Schuifje op houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Schuifje op houtkachel

Bericht door Ries van Herwaarden »

Hallo,

Onlangs hebben wij een woning met houtkachel gekocht. Dit is de eerste keer dat ik een houtkachel gebruik. Er zit een bedienings-schuifje op waar ik de functie niet van begrijp. De handleiding, de dealer en de importeur van het merk in kwestie hebben mij niet echt kunnen helpen. Toch wil ik graag precies weten waar alle bedieningen op zo'n apparaat voor dienen.
Ik heb gezocht naar kennis over houtkachels en zodoende kwam ik op dit forum uit. Ik hoop dat mijn vraag hier op z'n plek is.

Het zit zo: het is een houtkachel van het merk Scan, het type weet ik niet. Boven in de kachel zit een ruimte, een bovenkamer. Ik zal het maar een uitlaatruimte noemen. De verbrandingsgassen komen eerst in deze ruimte en gaan dan de schoorsteen in. Er zit ook een schuifje die een gaatje naar deze ruimte opent. Het is een kleine opening, een gat van ongeveer een halve centimeter. Wat doet dit schuifje? Ik vermoed dat als dit schuifje open staat verse lucht mee de uitlaatruimte en schoorsteen mee ingezogen wordt. Wat is daar het nut van en wanneer gebruik je het?

Hierbij foto's:

Afbeelding

En het schuifje:

Afbeelding
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Schuifje op houtkachel

Bericht door Ramon »

Ik heb het vermoeden dat het niet origineel is. Je zou de vorige eigenaar kunnen vragen?

Misschien bedoeld voor secundaire lucht om de 2nd combustion op gang te brengen???

Geen idee...

Houtkachel model:

Dan skan solo?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Schuifje op houtkachel

Bericht door Ramon »

Screenshot_20201129-093850_Samsung Internet.jpg
Voorloper van deze?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Schuifje op houtkachel

Bericht door Wouter Gillis »

Misschien een regelaar om de trek van de schouw wat te compenseren? Wel wat klein.
Als de kachel brandt, hou er eens een vlammetje voor, wordt het naar binnen gezogen?
Groet Wouter
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Schuifje op houtkachel

Bericht door maarten martens »

misschien de plaats om een thermometer in te schuiven ?

dat zwarte ding bovenop je kachel is een leuk gadget ; heb je die al laten draaien ? :mrgreen:
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Re: Schuifje op houtkachel

Bericht door Ries van Herwaarden »

Bedankt voor de reacties. Ik zal het de oud-eigenaar eens vragen. Ik denk wel dat het origineel is, in mijn speurtocht naar de type van de kachel zag ik het ook op anderer Scan-kachels zitten.
Ik heb er net een vlammetje voor gehouden, die wordt naar binnen gezogen. Hij trekt dus verse lucht aan door dat gaatje.

De dealer/importeur zegt overigens dat het schuifje is voor extra warme lucht in het bakvakje. Ik denk dat ze daar de ruimte op die stenen mee bedoelen. Maar hoe dat schuifje dan voor mee warme lucht zorgt vraag ik me af.



offtopic: die ventilator is heel prettig. Ik zag hem jaren geleden bij bekenden en wist dat ik ook gelijk zo'n ding wilde als ik ooit een houtkachel kreeg. De kachel staat hier best in een uithoek van de kamer en die ventilator zorgt voor een prettige warmteverspreiding.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Schuifje op houtkachel

Bericht door Wouter Gillis »

Een soort afzuiging zodat etensgeuren niet teveel in de leefruimte komen.?
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Re: Schuifje op houtkachel

Bericht door Ries van Herwaarden »

Hmm, dat zou kunnen. Maar dat kleine gaatje en het beetje wat het afzuigt zal niet veel doden aan de zeik zetten, denk ik.

Ik heb het inmiddels nagevraagd bij de oud-eigenaar, die weet het ook niet precies, heeft deze schuif altijd dicht laten staan.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Schuifje op houtkachel

Bericht door Erikvr »

Ik denk dat er nog een uitvoering bestaat met een deurtje voor de 'bakruimte'. Daarom zit dat schuifje er al ingebouwd, voor afvoer van baklucht.
groet,
Erik
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Schuifje op houtkachel

Bericht door Ramon »

Erikvr schreef: 01 dec 2020, 12:18 Ik denk dat er nog een uitvoering bestaat met een deurtje voor de 'bakruimte'. Daarom zit dat schuifje er al ingebouwd, voor afvoer van baklucht.
👍
Ries van Herwaarden
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:44

Re: Schuifje op houtkachel

Bericht door Ries van Herwaarden »

Ah, dat klinkt logisch. Bedankt!

Ik zat zelf veel meer te denken aan functioneel toevoegen van zuurstof aan de gassen in de schoorsteen voor een naverbranding ofzo (autotechniek-achtergrond...) maar dit klinkt eigenlijk veel aannemelijker.

Dank.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Schuifje op houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Dan nog dicht laten staan. Niks zo lekker als de geur van een kruidig stoofpotje op zondag in huis!!!
Plaats reactie