Van het gas af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Van het gas af

Bericht door JantjeV8 »

En trekken nu veel pv-eigenaren de stekker er uit?
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Van het gas af

Bericht door Woz »

Vooral diegene met PV-installatie en warmtepomp zijn serieus gesjareld. Technisch klopt het plaatje dan ook niet. Er een politiek/financieel laagje over leggen werkt misschien even maar uiteindelijk knalt het toch.

Als techneut zag ik het aankomen en kies ik al jaren voor coöperatieve aandelen van een producent van energie uit wind en zon.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

JantjeV8 schreef: 18 jan 2021, 17:40 En trekken nu veel pv-eigenaren de stekker er uit?
Ik vermoed van niet want dan hebben ze helemaal niets meer. De taksen die moesten worden betaald worden om te mogen salderen vervallen uiteraard ook. Volgens VREG zou een zelfconsumptie van 30% volstaan om eenzelfde rendement te bekomen als mét saldering. Ik ben daar zelf nog niet zo zeker van. Zoals Woz vermeld, de winter- offsolar verbruikers zoals warmtepomp of elektrische wagens gaan een ferme slok op de borrel méér kosten in verbruik.

De prijs die je voor injectie krijgt is ondertussen ook gekend, dit zou zo'n 4c/kWh bedragen (afname kost zo'n 25-30c), wat eigenlijk amper de slijtage aan je inverter dekt. Het is ecologische zonde, maar waarom zou je eigenlijk nog gaan injecteren vraag ik me af? zodat de netoperator+leverancier je stroom een paar huizen verder kan verkopen voor een veelvoud?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Van het gas af

Bericht door pelletpower »

Sterker nog, waarom zou je die zelf niet verkopen aan de buurman voor 10 ct?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

Ja er zal wel weer iets gevonden worden. Wellicht weer een hoop airco's plaatsen om het toch maar zelf direct op te krijgen.

Maar de rekening klopte al lang niet natuurlijk. Alleen wilde dat ook niemand horen.
Ondertussen zijn we weer al een tiental jaar aan het elektrificeren op basis van een 'geloof' wat uiteindelijk toch niet meer dan een geloof blijkt te zijn.
En de oplossing is weer wat verder weg ....

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Van het gas af

Bericht door benthuis »

TLS schreef: 18 jan 2021, 09:59 Hier in België is het gedaan met salderen. Onze energie-waakhond 'VREG' had een klacht over deze regeling bij het grondwettelijk hof neergelegd als zou de saldering ongelijkheid creëren tussen eigenaars van Pv panelen en diegene zonder zo'n installatie. ALLES WORDT ZOMAAR TERUG GEDRAAID,
In je onderschrift lijkt het alsof jij al een eind richting zelfstandigheid bent. Voor 99,9% zal dit niet gelden.
Kennis en geld speelt daar een rol? Werkt niet bevorderend lijkt me in de totale beweging richting verantwoord energie verbruik.

Hoewel het me ooit mooi leek, krijg ik persoonlijk de griebels van de lijst met kwetsbare techniek die je opsomt. In mijn ogen onwenselijk en het omgekeerde van onafhankelijk zijn.

Maar dit alles kon ook wel eens een achterliggend doel van de energie waakhond zijn.... Met z'n ketting zorgt ie dat je het terrein niet óp komt, maar er óók niet áf...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

Dat kan je ook anders stellen Ben, de beweging richting verantwoord energieverbruik telt véél te weinig leden om een ecologisch verschil te maken. Om een impact te hebben moet je de grote massa meekrijgen en die zijn moeilijk bereid om comfort op te geven. Er is in mijn ogen geen easy fix om het aandeel primaire fossiele energie terug te dringen, dus wend ik me tot high-tech. Terugverdientijden zijn zéér aanvaardbaar vanaf het moment dat je géén stroomfactuur meer hebt; daar kan je één en ander voor in huis halen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

TLS schreef: 19 jan 2021, 10:57 Terugverdientijden zijn zéér aanvaardbaar vanaf het moment dat je géén stroomfactuur meer hebt; daar kan je één en ander voor in huis halen.
Qua, fysica klopte de rekening niet: waar de watt vandaan kwam in de winter was nooit 'eco'.
Qua financiën was het de vraag waar de rekening terecht kwam. Zolang de rekening bij een ander terecht komt was het interessant.
Maar niet voor die 'andere' natuurlijk.
De discussie waar de rekening gelegd wordt is nog steeds gaande in Vlaanderen vandaag.
Maar waar de discussie echt zou moeten over gaan is waar de electrikiiteit vandaan komt.

G
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Van het gas af

Bericht door Woz »

TLS schreef: 19 jan 2021, 10:57 Dat kan je ook anders stellen Ben, de beweging richting verantwoord energieverbruik telt véél te weinig leden om een ecologisch verschil te maken. Om een impact te hebben moet je de grote massa meekrijgen en die zijn moeilijk bereid om comfort op te geven. Er is in mijn ogen geen easy fix om het aandeel primaire fossiele energie terug te dringen, dus wend ik me tot high-tech. Terugverdientijden zijn zéér aanvaardbaar vanaf het moment dat je géén stroomfactuur meer hebt; daar kan je één en ander voor in huis halen.
’Comfort kost veel geld en je wordt er dik van.’

Wat als bovenstaande stelling opgang zou maken?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

Gargouille schreef: 19 jan 2021, 12:11
TLS schreef: 19 jan 2021, 10:57 Terugverdientijden zijn zéér aanvaardbaar vanaf het moment dat je géén stroomfactuur meer hebt; daar kan je één en ander voor in huis halen.
Qua, fysica klopte de rekening niet: waar de watt vandaan kwam in de winter was nooit 'eco'.
Qua financiën was het de vraag waar de rekening terecht kwam. Zolang de rekening bij een ander terecht komt was het interessant.
Maar niet voor die 'andere' natuurlijk.
De discussie waar de rekening gelegd wordt is nog steeds gaande in Vlaanderen vandaag.
Maar waar de discussie echt zou moeten over gaan is waar de electrikiiteit vandaan komt.

G
Daarom richt ik me dan ook over primair energieverbruik van fossiele brandstoffen. Indien je voor een kWh een primaire brandstofbesparing van om en bij de 50% kan bekomen is dat een stap in de goede richting en wat mij betreft 'ECO'. Zomer en tussenseizoen levert de zon bijna alles wat je maar nodig hebt, in de winterperiode vul je tekort van zonnestroom aan met fossiele bronnen maar ga je je gaan richten op energie-efficientie zoals een WKK daar een voorbeeld van is.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Van het gas af

Bericht door Gargouille »

TLS schreef: 19 jan 2021, 12:48 Daarom richt ik me dan ook over primair energieverbruik van fossiele brandstoffen. Indien je voor een kWh een primaire brandstofbesparing van om en bij de 50% kan bekomen is dat een stap in de goede richting en wat mij betreft 'ECO'.
Het is in Vlaanderen (en een groot stuk in de wereld) al een tijdje de sport om alles in 'virtuele besparing' uit te drukken. En dat gegoochel met cijfers wordt dan schoongerekend met virtuele rendementen en gedeclareerde verbruiken en -materiaaleigenschappen.
De werkelijkheid is dat die cijfers waar mee gerekend werd vaak niet klopten en om de fabel aan de gang te houden moet je dan wel een "terugdraaiende teller" hebben of een andere financiële compensatie om de rekening te laten kloppen.
Nu de teller niet meer terugdraait worden ineens ook de "believers " geconfronteerd met de werkelijke rendementen en niet de schoongerekende.
Dat is de oorzaak nu van het gejammer bij de "slachtoffers".

Het probleem komt nu ook in de volheid weer aan de oppervlakte: het energieprobleem is niet opgelost en de rekenmodellen krijg je ook niet meer verkocht als de werkelijke verbruiken aangerekend worden.
De overheid weet trouwens zelf niet meer van welk hout pijlen maken want in NL wil men van het gas af, in Dtsl wil men van de kernenergie af en in België zijn de oldtimer-kerncentrales intussen zo wakkel dat we voor de winter al een afschakelplan hebben. In Belgie plant men nu: gascentrales ....

G
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Van het gas af

Bericht door TLS »

hmm, misschien praten we beter verder over houtkachels; dat vinden we hier tenminste allemaal leuk.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Van het gas af

Bericht door Ramon »

TLS schreef: 19 jan 2021, 14:00 hmm, misschien praten we beter verder over houtkachels; dat vinden we hier tenminste allemaal leuk.
:lol:
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Van het gas af

Bericht door pelletpower »

Deze discussie heb ik even gemist en nu moet ik TLS toch bijvallen. En dat doe ik op basis van eigen ervaring en mijn ideeen hoe de massa zich gaat gedragen (naar mijn idee dan).

Saldering bedraagt bij ons 50%, dat betekent simpelweg dat er 50% fossiel bespaart is. Panelen liggen er bijna 10 jaar. Eroei zou een jaar of 6 zijn. Dikke winst dus, voor mij een nobrainer.

Een wp als holy grale is natuurlijk klinkklare onzin. Wel verwacht ik hier een leuke bijdrage van in dagen dat er pv overschot is. Mijn belangrijkste bezwaar tov een wp is nog steeds het koelmiddel. Dat is gewoon nog verre van eco. CO2 wp zijn wel heel leuk, maar net zo zeldzaam.

Blijft in hartje winter een blok hout over inderdaad. Gaat mij nu goed af. Eens zien of we mijn betere helft zover krijgen het gas af te sluiten.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Van het gas af

Bericht door remco d »

Ja die betere helften gedijen vaak bij hogere temperaturen dan ikzelf. Kost me 1 kuub per jaar extra denk ik. Hier ook PV op het dak maar heb me nooit de illusie gemaakt dat ik hier een groene ridder mee zou worden. Kwaad kan het denk ik ook niet. En met moderne technieken (automaat die een e auto oplaadt alleen als de zon schijnt) kan er ook wel wat positiefs uit komen. En qua geld kan het goed uit dus mooi laten liggen die dingen.

Mvg Remco
Plaats reactie