Verwarmen kas gebouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Verwarmen kas gebouw

Bericht door benthuis »

Ik ben bezig met de ontwikkeling van een oud gebouwtje.
Een voormalig cafétje waar we een kas overheen gaan bouwen om het te behouden. Cafétje 10*5, kas 16*16

Het kas gedeelte wordt een verwerkings keuken / productie ruimte. Cafétje kantoor, schafthok etc.

Ik wil graag verkennen of verwarmen met een massakachel en optie is.
Bell die in het café-gedeelte steekt en een groot deel in het kas gedeelte.
Alternatief is volgens mij al snel een traditionele hal verwarming.
Gas willen we eigenlijk niet aanvragen. Een houtvergasser vraagt om CV, dat zou ik willen vermijden.

inpressie.jpg
tekening.png
Cafe-Arink.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door ritsaert snijder »

Ben, een grote massakachel geeft 4 misschien 5 kW maximaal. Is dat voldoende?
groet!

Ritsaert
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door Gargouille »

Interessant. Wat is de blauwe lijn in het schema hierboven ?

Ga je in de kas, buiten het café, ook groenten telen ?
En waarom niet gewoon de verwarmde (winter) ruimte/massakachel in het café ?

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door benthuis »

Blauwe lijn is het oude gebouw.
Staat met z'n gevel tegen de voorkant van de kas.
De luifel doorsnijdt de voorgevel

Kweken gebeurd in het terrein (met gebruikte kas) en kelder achter deze kas (14*24)

De kas wordt werkruimte dus iets van verwarming is nodig.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door benthuis »

ritsaert snijder schreef: 18 jan 2021, 17:46 Ben, een grote massakachel geeft 4 misschien 5 kW maximaal. Is dat voldoende?
Echt verwarmen is niet de bedoeling.
Werkruimte (kas) gemaakt van standaard materiaal 24/7 verwarmen lijkt me onnodig

Geen idee of hier een warmte verlies berekening zinvol is...
Het is eigenlijk een buitenruimte zonder weer en wind...

Waar te beginnen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door Gargouille »

Zal wel iets met de bouwlijn/rooilijn te maken hebben, maar ik zou het gebouw liefst helemaal in de kas hebben. Desnoods de luifel afbreken.
In de winter is zo'n kas nauwelijks te verwarmen lijkt me, dus zou ik voor het huis gaan in die maanden. En daarbuiten maar een jas aan.
Het huis staat dan wel weer in een perfect droog en warmer klimaat, dus dat zou toch moeten kunnen met 4-5 kw ?
Wel iets van zonnewering voorzien denk ik in de zomer....

Als dit een studie-ronde is voor een potentiële investering houdt er dan rekening mee dat in de publieke ruimte er veel glas zal moeten voorzien worden op 'doorvalrisico' en dat dit wel eens een dure grap (gelaagd veiligheidsglas) zou kunnen worden.

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door benthuis »

Luifel is puur optisch. We kijken nog naar de gevolgen.

De bouwer doet veel kas projecten voor publieke gebouwen. Ik hoop dat z'n rekening mee valt. Eerste offerte viel nog mee.

Koude momenten in de winter en hele warme in de zomer dat zijn de lastigste,..
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door dormos »

Als 24/7 niet nodig is dan is een snellere kachel denk ik een betere oplossing.
Wellicht rocket met oliedrum, gedeeltelijk leem omkleed?
Of een kant en klare rocktetstove (7-12 kW)met warmtebank?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door remco d »

Gargouille schreef: 18 jan 2021, 23:24 Zal wel iets met de bouwlijn/rooilijn te maken hebben, maar ik zou het gebouw liefst helemaal in de kas hebben. Desnoods de luifel afbreken.
In de winter is zo'n kas nauwelijks te verwarmen lijkt me, dus zou ik voor het huis gaan in die maanden. En daarbuiten maar een jas aan.
Het huis staat dan wel weer in een perfect droog en warmer klimaat, dus dat zou toch moeten kunnen met 4-5 kw ?
Wel iets van zonnewering voorzien denk ik in de zomer....

Als dit een studie-ronde is voor een potentiële investering houdt er dan rekening mee dat in de publieke ruimte er veel glas zal moeten voorzien worden op 'doorvalrisico' en dat dit wel eens een dure grap (gelaagd veiligheidsglas) zou kunnen worden.

G
In plaats van glas worden de daken soms ook vervangen door een kunststof. Zo hebben ze het bij ons tegenover gedaan in een kas die nu als horeca gebruikt wordt. Met iets van kalk erover viel de hitte mij afgelopen zomer nog best mee.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door peterberg »

Een massakachel in een gebouw dat niet 24/7 mensen herbergt is niet te doen, tegen de tijd dat je alles op temperatuur hebt gaat het publiek weer naar huis. Mijn mening: die IR panelen in het gebouwtje en voor de kas twee keuzes, alle vermogen naar convectie en hoog temperatuur straling of een deel straling in combinatie met een stenen bank of zo. Als snel warmte nodig is, dan helemaal geen of zo weinig mogelijk massa. De massa op een andere manier implementeren kan ook.

