Elektrische cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wim1953
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jan 2020, 15:18

Elektrische cv ketel

Bericht door wim1953 »

Beste,

Zijn hier mensen die ervaring hebben met een elektrische cv. Onze woning heeft een zeer klein warmteverlies en we gebruiken nu 3.900 kw om onze woning te verwarmen middels een buffervat met een elektrisch element van 3 kw. Daarmee kunnen we de benedenverdieping voldoende warm krijgen. We hebben nu een buffervat van 300 liter maar zouden graag die ruimte willen benutten en willen het warmhoudverlies van het buffervat, wat nu 600 kw per jaar is terugbrengen. Voor het buffervat zou dan wel een kleine boiler moeten komen van 50 liter, die heeft dan een warmhoudverlies van een kleine 200 kw per jaar maar per saldo hebben we dan wel een stabieler systeem.
De ketel waar onze gedachten naar uit gaat is de Tronic 3500 van Nefit Bosch met een vermogen van 4 kw.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door Paide »

Gezien je andere posts op dit forum heb je recent een erg goed geisoleerd huis laten bouwen met een hoop aandacht voor ecologische zaken zoals leem, goede isolatie en wandverwarming. Toch heb je nog bijna 4000 kwh nodig op jaarbasis om je huis te verwarmen. Denk je dat dit nog verder omlaag kan? Het valt me eigenlijk wat tegen...BENG gaat uit van zo'n 75 kwh/m2 en passief is 15 kwh/m2 per jaar

Als het om een beetje verwarmen gaat tijdens koude dagen dan zou een elektrische CV een oplossing zijn, maar met zo'n 4000 kwh vind ik het weinig ecologisch om dit met een verwarmingselement op te lossen.
Ook van de economische kant bekeken ben je jaarlijks zo'n 1000 euro kwijt aan verwarmingskosten.
Hier moet toch iets beters voor te bedenken zijn. Heb je naar alternatieven gekeken?
wim1953
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jan 2020, 15:18

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door wim1953 »

Beste Paide,

Bedankt voor je antwoord. Het warmteverlies van de verwarmde ruimtes bedraagt 1.616 watt Het aandeel van de wanden daarvan bedraagt 655 watt en de ramen 727 watt. De ramen hebben dubbel glas, aan winst hadden we nog kunnen inboeken door triple glas te kiezen. Met die keuzegedachte hebben we enige tijd gelopen. De wanden en de vloer zijn met ruim 6.0 rc meer dan voldoende geïsoleerd. Zelf vinden we het gebruik niet zo hoog uitvallen. 3.900/8,4= 464 m3 gas. Neemt niet weg dat we daar waar mogelijk nog wat kansen onderzoeken. De keuze van het buffervat was in eerste aanleg om daar een veertigtal heat pipes aan te koppelen, maar de praktijk wijst uit dat die in de winter nauwelijks warmte leveren voor de verwarming. We hebben ons laten leiden door uitkomsten van:

https://www.econo.nl/Bereken/4244?Param ... &Param8=40

Toen duidelijk werd dat die het niet gingen worden hebben we nog overwogen om een lucht-water warmtepomp te plaatsen. De rendementen daarvan blijken in de praktijk echter ook minder te zijn dan waarmee de fabrikanten reclame maken. Helemaal opnieuw beginnen met het kiezen van een systeem gaat em niet worden omdat de woning staat en het installatiewerk zit. We compenseren nu bijna 2.500 kw door deelname aan een energieproject wellicht en het kan zijn dat we later dit jaar nog 6 zonnepanelen op de schuur ( in aanbouw ) laten plaatsen dan dragen we per saldo nog totaal 2.000 kw af aan het energiebedrijf per jaar. Lager gaan we niet doen omdat de meerinvesteringen nooit terug te verdienen zijn.

Ons leek het grote voordeel van een electrische cv, minder plaats nodig en meer vraaggestuurd waardoor minder warmhoudverlies.
Hartelijke groet Wim
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door Ramon »

3900 kWh is idd erg weinig.

Geen ervaring met electrische cv. Met zo weinig verbruik, zou ik het wel aandurven.

Ik vind je redenering heel logisch en denk ook niet dat er een goedkoper/eenvoudiger/beter werkend alternatief is...

Met zo weinig verbruik, zijn bijna alle investeringen te duur voor de terugverdientijd.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door Gargouille »

wim1953 schreef: 01 feb 2021, 13:20 warmhoudverlies van het buffervat, wat nu 600 kw per jaar is terugbrengen.
kWh neem ik aan. Is dit verlies binnen de geïsoleerde schil? Zo ja, dan kan je het niet als verlies intellen en ga je het ook op een andere manier wellicht weer moeten opwekken. Of bedoel je in de zomer dat je teveel water voor SWW moet warmhouden ? Gewoon uitschakelen en een kleine zonneboiler nemen voor de zomer ? Expansievat en beveiligingen heb je nu al op je CV systeem neem ik aan ? Voor de CV zou je dan ook kunnen volstaan met een simpele doorloopverwarmer (Durchlauferhitzer).
doorstroom.jpg
G
Laatst gewijzigd door Gargouille op 01 feb 2021, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door jgroot »

Volgens mij heeft masterwatt ook zoiets. Ervaring heb ik er niet mee.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door pelletpower »

Waarom geen houtkacheltje voor de winter en zonneboiler of pv voor de zomer? Dat hout is de moeite niet, nog geen 1000 kg. Goed voor mekaar!
Wat G zegt, of misschien die speciale cv ketel. Geen idee. Kan weinig mis mee zijn. Is wel heel basic, stroom omzetten in warmte. Ik geloof niet dat er grote verschillen zijn verschillende producten.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door Paide »

Veel mensen zullen je verbruik laag vinden als ze het vergelijken met hun eigen (oudere) huis. Echter, je hebt recent een nieuw huis gebouwd waarbij je aandacht besteed hebt aan energiezuinig zijn. Toch zit je verbruik een stuk boven de norm van energiezuinige nieuwbouw en ik begrijp uit je andere posts dat je ook de ventilatie dicht hebt staan, waardoor het beeld nog wat verder vertekent.

Natuurlijk kun je met een hoop zonnepanelen en postcoderoos-projecten administratief energieneutraal worden. Dus met de knaken zal het wel goed komen. Een elektrische verwarming kan niet veel aan kapot. Simpel en goedkoop in aanschaf(hoewel ik vermoed dat zo'n nefit ding nog best prijzig is). Het kan nog veel simpeler en goedkoper. Her en der in je huis 25 euro voor een simpel kacheltje met thermostaat bij de bouwmarkt en je bent klaar. Dan had je ook je de wandverwarming e.d. kunnen besparen.

Maar met de trias energetica valt er toch wel wat op af te dingen. Zijn er misschien nog grote warmtelekken op te sporen in je huis? Ik denk aan koudebruggen, vergeten stukken isolatie, kieren, etc. En dan tenslotte de opwek. Je bent wat wantrouwig tov technieken als zonneboilers en warmtepompen. Toch zijn er genoeg goede oplossingen beschikbaar, zeker voor jou aangezien je je afgifte al op lage temperatuur verwarming ingericht hebt.
wim1953
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jan 2020, 15:18

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door wim1953 »

Bedankt beste mensen,
De respons is zo verwarmend dat ik de thermostaat al wat lager gezet heb :D .
Over de meeste ideeën die langs komen heb ik al nagedacht. Voor een doorstroomverwarmer moet je in veel gevallen de meterkast aanpassen omdat die apparaten, zoals ik ze ken, minstens 10 kw trekken. De cv ketel van Masterwatt de Calida die ken ik ligt qua prijs een stuk hoger dan de Nefit-Bosch. Calida zit tegen 1.500 terwijl de Nefit Bosch nog geen 1.000 aantikt. Ja Paide de ventilatie staat dicht maar drie keer per dag luchten, zoals we nu doen, staat gelijk aan de hele dag ventileren met een box. Helaas kan ik door ons postcodeproject niet meer energieneutraal worden omdat je dan een sigaar uit eigen doos gaat roken is mijn idee. 2.000 kwh is voor ons de minimale noodzakelijke netto af te nemen hoeveelheid stroom. Ben inderdaad voornemens om de voor- en nawinterperiode met bijverwarming te doen. Er zijn mooie producten op de markt met aanwezigheidsdetectie, dat is voor de woonkamer niet handig maar wel voor de bijruimtes waar je soms even wil zijn. Een pelletkachel of een houtkachel met pelletmand is nog in beeld. Ga eens even kijken wat Trias energetica is, die term ken ik niet, bedankt.Wat de warmtelekken aangaat, dat valt wel mee. Ik heb zelf geisoleerd en ken alle plekjes op mijn duimpje.

