geothermische warmtepomp in waterwingebied?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Alexander M.
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2021, 01:02

geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door Alexander M. »

Ik heb een grond gekocht om er een duurzaam huisje op te zetten. Ik zou liefst een geothermische warmtepomp plaatsen, maar Pidpa geeft hiervoor een negatief advies omdat de grond blijkbaar in de beschermingszone van hun waterwinning ligt. Helaas lijkt Pidpa onmogelijk te bereiken en ik zit met de vraag hoe de ondergrondse installatie hun waterwinning zou storen of schaden. Weet iemand hier iets over? Alvast bedankt.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door alefarendsen »

Uiteindelijk gaat er een (ik meen 25-33%) glycol-oplossing door je buizen heen. Ik kan me voorstellen dat men dat in een waterwingebied i.v.m. mogelijke lekkage niet wil hebben.

In Nederland is het in de buurt van dijklichamen en waterwingebieden ook niet de bedoeling geloof ik.

* ongevraagd-advies-modus AAN
Overigens, als je een nieuw en duurzaam gebouwd huisje neer gaat zetten, dan zou ik inschatten dat een lucht-water warmtepomp zou kunnen volstaan. Qua kosten ook een fractie van de prijs.

Een geothermische warmtepomp klinkt mooi en dat was voor mij ook deel van de reden om in ons vorige huis hiervoor te kiezen. Ik hoor mezelf nog denken: "Hmmm, heerlijk, lekker diep boren, gratis warmte uit de aarde halen". Iets om mee te pochen, maar of het de investering waard was, ik denk dat ik het beter in een nieuw geïsoleerd dak en een lucht-water warmtepomp had kunnen stoppen.
* ongevraagd-advies-modus UIT
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door Gargouille »

Als het een advies betreft zal de reden toch ook wel bondig vermeld worden ?

In ieder geval is het probleem ook dat waterlagen op verschillende diepte van elkaar gescheiden zijn door kleilagen. Oppervlakkige lagen zijn vaak heel wat minder puur. Maar ook kunnen er grote verschillen zitten in bijvoorbeeld de aanwezigheid van ijzeroxides in de verschillende lagen.
Bij een verticale boring doorbreek je de kleilagen en maak je een verbinding tussen de verschillende waterlagen. Daardoor kunnen minder zuivere oppervlakkige lagen of bepaalde lagen met teveel ijzeroxide in contact gebracht worden met de lagen met zuiver water en deze aantasten.
Natuurlijk nemen ze dat risico niet. Betrof je aanvraag een diepe verticale boring ?

G
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door pelletpower »

Precies G. Is allemaal niet heel ingewikkeld.

Als je dan nog kiest voor een CO2 warmtepomp , ben je helemaal goed bezig.
Alexander M.
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2021, 01:02

Re: Re: geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door Alexander M. »

Jij bent heel erg bedankt voor jouw ongevraagd advies, Alef!
alefarendsen schreef: 07 jan 2021, 20:23 * ongevraagd-advies-modus AAN
Overigens, als je een nieuw en duurzaam gebouwd huisje neer gaat zetten, dan zou ik inschatten dat een lucht-water warmtepomp zou kunnen volstaan. Qua kosten ook een fractie van de prijs.

Een geothermische warmtepomp klinkt mooi en dat was voor mij ook deel van de reden om in ons vorige huis hiervoor te kiezen. Ik hoor mezelf nog denken: "Hmmm, heerlijk, lekker diep boren, gratis warmte uit de aarde halen". Iets om mee te pochen, maar of het de investering waard was, ik denk dat ik het beter in een nieuw geïsoleerd dak en een lucht-water warmtepomp had kunnen stoppen.
* ongevraagd-advies-modus UIT
Alexander M.
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2021, 01:02

Re: geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door Alexander M. »

Gargouille schreef: 08 jan 2021, 00:00 Als het een advies betreft zal de reden toch ook wel bondig vermeld worden ?
Dat is juist, maar de gedetailleerde antwoord heb ik nog niet. Ik heb Pidpa niet direct kunnen bereiken, dus heb ik mijn vraag terug naar de gemeente gestuurd. Die hebben met Pidpa gecommuniceerd en hebben mij het negatief advies doorgegeven. Ze hebben nu nog gedetailleerd uitleg gevraagd aan de dienst omgeving van de provincie.
Gargouille schreef: 08 jan 2021, 00:00 In ieder geval is het probleem ook dat waterlagen op verschillende diepte van elkaar gescheiden zijn door kleilagen. Oppervlakkige lagen zijn vaak heel wat minder puur. Maar ook kunnen er grote verschillen zitten in bijvoorbeeld de aanwezigheid van ijzeroxides in de verschillende lagen.
Bij een verticale boring doorbreek je de kleilagen en maak je een verbinding tussen de verschillende waterlagen. Daardoor kunnen minder zuivere oppervlakkige lagen of bepaalde lagen met teveel ijzeroxide in contact gebracht worden met de lagen met zuiver water en deze aantasten.
Natuurlijk nemen ze dat risico niet. Betrof je aanvraag een diepe verticale boring ?


Ja, ik dacht aan een diepe verticale boring. En dít is een duidelijk uitleg! Dankjewel, Gargouille.
Alexander M.
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2021, 01:02

Re: geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door Alexander M. »

pelletpower schreef: 08 jan 2021, 08:18 Precies G. Is allemaal niet heel ingewikkeld.
Voor mij wel. Maar jullie ontknopen het prachtig!
pelletpower schreef: 08 jan 2021, 08:18 Als je dan nog kiest voor een CO2 warmtepomp , ben je helemaal goed bezig.

Dat kende ik zelfs nog niet. Ziet er heel interessant uit! Bedankt, Pelletpower.
In een (iets oudere) artikel las ik, dat "de combinatie van een CO2 warmtepomp, een PCM-buffervat en zonnepanelen misschien wel de ultieme oplossing [zou] zijn." Zie je dat ook zo?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door TLS »

Ik heb een lucht-water WP gezet maar zie dat ze het moeilijk heeft in deze vriestemperaturen. Moest ik het opnieuw doen zou ik eigenlijk met water uit een ondiepe boring werken. In de winter zit dat water nauwelijks een meter onder de (klei)grond hier in vlaanderen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door pelletpower »

Het zou inderdaad op meer dan 60 cm horizontaal kunnnen. Vervelende vloeistoffen zijn dan niet nodig, gewoon water lijkt me te volstaan. Wel een bende om aan te leggen.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door pelletpower »

In een (iets oudere) artikel las ik, dat "de combinatie van een CO2 warmtepomp, een PCM-buffervat en zonnepanelen misschien wel de ultieme oplossing [zou] zijn." Zie je dat ook zo?
Nou, ideaal gezien zit je in een strobalen hutje op de hei met een RBB. PV schijnt ook nog discutabel te zijn, dat wordt dus een kaarsje of vroeg naar bed.

Niet haalbaar voor de grote massa, of ze nou wel of niet willen. Technologie moet het tij keren, anders doet de wal dat. Dus als tweede keus is een buffer met wel of geen pcm prima, wp en pv erbij, en een vergasser voor putje winter. Zo zie ik het voor me. Het ultieme is dan een wkk als laatste.
Ach, je kunt maar een hobby hebben. Hoe is het met Tsjernobyl, vraagt mijn zwager dan? Ondertussen een hele kerstboom geworden. Dus optie 1 is zo gek nog niet.
Alexander M.
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2021, 01:02

Re: geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door Alexander M. »

Nog eens bedankt voor jullie reactie's!

Ik wil zo weinig mogelijk de grond in.. zou het huis zelfs op stelten willen zetten.. dus als de diepe verticale boring niet kan, dan liever geen grondwater-warmtepomp..

Maar niet alleen is er geen gas-netwerk in de buurt, maar zou ik graag zonder het verbranden van een grondstof willen verwarmen.. kan dat of is het en naïeve wens? RBB en WKK komen dan helaas niet in aanmerking.. juist? Hoe zit dat met de CO2-warmtepomp? Dus CO2-wp, PV en buffervat. Kan dat voldoen voor 120 vierkante meter (verdeelt op twee verdiepingen van 60)? Of waarom zou ik in de winter nog een vergasser nodig hebben?
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: geothermische warmtepomp in waterwingebied?

Bericht door pelletpower »

Waar komt je electriciteit in de winter vandaan? Hooguit een windmolentje, verder gewoon fossiel.
Was dat TLS is niet, die juist nu zijn wp uitgeschakeld heeft?
Nog effe door- en in-lezen. Als je niet de technokant uitgaat wordt het toch een strobalen hutje met rbb. Of natuurlijk business as usual, ook een keuze.
Plaats reactie