Verwarming via zonneboiler laten lopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jvdh
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2020, 23:18

Verwarming via zonneboiler laten lopen

Bericht door Jvdh »

Ik heb een vraag en wellicht weet iemand hier het antwoord.

Ik ga deze week bezig met het aansluiten van een zonneboiler met zonnecollectoren en warmtepomp voor tapwater en verwarming.

Het warme water laat ik vanaf de boiler naar de CV gaan. Waarna het water uit de CV komt waarna er een mengventiel zit welke ervoor zorgt dat het water niet te heet bij de kraan komt. Dit is volgens mij prima geregeld.

Nu heb ik een warmte wisselaar in de zonneboiler over en zou graag mijn retour leiding van de verwarming hierdoor laten gaan. Wat kan gebeuren is dat het water te heet uit de CV gaat komen voor mijn vloerverwarming. De radiatoren kunnen de hitte wel aan.

Wij hebben beneden in de woonkamer vloerverwarming en houtkachel. Boven en in de badkamer hebben wij radiatoren

De CV ketel welke ik heb ( Nefit ecomline HR excellent) heeft 1 circuit waar nu de vloerverwarming en radiatoren op elkaar aangesloten zitten. Na de CV komt een t splitsing. Naar mijn idee vreemd want de vloer heeft lage warmte nodig en de radiatoren hoge. Bij de vloerverwarming zit wel een klep wanneer het water te heet is gooit hij het via een klep de retour leiding in. Maar wat nou als de radiatoren en vloerverwarming tegelijk warmte vragen..?

Mijn vraag is, moet ik iets veranderen of kan ik de retourleiding zonder gedoe via de warmtewisselaar in de zonneboiler laten lopen? Moet ik de vloerverwarming loskoppelen van de CV en alleen deze op de zonneboiler zetten zonder dat deze nog bijverwarmt word door de CV?


Heeft iemand een idee?

Groeten
John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verwarming via zonneboiler laten lopen

Bericht door kockie »

Hallo John,

Welkom op dit forum!

Je kunt het best een schematische tekening maken van wat je van plan bent, dat is een stuk duidelijker dan geschreven tekst. Op dot forum zijn veel voorbeelden beschikbaar. De zoekfunctie rechtsboven helpt je op weg!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Verwarming via zonneboiler laten lopen

Bericht door Ruuben »

Je retourkan inderdaad via je buffer. Maar daar moet wel een drie/tweeweg klep in het verhaal zitten. Als je buffer koud is moet het water natuurlijk niet retour via je buffer anders ben je eerst altijd je buffer aan het opwarmen voordat je huis warm wordt. Je vloerverwarming heeft hoop ik een eigen circulatie kring al dan niet met pomp. Waarin de vloerverwarming unit een eigen thermostaat heeft die te hoge temperaturen in je vloer beheerst. Want dat is killing voor je vloer en buizen in de vloer.
Je vloerverwarming kan nooit alleen of je buffer. Daar is echt te weinig energie voor beschikbaar.
Net wat kockie zegt. ...bekijk wat installatie schema's.
pieterleclercq
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2020, 17:08
Locatie: Frankrijk

Re: Verwarming via zonneboiler laten lopen

Bericht door pieterleclercq »

ik heb een bescherming op mijn leiding naar de verwarming zitten...ingesteld id computer vd zonneboiler (STECA). Daar kun je de gewenste temperatuur instellen; wanneer die gaat draaien en wanneer ie stopt. Daarbij nog een mengkraan die het water dat uit de boiler komt tot max 40 graden mengt met het koude water (onderin).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Verwarming via zonneboiler laten lopen

Bericht door TLS »

ik zou zeker niet m'n tapwater door de WP laten bereiden, WP heeft veel moeite met temperaturen rond de 50°C en verbruikt hierbij véél stroom.
Moest ik jouw setup hebben zou ik de WP enkel gebruiken op de vloerverwarming wanneer de buitentemp >3°C bedraagt (ijsvorming), dan is het rendement vrij goed.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie