hoeveel hout verbruiken jullie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Ramon »

Ik heb een huis van 1930, helemaal baksteen, betonnen vloer met vloerverwarming, enorm veel massa, matig geïsoleerd.

Bij mij zakt de binnentemp van 21 graden van 22.00 tot 6.00 bij een koude nacht van minder dan 0 graden met veel wind ongeveer 1 graad. Meestal 0.5 graad per nacht als ik de verwarming dus uitzet snachts. Super lekker, maar kost ook weer veel energie om m 0.5 a 1 graad te verhogen.

Dus dan kan je m net zo goed (denk ik, ik pas wel nachtverlaging toe, van 0.5 graad) op temp houden..
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door LeaD »

Voor oude hoge niet geïsoleerde gebouwen zou men juist wel moeten opteren voor stralingswarmte, dus een massakachel of vloerverwarming of de beide en gezien de traagheid van dergelijke systemen kan het niet anders dan 24/24 .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 24 jan 2021, 17:49 Ik heb een huis van 1930, helemaal baksteen, betonnen vloer met vloerverwarming, enorm veel massa, matig geïsoleerd.

Bij mij zakt de binnentemp van 21 graden van 22.00 tot 6.00 bij een koude nacht van minder dan 0 graden met veel wind ongeveer 1 graad. Meestal 0.5 graad per nacht als ik de verwarming dus uitzet snachts. Super lekker, maar kost ook weer veel energie om m 0.5 a 1 graad te verhogen.

Dus dan kan je m net zo goed (denk ik, ik pas wel nachtverlaging toe, van 0.5 graad) op temp houden..
Je ontlaaadt hooguit je vloerverwarming dus wat dieper. Maar de afgifte van de vloerverwarming blijft wel gewoon doorgaan 's nachts.
Zo geredeneerd pas je ook nachtverlaging toe met een massakachel als je er 's nachts geen vuurtje in stookt.

Continu verwarmen versus discontinu verwarmen wordt meestal uitgemiddeld door de massa. Het is niet omdat je in een massakachel niet meer stookt dat de mantel stopt met warmte afgeven. Het is niet omdat de cv afspringt dat de vloerverwarming stopt met warmte afgeven. En het is niet omdat je stopt met stoken in de kachel van Leenders dat het huis stopt met warmte te verliezen.

G
Laatst gewijzigd door Gargouille op 24 jan 2021, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Gargouille »

LeaD schreef: 24 jan 2021, 19:06 Voor oude hoge niet geïsoleerde gebouwen zou men juist wel moeten opteren voor stralingswarmte, dus een massakachel of vloerverwarming of de beide en gezien de traagheid van dergelijke systemen kan het niet anders dan 24/24 .
En die huizen reageren zelf vaak ook traag op veranderingen.

Maar het blijft allemaal appelen met peren vergelijken.
Je hebt per warmte producerend toestel typische eigenschappen: randvoorwaarden, limieten en optimale voorwaarden.
Per afgiftesysteem zitten er ook nog eens verschillen in optimum van rendement.
En hoe de zaken met elkaar vergeleken worden zit ook vaak een groot verschil. De ene meet enkel luchttemperaturen en bekommert zich niet om de temperatuur van de voorwerpen. De andere wil een hoog stralingsaandeel met lage luchttemperaturen. De ene wil het 's morgens 'aangenaam', de andere pas 's avonds.

G
Adriaan Kragten
Berichten: 665
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Adriaan Kragten »

Volgens mij heb ik de warmtecapaciteit van het huis in mijn laatste voorbeeld wel meegenomen. Als het huis een hoge warmtecapaciteit heeft dan duurt het lang voordat er na 24 uur niet verwarmen een bepaalde temperatuursdaling heeft plaats gevonden. Een hoge warmtecapaciteit van de kachel of van de ruimte zelf maakt dat de temperatuur traag reageert. Het is alleen de vraag of dat iets is dat je zou moeten willen.

Volgens mij is het in zijn algemeenheid zo dat men als men het ergens koud heeft wil dat het daar snel op temperatuur komt. Wat dat betreft is een gashaard een ideaal ding. Je zet hem aan en hij produceert meteen een enorme hoeveelheid warmte waardoor de stenen die er voorin zitten al na een paar minuten roodgloeiend worden en de kachel heel veel stralingswarmte afgeeft. Na ongeveer een kwartier is de ingestelde kamertemperatuur bereikt en de vlamhoogte daalt dan zeer sterk. De stenen gloeien dan niet meer en de kachel geeft dan vooral convectiewarmte af door de warme lucht die naar boven opstijgt.

Als ik in plaats van een gashaard in dezelfde ruimte een goede houtkachel heb staan dan duurt het ten eerste langer voordat ik een behoorlijk grote vlam heb maar als er flinke stenen in de kachel zitten dan worden die eerst opgewarmd. Pas als de buitenkant van de kachel ook goed warm geworden is dan begint hij warmte af te geven. De afgegeven stralingswarmte is echter veel minder dan van een gashaard met roodgloeiende stenen. Het duurt dus behoorlijk wat langer dan bij een gashaard voordat ik ervaar dat er een prettige hoeveelheid warmte vanaf komt.

Als ik in plaats van een goede houtkachel in dezelfde ruimte een zware tegelkachel heb staan dan duurt het nog veel langer voordat mijn behoefte aan warmte gestild wordt wanneer ik met een koude kamer begin. Ik zal zo'n kachel daarom alleen maar prettig vinden als hij continu warmte afgeeft maar als ik hem maar één maal per dag stook dan zal de temperatuur aan het einde van de 24 uur wel zijn afgenomen waardoor de warmteafgifte toch minder is geworden. Nu geven de muren als die een hoge warmtecapaciteit hebben ook warmte af maar dat geldt alleen als ze al eerder op temperatuur gebracht waren. Voor deze manier van stoken moeten dus de kachel en de muren een hoge warmtecapaciteit hebben en moet het warmteverlies van het huis beperkt zijn. Dit vereist weer een zeer goede isolatie.

Aan een zeer goed isolatie zitten echter ook nadelen. Je moet niet alleen zorgen dat de muren, daken en vloeren slecht warmte geleiden maar er mogen ook geen kieren in zitten waardoor koude lucht naar binnen kan komen. Dit vereist geforceerde ventilatie met terugwinning van de warmte uit de afgevoerde lucht. Er zitten dan in alle kamers ventilatieroosters waar frisse lucht uit komt. Maar deze stroom lucht kan behoorlijk vervelend zijn. Mijn vrouw heeft in een woonzorgcentrum gewerkt waar de zaak op die manier geregeld was en bijna iedereen baalde ervan dat de ramen niet open konden en dat het in de kamers waaide vanwege de ventilatie. Daarbij komt nog dat een centraal ventilatiesysteem een ideale manier is om corona virussen door het gehele tehuis rond te blazen als de luchtcondities zo zijn dat er gemakkelijk aerosolen ontstaan. Een ander nadeel bij een zeer goed geïsoleerd gewoon woonhuis is dat niet alleen de benedenverdieping warm wordt maar ook de bovenverdieping waar meestal de slaapkamers liggen. Ik houd er niet van om in een warme kamer te slapen en wij hebben altijd twee ramen een stuk open staan. Het is voor ons dus zinloos om op de slaapkamers dubbel glas aan te brengen. Dakisolatie heeft ook maar een beperkt nut want daarvoor moet je overdag de ramen sluiten maar dan is het voor ons te warm als we naar bed gaan.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Gargouille »

Je zou eenvoudige winst boeken door de vloeren van de bovenverdieping(slaapkamers) te isoleren.

En in het algemeen zouden veel oudere huizen gebaat zijn (in geval van een renovatie) om de (verwarmde) leefruimten boven in te richten en de (koele) slaapkamers beneden. Beneden zijn de muren veel beter in staat om een stabiele (maar koele) temperatuur te behouden. Zou ook voordelen opleveren in de steeds warmer wordende zomers. Boven, onder dak, valt meestal door de houten en dampopen dakopbouw een heel hoge isolatiegraad te realiseren tegen beperkte kosten (en zonder de condensatieproblematiek die je beneden tussen de muren krijgt). Maar dat vergt een culturele aanpassing, die blijkbaar niet mogelijk is.

Verder wordt de warmtecapaciteit van de kamerlucht vaak erg overschat en de warmtecapaceit van het huis erg onderschat.
Als je een kubus neemt van bijvoorbeeld 10 meter. Wat een compacte figuur is en dus zeker in het voordeel is van het luchtvolume tegenover het buitenoppervlak (als je het vergelijkt met meer grillige vormen van de meeste huizen met hetzelfde volume), dan zal zelfs bij huizen met zogenaamde lage warmtecapaciteit (pakweg een 10cm massa rondom de kubus en we rekenen niet eens de massa binnen de kubus) al direct veel meer warmteverlies in de massa zitten dan in de lucht. 100 keer meer bij een dunne massa van 10cm per graad °C (of °K). Of anders gezegd: als de luchttemperatuur door de nachtverlaging 10 graden zakt (20 naar10°C) en de muurtemperatuur 1°C (van bijvoorbeeld 15 naar 14°C), dan is er in die ene graadverlaging in de massa rondom 10 keer meer warmte verloren dan in die 10° graadverlaging van de lucht.

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Ramon »

Het is net wat Peter zegt: je doet allemaal aannames op basis van je eigen situatie!

Waarom isoleren, en waarom stoken? Trek gewoon een hoop truien aan!
Volgens mij is het in zijn algemeenheid zo dat men als men het ergens koud heeft wil dat het daar snel op temperatuur komt
Aanname. Ik wil dat het in mijn woonkamer van 6.00 tot 22.00 warm IS. Het hoeft niet snel.
en vloeren slecht warmte geleiden
Een ander nadeel bij een zeer goed geïsoleerd gewoon woonhuis is dat niet alleen de benedenverdieping warm wordt maar ook de bovenverdieping waar meestal de slaapkamers liggen.
Je spreekt elkaar nu tegen in bovenliggende quotes.

Onze slaapkamer is op begane grond.
Het is voor ons dus zinloos om op de slaapkamers dubbel glas aan te brengen.
Nee, het is zinnig om eens over isoleren na te denken. Ook van het plafond op de begane grond.
Dakisolatie heeft ook maar een beperkt nut want daarvoor moet je overdag de ramen sluiten maar dan is het voor ons te warm als we naar bed gaan.
Je blijft in je eigen (eigen)wijsheid, als een psychopaat in een vicieuze cirkel.

Zolang je twijfelt aan isoleren, twijfel ik aan je HBO niveau.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Ramon »

Zal ik je eens vertellen hoe het zit bij jou...

Je hebt een ontzettend slecht geïsoleerd, tochtig huis. Je komt thuis en het is ijzig koud. Je stookt je heel de avond helemaal suf met gas, waarvan bijna alles direct door de vloer je slaapkamer intrekt, je komt na 22.00 boven en je denkt: verhip wat is het hier verschrikkelijk warm, ff de ramen open zetten. Vervolgens ga je slapen, en s'ochtends is het 10 graden beneden.

Ik weet al wat je moet doen: stoppen met stoken, niet isoleren, gewoon net zolang kleren blijven aantrekken tot je het warm hebt, van het kleren aantrekken. Dan als een Michelin poppetje op de bank zitten, savonds voor het slapen weer uittrekken, dan heb je het weer zo warm, dat je blij bent dan je in een bed van 10 graden stapt.

Da's mijn advies

Kijk ook filmpjes van Wim Hof. Die heeft nog vast meer tips
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 24 jan 2021, 21:44 je doet allemaal aannames op basis van je eigen situatie!
Ramon schreef: 24 jan 2021, 21:52 Zal ik je eens vertellen hoe het zit bij jou...
Hey Ramon, is dat toevallig niet de overtreffende trap van aannames ? :fff
Ramon schreef: 24 jan 2021, 21:52 Wim Hof. Die heeft nog vast meer tips
Schijnt vooral "rustig blijven ademen" te zijn ...

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door kockie »

Gargouille schreef: 24 jan 2021, 22:08
Ramon schreef: 24 jan 2021, 21:44 je doet allemaal aannames op basis van je eigen situatie!
Ramon schreef: 24 jan 2021, 21:52 Zal ik je eens vertellen hoe het zit bij jou...
Hey Ramon, is dat toevallig niet de overtreffende trap van aannames ? :fff
Ramon schreef: 24 jan 2021, 21:52 Wim Hof. Die heeft nog vast meer tips
Schijnt vooral "rustig blijven ademen" te zijn ...

G
Niets aan toe te voegen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Gargouille »

kockie schreef: 24 jan 2021, 23:27 Niets aan toe te voegen!
En daar de overtreffende trap van niets-toevoegen .... :fff
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door TLS »

tja, hoe kan je anno 2021 een slecht geïsoleerde woning verdedigen op een ecologieforum?? :evil:
Het valt me trouwens ook op dat sommigen hier er gewoon lustig op los stoken als ze toegang hebben tot goedkoop hout.

Wat mij betreft is een goed geïsoleerde en correct geventileerde (niet teveel en niet te weinig) woning verwarmd op steenkool ecologischer dan een tochthok met een perfect gestookte houtkachel.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Adriaan Kragten
Berichten: 665
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Adriaan Kragten »

Al in mijn eerste post heb ik aangegeven hoe mijn huis geïsoleerd is. Mijn huis is van 1950 en was toen het gebouwd werd slecht geïsoleerd. Al 35 jaar geleden heb ik de spouw laten volspuiten met steenwol en ongeveer tien jaar geleden heb ik alle grote ramen vervangen door de beste kwaliteit dubbel glas. Ik ben dus zeker een voorstander van isolatie maar het houdt een keer op. Ik wordt binnenkort 74 en ik heb er gewoon geen zin in om mijn huis nog eens een keer helemaal op zijn kop te zetten door het dak en de vloeren te laten isoleren. Daarbij heb ik een vrouw die het nodig vindt om als we naar bed gaan beneden alle deuren open te zetten zodat het huis goed doorlucht. Bijna alle warmte uit de huiskamer verdwijnt daardoor. Ik ga hier geen ruzie over maken want verder is het er goed bij uit te houden. Als iemand het prettig vindt dat het in zijn hele huis warm is dan moet hij maar zo isoleren en stoken dat dat het geval is. Ik vind een warme slaapkamer gewoon niet prettig. Ik ben ook een voorstander van het stoken van hout voor huizen in het buitengebied en ik stook in de keuken hout van bomen die wij jaren geleden zelf geplant hebben. Maar ik ben een tegenstander van het gebruik van een grote zware tegenkachel in een huis dat niet extreem goed geïsoleerd is.

Nederland heeft jaren lang huizen gebouwd met een matige isolatie. Dat konden wij ons permiteren omdat we goedkoop aardgas hadden. In Zweden of Finland wordt nog steeds veel op hout gestookt en als je dat 's zomers zelf moet verzamelen dan zorg je er wel voor dat je huis zeer goed geïsoleerd is want anders ben je halverwege de winter door je hout heen. Het kan daar 's nachts ook wel 30 graden onder nul worden en je moet voorkomen dat de waterleidingen bevriezen. Voor deze situatie is een grote tegelkachel een goede oplossing maar we hebben in Nederland een andere situatie.

Dat ik aannames doe op basis van mijn eigen situatie is ook het gevolg van de oorspronkelijke vraag over dit onderwerp namelijk "Hoeveel hout verbruiken jullie?".
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 25 jan 2021, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Gerrie »

Sorry ik geloof die 1graad verlies niet op één nacht zonder doot te stoken.
Adriaan Kragten
Berichten: 665
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik begrijp eigenlijk niet waarom er door sommige mensen op dit forum zo furieus gereageerd wordt op mijn bewering dat er onnodig warmteverlies is als het 's nachts binnen even warm is als overdag. Ik zal het nog één keer proberen uit te leggen en dan houd ik er over op.

Stel nu eens dat ik mijn eigen woonkamer neem waarvan de spouw van de buitenmuren gevuld is met steenwol en waarvan alle ramen voorzien zijn van de beste kwaliteit dubbelglas en dat ik de deur naar de keuken 's nachts dicht laat. Dit mag je toch een redelijk geïsoleerde ruimte noemen. Hierin staat een gaskachel en stel dat de binnentemperatuur 20 °C is en dat buitentemperatuur 5 °C op het ogenblik dat we naar bed gaan. Ik zet dan de kachel uit. De kamer begint dan af te koelen maar buiten wordt het ook kouder. Stel in de kamer is het 's morgens 15 °C en buiten is het 's morgens 0 °C. Het temperatuurverschil blijft dus gelijk en het warmteverlies blijft daardoor ook gelijk. Als ik de kachel 's nachts aan zou laten dan wordt het temperatuurverschil steeds groter naarmate de nacht vordert en het warmteverlies wordt daardoor ook steeds groter. Als het 's morgens in de kamer 15 °C is dan moet ik de kachel even flink laten branden om de temperatuur weer op 20 °C te krijgen maar de extra energie die daarvoor nodig is, is veel minder dan het extra warmteverlies dat je krijgt als het 's nachts binnen 20 °C blijft.

Als ik in plaats van een gashaard een zware tegelkachel in de kamer heb staan dan kan ik die niet uitzetten als ik naar bed ga en hij blijft dus de gehele nacht warmte afgeven waardoor het 's morgens in de kamer misschien nog wel 19 °C is. Ik heb daardoor dus behoorlijk wat meer warmteverlies in deze kamer.

Als ik in plaats van mijn kamer een even grote kamer neem die nog veel beter geïsoleerd is en van zichzelf ook nog een veel hogere warmtecapaciteit heeft dan zakt de temperatuur bij een zware tegelkachel 's nachts nog veel minder en is het 's morgens misschien nog wel 19,5 °C. Je hebt er geen voordeel van of het nu 10 °C of 20 °C in de kamer is als je ligt te slapen. Alleen is het wel prettig dat de kamer warm is als je beneden komt. Je kunt er bij deze kamer niets aan doen dat het 's morgens nog erg warm is maar de hoge kamertemperatuur geeft gewoon extra warmteverlies als het buiten steeds kouder wordt. Toch is daar wat aan te doen en dat is dat je er voor kunt zorgen dat het buiten minder koud wordt. Ik denk dat je de meeste warmte verliest door de ramen en daar zou je 's nachts luiken voor kunnen doen zodat je daar extra isolatie aanbrengt. Dit geeft ook nog een extra preventie tegen diefstal. Je zou ook extra goed isolerende overgordijnen kunnen gebruiken.

Als de kamer veel beter geïsoleerd is dan mijn kamer dan is het warmteverlies ook veel minder. Ondanks dat er 's nachts onnodig warmteverlies is door de te hoge kamertemperatuur is de totale hoeveelheid benodigde warmte wel lager dan bij mijn kamer. Je kunt er ook nog voor kiezen om alleen de isolatiegraad te verhogen en niet de warmtecapaciteit. Dit geeft meer variatie van de temparatuur waardoor de temparuur aan het eind van de nacht lager is en het warmteverlies daardoor minder

Het gaat dus niet om de warmteafgifte van het vuur aan de kachel, van de kachel aan de lucht of de muren of van de lucht aan de muren. Deze warmte blijft in het huis. Je moet een schil om het hele huis denken en het gaat om de warmteafgifte door deze schil van het huis aan de buitenlucht. Dit warmteverlies is evenredig met het temperatuurveschil tussen binnen en buiten. Als de binnentemperatuur door een grote capaciteit van de kachel en de muren bijna constant gehouden wordt heb je daarom maximaal warmteverlies.

Er is nog een ander effect en dat is dat de warmtebehoefte gedurende de dag toeneemt. Ik zet mijn gaskachel s, morgens op 4, 's middags op 4 1/2 en 's avonds op 5 overeenkomend met temperaturen van ongeveer 18, 19 en 20 °C. 's Avonds zit je meestal stil en daarom moet het dan wat warmer zijn. Ook al heb je een houtkachel met een zeer hoge warmtecapaciteit dan nog zal de temperatuur daarvan gedurende de dag afnemen en daardoor geeft hij minder stralingswarmte af. Als je een kleinere houtkachel hebt dan kun je die 's morgens een keer half vol stoken, 's middags 3/4 vol en aan het begin van de avond helemaal vol. De warmteafgifte verloopt dan beter volgens de natuurlijke warmtebehoefte.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 26 jan 2021, 07:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie