Opslag van zomerse warmte voor de winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

DikKoffie
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2021, 20:28

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door DikKoffie »

Heeft iemand dit al gelezen?
https://www.deingenieur.nl/artikel/zout ... rmteopslag#

Ook aan de universiteit van Twente zijn ze vergevorderd met een warmtebatterij op basis van zout.
Een flink vat zout zou voldoende energie bevatten om een standaard huishouden in de winter van warmte te voorzien.
larsj
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2021, 12:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door larsj »

Gargouille schreef: 18 feb 2021, 00:00 Nog iemand die thorium roept en we hebben ze weer allemaal gehad.

G
Haha, ja een kleine thoriumreactor voor thuis ;)
Lateralus
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 nov 2008, 21:01

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Lateralus »

Interessante post een aantal reacties terug over het huis met de grote waterbak in de kelder voor seizoensopslag van warmte. Het project is van Team CASA.

https://teamcasa.nl/projects/

Als ik het goed gelezen heb zouden ze in het voorjaar van 2021 al klaar zijn geweest met de bouw. Kan er online verder niet veel over vinden. Ik ben benieuwd naar de resultaten?

Wel grappig dat eerder in dit topic al berekeningen zijn gemaakt over de haalbaarheid van water t.o.v. basalt. Blijkbaar hebben de mensen van de TUe meer fiducie gehad in water en zijn ze het gaan proberen. Ben heel benieuwd naar de uitkomst!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Pigion »

Ik heb in 2020 getracht iets op te zetten met een zoutbad opslag met Glauberzout. Dat heb ik niet doorgezet omdat de opslagtank van gewapend beton niet mooi rond maar een 8-vorm had. Dat wordt erg ingewikkeld om die met 20 cm isolatie te bekleden. Een ander probleem is dat Glauberzout niet stabiel is. Er treedt degradatie op en dat gedegenereerde zout/water mengsel moet je kunnen scheiden van het goede zout.. Niet zo simpel. Zoutbad heaters worden door de NAM gebruikt om silicagel uit droogtorens voor aardgas, te regenereren.
project door mij gestopt en opslagtank is nu regenwateropslag.
Pigion
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Adriaan Kragten »

Gisteren heeft Omroep Brabant een stukje gepubliceerd over de voortgang van het basalt accu project in Boekel. De link naar dit stukje is:
www.omroepbrabant.nl/nieuws/4188628/een ... -verwarmen Wel vreemd om te lezen dat de zonnepanelen nog niet zijn aangesloten maar dat men al wel een temperatuur van 100 °C bereikt heeft. Zou men gewoon energie uit het net gebruikt hebben om de zaak op te warmen?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door JantjeV8 »

Haha, ja dat was mij ook opgevallen.

En waar liggen die 600 zonnepanelen? Dat staat ook nergens beschreven.
De stroom door die metalen buizen begrijp ik ook nog niet. Dacht dat dat misschien wel STOOM moest zijn vanuit zonnecollectoren, maar door de onkunde van de journalist daar iets anders uit is gekomen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

De metalen buizen zullen dan als "weerstandsdraad" gebruikt worden, dat lijkt mij een logische verklaring.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Tim »

Daarvoor is de geleiding toch veel te hoog? Of het moet al een mega stroom zijn die ze erdoor sturen met een hele lage spanning. Maar dan blijf je aan het omvormen lijkt me.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

als je alle buizen elektrisch in serie plaatst heb je 2 km, buizen zullen wel van constantaan gemaakt zijn :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

Hey manne, post eens iets leuks. Geen zin om zo het weekend in te gaan. Die Boekel pukkel is ook weer zon trek de subsidiepot leeg kansloos project. Als je warmte nodig hebt steek je een stuk hout , het liefst van eigen land, in de fik. Denk maar eens na hoe je het licht aan gaat doen, dat heeft meer zin. Nog twee minuten, dan zit er een vijf in de klok :D
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door JantjeV8 »

Proost Pellet!! Tijd voor een pilske :D
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

Heb hier net de inhoud van m'n bergkachel in de hens gezet!

Kom er met dit koude weer achter dat ik beter had willen isoleren....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

Allemaal heel grappig. Simpel is het niet te noemen. Nogmaals, ga je die 450 graden in het donker zitten bekijken?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

Ik blijf continu rondlopen met de vraag: "wat nou als alle tijd, geld en energie die in deze oplossingen gestoken wordt in isolatie, dan is deze hele santekraam denk ik helemaal niet nodig. Dan heb je een infrarood paneeltje of ventilatorkacheltje van 3 kW nodig als het buiten -10 is. Dan vind ik direct elektrisch verwarmen zeker verdedigbaar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie