Van het gas af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Van het gas af

Bericht door dormos »

Het is lood om oud ijzer, letterlijk en figuurlijk.
Dat zou zo zijn als 100% van de stroom fossiel wordt opgewekt. Dat is niet zo en in de toekomst zal het percentage hernieuwbaar alleen maar groter worden.
Zelf kun je kiezen om met PV zelf op te wekken of 100% groene stroom af te nemen. Ik weet dat er een mix grijs/groen uit het stopcontact komt, maar door zelf 100% hernieuwbaar te kiezen beinvloed je de mix.

Nu is het mogelijk om met een diesel op bijna 100% hernieuwbaar te rijden (blauwe diesel, Neste My)maar omdat dit uitgaat van plantaardige afvalolie uit reststromen gaat dit nooit voldoende zijn om alle diesels op te laten rijden.

EV kan op basis van fossiel, maar hoeft niet. Een brandstofauto rijdt eigenlijk per definitie op fossiel.

Ook voor EV zou moeten gelden kleiner, lichter en zuiniger maar met de Tesla's, Audi E-tron's e.d. aat dat een beetje de verkeerde kant op.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

dormos schreef: 25 jan 2021, 14:16 EV kan op basis van fossiel, maar hoeft niet. Een brandstofauto rijdt eigenlijk per definitie op fossiel.
Zoals je zelf zegt "kan" de brandstofauto dus ook 'eco', maar niet als je het doorrekent naar de werkelijkheid (brandstofgebruik en landgebruik)
Idem voor de EV, het "kan" 'eco', maar niet als het doorrekent naar het werkelijk verbruik.
Het huidige electriciteitsverbruik is al maar marginaal 'groen'. Het grootste aandeel van dat lokale groengereken komt dan nog van 'biomassa'verbranding waarvan ook nog een groot deel gewoon afvalverbranding is.
Het andere aandeel komt van 'certificaten'handel met oa Noorwegen waarbij de Nederlanders zich groen rekenen met hun certificaat en de Noren lachen met de nog goedkopere 'grijze' stroom waarvan ze toch blijven vinden dat het "eco" is als ze naar hun centrales kijken.
Het totale verbruik stroom neemt jaar na jaar toe en de werkelijk groene stroom kan de stijging nu al niet volgen. Dus dat aandeel neemt zeker in % niet toe. De huisverwarming en het vervoer zou als nieuwe verbruikers daar ook nog aan toegevoegd moeten worden in de toekomst ?
Terwijl we vandaag niet eens in elk huis een lamp zouden kunnen laten branden als het van echte "eco" stroom zou moeten komen.

Dat 'kunnen' is dus in de twee gevallen met een heel grote korrel zout te nemen.
Ik kan je nu al voorspellen dat mensen die vandaag alles elektrificeren daar binnen enkele jaren wel eens een heel hoge rekening voor zouden kunnen krijgen.

Voorlopig is het enige rationele om te doen: minderen.

Ik hoop ook dat er nog een wonderoplossing uit de lucht valt, maar met de gegevens die vandaag beschikbaar zijn kan je geen enkel 'geloof' onderbouwen.

G
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

Gargouille schreef: 25 jan 2021, 14:32
dormos schreef: 25 jan 2021, 14:16 EV kan op basis van fossiel, maar hoeft niet. Een brandstofauto rijdt eigenlijk per definitie op fossiel.
Zoals je zelf zegt "kan" de brandstofauto dus ook 'eco', maar niet als je het doorrekent naar de werkelijkheid (brandstofgebruik en landgebruik)
Idem voor de EV, het "kan" 'eco', maar niet als het doorrekent naar het werkelijk verbruik.
Het huidige electriciteitsverbruik is al maar marginaal 'groen'. Het grootste aandeel van dat lokale groengereken komt dan nog van 'biomassa'verbranding waarvan ook nog een groot deel gewoon afvalverbranding is.
Het andere aandeel komt van 'certificaten'handel met oa Noorwegen waarbij de Nederlanders zich groen rekenen met hun certificaat en de Noren lachen met de nog goedkopere 'grijze' stroom waarvan ze toch blijven vinden dat het "eco" is als ze naar hun centrales kijken.
Het totale verbruik stroom neemt jaar na jaar toe en de werkelijk groene stroom kan de stijging nu al niet volgen. Dus dat aandeel neemt zeker in % niet toe. De huisverwarming en het vervoer zou als nieuwe verbruikers daar ook nog aan toegevoegd moeten worden in de toekomst ?
Terwijl we vandaag niet eens in elk huis een lamp zouden kunnen laten branden als het van echte "eco" stroom zou moeten komen.

