Warmteverlies Tiny House

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Warmteverlies Tiny House

Bericht door jobplas »

Allen,

Ik speel met de gedachte een Tiny House aanleunwoning te bouwen. Nu zoek ik een praktische berekening om het warmteverlies te berekenen:

Het huisje wordt ongeveer: B8 x H2,5 x D2,5
Hiermee hebben we in totaal een oppervlak (alles grenzend aan de buitenlucht van ongeveer 100m2).
Het te overbruggen temp. verschil is: 25 graden (van -5 buiten tot 20 binnen).
Ik wil Isolatie toepassen met een R-waarde van 4,05, hiermee komt de U volgens mij op 0,25w/m2K uit.

Ik dacht dat de berekening dan is:

Q=dT*A*U
Q=25*100*0,25
Q=550 watt

Als dit zou kloppen, dan vindt ik het benodigde verwarmingsvermogen erg laag (550 watt continue), betekent 13,2 kWh op hele koude dagen.
Kloppen mijn aannames of maak ik ergens een denk fout?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Warmteverlies Tiny House

Bericht door benthuis »

We begonnen hier volgende week aan het bouwen van een proef concept met modulaire blokken van 3,2*3,20*3,20. Bedacht om op te bouwen uit volle plaat. 1x sanitair/entree/utiliteiten, 1* keuken woonkamer, links en rechts een slaapkamer bijvoorbeeld.

Dus zoveel.mogelijk standaard verkrijgbaar materiaal. In overleg met de zagerij zoeken naar de mooiste maat regel. Het concept geeft een boel vrijheid in indeling die ook nog te wijzigen is. Het 0 model dient om ervaring in de praktijk op te doen en komt in Eibergen op het Tiny House verzamelplekje daar. (Woonwagenkamp nieuwe stijl :fff )

Zijn nu bezig met de warmte verlies berekening om de wenselijke isolatie te berekenen. Alle leidingen komen door een goot aan het plafond en worden middels stekkers/koppelingen op de overgang gekoppeld.

Reken dus graag mee! @Jobplas vindt je het leuk om wat meer over jouw opbouw te delen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Warmteverlies Tiny House

Bericht door Paide »

De berekening zou prima kunnen kloppen, maar vergeet de vloer en de ventilatie niet
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Warmteverlies Tiny House

Bericht door Keon »

jobplas schreef: 27 feb 2021, 08:07 Q=dT*A*U
Q=25*100*0,25
Q=550 watt
Dat is de juiste formule maar het resultaat is niet 550 maar 625 W (orde van grootte zit goed).

Dat is weinig maar in de praktijk moet je daar dan nog uw ventilatie- en lekverliezen bijtellen... dan komt er nog iets van een 30 à 50% bij.

Zonnewinsten leveren een positieve bijdrage aan uw verbruik. In de lage landen is het vaak zo dat als we overdag vriestemperaturen hebben, we ook helder en zonnig weer hebben. Als je uw installatie dimensioneert voor 0°C is het OK, zeker als je voldoende thermisch inerte materialen binnen en buiten de isolatieschil hebt.

Ben je echt slim dan koppel je de aanmaak van uw sww aan uw verwarmingssysteem.
Plaats reactie