Opslag van zomerse warmte voor de winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door pelletpower »

De reus wordt wakker. Zal tijd worden.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

kockie schreef: 17 feb 2021, 17:14 @Ramon,

Kom eens met cijfers: rendement opwek, hoe opslaan, hoe comprimeren, hoe vloeibaar maken, hoe zorgen dat het niet uit de opslag vervliegt, hoe weer uit opslag halen, rendement brandstofcel etc.

Ik vind het een mooi sprookje, maar hoop dat je het tegendeel laat zien.
https://newatlas.com/energy/h2pro-cheap ... ctrolysis/
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Prachtig! Mooie beloftes. Nu feitelijk 100g per dag!

Mag ik even cynisch doen:

Ik heb onderzoek gedaan en heb een machine ontworpen die voor 0,10 cent per liter een plantaardige brandstof maakt. Op dit moment functioneert het alleen als ik er op de kop naast ga staan en sinterklaasliedjes zing. Er komt dan 1 druppel uit per 24 uur. Maar ik beloof dat ik over 20 jaar zonder te zingen 1000 liter per dag kan produceren. Het is nog even wachten op de miljoenen investeerders om de next step in drze technologische doorbraak te maken!

Kortom weer een mooie belofte. Prachtig als ze wel verder succes hebben. Maar er zijn nog meer hobbels te nemen zoals Kockie aanhaalt. En het allerbelangrijkste, het is nog steeds ver in de toekomst.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door LeaD »

Om uitvindingen of verbeteringen te maken heb je nu eenmaal pioniers nodig .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Tja, nu ga ik even cynisch doen...

Als er hier geroepen wordt dat je warmte van de zomer opslaat in basalt en gaat bewaren voor de winter, zonder cijfers, wordt het als in potentie een goed idee bevonden.

Dan komt er (in mijn ogen) een ingenieus ontwerp, wat volledig transparant is, en waarvan men ook zegt, dat het alleen in laboratoria is getest, maar waar men hoge ogen mee (denkt te kunnen) gaan gooien, en dan is het niks, want het wordt nog niet op grote schaal toegepast.

Nogmaals: waterstof gaat het redden. Als groene batterij. Het heeft even tijd nodig, maar let op m'n woorden. Ik zal je er over 10 jaar aan herinneren...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

benthuis schreef: 24 mar 2021, 08:23 Op dit moment functioneert het alleen als ik er op de kop naast ga staan en sinterklaasliedjes zing.
Dat verklaart wel het een en ander. Wil je dat morgen even voordoen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Pietje »

Ramon schreef: 24 mar 2021, 09:01Nogmaals: waterstof gaat het redden. Als groene batterij. Het heeft even tijd nodig, maar let op m'n woorden. Ik zal je er over 10 jaar aan herinneren...
O, ik wil je zeker over 10 jaar spreken, en ik hoop dat je gelijk hebt. Maar ik geloof het niet. Kun jij uitrekenen wat de EROEI gaat zijn als het systeem werkt? Want dat kental is de enige maatstaf of het een zinvolle techniek is of niet. En de EROEI berekeningen die ik voor waterstof heb gezien zijn verre van hoopgevend.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door benthuis »

Ramon schreef: 24 mar 2021, 09:01 Tja, nu ga ik even cynisch doen...

Als er hier geroepen wordt dat je warmte van de zomer opslaat in basalt en gaat bewaren voor de winter, zonder cijfers, wordt het als in potentie een goed idee bevonden.
Waar heb je dat gelezen? Ik heb het maar 1 iemand "horen" beweren...
Je praat in meervoud en neemt hier mee in de zin....

Ik hoop met je mee op technische doorbraken! Tot dan zie ik graag actie op fronten die NU zoden aan de dijken zetten.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Pietje schreef: 24 mar 2021, 21:00
Ramon schreef: 24 mar 2021, 09:01Nogmaals: waterstof gaat het redden. Als groene batterij. Het heeft even tijd nodig, maar let op m'n woorden. Ik zal je er over 10 jaar aan herinneren...
O, ik wil je zeker over 10 jaar spreken, en ik hoop dat je gelijk hebt. Maar ik geloof het niet. Kun jij uitrekenen wat de EROEI gaat zijn als het systeem werkt? Want dat kental is de enige maatstaf of het een zinvolle techniek is of niet. En de EROEI berekeningen die ik voor waterstof heb gezien zijn verre van hoopgevend.
Ten eerste ben ik dan bang, dat je berekeningen hebt gezien die vreselijk verouderd zijn.

Ten 2e: wie zegt dat je met eroei rekening moet houden?
Een lithium ion batterij, gaat NOOIT zn eroei halen, om de simpele reden, dat het maken van een batterij energie kost, het volstoppen kost energie, en je haalt er nooit zoveel uit, als je erin stopt.

Ik zie hier een aantal mensen die heel "fout" denken.

Waterstof is geen "simsalabim, hokuspokus"

Waterstof is een "IDEAAL OPSLAGMEDIUM VOOR ONS OVERSCHOT AAN ZONNE/WIND ENERGIE"

De discussie ging toch over het opslaan van warmte van de zomer voor de winter door zonnepanelen????
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door ready to burn »

Ramon schreef: 24 mar 2021, 22:04 Waterstof is een "IDEAAL OPSLAGMEDIUM VOOR ONS OVERSCHOT AAN ZONNE/WIND ENERGIE"

Grappig. Deze meneer vroeg 2 jaar geleden al om op het stukje te reageren wat je gisteren schreef ! :roll:
Stuur dit bericht daarom zeker door aan iedereen die de woorden ‘goedkope overschotten‘ gebruikt in een betoog voor waterstofauto’s, seizoensopslag of waterstofketels. Wellicht weten zij iets dat ik nog niet weet.
https://www.wattisduurzaam.nl/16238/ene ... ansloos-2/
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

ready to burn schreef: 25 mar 2021, 09:21
Ramon schreef: 24 mar 2021, 22:04 Waterstof is een "IDEAAL OPSLAGMEDIUM VOOR ONS OVERSCHOT AAN ZONNE/WIND ENERGIE"

Grappig. Deze meneer vroeg 2 jaar geleden al om op het stukje te reageren wat je gisteren schreef ! :roll:
Stuur dit bericht daarom zeker door aan iedereen die de woorden ‘goedkope overschotten‘ gebruikt in een betoog voor waterstofauto’s, seizoensopslag of waterstofketels. Wellicht weten zij iets dat ik nog niet weet.
https://www.wattisduurzaam.nl/16238/ene ... ansloos-2/
Een paar jaar geleden, was er iemand in de 2e kamer, die beweerde dat "windmolens draaien op subsidie"

Dat klopte toen ook echt. Dat klopt na een paar jaar niet meer.

2 jaar geleden was er nog geen(minimale) overcapaciteit aan electriciteit. Kostte het 6 euro om 1 kg waterstof te maken.
Zo is het ook in dit verhaal. De techniek staat niet stil ready2burn... Deze uitspraken wel.

Je moet niet blijven hangen in het verleden. Dan wordt je razensnel ingehaald...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

benthuis schreef: 24 mar 2021, 21:10
Ramon schreef: 24 mar 2021, 09:01 Tja, nu ga ik even cynisch doen...

Als er hier geroepen wordt dat je warmte van de zomer opslaat in basalt en gaat bewaren voor de winter, zonder cijfers, wordt het als in potentie een goed idee bevonden.
Waar heb je dat gelezen? Ik heb het maar 1 iemand "horen" beweren...
Je praat in meervoud en neemt hier mee in de zin....

Ik hoop met je mee op technische doorbraken! Tot dan zie ik graag actie op fronten die NU zoden aan de dijken zetten.
Wie niet tegen is, is toch voor?

Welke actie op welke fronten zetten NU zoden aan de dijk, volgens jou?
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door ready to burn »

Ramon schreef: 25 mar 2021, 10:50
2 jaar geleden was er nog geen(minimale) overcapaciteit aan electriciteit. Kostte het 6 euro om 1 kg waterstof te maken.
Zo is het ook in dit verhaal. De techniek staat niet stil ready2burn... Deze uitspraken wel.
Het probleem van deze technieken is dat die volledig op fossiel draaien.
Als je huidige maatschappij volledig op "duurzaam" wil laten draaien (in 2050), zou de focus misschien beter verlegd kunnen worden van de eindgebruiker, naar het begin van het proces.

Dus eerst maar eens proberen een zonnepaneel te fabriceren en plaatsen zonder fossiel,
Een windmolen fabriceren en plaatsen, enkel met windenergie,
Een stuwdam maken alleen met hydro-power,
Een waterstoffabriek bouwen met enkel duurzame energie,
enz..

Het goede nieuws is wel, dat er een plan ligt om aardgas als duurzaam te labelen:
https://nos.nl/artikel/2373904-uitgelek ... geven.html
Als nou ook aardolie en kolen dat label krijgen zijn we in 1 klap 100% duurzaam. :lol:

Ramon schreef: 25 mar 2021, 10:50 Je moet niet blijven hangen in het verleden. Dan wordt je razensnel ingehaald...
Idd, ingehaald door de enorme stijging van toename van fossielenergie.
Het lijkt er op dat, hoe meer duurzame energie er wordt geproduceerd (en allerlei handige energiezuinige troep) , hoe meer fossiel er nodig is (Oke, er lopen ook steeds mee mensen op deze aardkloot, die steeds meer spulletjes willen.)
De productie van al deze duurzame energie opwekkers en opslag methodes, heeft tot nu toe nog niet geleid tot enig afname in het finale mondiale fossiele energie verbruik.
https://www.iea.org/data-and-statistics ... ESbySource

Daar komt nog bij dat de voorraad grondstoffen, voor al deze razend snel veranderende techniek, ook niet oneindig is:
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... kgo.com%2F


Maarten
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Daar komt nog bij dat de voorraad grondstoffen, voor al deze razend snel veranderende techniek, ook niet oneindig is:
Ik heb nog niet gehoord, dat er een tekort aan water(stof) is...

In de ideale wereld, wordt alle energie duurzaam opgewekt, wordt de "overtollige" duurzame energie omgezet in waterstof, die we op een ander tijdstip weer omzetten in energie.

Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen.

Tuurlijk weet ik dat we dan een zonnepaneelpark zo groot als je Sahara moeten hebben, en de zee vol staat met windmolens...

Vervolgens moeten al die zonnepaneelparken en windmolenparken, onderhouden en vernieuwd worden met duurzaam opgewekte energie. Liefst ook met recycling van de grondstoffen.

Daar zijn we in 2050 nog niet mee klaar.

Maar je kunt niet onbeperkt zonnepaneelparken en windmolenparken aanblijven leggen, en maar denken we stoppen de overgebleven energie in accus. Of in de grond.

Je zou natuurlijk ook 2 buizen van de noordpool naar de evenaar kunnen leggen. Kun je de ene gebruiken voor verwarming van de noordpool, de andere voor verkoeling van de evenaar. Ben je direct af van het wamte/kou probleem.

Ja ik weet dat het een heel ingenieus systeem van me is, dank je, maar dat is praktisch niet haalbaar, net zoals warmte van de zomer opslaan voor de winter praktisch niet haalbaar is.

Je wilt en moet niet afhankelijk willen zijn van een ander land. Net zomin wij allemaal afhankelijk willen zijn van onze buurman. De stoppenkast bij de buurman in zn huis, bijvoorbeeld. Dat gaat een keer mis.

Je moet het dus landelijk aanpakken. Zorgen dat je als land genoeg duurzame energie in huis hebt. Je kunt de gasvoorraad bij Groningen altijd nog aanspreken in geval van nood.

Noorwegen, Zweden en Finland, meen ik, hebben 100% duurzame energie in huis. Daar zal alle import misschien niet bij meegerekend zijn, maar geeft wel een goed voorbeeld. Wij kunnen dat niet met krachtstroom centrales die dag en nacht draaien, dus zijn we afhankelijk van zonnestroom en windenergie. En dus zal je een buffer moeten hebben voor de tijd dat dat niet beschikbaar is.
Plaats reactie