Dat 'kunnen' is dus in de twee gevallen met een heel grote korrel zout te nemen.
Ik kan je nu al voorspellen dat mensen die vandaag alles elektrificeren daar binnen enkele jaren wel eens een heel hoge rekening voor zouden kunnen krijgen.

Voorlopig is het enige rationele om te doen: minderen.

Ik hoop ook dat er nog een wonderoplossing uit de lucht valt, maar met de gegevens die vandaag beschikbaar zijn kan je geen enkel 'geloof' onderbouwen.

G
Iemand moet de laatste zijn om elektrisch te gaan rijden Gargouille, misschien kaap jij die prijs wel weg. Diesel is misschien wel de toekomst. Eén van de meest foute redeneringen bij de energie-transitie is denken dat niets doen het beste is. EV's creëren op z'n minst de mogelijkheid om op groene energie te gaan rijden, thuis laden is daar momenteel de meest zekere manier voor als je (net zoals ik) bedenkingen hebt over het gehalte 'groen' van netstroom.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

Gargouille schreef: 25 jan 2021, 14:02 Ik voel me niet geroepen om een auto op welke brandstof dan ook te promoten.

Maar voor we weer elektrisch rijden gaan promoten misschien toch even de feiten:.....

Het is lood om oud ijzer, letterlijk en figuurlijk.
Check! Dank voor dit vergelijk...
Zo'n licht "combi" autootje met 3 kabouters in een loopwiel als krachtbron is wel de max lijkt me. Minder dan 800 kilo zal vast kunnen... Maar of het dan nog safe is? Geen idee. Misschien gewoon de max snelheid naar beneden en inderdaad nog lichter en kleiner.

Mijn enige maar... Als sjaggeraar en jager verzamelaar heb ik soms een vracht te verslepen. Zou haast logisch zij die in gecombineerd bezit te hebben.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

TLS schreef: 25 jan 2021, 22:51Eén van de meest foute redeneringen bij de energie-transitie is denken dat niets doen het beste is.
Nou komt toch nog niet aan de knieën van de foute redenering dat "iets doen" een energietransitie zou zijn.

G
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

Gargouille schreef: 25 jan 2021, 14:02
Ik voel me niet geroepen om een auto op welke brandstof dan ook te promoten.

Maar voor we weer elektrisch rijden gaan promoten misschien toch even de feiten:

Elektrische wagens die 15 kwh/100km kunnen halen (in de juiste omstandigheden) zitten in het A-segment.
Auto's op diesel in het A-segment worden al een tijdje niet meer gemaakt.
Toen ze in het A-segment nog gemaakt werden verbruikten die 3,5 liter diesel voor een vergelijkbaar model.
De 2 besten deden het 20 jaar geleden zelfs met 3 liter. Ben heeft er daar blijkbaar eentje van.
Aan 3,5 liter diesel verbruikten ze dus 35kwh/100km primair.
De E-variant doet het aan een 40% rendement van centrale tot stopcontact slechter met 15/0,4= 37,5kwh/100km primair.

Het is lood om oud ijzer, letterlijk en figuurlijk.
die leaf die ik momenteel heb zit in het B-segment, daar passen gerust 4 volwassenen (of 2 volwassenen en 3kinderen) in. Het verbruik is nu toch al enkele duizenden km op 15kWh in deze winterperiode, in de zomer is dit ongeveer 13.5kWh/100km. Een Tesla model3 verbruikt iets meer omdat die een veel grotere batterij meezeult. Een kleine fossiel-auto haalt waarschijnlijk geen 3.5l/100km voor die talrijke korte afstanden(<10km) die ik met Ev doe, een EV laadt z'n batterij bij remmen en gebruikt bij normaal gebruik geen frictieremmen waardoor talrijke start/stops niet zo nadelig zijn. Je zou kunnen argumenteren van 'neem meer de fiets', maar snelheid en comfort hebben me te pakken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

40% is van centrale tot stopcontact. Daar zit het laadrendement van de batterij nog niet in.
En dan komt alles toch weer akelig dicht bij elkaar. (en voorlopig nog niet in het voordeel van de EV)
Je kan altijd wat voorwaarden bedenken waarbij het ene of het andere dan wat meer in het voordeel is, maar dat zijn getallen achter de komma die zich ook nog eens volledig statistisch nivelleren op een wat grotere schaal.
Ik zie vooralsnog geen grote verschillen in primair energieverbruik van de voertuigen met vergelijkbare grootte/gewicht.

In België houdt de "energietransitie" in dat we nieuwe gascentrales gaan bouwen. Om het huidige verbruik op te vangen (ipv oldi-nucleair).
Vandaag rijden er niet veel EV in België. Als dat binnen zoveel jaar er veel meer zijn, betekent dat gewoon zoveel meer gascentrales.
Die auto's rijden dan primair gewoon op gas. Met alle omzettingsverliezen naar elektriciteit.
Als de overheid het geld ervoor nog kan vinden natuurlijk, betwijfel ik, het probleem wordt niet voor niets telkens een verkiezing verder geschopt.


G
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Van het gas af

Bericht door pelletpower »

Mwa, vooropgesteld dat minderen de ultieme oplossing is, als ik naar electriciteitsverbruik kijk gisteren dan is er meer opgewekt dan verbruikt. Probeer dat overschot nou maar om het even in welke fossiele kar te krijgen. Nogmaals, als je geen energie nodig hebt ben je schoner bezig. Maar globaal gezien, zoals jij een EV benadert G, is dat ook niet. Diep respect voor de mensen die het wel voor elkaar krijgen (geldt ook voor jou G).
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Van het gas af

Bericht door dormos »

Idem voor de EV, het "kan" 'eco', maar niet als het doorrekent naar het werkelijk verbruik.
Lukt prima hier. Renault Twizy van 600 kilo voor woonwerk verkeer. Thuis opladen met eigen PV, op m'n werk met 100% Nederlandse windenergie.
8kWh per 100 km.
En dan komt alles toch weer akelig dicht bij elkaar. (en voorlopig nog niet in het voordeel van de EV)
Weet niet hoe je daar bij komt. Op niet groene stroom stoot een EV 30% minder CO2 uit, op groene energie zelfs 70%.

https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden ... oertuigen/

Blijft het feit dat minder en kleiner rijden nog beter is. Kleiner dan een Twizy heb ik echter nog niet kunnen vinden :-)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

Ik keek voor de lol naar een Duitse Twizzy. Maar viel van m'n stoel wat het maand contact bij Renault kost... Heb jij een koop of huur batterij Hans?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

dormos schreef: 27 jan 2021, 09:25 Weet niet hoe je daar bij komt. Op niet groene stroom stoot een EV 30% minder CO2 uit, op groene energie zelfs 70%.
Het staat erbij hoe ik er aan kom.
Energie rekent zich altijd al in kwh.
Greenwash rekent in CO2.

TNO-greenwash:
Groene energie wordt hier gerekend aan 9 g CO2, dat is dus die papieren afspraak dat oa afvalverbranding , biomassa en handel met de Noren voor 0 gram CO2 staat. Nergens iets te vinden hoe ze aan die "9" komen trouwens.
De "niet groene stroom" blijkt toch ook voor 15% groene stroom geteld te worden en dus maar aan 85% van de CO2.

En dat was blijkbaar dan nog niet genoeg om de winst veilig te stellen, want dan werd ook nog eens een heel zuinige 2015 EV (Leaf) (hoewel het geen bal uitmaakt welke EV als je aan 0 (of 9 met de produktie inbegrepen ???) g CO2 telt) vergeleken met een matig scorende diesel (C30) 2015 aan 5,3l/100km(140g CO2 + 27g CO2 voor de produktie van Diesel). Geteld aan op dat moment 15jaar oude A2 kwamen ze zelfs niet aan winst met de hierboven gegreenwashte CO2.

Blijft lood om oud ijzer in dezelfde categorie.

En de stelling die ik verdedig is: Ze zijn allemaal even slecht. Kleiner is minder slecht. Minder rijden is minder slecht.

G
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Van het gas af

Bericht door remco d »

benthuis schreef: 27 jan 2021, 13:28 Ik keek voor de lol naar een Duitse Twizzy. Maar viel van m'n stoel wat het maand contact bij Renault kost... Heb jij een koop of huur batterij Hans?
Dat heeft zo'n Renault Zoë ook volgens mij, een huurbatterij. Als je daar in trapt kun je al gauw gaan redeneren dat je veel moet rijden anders is de huur de reden voor te hoge km kosten. Zoals ook weleens gezegd wordt dat je in een diesel veel moet rijden omdat ie dan goedkoper is door de wegenbelasting.

Nadeel met een grote tuin en veel zelf willen doen is dat ik iedere week wel een keer de aanhanger aan de auto heb hangen. Dat kan bij de kleinere ev's niet. Heb wel al een keer naar een Carla cargo gekeken, mooie dingen! Maar behoorlijk aan de prijs.

Mvg Remco
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Van het gas af

Bericht door Woz »

Wij hebben hier 2 cargofietsen waar we heel veel verplaatsingen mee kunnen doen. Ook om zaken af te zetten bij de kringloopwinkel en het recyclagepark.

Afgelopen jaar wel een grote inspanning gedaan om tuin, zolder, kelder zo leeg mogelijk te maken en daarvoor heb ik dan een bestelwagentje gehuurd voor een dag, kost een goeie 50€.
En nu let ik er heel erg op dat er zo weinig mogelijk spul weer binnenkomt in huis.

Nu heb ik ook nog wel een auto maar die is 95% voor het werk. Ik parkeer die altijd op een parking 500m van mijn woning. En maak er een sport van om die zo weinig mogelijk te gebruiken als ik niet werk.

Qua motorisering is het een 1.5 benzine 100pk euro 6b. verbruik: 6l/100km. Qua prijs, milieu, algemene efficiëntie is dit voor mij momenteel het meest optimale.

Als ik niet zou werken zou ik geen eigen auto hebben.

Dat is het voordeel van in de stad wonen, alles is dichtbij.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Van het gas af

Bericht door dormos »

Heb jij een koop of huur batterij Hans?
Huur, 50 Euro per maand. Dit is inclusief vervanging van de batterij wanneer deze minder dan 70% van z'n originele capacitetit heeft. Maar daar staat 0 Euro houderschapsbelasting en amper brandstofkosten tegenover. Verzekering 20 Euro per maand.
Onderhoud beperkt zich tot remblokken en banden, meer niet in de 4 jaar dat ik 'm nu heb. Remblokken gaan een eeuwigheid meer doordat afremmen 90% van de tijd gebeurt door het loslaten van het "gas"pedaal, dus minder fijnstof. Zelfde geldt voor de banden. Lichte auto, smalle bandjes dus weinig rubberstof door bandenslijtage.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

Heb er veel meer gereden bij m'n stage adres. Zelfs in het veld bruikbaar! Op de boerderij een prachtig alternatief voor "alles"...
Afspuiten vanbinnen bleek geen goed idee.... Halve dag droger erin en functies kwamen langzaam terug... De achterruit functie pas na 3 dagen :D

Tegenover 50 euro huur wil ik een DIY batterij zetten. Rond 700 euro cellen en een aduino om de BMS te foppen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie