Monoblock wp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HansF
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2021, 15:40

Monoblock wp

Bericht door HansF »

Zou 7kw aan/uit monoblock met buffer 300ltr parallel genoeg zijn voor
Vloerverwarming met 7 grps open verdeler ?
Lussen 14mm uitwendig
Alles bg. Ong 85m2
10 mm inwendig
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Monoblock wp

Bericht door benthuis »

Hans, ik wil je vragen waarom je deze vraag hier op het ecologieforum stelde?
Ik ben vooral benieuwd of het Google was die je hier stuurde of dat je al bekend was met dit forum.
In mijn ogen hebben warmtepompen niet direct een link met de ecologische "gedachte" die ik gebruik.
Ik ben benieuwd! En mocht je ook andere goede plekken kennen voor de meer techno gerichte oplossingen... Ik hoor ze graag.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
HansF
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2021, 15:40

Re: Monoblock wp

Bericht door HansF »

Idd, Via Google

Zag hier trouwens ook veel vragen over de warmtepomp bij jullie

Grt
Hans
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Monoblock wp

Bericht door Paide »

Hallo Hans,

het zal niet zozeer afhangen van hoeveel vloerverwarmingsslang je hebt, maar van hoeveel warmte je nodig hebt.
Kijk naar je gasverbruik op een koude dag en reken het om naar kw, dan heb je een aardige indicatie.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Monoblock wp

Bericht door Gargouille »

Paide schreef: 11 jan 2021, 14:45 Hallo Hans,

het zal niet zozeer afhangen van hoeveel vloerverwarmingsslang je hebt, maar van hoeveel warmte je nodig hebt.
Kijk naar je gasverbruik op een koude dag en reken het om naar kw, dan heb je een aardige indicatie.
En dan kijk je of de vloerverwarming deze capaciteit heeft bij de beoogde voor-en terugloop temperatuur. (tabellen gebruikte vloerverwarming en legpatroon én isolatiegraad)
En als dat zo is kijk je in de tabellen van het (wp)apparaat of het deze KW kan leveren bij deze buitentemperatuur en deze watertemperatuur.
En wat het rendement is bij deze voorwaarden.
Dat zal onder deze omstandigheden gegarandeerd niet 7kW zijn en ook niet een cop van +4.

G
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Monoblock wp

Bericht door Gerrie »

Hr benthuis waarom is een warmtepomp niet ecologisch verantwoord? Iedereen moet van het gas af vraag me niet waarom en aan de warmtepomp.
Eerst was het hup hup hoera met de pellets kachels nu zijn die ook totaal verbannen de reden is bekend. En nu weer de warmtepomp en laten we de houtkachels niet vergeten. Ik verwarm nu mijn huis met een airco en ben super tevreden had ik eerder moeten doen. De hout cv ketel gaat in de ban.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Monoblock wp

Bericht door pelletpower »

Ook dat is al eerder aangegeven, het hangt er vanaf hoe de benodigde stroom voor de warmtepomp opgewekt wordt. En dan de salderingsregeling niet meenemen natuurlijk, dat is gewoon een financiele beloning. Daarnaast is het koelmiddel nog steeds erg milieubelastend, ondanks de eco stickers.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Monoblock wp

Bericht door Gerrie »

Wat blijft er dan nog over? Niks.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Monoblock wp

Bericht door pelletpower »

Inderdaad, blok hout
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Monoblock wp

Bericht door Gerrie »

Ook niet dan gaan je buren weer klagen en ook nog eens de uitstoot.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Monoblock wp

Bericht door pelletpower »

Dan moet je beter stoken. Mijn mening is dat een wp prima kan, mits op CO2. Maar dat je dan hartje winter toch terugvalt op een blok hout. En dat iedereen eens zou moeten proberen zijn eigen broek op te houden (dat is voor mezelf ook een grote uitdaging, lukt niet echt , of echt niet). Dan rijst dus de vraag waar die stroom voor de wp vandaan komt. Wil je dat echt allemaal zelf gaan doen dan wordt dat aardig gecompliceerd en is het makkelijker een stapje terug te doen.
Plaats reactie