Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Stapel op Hout »

Het is weer tijd voor een update, ik heb alweer de nodige stappen in de leemstuc wereld gezet en ben zeker niet ontevreden!
Als eerste heb ik het tiengroeps verdeelsysteem geplaatst en daar heb ik de reeds aanwezige vloerverwarmingen van keuken en badkamer op aangesloten, die werken alvast probleemloos.
Het hart van de wandverwarming.jpg
Als voorbereiding op het plaatsen van de wandverwarming en de leemstuc heb ik eerst de binnenwanden en de spouwmuren bekleed met platen OSB, deze zijn met gefosfateerde schroeven en pluggen aan de wanden bevestigd.
Nu hoef ik verder geen pluggen meer te gebruiken, alles kan aan de OSB platen bevestigd worden.
Tevens heb ik als ondergrond voor de 95 mm hoge plinten een houten regel op de wand bevestigd.
Basis van OSB als schroefwand.jpg
Op deze OSB platen heb ik de 20 mm Gütex Thermoroomplaten gelijmd en geschroefd, het voelt allemaal heel solide aan.
Isolerende laag GütexThermoroom 20 mm.jpg
Omdat de schroeven van de OSB platen nu onder de isolerende Gütex platen zitten zal ik ook duidelijk minder warmte lekken hebben via de schroeven naar de muur.
Op de Gütex platen breng ik met een 8 mm lijmkam een laag hechtleem aan en in de natte hechtleem plaats ik de Warp rasters en die zet ik met normale gipsplaatschroeven vast in de OSB platend, op deze manier hoef ik niet met schotels te werken om de Gütex platen goed vast te zetten.
Warp raster plaatsen in de natte hechtleem.jpg
En dan kan ik de leidingen in de Warp rasters klicken, dat gaat verbazend snel en gemakkelijk!
Bij de scherpe bochten wel opletten dat de leiding niet knikt.
Het aansluiten van de leiding aan het verdeelsysteem is een fluitje van een cent, gewoon de leiding in de snelkoppeling drukken en het zit!
Van tevoren had ik de leidingen wel eerst met de kraan gevuld en door laten lopen, zodat alle lucht en eventueel vuil eruit gespoeld zijn.
Klaar voor de eerste laag basisleem.jpg
Het aanbrengen van de eerste 15 mm basisleem is door de aanwezigheid van het rasterwerk écht heel eenvoudig, ondanks de 15 mm dikke laag blijft de leem keurig hangen.
Ik heb de wandverwarming op 30 graden gezet, zodat de eerste laag lekker kan drogen, zo vlak voor de wand voelt het topisch vochtig aan, er moet tijdens het drogen wel heel wat vocht verdampen.
morgen ga ik aan de slag met de volgende twee wanden, de OSB en Gütex platen zitten er al op, dus ik kan gelijk aan de slag met de hechtleem en de Warp rasters aanbrengen, het gaat lekker!
De eerste laag kan drogen.jpg
Bijlagen
Smeren maar!.jpg
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Wouter Gillis »

Goed bezig!
Ook het aanzetten van de verwarming is een goed idee, niet alleen voor het drogen maar ook om ervoor te zorgen dat de buizen voldoende ruimte maken in de leem om nadien te kunnen uitzetten zonder barsten te veroorzaken.
Groet Wouter
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Stapel op Hout »

Inmiddels heb ik de eerste helft van onze woonkamer voorzien van wandverwarming en afgewerkt met witte basisleem met stro.
Voor iemand die drie maanden geleden nog nooit met leem had gewerkt ben ik best wel trots op het bereikte resultaat!
De wanden zijn mooi strak en ze stralen een heerlijke warmte af.
De volgende stap zou moeten zijn...: de wanden in een lichte kleur afwerken met leemfinish in de vorm van Yosima of wat er allemaal nog meer op de markt is.
Maar vanuit onverwachtse hoek kreeg ik de opmerking..., ik vind het eigenlijk best mooi zo!
Witte basisleem 2.jpg
Een opmerking van iemand die tot kort daarvoor nog in de RAL9010 modus zat..., daar werd ik best een beetje blij van! -()- .
De witte basisleem droogt iets donkerder op dan de naam zou vermoeden (lichtgrijs) en lijkt vanuit iedere andere hoek of afstand weer anders van kleur.
We zullen zo niet de hele kamer willen hebben, maar een paar wanden zo afgewerkt vinden we echt heel mooi!

Nu is de voorkant van de woonkamer aan de beurt, dus we gaan de zithoek maar tijdelijk verplaatsen naar de achterkant van de kamer.
Want behalve dat ik de wanden aanpak, wil ik ook gelijk het voorraam inclusief kozijn vervangen.
Het is een kozijn wat ca 25 cm voor de gevel uit steekt, dus dat is ook nog een uitdaging om dat niet te grof uit te voeren, maar toch goed te isoleren.
Hopelijk gaat het weer dan ook eindelijk een beetje beter worden, want behalve het raam en het kozijn ga ik ook de twee laatste radiatoren eruit slopen...
Lekker bezig!!
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Stapel op Hout »

Even een update van mijn wandverwarming/leemstuc avontuur...
Mijn laatste bericht had ik geplaatst op 11 april, maar denk niet dat ik stil heb gezeten...
Als eerste heb ik in de koude maand mei een nieuw kozijn gemaakt wat het verrotte exemplaar in de voorgevel moet vervangen.
Nadat ik alle meubilair naar de achterkant van de kamer heb verplaatst heb ik het oude kozijn op een mooie voorjaarsdag eruit gesloopt en heb ik het nieuwe kozijn terug geplaatst.
Natuurlijker sneller getypt dan gedaan, maar het viel me allemaal niet tegen.
Het weer speelde goed mee, maar het is altijd toch weer een hele klus voordat alles weer geschilderd is en het HR++ glas erin zit.
En nu weer aan de slag met de wandverwarming en de leemstuc!
Ook nu weer de wanden bekleed met OSB platen en vervolgens een laag Gütex 20 mm erover heen gelijmd en geschroefd.
En daarna de wandverwarming aanbrengen, dat ging weer als een speer, ik had dan ook goede hulp! :fly:
De bijlage Chef slanghaspel.jpg is niet meer beschikbaar
Chef slanghaspel!
Chef slanghaspel.jpg
Alle basisleem in de woonkamer heb ik klaar, daar het intussen zomer is geworden gebruikte ik de wandverwarming niet meer om de leem sneller te drogen, het was immer warm genoeg in huis.
Maar omdat de leem daardoor minder snel droogde kwam er af en toe een mooi groen kiempje uit de leemlaag groeien...,:shock:
Een verloren graankorreltje wat nog in het stro zat! :D

Als laatste ben ik nu een paar wanden waar geen wandverwarming is aangebracht aan het afwerken met Yosima standaard wit, eerst de wand voorzien van een laag (gele) primer en daarna de Yosima aanbrengen.
De CV ketel staat afgesteld op 40 graden en tot nu toe werkt de wandverwarming naar behoren, het geeft een heerlijke warmte.
Maar de maand(en) van de waarheid moeten natuurlijk nog komen, ondanks dat heb ik er vertrouwen in dat we de woning in de koude maanden comfortabel en toch zuinig kunnen verwarmen.
Maar ik ben er nog niet!
Ik heb nog 150 meter leiding over en nog een vrije groep op de verdeler en die ga ik komende winter gebruiken om mijn kantoorruimte ook te voorzien van wandverwarming met Leemstuc :-P

Ik laat in de koude periode zeker nog weten of de verwarming toereikend is!

Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Van der Ben
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 dec 2023, 09:30

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door Van der Ben »

We hebben een huis gekocht met leemverf op de muren, de kleur vinden wij niet mooi en willen we lichter maken.

Kunnen we de leemverf overschilderen en welk materiaal kunnen we daarop aanbrengen?
wim1953
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jan 2020, 15:18

Re: Aanleg wandverwarming in combinatie met leemstuc

Bericht door wim1953 »

Beste,

Als het alleen gaat om de kleur kun je hier eens kijken:
https://auro.de/de/service/downloads/farbkarten/
Ook ecobouwen in Toldijk heeft een uitgebreid kleurenpalet van de fa Ecotec.

Belangrijk kan zijn om te onderzoeken wat er onder de leemverf zit. Als dit leemstuc is en je gaat er overheen met een syntetische verf dan verlies je je ademend vermogen van de wand.

Ik zou in elk geval kiezen voor een primer op de wand als je een ander product wil gaan gebruiken. Primers zijn er ook in een ecologische variant.
Plaats reactie