Wat ik nog niet gemeld had is dat ik van het buffervat af wil omdat je met het legionella protocol zit anders moet je het vat permanent op meer dan 55 graden stoken en dat is ook weer niet goed voor het milieu en je beurs
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door 1980 »

Luchten is niet verkeerd

Maar vervangt ventileren zeker niet
Zou toch zeker zorgen voor goede ventilatie

Dit zorgt er ook voor dat de vochtige (uitgeademde) lucht eruit kan
En vochtige lucht kost meer om te verwarmen als “droge”(verse) lucht.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door Ramon »

1980 schreef: 02 feb 2021, 18:34 En vochtige lucht kost meer om te verwarmen als “droge”(verse) lucht.
Dat maakt natuurlijk niks uit. Het geeft ook meer(langer) warmte af als droge lucht.

Een betonnen huis kost meer energie om warm te krijgen als een houtskeletbouw huis, maar het duurt ook langer eer het afgekoeld is
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door Ramon »

Ik zal je het anders vertellen, en misschien zijn het er een hoop mensen niet mee eens...

Maar een woonkamer met vochtige lucht van 21 graden, voelt warmer aan dan een woonkamer met droge lucht van 21 graden...

Mijn beleving...

Als wij het in het verleden 23 graden stookten met de houtkachel, was dat aangenaam.

Met de vloerverwarming het 23 graden maken, stik je de moord
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 02 feb 2021, 19:45 Als wij het in het verleden 23 graden stookten met de houtkachel, was dat aangenaam.

Met de vloerverwarming het 23 graden maken, stik je de moord
Vocht zal wel ietsje verschil maken, maar het grote verschil komt toch eerder van de ontvangen straling in dit geval, volgens mij.
Reken de gevoelstemperatuur als gemiddelde tussen luchttemperatuur en temperatuur van de ontvangen straling (vloer25 +lucht 23) gemiddeld 24° gevoelstemperatuur. versus (vloer18+ lucht23) gemiddeld 20,5°. Dichter bij de kachel was het ontvangen stralingsaandeel dan weer groter natuurlijk.

Eventueel ook nog vocht en wind, maar die spelen normaal geen grote rol in een binnen-situatie.

G
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door Gargouille »

wim1953 schreef: 01 feb 2021, 16:38 3.900/8,4= 464 m3 gas.
Gas thuis in de ketel.
Gas in de elektriciteitscentrale omgezet in elektriciteit wordt dat X3 primair gasverbruik.

Zelfde redenering voor hout in de massakachel versus biomassa in de elektriciteitscentrale.

G
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Elektrische cv ketel

Bericht door TLS »

Ramon schreef: 02 feb 2021, 19:45 Ik zal je het anders vertellen, en misschien zijn het er een hoop mensen niet mee eens...

Maar een woonkamer met vochtige lucht van 21 graden, voelt warmer aan dan een woonkamer met droge lucht van 21 graden...

Mijn beleving...

Als wij het in het verleden 23 graden stookten met de houtkachel, was dat aangenaam.

Met de vloerverwarming het 23 graden maken, stik je de moord
klopt, zelfs wanneer ik met m'n cv stook, laat ik m'n VV in bedrijf op een verlaagd regime(22° retour ipv 25-27°C). Anders wordt na twee dagen de vloer onaangenaam om op te lopen(ondanks 15cm PUR), en probeer je dat te compenseren door harder te stoken met de kachel maar blijft minder aangenaam.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie