Opslag van zomerse warmte voor de winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Adriaan Kragten »

Op de website: www.cesar-energystorage.com wordt uitleg gegeven over een warmteopslagsysteem dat bedacht is door Cees van Nimwegen en dat CESAR genoemd wordt. Hij heeft een proefopstelling gebouwd waarbij warmte wordt opgeslagen in 40 m^3 basaltblokken bij de Gasthuishoeve in Boskant, Sint-Oedenrode op een afstand van maar een paar honderd meter van waar ik woon. Momenteel wordt een veel grotere installatie met 800 m^3 basalt gebouwd die hoort bij een nieuwbouwproject in Boekel. In het VPRO programma Tegenlicht: "De race om de super batterij" wordt aandacht gegeven aan diverse manieren om energie op te slaan en het CESAR-project wordt daarbij ook genoemd.

Het voordeel van opslag van warmte in basalt is dat een veel hogere temperatuur gebruikt kan worden dan bij opslag in water. Men gaat tot maximaal 500 °C. Ook heeft basalt een hogere dichtheid dan water en daardoor kan in een bepaald volume basalt veel meer energie opgeslagen worden dan in hetzelfde volume aan water. Om de warmteverliezen te beperken moet het basalt zeer goed geïsoleerd worden. Bij CESAR wordt de energie opgewekt met zonnepanelen en de elektrische energie wordt in de basaltblokken omgezet in warmte. Door de bazaltblokken loopt een ijzeren buizenstelsen en de warmte wordt afgevoerd middels hete lucht. In het oorspronkelijke idee werd met deze hete lucht weer elektriciteit opgewekt maar bij het project in Boekel wordt in een warmtewisselaar water verwarmd voor vloerverwarming van de huizen.

Bij dit project in Boekel blijft warmte dus warmte en het geheel kan een totaalrendement hebben van wel 80 % als het basalt goed geïsoleerd is en als er niet al te veel tijd zit tussen de toevoer en de afvoer van energie. Er is maar heel weinig elektrische energie nodig (voor het aandrijven van de pompen). Als bij een warmtepomp gebruik gemaakt wordt van grondwater en als dit grondwater 's zomers opgewarmd wordt dan treedt ook al een bepaalde energieopslag op. Het rendement van de warmtepomp wordt namelijk hoger naarmate de tempertuur van het medium waar energie aan onttrokken wordt hoger is maar om de warmtepomp te laten werken moet altijd nog een behoorlijke hoeveelheid elektrische energie worden toegevoerd. Het systeem CESAR vereist een veel minder sterke stijging van de elektriciteitcapaciteit. Ik denk wel dat voor een economisch rendabele installatie behoorlijk groot moet zijn en dat het zeer lastig is om voldoende warmte voor een individueel huishouden op te slaan. Maar wie weet wat de toekomst ons zal brengen. Het is wel zo dat het systeem CESAR gepatenteerd is en dat je als je zelf iets dergelijks gaat verzinnen je daar rekening mee moet houden.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door TLS »

tja, klinkt wel interessant, zulke projecten hebben we nodig.
Bedenking is wel dat de toevoer van warmte enkel met rechtstreekse zonnestroom kan omwille van de hoge temperatuur. Je zou kunnen argumenteren dat zonnestroom zodanig goedkoop én overvloedig is in de zomer dat dit geen issue is. De conversie van warmte naar elektriciteit met waarschijnlijk nog een gedeelte restwarmte tot gevolg is wel sterk.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Sandman79 »

Ik vind het ook wel erg interessant.
alleen is het jammer dat voor er temperaturen tot 500 graden mee gemoeid zijn. Zou 200 kuub op 100 graden bvb even efficient de warmte voor langere tijd kunnen opslaan? Zou leuk zijn om de warmteoverschotten van de zonneboiler in de zomer te stockeren voor gebruik in de winter... :)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door remco d »

Voordeel van water is dat het door een leiding aangevoerd kan worden. 800 kuub basalt weegt ongeveer 2400 ton. Laten we zeggen 100 vrachtwagens. Als het uit Duitsland komt zeg maar 300 km (maar ik ben bang China, is goedkoper). Is 30.000 vrachtwagenkilometers mits ze de heenweg ook wat kunnen vervoeren. Desalniettemin interessant maar het zijn wel giga massa's materiaal die nodig zijn.

Ik ben steenhouwer en vraag me ook weleens af in hoeverre de winning van bv Belgische hardsteen duurzaam is. Maar als ik zoiets hoor hoef ik van mijn geweten nog geen last te hebben.

Mvg Remco
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb me afgevraagd of je in plaats van basalt niet gewoon de plaatselijke grond kan gebruiken. Wel moet je daar voordat je naar temperaturen boven de 100 °C gaat eerst al het water uit halen want anders kan het exploderen. Maar ook bij basalt moet het basalt zeer droog zijn. Als je in plaats van basalt water gebruikt dan kun je zonder drukvat niet hoger gaan dan zo'n 95 °C en dan heb je zelfs voor een enkel huishouden wel erg veel water nodig.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

Kun je geen puin gebruiken? Dat is toch voldoende voorhanden?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

Al eens aan gerekend wanneer je het grootste deel van de warmte weer verloren hebt ?
Ik denk dat je helemaal geen seizoen kan overbruggen.
Heel erg vaag ook hoe de onderkant (waar het gewicht gedragen moet worden) wordt geïsoleerd.
Daar zit de achillespees natuurlijk.

Bij 300°C ging de schuur al in de fik.


Geen (gemeten)data op de site. Zegt gewoonlijk al genoeg.

Weer zo'n bezint-eer- gij-begint-project van een boomer zonder rekenmachine en te veel pegulanten.
Categorie: ijsbuffer, pcm, glauberzouten, ...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

Ik ben net zo kritisch als Gargouille.

De oplossing, maar daar zijn het er natuurlijk een hele hoop niet mee eens, zit in waterstof.

Zomers je overtollige kWh's waterstofgas laten produceren, en liefst ook comprimeren (Nog beter: vloeibaar maken). S winters brandstofcel om de kWh's weer tot leven te laten komen.

Ik snap niet dat dat dit NOG! niet breed gedragen is. Okee, het zal wel veilig moeten, maar gas in een vat in je tuin is toch ook veilig?!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

@Ramon,

Kom eens met cijfers: rendement opwek, hoe opslaan, hoe comprimeren, hoe vloeibaar maken, hoe zorgen dat het niet uit de opslag vervliegt, hoe weer uit opslag halen, rendement brandstofcel etc.

Ik vind het een mooi sprookje, maar hoop dat je het tegendeel laat zien.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

kockie schreef: 17 feb 2021, 17:14 Kom eens met cijfers: rendement opwek, hoe opslaan, hoe comprimeren, hoe vloeibaar maken, hoe zorgen dat het niet uit de opslag vervliegt, hoe weer uit opslag halen, rendement brandstofcel etc.
Ik vind het een mooi sprookje, maar hoop dat je het tegendeel laat zien.
Moet je eerst aan NICEdevelopments B.V. vragen. Want die zijn al het gemeenschapsgeld aan het uitgeven.

G
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

Hoe zijn die 36 huizen eigenlijk geïsoleerd ? Met die 800m³ bufferisolatie waren de huizen zelf ook al aardig geïsoleerd.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door kockie »

Ik zat me hetzelfde af te vragen met het huis van Peter in m'n achterhoofd.... Iets met Trias energetica
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

Ja en voor de prijs van de rest van de installatie(silo, 800m³ basalt, warmtewisselaars, 700 zonnepanelen, pompen, omvormers, ... enz) had 5-6 hectare bos aangekocht/aangelegd en op duurzame wijze beheerd kunnen worden voor de zelfde kwh'en aan vastgelegde zonnewarmte per jaar....

En de dag dat de techno weer de vuilbak in kan, moet je er zelfs niet meer aan rekenen ...

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Ramon »

kockie schreef: 17 feb 2021, 17:14 @Ramon,

Kom eens met cijfers: rendement opwek, hoe opslaan, hoe comprimeren, hoe vloeibaar maken, hoe zorgen dat het niet uit de opslag vervliegt, hoe weer uit opslag halen, rendement brandstofcel etc.

Ik vind het een mooi sprookje, maar hoop dat je het tegendeel laat zien.
https://www.installatiejournaal.nl/ener ... 1613598555

Dit zou ik ook wel willen namaken, en dan met las gasflessen en compressor van 300 bar.

https://m.youtube.com/watch?v=REV739pRNcw
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Opslag van zomerse warmte voor de winter

Bericht door Gargouille »

Nog iemand die thorium roept en we hebben ze weer allemaal gehad.

G
Plaats reactie