brainstorm batch rocket stove

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door jwardenier »

Heb het niet echt goed verwoord ,je schreef in een eerder stukje dat je de kachel niet boven de 90 gr moest stoken ,dus om het gevaar van over verhitting van de boiler te voorkomen had ik het idee om de boiler ten opzichte van de collector wat groter te houden ,maar als dit ten koste gaat van van de temperatuur van het water dan is dit dus geen goed idee ,hoe heter het water des te beter voor melk gerei 80 gr zou heel mooi zijn ,maar een beetje minder doe ik het ook voor .
We hebben nu genoeg aan 80 l ,maar voor het collector oppervlak 1 x 2 m zal deze boiler 80 l , net te klein zijn.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door Gargouille »

jwardenier schreef: 24 jan 2021, 18:27 Heb het niet echt goed verwoord ,je schreef in een eerder stukje dat je de kachel niet boven de 90 gr moest stoken ,dus om het gevaar van over verhitting van de boiler te voorkomen had ik het idee om de boiler ten opzichte van de collector wat groter te houden ,maar als dit ten koste gaat van van de temperatuur van het water dan is dit dus geen goed idee
Ik zou het in de collector inderdaad liever onder kooktemperaturen houden. Dat gevaar is wel erg beperkt zolang er vrij koud water aangevoerd wordt omdat dat ook de collector koelt en het temperatuurverschil de natuurlijke circulatie ook vlotjes laat draaien. Op het einde echter als de boiler op temperatuur begint te geraken krijgt de collector ook warmer water aangevoerd. En door het lagere temperatuursverschil wordt ook de natuurlijke circulatie trager. Dan is het de bedoeling dat het nergens aan de kook geraakt ... Zal even zoeken worden naar de ideale randvoorwaarden. Vooral de wanddikte, eventueel isolatielagen, eventueel een noodradiator in de retour....
Idealiter wordt de collector niet heter dan 90°C. Als de volledige boiler dan 90°C is, dan is er geen warmteuitwisseling meer in de collector en straalt hij alleen nog naar de ruimte waarin hij staat.

Naar het water gaat ongeveer 200 à300 Watt naar mijn inschatting. Gemiddeld, want het varieert dus naargelang het water heter wordt in de boiler.
Je hebt per keer dat je de volledige 80liter van 10°C naar 80°C brengt (70°C * 80l * 1,16 Wh/°C* L= )6496 Wh energie nodig.
2m² aan 200W/m² (lage inschatting) lever 400W op. Dus daar zou in principe aan te geraken zijn alle (6496Wh/400W)= 16,24 uur. Dus minstens één maal per dag de 80° voor de 80l. Als je die in één keer opgebruikt, moet je wel relatief lang wachten op een nieuwe batch (80 liter aan 80°C).
Maar het goede nieuws is dat bij een lege boiler het aanvoerwater kouder is en de collector een hoger rendement haalt in het begin. Pakweg 350W en om te douchen is 40°C voldoende. Dus ook als de boiler leeggetrokken is (door je kaasmakerij bijvoorbeeld), dan moet je niet de volle 16 uur wachten op de 80liter warm water , maar heb je toch al 80 liter douchewater (40°C) na (80L * (40-10)°C° * 1,16 Wh/ °C * L ) /700W = 4 uren. Dit lijkt me schappelijk. En voor legionella is het voldoende dat je af en toe boven de 65°C gaat.

Ik denk dat 2m² en een 80 liter een goede match zou kunnen zijn.

G
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door jwardenier »

Bedankt voor je duidelijke uitleg ,de kaasmakerij vraagt niet heel veel water ,de schoonmaak des te meer en zorgelijker ,elke dag 2 x het melk gerij .
Douchen kun je best een week overslaan ,in de zomer de plons in, en lappen is een beproefde methode om niet al te erg te stinken .
In deze tijd misschien niet eens zo erg als je naar een oude bok riekt ,houd iedereen mooi op afstand en mocht je eens in de rij staan bij een kassa ben je zomaar aan de beurt ,Ik ben pas met de geit naar de bok geweest , dat geurtje blijft nogal even hangen .






,
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door Wouter Gillis »

Dag John,

De terugloop van de warmtebank naar de schouw gaat door een kanaal in de Ytong waar de bell op staat. Dit kanaal staat in verbinding met de bell door een bypass. Het eerste stukje schouw bestaat dus uit 50cm Ytong. Als ik de bypass openzet, gaat de rook rechtstreeks naar de schouw. MAAR, dit blijkt eigenlijk niet echt nodig behalve bij opstart van een koude kachel (begin stookseizoen), en dan nog... Tegenwoordig gebruik ik de bypass niet meer, ook niet in het begin van het stookseizoen. Een vuurtje in de warmtebank (vandaar dat een redelijk groot veegluik handig is) volstaat om de schouw voor te verwarmen.

groet
Wouter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door jwardenier »

Wouter bedankt ,en dat is wel een heel bruikbare tip ,vuurtje in de w bank ,scheelt een klep maken .
Het is me voor nu duidelijk ,zal later vast met nog meer vragen komen .
Ben benieuwd of Jerre er nog is .
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door Jerre »

@ John
Ik ben er nog. Bedankt voor de reacties. Ivm het verwarmen van water ben ik nog niet helemaal mee. Maar daar kom ik later op terug.

Iemand zei dat het rookkanaal in de bank meegeteld moest worden als bell bij het dimensioneren van de kachel.
Mijn vraag is dan als je de schouw dan ook als bell moet zien?

Ondertussen heb in de vloer weggenomen waar de kachel en de bank komen en een fundering gestort.
Het was een andere opbouw dan ik had verwacht. Ik dacht dat het volle planken waren op de roostering maar het is parket op multiplex / 3cm PUR plaat / multiplexing/ oude volle planken.

Leuk dat de vloer extra geïsoleerd zal zijn, maar PUR is nu wel een van de laatste producten die ik zou gebruiken in mijn woning.

En het materiaal is ook niet hitte bestendig dus ik zal wel moeten zorgen dat mijn kachel en bank goed geïsoleerd zijn aan de onderkant.

Volgende stap is fundering opmetsen tot onderkant roostering. Dan tussen de roostering met vuurvaste isolatie opbouwen.

Op een of ander topic die ik jammer genoeg niet terug kan vinden las ik dat constructiehout onder de kachel ondanks isolatie toch begon te verkolen.

Mijn vraag is dan hoeveel afstand er zou moeten zijn tussen de bodem van de vuurkamer en de houten roostering en met welk materiaal je best kan isoleren?

Ik stuur deze avond een fotootje van de stavaza.
Groet en bedankt voor de reacties
Jeroen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door kockie »

Jerre schreef: 30 jan 2021, 07:46 Op een of ander topic die ik jammer genoeg niet terug kan vinden las ik dat constructiehout onder de kachel ondanks isolatie toch begon te verkolen.

Dat was bij 12much, pas nog opgezocht dat topic, even kijken of ik m nog een keer kan vinden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door kockie »

Gevonden! Als je de goede zoekwoorden maar weet: https://www.ecologieforum.eu/viewtopic. ... ilit=argon

Ik wist dat ie een fles argon heeft gebruikt om het smeulen te doven....Bij gebrek aan beter :fff
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jeroen,
Ik heb ytong gebruikt, werkt prima. Ook prettig dat de stookdeur op hoogte staat. Makkelijker bij het aanmaken en de vlammen zijn meer zichtbaar.
Groet Wouter
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door Jerre »

bedankt Kockie!

@ wouter:
ik dacht aan foamglas. isoleert stukken beter dan ytong en ik wil echt geen risico's nemen.

Ik hoop volgende week alles op te metsen en zodat ik weer 'bovengronds' kom.
Daarna zal ik mijn berekeningen doen voor dimensionering kachel.

Ben wel benieuwd waar je aan de kacheldeurtjes , kleppen en controleluikjes komt.
Zelf maken?

Groet
Jeroen
Jerre
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2021, 20:32

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door Jerre »

klein.jpg
klei.jpg
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jeroen
Deurtjes oven en stookkamer heb ik zelf gelast uit L-profiel, veegluikjes gekocht.
Groet Wouter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door jwardenier »

Jeroen , als je nu de fundering opmetselt strak tot onder de vloerbalken ,kun je eventueel nog aanstorten met krimpvrije mortel ,dan kun je als het droog is de balken onder de kachel er uit zagen ,ben je echt zeker dat ze niet gaan verkolen .
De ruimte kun je volstorten met zand ,ik ook al eens gelezen van iemand die er puin in gestort had .

Wouter ,ik heb eens een gas kachel op een plateau van 50 cm gehad ,we hadden een koude vloer en hierdoor dus altijd koude voeten ,later de kachel op de vloer gezet en het probleem was verholpen ,hoe verhoud zich dat met de r b .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door jwardenier »

https://www.ecologieforum.eu/download/f ... &mode=view
Leuk voorbeeld van warmte x warm water .
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: brainstorm batch rocket stove

Bericht door Wouter Gillis »

Dag John,
De vloer wordt ook aangestraald merk ik. Mijn vloer is daarnaast ook goed geïsoleerd en af en toe springt de vloerverwarming aan. Dus misschien niet echt vergelijkbaar.
Groet
Wouter
Plaats reactie