeten kunnen.

Helaas is in een poging deze te reinigen de wisselaar lek geraakt, cv zijde naar water zijde.

Ik heb inmiddels een nieuwe wisselaar gemonteerd en alles werkt vele male beter nu. Ik haal nu met gemak 55 graden douche water en de cv pomp draait maar iets van 50 procent. (Voorheen 100 procent en met moeite 50 graden)

De cv retour is nog iets aan de hoge kant, maar dat komt denk ik omdat ik niet genoeg liters af neem aan de water zijde.
(Misschien kan ik dit nog op een andere manier finetunen, maar voor nu ben ik heel tevreden)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Friswaterstation

Bericht door pelletpower »

Mooi. Was een hele zoektocht.

Als je douchwater 55 is, hoe warm is je buffer dan?
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Mijn buffer is 80 a 85 graden, maar ik meng terug naar 65 a 70 graden.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Friswaterstation

Bericht door TLS »

Ik stook in de winter m'n buffer maar tot 48°C met m'n WP (SWW via platenwisselaar). Voldoende voor te douchen, voor een bad gaat de WP na 5min in naverarming van het bufferwater alvorens naar de platenwisselaar te sturen. In de zomer laat ik boosten tot 52°C door de WP indien er zonnestroom over is. Daarna boosterweerstanden tot 85°C als de zonnestroom nog niet op is.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Friswaterstation

Bericht door rob21tq »

Ter info:

Ik heb de oude wisselaar door gezaagd om mijn vermoeden te doen bevestigen, zie onderstaande foto's en zie ook de groene aanslag (kalk) wat er te zien is, dit er echt hard spul, net steen.

Ook leuk om te zien hoe zoiets er nu van binnen uitziet.
IMG_3180.jpeg
De bijlage IMG_3180.jpeg is niet meer beschikbaar
Plaats reactie