Je zou kunnen denken aan een 200 mm batchrocket en vier 200 liter olievaten. Niet op elkaar maar twee aan twee. Dan heb je al snel een vrij groot vermogen en straling die bij voorkeur niet hoger uitkomt dan een mens lang is. Dan heb je de straling op een redelijke hoogte zonder problemen. Het is mogelijk om de core wat over bemeten te hebben ten opzichte van de rest en een traditionele deur achterwege te laten. Dan is een draaideur of schuifdeur met vonkenscherm erin al genoeg en is het ineens geen houtkachel meer maar een open haard. Dat na de stook het ding pijlsnel afkoelt wegens gebrek aan opslag en afsluitbare lucht toevoer is dan niet meer belangrijk.

Een voorbeeld van zo'n benadering is de drievat rocket in het varkenskot bij Kockie met de allereerste gegoten batchrocket core er in.
Of de 200 mm batchrocket in Montana USA, bij Paul Wheaton, die drie vaten bedient en een rechte bank van 9 meter lang. De bank heeft een 200 mm pijp er in zitten en is een houten kist die gevuld is met gravel en bakstenen als bovenkant. Die bank gaat pas bij hogere afgas temperaturen warmte opnemen, voor die tijd verschilt de temperatuur van de gassen aan begin en eind maar 5 of 10 graden.

Zou best leuk zijn om zo'n ding te bouwen, van een rechte batchrocket weet ik dat-ie het goed doet zonder deur, van een sidewinder weet ik het niet. En een open DSR2 is zeker geschikt maar kritischer om te bouwen.
Het duurste aan het geheel is zoals gewoonlijk de schoorsteen met dak doorvoer en dubbelwandig beginnend 50 cm onder het dak. Tenzij je natuurlijk flink in de bus blaast en nieuwe rvs vaten aan laat rukken, dan loopt de prijs al meer op. Kijk ook eens naar bergingsvaten, ook wel salvage drum genoemd, die zijn zo groot (tot 400 liter) dat de 200 mm core er zonder problemen in past analoog aan de 150 mm drievat rocket. Koop je ze nieuw of refurbished dan is het verstandig om ze onbehandeld te laten leveren, dat scheelt een hoop stank om de verf er af te branden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door benthuis »

Dank Peter!

Hier wat meer info met plaatjes van de meester...

Ik denk dat dit passend is!

Wat overwegingen:
Voedsel drogen staat op de verlanglijst... Vond een link naar een oplossing.

Veiligheid vraagt denk ik om een laagje leem.

Deur en doorzichtige bovenkant geven mooi zicht op de vlammen

Voor makkelijk laden zou ik wat hoger willen starten
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door peterberg »

Ben, wat je wilt vraagt om een apart ontwerp. Maar je hebt nog tijd om er over na te denken, wanneer is het zover dat er gebouwd kan worden? Als al dat geneuzel met Covid voorbij is ben ik wel beschikbaar. Inmiddels bijna 75 jaar oud maar na twee keer groot onderhoud weer zo goed als nieuw.
Lemen van de barrels zou ik niet doen, je loopt de kans dat die leem elke keer barst en je mist directe straling. Verf ze zwart en zet er desnoods met krijt HEET! op. Een andere benadering is een gaas kooi laten maken die om het hele vat zit maar er een eindje van af staat. Probleem van geschroeide handjes opgelost zonder directe straling kwijt te raken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door benthuis »

Bouw zal mei/juni worden...
Lijkt me fantastisch om dit op te nemen als de basis verwarming!

We zouden er een leuke bouw van kunnen maken (zitten pal tegenover station Lievelde)

Overweging: Hoe zou een vierkante "drum" zich gedragen?

De bank zou perfect zijn voor de nacht om het gebouw vorstvrij te houden... We kunnen nu nog rekening houden met het leggen van water etc... Verder wordt er gekweekt in de ruimte maar dit gebeurt in geklimatiseerde ruimtes. Op termijn komt er nog een gebruikte kas achter te staan waar ik zou willen experimenteren met het kweken van groente in de winter.... Ook hiervoor moet nog nagedacht worden over "verwarming".
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door peterberg »

Geen idee of in juni we weer terug naar normaal zijn, de tijd zal het leren.
Een vierkante stalen bak gedraagt zich qua warmte overdracht niet anders dan een ronde. Echter, de ronde blijft gewoon zijn vorm behouden, de vierkante gaat kikkeren en bobbelen. Een alternatief is een ronde (of ovale) die niet is gewalst maar gezet, iedere keer een knikje van een paar graden totdat-ie terug is bij het begin. Dan bestaat het ding uit platte verticale stroken en heb je geen last van vervormen. Dure oplossing.

Als je met een massabank de boel vorstvrij wilt houden moet je ook in het weekend komen om te stoken. Dan lijkt het verstandiger om alle vorst gevoelige leidingen te isoleren met een verwarmings draad erbij en een centrale thermostaat die de boel bestuurt. Er zijn systemen die dat kunnen, bij een van mijn werkgevers hadden ze dat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door pelletpower »

Dure oplossing
, dat kan wel eens meevallen Ben! Leuk project!
Plaats reactie