hoeveel hout verbruiken jullie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door TLS »

Nu met de temperaturen zo net onder het vriespunt heb ik m'n warmtepomp even op standby gezet en ben ik aan het stoken geslaan.

Mijn CV kachel zou een rendement van om en bij de 82% moeten hebben volgens de naamplaat. Ik stook wind-gedroogde eik waarvan ik uitga dat deze een stookwaarde van ongeveer 4kWh/kg heeft. Omdat 2m³ (3stère) me 250 euro gekost heeft ben ik eens het verbruik gaan uitrekenen.

Ik heb de indruk van deftig te stoken als ik stook-cycli van anderhalf uur maak met 3 balkjes van zo'n 2.2kg. In theorie zou ik dan een gemiddeld vermogen van 17.6*0.82= 14kW moeten bekomen. Dat lijkt me een pak meer dan wat ik denk te krijgen.

Hoeveel hout verbruiken jullie rond deze periode?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb op de benedenverdieping drie vertrekken naast elkaar liggen, een bijkeuken van 3 * 4 m met de achterdeur, een keuken van 3,5 * 5 m en een woonkamer van 3,5 * 7 m. De spouwmuren zijn geïsoleerd met steenwol. De bovenverdieping wordt niet verwarmd. In de huiskamer zit hoogwaardig dubbel glas maar in de keuken zit een niet erg groot raam met enkel glas. In de bijkeuken staat een gasfornuis, in de huiskamer staat een gashaard en in de keuken een houtkachel. Als het rond het vriespunt is, dan stoken we de houtkachel van 's morgens negen tot 's avonds zeven. Bij een graad of zeven alleen 's middags vanaf een uur of drie. Bij een hele dag stoken hebben we drie manden hout nodig. Als we alleen 's middags stoken, één mand. De mand heeft een inhoud l * b * h = 0,5 * 0,4 * 0,3 = 0,06 m^3. Het hout is meestal een mengsel van eiken, es, wilg, populier en els. Met de houtkachel kan ik het in de keuken bloedheet stoken, hoe koud het buiten ook is. De kachel is niet goed te regelen. ik vul hem en laat hem dan leegbranden totdat er alleen nog een laag vuur op de bodem ligt. Daarna vul ik hem weer met zo'n vier blokken van 25 cm lang. Het hout is afkomstig van bomen die op ons eigen terrein groeien en die omgewaaid zijn of omgezaagd zijn omdat ze in de weg stonden of gevaarlijk werden. Ik heb meer dan honderd bomen die momenteel zo'n 20 m hoog zijn en ook een rij elzen die twee keer geknot zijn maar nu al weer 10 m hoog zijn.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door peterberg »

Goed dat je het huis erbij vermeldt Adriaan, dat kan groot verschil maken.
Wij wonen in een passiefhuis met rondom heel dikke isolatie en driedubbel glas. In de huiskamer staat een massakachel van ruim 2 ton en die stoken we onder deze omstandigheden een maal per etmaal. De huiskamer en open keuken zijn samen 55 m², 2,6 m hoog met een enorme lap glas op het zuiden. De vuurkamer van de kachel kan niet helemaal vol, de beschikbare ruimte is 22x35x25 cm=0,019 m³.

Als die batch luchtig gestapeld is dan past er tussen de 5 en 6 kg in, afhankelijk van de soort hout. De temperatuur in de huiskamer en keuken schommelt tussen 21,5 en 22,5 graden, dag en nacht. Als de zon gaat schijnen laten we de huiskamer deur open zodat de rest van het huis mee opwarmt.

We stoken voornamelijk afvalhout van een timmerwinkel die zelf afvalhout verwerkt en pallets die we gratis kunnen krijgen. Gewoonlijk is dat 80% naaldhout, uiterst droog. De rest van het huis is niet verwarmd, uitgezonderd de badkamer die zijn eigen elektrische vloerverwarming heeft. De rest van het huis krijgt geen warmte via de binnenmuren want die zitten vol steenwol. Het huis wordt geventileerd door middel van balans ventilatie met warmte terug winning die voorverwarmde lucht aanvoert.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Adriaan Kragten »

peterberg schreef: 15 jan 2021, 17:18 Goed dat je het huis erbij vermeldt Adriaan, dat kan groot verschil maken.
Wij wonen in een passiefhuis met rondom heel dikke isolatie en driedubbel glas. In de huiskamer staat een massakachel van ruim 2 ton en die stoken we onder deze omstandigheden een maal per etmaal. De huiskamer en open keuken zijn samen 55 m², 2,6 m hoog met een enorme lap glas op het zuiden. De vuurkamer van de kachel kan niet helemaal vol, de beschikbare ruimte is 22x35x25 cm=0,019 m³.

Je zegt niet hoe vaak je de kachel per dag aanvult en daarom weten we niet hoeveel hout je per dag gebruikt.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door TLS »

wauw, slechts één stook per etmaal? Daar kan ik enkel van dromen. Ik heb destijds de massakachel niet gekozen uit angst voor verhitting in het tussen-seizoen als de zon er doorkomt.

Ik ben er vandaag achter gekomen dat 'zo heet mogelijk stoken' niet de beste strategie is voor mijn CV-kachel (Hitze Albero-aqua). Ik vermoed dat de warmte teveel ontsnapt via de schouw en het gaat ook te snel. Wat ik het beste vind werken is het gloeibed helemaal naar achter schuiven en de blokken schuin tegen de wand zetten. Zo slaag ik erin 'traag' te branden: door de blokken schuin te zetten 'likken' de vlammen meer langs het hout en vormt de ruimte tussen de gloeiende blokken een soort kanaal waar toch redelijke temperaturen in kunnen worden bereikt voor verbranding van de gassen. Een ander voordeel is dat na een rustige vergassing ongeveer 3/4 volume van de blokken overblijft als houtskool en de stook-intervallen verder van elkaar kunnen worden genomen. Ik heb weinig roet in de brandkamer, en de schoorsteen rookt of stinkt niet dus ik denk dat het vrij ok is.

Ik geraak nu met 2 blokken eik van elke ~2.2kg minimaal 2u ver. Dit brengt me op zo'n 25kg per dag (~2 ikea-zakken) voor m'n ganse woning (235m²) te verwarmen bij 0°C buitentemp. Hiervan heb ik ook ruim voldoende SWW.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door peterberg »

Adriaan Kragten schreef: 15 jan 2021, 17:48
peterberg schreef: 15 jan 2021, 17:18 Goed dat je het huis erbij vermeldt Adriaan, dat kan groot verschil maken.
Wij wonen in een passiefhuis met rondom heel dikke isolatie en driedubbel glas. In de huiskamer staat een massakachel van ruim 2 ton en die stoken we onder deze omstandigheden een maal per etmaal. De huiskamer en open keuken zijn samen 55 m², 2,6 m hoog met een enorme lap glas op het zuiden. De vuurkamer van de kachel kan niet helemaal vol, de beschikbare ruimte is 22x35x25 cm=0,019 m³.
Je zegt niet hoe vaak je de kachel per dag aanvult en daarom weten we niet hoeveel hout je per dag gebruikt.
Toch wel, lees maar eens goed. Ik heb de frequentie nu vet gemaakt.
Tenzij je bijvullen bedoelt, dat doen we niet. De vuurkamer wordt volgestapeld, bovenop wat klein aanmaakhout, aanmaakblokje erbij, deur sluiten en weglopen. Een uur later is alles weg op een beetje gloeiende houtskool na, dat gaat uit als de inlaat dicht gaat en vormt de onderlaag voor de volgende stook 24 uur later.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door pelletpower »

We doen ongeveer een 10 m3 per jaar of meer. Gas is voor koken en , nog, douchen. Hyg buffer wordt netjes op temp gehouden. Sanitairzijdig nog niet aangesloten. Gas was 2000 m3 per jaar, dat komt redelijk overeen met houtverbruik.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door peterberg »

Vanmorgen de kachel met een enkele lading van 2,8 kg gestookt, een halfje dus. Geen zon in dagen en even boven het vriespunt, vanmorgen was het voor het eerst in maanden gezakt naar 21 ºC in de huiskamer. De voorraad hout zit in kratten van 0,03 m³ elk, 84 stuks, totaal 2,52 m³. Afgelopen winter 1,8 kuub gebruikt, kan deze winter wat meer worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Ramon »

peterberg schreef: 16 jan 2021, 14:56 Vanmorgen de kachel met een enkele lading van 2,8 kg gestookt, een halfje dus. Geen zon in dagen en even boven het vriespunt, vanmorgen was het voor het eerst in maanden gezakt naar 21 ºC in de huiskamer. De voorraad hout zit in kratten van 0,03 m³ elk, 84 stuks, totaal 2,52 m³. Afgelopen winter 1,8 kuub gebruikt, kan deze winter wat meer worden.
Oeiii, dat is wel heel weinig! Petje af!

Het zou een mooi streven zijn, voor mij en elk forumlid, daar in de buurt te komen.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Adriaan Kragten »

peterberg schreef: 15 jan 2021, 18:13 [
Toch wel, lees maar eens goed. Ik heb de frequentie nu vet gemaakt.
Tenzij je bijvullen bedoelt, dat doen we niet. De vuurkamer wordt volgestapeld, bovenop wat klein aanmaakhout, aanmaakblokje erbij, deur sluiten en weglopen. Een uur later is alles weg op een beetje gloeiende houtskool na, dat gaat uit als de inlaat dicht gaat en vormt de onderlaag voor de volgende stook 24 uur later.
Ik had dat wel gelezen maar begrepen dat je de kachel gewoon één maal per dag aanmaakt. Ik kon me gewoon niet voorstellen dat je niet hoeft bij te vullen. Blijkbaar is de kachel zo'n grote warmtebuffer dat hij de gehele dag warmte blijft afgeven. Mijn eigen kachel heeft nagenoeg geen buffer en geeft alleen warmte af als hij brandt en hij koelt snel af als de vlammen weg zijn. Daarom moet ik ongeveer elk anderhalf uur wat bijvullen. Maar dat hoeft toch niet slechter te zijn dan wanneer de kachel wel een grote warmtebuffer is. Een bepaalde hoeveelheid hout geeft nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid warmte (als het hout goed verbrandt en er niet te veel warmte door de schoorsteen verdwijnt). Als jouw kachel de ruimte 24 uur lang op temperatuur houdt dan doet hij dat ook 's nachts wanneer het niet nodig is. Het warmteverlies is evenredig met het temperatuursverschil tussen binnen en buiten en je hebt dus meer warmteverlies als het 's nachts binnen onnodig warm is. Nu kan het best zo zijn dat je toch relatief weinig hout verbruikt maar dat komt dan door de extreem goede isolatie en niet doordat de kachel meer energie uit het hout haalt dan bij een kachel met een kleine warmtebuffer.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Geertje »

Interessant! Ik ben nu onze nieuwe massakachel in ons huis-in-aanbouw aan het warmstoken. Op dit moment staat hij los in de hele ruimte van ons huis, inclusief het stuk wat later gastenverblijf wordt. (180 m2, begane grond plus schilddak... aantal m3 moet vrij makkelijk uit te rekenen zijn maar ik ben mijn wiskundelessen van 30 jaar geleden een beetje vergeten...) De kachel kan die enorme ruimte natuurlijk niet echt 'warm' houden, temeer omdat de isolatie in het dak nog ontbreekt nog (30 cm vlaswol). Toch is het al stukken beter dan twee weken geleden, toen ik deze blog er over schreef:
http://www.geertjeshof.nl/index.php/2020/12/30/vuur/

Ik stook inmiddels twee keer per dag zo'n 5 kg hout, hoofdzakelijk afvalhout van de bouw (naaldhout dus). Ik maak de kachel 's ochtends vroeg aan, rond 06.30. De temperatuur in het radiatorsysteem loopt op naar ongeveer 60 graden een á twee uur na de stook. Wanneer de temperatuur van de radiator is teruggelopen naar 40 graden doe ik een tweede stook. Op sombere dagen is dat rond 12 uur, als de zon schijnt pas rond 16 uur.

Uiteindelijk moet de kachel de woonkamer, woonkeuken (samen ongeveer 48 m2) en de badkamer (12 m2?) warm houden, plus het buffervat voor warm water (dat is de warmte die nu naar de radiator gaat). Mijn hoop is dat het net als bij Peter ongeveer 21 graden in die ruimtes wordt en ongeveer 16 graden in de overige ruimtes (slaapkamer, bijkeuken, hal). Zo nodig hangen we nog een infraroodpaneel met bewegingssensor in de badkamer en/of wc.

Vraag aan Peter en de andere massakachel-experts: hoe lang moet het duren voor het hele systeem is opgewarmd met deze stookfrequentie? Zo langzamerhand begint het bankje ook een beetje warm te worden maar er zijn nog steeds plekken op de kachel zelf die koel blijven. NB: ik ben half december begonnen met héél voorzichtig stoken: toen was het hele ding nog altijd hartstikke nat, was het 6 graden in het huis en was alles klam. Intussen lijkt het water uit de kachel te zijn en zo langzamerhand ook uit het huis. De temperatuur van het huis ligt nu continu rond de 10-12 graden. Klinkt fris, maar de aannemer die gisteren langs kwam was erg enthousiast. Dampopen en luchtdicht bouwen maakt het blijkbaar al snel comfortabel!

En nog een vraag: mag je een massakachel bijvullen, dus tijdens een stook, als het hout niet meer vlamt maar in gloeifase is? Of is dat uit den boze? Ik lees er nogal verschillende meningen over op dit forum.
Laatst gewijzigd door Geertje op 18 jan 2021, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Broekhoest »

Voor onze grote vrijstaande rietgedekte woning is vloerverwarming de basis. Deze staat altijd op 18C (behalve als de vrouw de hele dag thuis is....), voor comfort wordt de plaatstalen houtkachel bij gestookt. Meestal vanaf 18-22u als we thuis zijn. Kom ik op ca 6-7 m3 (mix van allerlei houtsoorten) per jaar. Gasverbruik rond 3600-3800 m3. Vloer is geisoleerd. Spouwmuur in begin jaren 90 ook, benieuwd naar de huidige staat?!? Zoldervloer geisoleerd, daarboven traditioneel rieten dak, waar het heerlijk waait ;)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door peterberg »

Adriaan Kragten schreef: 17 jan 2021, 19:12Nu kan het best zo zijn dat je toch relatief weinig hout verbruikt maar dat komt dan door de extreem goede isolatie en niet doordat de kachel meer energie uit het hout haalt dan bij een kachel met een kleine warmtebuffer.
Adriaan, ik denk dat je hier impliciet stelt dat een willekeurige ijzeren kachel evenveel energie uit de brandstof haalt als een hoog rendement massakachel, namelijk de mijne. Ik heb natuurlijk cijfers van mijn eigen bouwsel, dat is wel gemakkelijk. Gemiddeld over een complete stook haal ik hier zonder mankeren 94% overall rendement met een maximale schoorsteen temperatuur van 80 ºC. Dat is met een koude start, een matig warme start levert een wat hogere afgas temperatuur op en een procent of twee lager rendement. Alles volgens de Testo gas analyser en op onder waarde. Het lijkt mij sterk dat met een ijzeren kachel gelijke opbrengsten te halen zijn. Een detail: we zijn nu aan het 5e seizoen bezig, de schoorsteen is nog niet eerder geveegd. Dat ga ik waarschijnlijk komende lente doen, meer uit voorzichtigheid dan overtuiging dat er veel roet in zit.

Nog een ander detail: jij meldt dat de kachel de keuken in no time bloedheet stookt. Dat betekent dat je warmte verlies tijdens die periode ook heel groot is. In de nacht natuurlijk niet maar de volgende morgen moet alles wat in de nacht is afgekoeld weer opgewarmd worden. Dat is hier niet het geval, 's morgens is het nog steeds aangenaam, er hoeft niets op temperatuur gebracht te worden. Terwijl tijdens de korte stooksessies de temperatuur in de huiskamer één graad stijgt door de directe straling van het glas in de deur. Het lijkt mij dat rechtstreeks vergelijken tussen twee zo verschillende warmtebronnen vrijwel ondoenlijk is, teveel variabelen.

Naar mijn mening is er een omslagpunt waarboven het beter is geen nacht verlaging meer toe te passen. Met name als het opwarmen in de ochtend meer energie gaat kosten dan er bespaard wordt met in de nacht verlagen. Ons oude huis was zeer matig geïsoleerd en zelfs daar werd het houtverbruik lager toen we overstapten van een gietijzeren Jotul 118 naar een kleine eigenbouw massakachel. Die met twee keer stoken per etmaal de huiskamer comfortabel op temperatuur kon houden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door peterberg »

Geertje schreef: 17 jan 2021, 20:40Vraag aan Peter en de andere massakachel-experts: hoe lang moet het duren voor het hele systeem is opgewarmd met deze stookfrequentie? Zo langzamerhand begint het bankje ook een beetje warm te worden maar er zijn nog steeds plekken op de kachel zelf die koel blijven. NB: ik ben half december begonnen met héél voorzichtig stoken: toen was het hele ding nog altijd hartstikke nat, was het 6 graden in het huis en was alles klam. Intussen lijkt het water uit de kachel te zijn en zo langzamerhand ook uit het huis. De temperatuur van het huis ligt nu continu rond de 10-12 graden. Klinkt fris, maar de aannemer die gisteren langs kwam was erg enthousiast. Dampopen en luchtdicht bouwen maakt het blijkbaar al snel comfortabel!
Je bent dus al een maand bezig met instoken. Als dat ook elke dag was dan ben je alle water wel kwijt, vul hem eens tot halfvol en steek eens bovenop aan. Als dat goed gaat herhaal je dat een paar dagen en ga je daarna vullen tot 2/3. Nog een week zo en dan hele ladingen.
Geertje schreef: 17 jan 2021, 20:40En nog een vraag: mag je een massakachel bijvullen, dus tijdens een stook, als het hout niet meer vlamt maar in gloeifase is? Of is dat uit den boze? Ik lees er nogal verschillende meningen over op dit forum.
Het probleem met bijvullen op een groot gloeibed is dat je alle vlammen af kan sluiten. Er wordt dan wel vergast maar er zijn geen vlammen. Je loopt dan het risico dat je een flinke plof krijgt als de opgezamelde houtgas vlam vat. Dat zou kunnen gebeuren als je tijdens zo'n vlamloos moment de deur opent. Ik ben wat wenkbrauw haren kwijtgeraakt de enige keer dat het mij overkwam.

Oplossing: vul eerder bij, terwijl er nog vlammen zijn. Kan of wil je dat niet dan twee stukken tegelijk toevoegen met wat ruimte ertussen. Pas als die fel branden meer bijvullen. Zorg in elk geval dat je de vlammen niet volledig afdekt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Adriaan Kragten »

peterberg schreef: 18 jan 2021, 14:16
Adriaan Kragten schreef: 17 jan 2021, 19:12Nu kan het best zo zijn dat je toch relatief weinig hout verbruikt maar dat komt dan door de extreem goede isolatie en niet doordat de kachel meer energie uit het hout haalt dan bij een kachel met een kleine warmtebuffer.

Nog een ander detail: jij meldt dat de kachel de keuken in no time bloedheet stookt. Dat betekent dat je warmte verlies tijdens die periode ook heel groot is. In de nacht natuurlijk niet maar de volgende morgen moet alles wat in de nacht is afgekoeld weer opgewarmd worden.
Dat bedoel ik toch niet zo. Ik kan het bloedheet stoken als ik telkens opnieuw hout toevoer maar ik doe dat niet. Als wij het in de keuken te koud vinden dan maak ik de kachel aan en na ongeveer 20 minuten is het behagelijk. Om de juiste temperatuur te handhaven moet ik dan elk anderhalf uur wat bijvullen. Het rendement van de kachel wordt bepaald door de volledigheid van verbranding en door de hoeveelheid warmte die door de schoorsteen verdwijnt. Aan het eind van de dag liggen er wel een paar kleine korreltjes houtskool in de asla wat aangeeft dat niet alles verbrand is maar dat is toch maar heel weining t.o.v. de hoeveelheid hout die ik toegevoerd heb. De schoorsteenklep staat wel altijd open en daardoor kan dus behoorlijk wat warmte verdwijnen. Ik weet niet of jij de schoorsteen afsluit als de verbranding beëindigd is; dat zou de schoorsteenverliezen wel behoorlijk kunnen verminderen.

Ik heb vroeger op de HTS warmteoverdracht gehad en het warmteverlies is gewoon evenredig met het verschil tussen de binnen en de buitentemperatuur. Hoe beter de isolatie, hoe minder warmteverlies per m^2 bij een bepaald temperatuursverschil. Als je het 's nachts binnen even warm houdt als overdag dan is het warmteverlies 's nachts nog groter dan overdag omdat het 's nachts buiten kouder is. Als je de kachel 's nachts laat uitgaan en je hebt een kachel met weinig buffer dan moet je 's morgens wel extra stoken om de ruimte weer op temperatuur te brengen maar de extra energie die daar voor nodig is, is veel minder dan het warmteverlies over de gehele nacht als je het binnen 's nachts ook warm houdt.

Als je huis erg goed geïsoleerd is en je het belangrijk vind dat het 's morgens als je beneden komt al warm is dan kan ik me voorstellen dat je het warmteverlies gedurende de nacht op de koop toeneemt. Als je een kachel met een hele grote warmtecapaciteit hebt dan heb je zelfs geen keuze om het warmteverlies gedurende de nacht te verminderen omdat het gewoon erg lang duurt voordat de kachel afgekoeld is. Ik denk dan ook dat het idee dat het 's nachts binnen beter warm kan zijn gepushed wordt door leveranciers van kachels met een grote warmtecapaciteit omdat deze kachels nu eenmaal heel langzaam afkoelen. Als ik ooit een nieuwe moderne houtkachel zou kopen dan moet die wel een grotere warmtecapaciteit hebben dan mijn huidige maar als ik 's avonds om 7 uur voor het laatst bijvul dan moet hij toch wel om 11 uur koud zijn. Dit komt ook omdat wij 's avonds meestal niet meer in de keuken zitten. In de huiskamer doen we de gashaard meestal uit een half uur voordat we naar bed gaan en 's morgens is het daar ook koud. Ik vind dat niet erg; dat hoort gewoon bij het dagritme.
Plaats reactie