Alternatief voor hout cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Alternatief voor hout cv

Bericht door Gerrie »

Beste forumleden, ik stook nu al jaren met een hout cv ketel maar het word me teveel. Ik ben nu opzoek naar een alternatief en kwam uit op gas. Aangezien ik in de midle of nowhere woon is dit de enigste oplossing of pellet. Maar ik ben bang dat dit niet de goedkoopste oplossing is een zak kost toch gauw 5 euro en drie zakken perdag is niks. Is het interessant om mijn buffervat aan tehouden met gas of direct op de radiatoren?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Alternatief voor hout cv

Bericht door TLS »

Dag Gerrie, met een gasketel lijkt het me niet nuttig om een buffervat op te stoken. Het modulatiebereik van een gaswandketel is zodanig goed dat deze bijna altijd de exact benodigde warmte kan voorzien. Ik ken je hydraulisch schema niet maar het eenvoudigste lijkt me het buffervat te bypassen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Alternatief voor hout cv

Bericht door Gerrie »

Bedankt voor je reactie, weet jij iemand die met pellets stookt dmv een pelletbrander op een hout cv? En wat zijn verbruik is.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Alternatief voor hout cv

Bericht door pelletpower »

Twee kilo hout is twee kilo pellets is gelijk aan 1 m3 gas. Als je dit zo'n beetje aanhoudt, heb je een redelijke inschatting.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Alternatief voor hout cv

Bericht door Albert van WdJ »

Hout is toch 3,5 kWh per kg en pellets 5 kWh per kg?. Een aardgas inderdaad ergens tussen 9,5-10 kWh per m3.
Je hebt dan bijna 3 kg hout nodig voor een m3 aardgas. Maar praktisch niemand weegt z'n hout. Want dat reken je meestal per m3.
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Alternatief voor hout cv

Bericht door pelletpower »

Geen idee, voor mij is hout hout. Of het nou in blokvorm of persvorm is.

Tsja, zou misschien kunnen met al die plastics die meegemalen worden.
Plaats reactie