Bouw RBB 177 Sidewinder

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Pietje »

Hier de voortgang van de bouw van onze RBB. Het is een 177 sidewinder geworden omdat de vuurkern anders niet in het ontwerp past.

Eerst had ik een bodem gegoten voor een rechte kachel. Maar toen was het ontwerp nog niet af. Daarna bleek dat de riser beter aan de zijkant kon zitten...
De trilafel is een plank die op de pockets van een oud matras ligt. De beste triltafel ooit. Trillen doe ik met een boorhamer. dat is niet optimaal maar het werkt wel.
P1520858.JPG
De goot voor de secundaire lucht (floor channel) was in de eerste bodemplaat lastig los te halen. Nu dus met een schuine snede. Dat werkt al een stuk beter, maar nog beter zou zijn om twee schuine snedes in een V-vorm te maken.
P1530109.JPG
De bodem van de sidewinder. Accpetabele hoeveelheid luchtbellestjes. De beton is van de Hornbach, die mag best wat meer water hebben dan er op de verpakking staat. Ik heb me netjes aan de maximale hoeveelheid gehouden maar dat is toch echt te droog om goed te gieten.
P1530127.JPG
De vuurkamer heb ik van chamottesteen (Hornbach) gemetseld met een restje vuurvaste cement van de buren. De combinatie van zwaar zuigende stenen met sneldrogende cement is een uitdaging. De riser is van isolatiesteen (lang geleden van Lieve gekregen, precies genoeg, dank nog!). Deze is met de Sakrete vuurvaste cement gemetseld en dat is een verademing. Ook de chamottestenen zijn met Sakrete prima te metselen, stenen eerst in water gedeeltelijk laten volzuigen.
P1530157.JPG
De riser heeft andere steen-afmetingen dan de vuurkamer. Om het verschil op te vangen heb ik een uitsparing in de bovenkant van de vuurkamer gemaakt waar de steen prachtig in viel.
P1530410.JPG
De schuine kanten van de bodemplaat apart gegoten en met een overmaat aan cement vastgezet. Dat ging heel mooi.
P1530407.JPG
De riser is 85cm in plaats van 100. Soit.
P1530411.JPG
Er komt een trap om op de opkamer te komen. Op die plaats komt ook de schoorsteen. Het meest praktische was het om de schoorsteen onder de trap door te laten lopen. Hier zie je de schoorsteen, het trapje wordt er overheen gemetseld. Om te zorgen dat het te verwarmen oppervlak niet boven de 5m2 komt, blijft de trap koud: geen rookgassen er doorheen.
P1530423.JPG
Wordt vervolgd natuurlijk :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Pietje »

Ik heb niet heel veel tijd om aan de kachel te werken... Nog een paar plaatjes van de voortgang.
P1530542.JPG
Oude tegels als vloertje van de uitsparing waar de kuip met hout komt te staan.

P1530557.JPG
Rechts het 'ei', een verwarmde zitplek die, in navolging van de kachel van DJ, een heerlijk knus plekje geeft. In het midden de vuurkamer, links de kachel met uitsparingen voor hout en aanmaakhout.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door kockie »

Je maakt het jezelf niet gemakkelijk met alle ronde vormen, ben benieuwd naar het resultaat!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Geertje »

wel slim om al een plek voor hout, aanmaakhout en lucifers te voorzien. Dat moet bij ons een plek gaan vinden.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Ramon »

De laatste 2 foto's zie ik heel veel verschillen.
Zie ik dat goed? Kwam het niet lekker uit?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Pietje »

Ramon schreef: 31 mar 2021, 18:15 De laatste 2 foto's zie ik heel veel verschillen.
Zie ik dat goed? Kwam het niet lekker uit?
Er zit een paar dagen werk tussen die twee foto's...

Die gele stenen zijn ongebakken leemstenen, uit een boerderij uit de buurt. Die metsel ik met leem. De grijsblauwe stenen zijn betonnen waaltjes, meestal met leem gemetseld, het ei met cement. Dat mag wel wat steviger.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Ramon »

Bij foto 1 liggen de rode stenen 45 graden op de riser. 3 stenen eronder gemetseld. Radius rode stenen klein.

Foto2 liggen de rode stenen haaks op de riser. 4 stenen eronder. Radius rode stenen groot.

Toch?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Pietje »

Ramon schreef: 01 apr 2021, 20:22Toch?
Ja, de ene foto is de vloer van de uitsparing voor het hout, de andere is de vloer van een kleinere uitsparing voor aanmaakhout en lucifers en zo.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Pietje »

update begin april

P1530639.JPG
Ik heb met Ben overlegd of een betonnen tegel boven de riser gaat werken, en hij bevestigde mijn vermoeden dat dat veel te heet wordt. Kan ik deze tegel het best vervangen door een zelfgegoten vuurvaste steen, of is het genoeg om er 30mm of 40mm vermiculiet pnder te leggen? De overspanning is 65cm, is vermiculiet daar sterk genoeg voor? Er komt nog een laat betonnen tegels overheen, heeft het zin deze met cement of leem vast te zetten of gaat dat zowiezo los-werken?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Pietje »

Nog wat plaatjes, omdat het leuk is ;-)

Het laswerk
P1530623.JPG
Tegels liever niet binnen in vorm slijpen, kuch...
P1530630.JPG
Floor channel in de verbrandingsruimte
P1530638.JPG
P1530631.JPG
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Pietje »

Update begin mei:
P1530785.JPG
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Martinus87 »

Ziet er prachtig uit Pietje. Vakwerk!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Pietje »

De eerste stook was enkel een paar aanmaakblokjes, genoeg om de vuurkern warm te maken. Die kan dan nog wat verder drogen om de volgende dag een stook te doen met een paar blokken. En zo verder opbouwen tot de kachel helemaal droog is en lekker kan branden.

Het ruitje van de deur beslaat ogenblikkelijk. Dat betekent dat ik de gaatjes voor de window wash beter toch boven de ruit had kunnen maken. Nou ja, een project voor later...

De kachel ging bij de tweede stook makkelijk aan en begon al snel met de bekende 'brul' te branden. Maar daarna bleef de stook een beetje hangen, er kwam rook uit de veegluikjes en dat betekent dat de bell van de kachel overdruk heeft. Dus de riser duwt de lucht sneller in de bell dan dat de schoorsteen het er uit trekt. Dat zou kunnen zijn omdat de kachel nog koud en wellicht niet overal even droog is, of dat de schoorsteen een te kleine diameter heeft. De schoorsteen bleef heel koud tijdens de stook, dus ga ik er nu nog maar even van uit dat de kachel nog niet droog is, de rookgassen te veel afkoelen, en dat de schoorsteen daarom nog niet trekt. We gaan het zien!

Geheel zoals verwacht viel het koordje dat het deurtje luchtdicht laat afsluiten bij het openen na de stook direct op de grond. Die 'vuurvaste lijm' waarmee je dat koordje moet vastlijmen is misschien wel vuurvast, maar niet lijmend. Nu zit het met Velpon vast, de meest ordinaire huis- tuin- en keukenlijm. We gaan zien wat dat doet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door JantjeV8 »

Dat gaat ook niet houden denk ik hoor Pietje. Misschien een poosje, maar niet langdurig. Het beste werkt volgens mij dat je een sponning maakt waarin dat koordje gedrukt wordt. Sponning net zo breed maar minder diep dan het koordje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bouw RBB 177 Sidewinder

Bericht door Pietje »

Ja, duidelijk. Voor in het volgende deurtje :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie