hoeveel hout verbruiken jullie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Gerrie »

Ik heb een houten huis tussen de wanden rockwool plus dampfolie. 5jaar geleden het hele huis rondom met stenen dus drie wandig nu als ik om 18.00 geen hout meer in mijn ketel gooi en in mijn huiskamer is het 22gr dan is het smorgens om 8.00 14gr. Tocht vrij wel vrijstaand.
Adriaan Kragten
Berichten: 665
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Adriaan Kragten »

Gerrie schreef: 25 jan 2021, 17:48 Ik heb een houten huis tussen de wanden rockwool plus dampfolie. 5jaar geleden het hele huis rondom met stenen dus drie wandig nu als ik om 18.00 geen hout meer in mijn ketel gooi en in mijn huiskamer is het 22gr dan is het smorgens om 8.00 14gr. Tocht vrij wel vrijstaand.
De isolatie van hout is goed maar de warmtecapciteit is laag waardoor het huis s' nachts dus behoorlijk afkoelt. Maar hoeveel hangt natuurlijk ook af van de buitentemperatuur. Voor ongeveer welke buitentemperatuur geldt de 8 graden temperatuurverlaging die u vindt?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door peterberg »

Gerrie schreef: 25 jan 2021, 11:14 Sorry ik geloof die 1graad verlies niet op één nacht zonder door te stoken.
Gerrie, het verlies in onze huiskamer/keuken per winternacht is vrijwel altijd 0,5ºC volgens de thermometer die alleen een interval van 0,5º weer kan geven. Daar moet je wel bij bedenken dat de massakachel als het continue vriest ook 's morgens een keer wordt gestookt met één lading van 5 kg zachthout wat na een uur weg is. We streven naar 16º als minimum temperatuur in de rest van het huis, dat gaat vrij moeiteloos met de warmte die in de huiskamer wordt geproduceerd. Ons huis is ook van hout en vrijstaand, de vloeren zijn zwevende cementdekvloeren, 22 ton in totaal.

Een passiefhuis is echt heel opmerkelijk, het tocht nergens en toch voelt de lucht niet heel warm aan. Geen koude plekken bij de ramen of muren, we slapen zelfs met onze hoofden bij de buitenwand zonder er iets van te merken. We zijn natuurlijk wel tot op het bot verwend, na bijna zeven jaar passiefhuis ben ik het inmiddels normaal gaan vinden. Hele dikke isolatie is in mijn opinie echt de moeite waard.
In de meeste huizen waar we op bezoek zijn krijg ik koude voeten als ik stil zit en als ik ga staan steek ik mijn hoofd in een laag hete lucht.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door TLS »

Gerrie schreef: 25 jan 2021, 17:48 Ik heb een houten huis tussen de wanden rockwool plus dampfolie. 5jaar geleden het hele huis rondom met stenen dus drie wandig nu als ik om 18.00 geen hout meer in mijn ketel gooi en in mijn huiskamer is het 22gr dan is het smorgens om 8.00 14gr. Tocht vrij wel vrijstaand.
moest ik moeten kiezen tussen isolatie en quasi-lucht-dichtheid kies ik voor quasi-lucht-dichtheid.Eens met een warmtebeeld-camera kijken waar je 't verliest?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Adriaan Kragten
Berichten: 665
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Adriaan Kragten »

Gerrie schreef: 25 jan 2021, 11:14 Sorry ik geloof die 1graad verlies niet op één nacht zonder doot te stoken.
Volgens mij twijfelt Gerrie (net als ik) aan de 1 graad temperatuurverlaging die Ramon opgeeft voor zijn huis uit 1930.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Gargouille »

Twijfel en geloof zijn wel rare uitgangspunten voor iemand die bij windmolens alles berekent.

Ik geloof Ramon wel. Maar dat ligt aan de isolatiegraad van de ruimte, de warmtecapaciteit van de ruimte en de buffercapaciteit van z'n vloer(verwarming).
Iets waar je blijkbaar geen rekening mee wenst te houden.

G
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door remco d »

Juist. De warmte batterij die je vloer is houdt het verlies laag. Die warmte heb je er overdag wel in moeten stoppen uiteraard. En door de werking van een moderne gasketel die het liefst niet teveel doet (lage temperatuur verwarming) en de massatraagheid van de vloer kan het denk ik zo zijn dat nachtverlaging geen zin heeft. Met een houtkachel is het natuurlijk onzin om voor de nacht de kachel nog eens goed vol te duwen.

Hier werkt het zo: vloer warm op gas, thermostaat op 19. Als ik dan savonds de thermostaat omlaag draai is het s ochtends 18 graden ( bij 0 graden buiten)

Als ik de hele dag de houtkachel aan heb is het als ik naar bed ga 20 graden, maar de batterij vd vloer zit niet vol. Als ik dan op sta is het 17 graden.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door LeaD »

Bij al de redeneringen van nachtverlaging dient ook nog rekening gehouden worden met het dauwpunt, daar wens je niet tegenaan te komen, dan heb je veel energie nodig om er terug boven te geraken. Daarom gooi ik 's avonds om 22h of soms nog later toch nog paar blokken hout op .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door LeaD »

Wat Ramon aangeeft, zie ik bij de buur zijn nieuw huis, met vloerverwarming, wel gasgestookt, de start vorige week maandagmiddag: 11°C kamertemperatuur, 1 dag later 14° . Nog eens twee dagen later 16° . Op het eind van de week 17° . In het weekeind de thermostaat terug naar 16°, de temperatuur bleef zowat op 17 ° hangen . Denk dat de gasketel gedurende 5 dagen nonstop is blijven branden . Er kruipt dan ook een massa energie in het beton die er slechts langzaam aan terug uitkomt .

Ik vond het maar niets om zo snel te willen verwarmen . Gevolg, op zaterdag een knal en een waterlek uit het gewelf waar nog een waterophoping zat . Er moet naar schatting nog 10 m^3 water worden verdampt om uit te drogen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Ramon »

Adriaan Kragten schreef: 26 jan 2021, 07:55
Gerrie schreef: 25 jan 2021, 11:14 Sorry ik geloof die 1graad verlies niet op één nacht zonder doot te stoken.
Volgens mij twijfelt Gerrie (net als ik) aan de 1 graad temperatuurverlaging die Ramon opgeeft voor zijn huis uit 1930.
Tja, je hoeft het niet te geloven. Ik zou bijna zeggen: kom het een keer meemaken.

Maar, zoals hier boven al gezegd is: mijn vloer wordt (schat ik) 25 graden. Dat is 15 cm dik beton, maal 60 m2. Die koelt niet in 6 uurtjes, 10 graden af.

Ik heb 20cm piepschuim (eps) onder de vloer, 6 cm pir in de spouw, en 10 of 12 cm houtwolcementplaat tegen het dak aan.
HR++ beneden, HR boven glas. Misschien vind iemand dat supergoed geïsoleerd, ik vind het, naar 2021 normen, matig.
Adriaan Kragten
Berichten: 665
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Adriaan Kragten »

De oorspronkelijke vraag is eigenlijk niet specifiek genoeg. Waar het om gaat is het houtverbruik bij een bepaalde binnentemperatuur en een bepaalde buitentemperatuur. Daarbij maakt het ook uit hoe groot het huis is en om welk soort huis het gaat. Bij een vrijstaand huis is de buitentemperatuur voor het gehele bovengrondse deel gelijk aan de buitentemperatuur. Voor een aan twee kanten ingebouwd huis geldt de buitentemperatuur alleen voor de voor- en de achtergevel en het dak. Voor de tussenmuren is de buitentemperatuur de binnentemperatuur van de buren. Als de buren het binnen op 22 °C stoken en jij neemt zelf genoegen met een temperatuur van zo'n 18 °C dan kun je bij een goed geïsoleerd huis de gehele winter de kachel uitzetten omdat je huis dan verwarmd wordt door de buren. Ik ken iemand die in zo'n huis woont en het nogal snel warm heeft en die 's winters gewoon niet stookt. Zonder de specifieke condities voor elk huis te kennen kun je met de tot nu toe opgegeven waarden alle kanten op.
Adriaan Kragten
Berichten: 665
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Adriaan Kragten »

LeaD schreef: 26 jan 2021, 15:23 Wat Ramon aangeeft, zie ik bij de buur zijn nieuw huis, met vloerverwarming, wel gasgestookt, de start vorige week maandagmiddag: 11°C kamertemperatuur, 1 dag later 14° . Nog eens twee dagen later 16° . Op het eind van de week 17° . In het weekeind de thermostaat terug naar 16°, de temperatuur bleef zowat op 17 ° hangen . Denk dat de gasketel gedurende 5 dagen nonstop is blijven branden . Er kruipt dan ook een massa energie in het beton die er slechts langzaam aan terug uitkomt .

Ik vond het maar niets om zo snel te willen verwarmen . Gevolg, op zaterdag een knal en een waterlek uit het gewelf waar nog een waterophoping zat . Er moet naar schatting nog 10 m^3 water worden verdampt om uit te drogen .
Dit vind ik nu een prachtig voorbeeld van het grote nadeel van een huis met een enorm hoge warmtecapaciteit. Het duurt maar liefst een week voor het huis op temperatuur is. Als iemand met een dergelijk huis 's winters een weekje met vakantie wil dan moet hij de verwarming tijdens zijn afwezigheid laten aanstaan want anders duurt het bij zijn thuiskomst een week voordat het huis weer op temperatuur is. En al die tijd staat het huis maximaal warmte af te geven aan de buitenlucht. Geef mij maar een huis met een goede isolatie en een lage warmtecapaciteit van het huis en de kachel. Dan krijg ik tenminste op korte termijn de temperatuur die ik graag zou willen hebben. De warmtecapaciteit van de kachel moet dan wel zo laag zijn dat de huiskamer 's morgens binnen een half uur weer op temperatuur is. Er is eigenlijk geen tussenweg, of je kiest voor een zeer hoge warmtecapaciteit met een bijna constante temperatuur of voor juist een hele lage warmtecapaciteit met een snelle opwarmtijd.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 27 jan 2021, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Gargouille »

Nou neen. Ze zijn het beton aan het droogstoken. Droogstoken kost veel meer energie dan warmstoken.
Eenmaal bewoond zullen ze juist nooit meer moeten wachten op een aangename temperatuur door die hoge warmtecapaciteit. Jij moet daarentegen alle dagen even wachten op een aangename temperatuur. Dus dat is zeker geen argument tegen het continu regime.

In een heel goed geïsoleerd huis (niveau PH) kan je discussiëren over het nut van de massa. Maar ook in zo'n huis geldt dat als je een deur/raam openzet de warme lucht snel zal verdwijnen. En je hebt enkel wamte in de lucht in het geval van een massaloos PH. Het is dan daarna ook wel weer heel snel warm (mits het opwektoestel en het verdeelsysteem snel kan leveren). Maar dat kan in sommige gevallen dus toch een onaangenaam volatiel klimaat zijn.

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Ramon »

Massa zorgt voor minder temperatuurschommelingen.
Als bij ons de zon een paar uur door de ramen in huis schijnt, is dat heerlijk. De temp gaat hooguit een (halve) graad omhoog.

Met weinig massa, kas of serre, vliegt de temp naar de 30 a 40 graden. Komt er dan een wolk voor de zon, zakt hij als een baksteen tot het vriespunt. Zeg niet dat het niet waar is, ik heb zelf een serre zonder massa gehad. Ben blij dat ik hem niet meer heb. Wij hebben hem 5 jaar gehad, en er max 5x gezeten.

Ik en mijn vrouw houden van constant. En met ons, vele anderen.

Ook krijg je dan, als iemand de deur open doet, en even open houd, dat de temp gelijk een graad zakt.

Plus , wat Gargouille al zei: als je in de ochtend, van 14 graden gauw binnen alles naar 20 breng, breng je de lucht op 20. Al je (weinige) massa is nog 14 a 15 graden, stoelen, banken, tafels, muren etc. Lijkt me vreselijk onaangenaam. Ook krijg je dan een enorme luchtcirculatie, van opwarmende lucht ergens, en afkoelende lucht elders. Maarja, jij vind het fijn, jou goed recht...
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: hoeveel hout verbruiken jullie?

Bericht door Gerrie »

Nog vergeten te vermelden, binnen wanden allemaal met gipsplaten afgetimmerd en daarna afgestuct. Dus gipsplaten op de houten delen dan de dampfolie dan de rockwool dan waar houtdelen buitenzijde en dan steen. Hoe geïsoleerd wil je het hebben.
Plaats reactie