Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Ramon »

Ventilatie/voldoende aanvoer van zuurstof in het vertrek.
Het mooiste/beste is een externe luchtaanvoer direct op de kachel. Moderne kachels hebben deze vaak. Voorkomt onnodige trek/luchtcirculatie in kamer zelf.
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Ries van Herwaarden »

a.lier@home.nl schreef: 20 dec 2020, 19:41 Cv ketels geen ervaringen.
Zijn dan ook gesloten toestellen en kunnen bij normaal gebruik/onderhoud eigenlijk geen co in de ruimte brengen.

Bij houtkachels wel veel schoorsteenbranden, waarvan een enkeling in combi met co vergiftiging.
Dat de bewoner klaagt over hoofdpijn en je gaat meten, dat er al een mooie hoeveelheid co aanwezig is. Net op tijd.
Gelukkig geen ervaring met dodelijke co slachtoffers

Veel kachels halen de zuurstof uit het vertrek waar hij staat.
Als dan ook nog de ramen gesloten worden om maar zo min mogelijk warmte te verliezen, in combinatie met een kachel met slechte trek/ondeugdelijke schoorsteen/verkeerd/nat hout stoken. Je krijgt dan al een zuurstofarme omgeving en dan is een beetje co al voldoende om de beginverschijnselen al te veroorzaken. Hoofdpijn.
Je ruikt en ziet het niet. Je word slaperig en als je pech hebt, nooit meer wakker.
Co word 300 maal sneller opgenomen in het bloed dan zuurstof.

Hout stoken hoeft niet gevaarlijk te zijn, als men maar goed weet wat men doet.
Goede kachel en zeker niet te groot voor het vertrek(KW)
Goede schoorsteen, juiste lengte en zo min mogelijk bochten. Zeker geen vlakke stukken.
En goed en droog hout stoken.
Ventilatie/voldoende aanvoer van zuurstof in het vertrek.

Andre
Dank voor de reactie, Andre.
Opvallend dat je noemt dat je geen ervaring hebt met CO bij CV-ketels. Ik dacht dat het risico daar nou juist nog veel hoger was dan bij een houtkachel.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Ramon »

Cv ketel niet, volgens mij omdat dat een gesloten systeem is. Maar geisers schijnen wel behoorlijk risicovol te zijn...
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Ries van Herwaarden »

Bij een cv-ketel kan de verbrandingsgas-afvoer gaan lekken als er toevallig iets losschiet. Dat werd mij althans wijsgemaakt door de cv-onderhoudsmonteur die daarom een CO-melder aanraadde en wat mijn speurtocht naar risico's aanwakkerde en wat dus de aanleiding was tot dit topic.

Sowieso hangt de cv-ketel bij ons op een bergzolder waar niet geleefd wordt, dus vraag me nu eigenlijk af wat ook daar de kans is dat er iets gebeurt..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door kockie »

a.lier@home.nl schreef: 20 dec 2020, 19:41 Veel kachels halen de zuurstof uit het vertrek waar hij staat........

zuurstofarme omgeving
Kun je me uitleggen hoe een kachel alleen zuurstof uit de omgeving haalt en daarmee een zuurstofarme omgeving creëert? Mijns inziens kan dat alleen als de verbrandingsgassen teruggevoerd worden in de ruimte waar deze opgesteld staat. Bij een bataljon kaarsen, een petroleumkachel, geiser oid kan ik het me voorstellen, maar bij een kachel niet, in ieder geval niet zonder dat de kamer blauw van de rook staat.

Let wel: ik weet dat CO levensgevaarlijk is (volgens wikipedia een 240 keer sterkere binding met hemoglobine dan dat zuurstof dat heeft) en onderschrijf het gevaar daarvan

Bij mij hangt de cv-ketel in een kast in de berging, alleen is de gastoevoer al een jaar of 7 geleden afgesloten :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Tim »

Ries van Herwaarden schreef: 19 dec 2020, 21:10Die begrijp ik niet. Waarom mag 0.0000001 niet?
Voorbeeldsituatie: door het bos wandelen en er valt een tak op je hoofd, dodelijk verwondend.

Effect: 10
Preventiekosten: 1 (een veiligheidshelm)
Kans: 1 op een miljoen? Dus 0,000001.

Uiteindelijke score: 0,00001. En daarom loopt niemand met een helm door het bos. Ondanks dat een helm helemaal niet zo duur is.

Dit onderschrijft mijn eerdere stelling dat die scores van 1 tot 10 niet toereikend zijn.
De methodes die ik ken werken prima. Maar die gebruiken geen "kansberekening", maar een score waarbij je nog een maatregel moet nemen, of dat het restrisico acceptabel is.

En je preventiekost, denk je dat die helm helpt? Als de tak zo groot is dat hij je dodelijk verwond, doet ie dat ook wel met helm. De helm is dus niet direct van 10 naar 1, maar wellicht een 8.

Probeer deze maar eens: https://www.safetyanalyse.nl/wp-content ... Kinney.pdf

Tim
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Ries van Herwaarden »

In die methode zit toch ook de factor voor kans? Dat is dan toch "kansberekening"?

En ook daar vind ik die 0,5 tot 10 niet toereikend genoeg voor een juiste waardering van een kans.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Koolmonoxidemelder bij houtkachel: zin of onzin?

Bericht door Tim »

Hoi,

Tsja, ik "vind" ook wel eens iets van de beoordeling. Maar hij is gestandaardiseerd en wereldwijd gebruikt en erkend om risico's te beoordelen.

Maar ik snap je wel, er komt zelfs bij 0,5 niet het antwoord uit wat je wilt horen. Vervelend.

Tim
Plaats reactie