animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door TLS »

Graag wou ik eens peilen of er interesse is om een automatische lucht-toevoer regeling te maken met de community.

Bedoeling is een systeem dat een servoklep in de lucht-toevoer bedient om zo een zo goed mogelijke verbranding te krijgen. enkel de hele dure kachels hebben nu zo'n systeem, maar ik vermoed dat dit vrij gemakkelijk te retro-fitten is op elke manueel geregelde kachel met mogelijkheid tot aansluiting buiten/onder-lucht.

Optioneel hydraulische sturing voor CV-type kachels.

De regelstrategie moet nog worden bepaald, maar ik zag al een aanzet op indestructables waarbij de afgas-temperatuur naar een setpoint werd geregeld dmv lucht-toevoer. simpel en goedkoop.

ik dacht aan volgende zaken
- github repository voor de sourcecode en updates/bijdrages ervan
- arduino-core
- ESP32 devkitV1 bord, een alleskunner

wie zou dit interessant vinden, en wie denkt iets te kunnen&willen bijdragen?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door pelletpower »

Goed idee.

Sturen op basis van O2 is beter? Lambda of zo? Lijkt me beter dan temperatuur. Erg ingewikkeld is het niet, sterker nog, ook gewoon te koop volgens mij. Moet eens gaan zoeken. Mijn kacheltje doet het prima dus dit staat niet echt bovenaan op de lijst.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door TLS »

ik heb hier zo'n breedband lambda-sonde liggen, maar de sturing ervan vraagt behoorlijk wat analoge elektronica (je moest iets in evenwicht brengen met een stroomsturing om lambda te kunnen afleiden of zo...is al paar jaar geleden).

Naast de mechanische uitdaging om het deftig te installeren stel me ook de vraag hoe lang zo'n sonde zal werken met al die roet-aanslag van een houtkachel.

Misschien sub-optimaal, maar ik zou liefst niet-invasieve sensoren gebruiken zodat het wat makkelijker toe te passen is voor een breder publiek.

Hoe werken de kachels met automatische regeling aan boord?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door TLS »

ja die lambda-check is al een tijdje op de markt. iemand ervaring hiermee, duurzaamheid in een houtkachel? >600 euro hardware vind ik wel kostelijk

Ik heb nog andere commerciële systemen gezien, ééntje met afgastemp én flowrate. flowrate lijkt vrij makkelijk primair te meten en om te rekenen met afgastemp.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door kockie »

Ik heb 'm al een paar jaar (6 zie ik in mijn mailbox), bevalt goed. Op dit moment meet ie alleen maar, er zit wel een servo aan geknutseld, maar die zit momenteel niet aan de ketel. Ik heb er een paar draadjes aan geknutseld, zodat ie serieel uit te lezen is. Dat geeft dan weer mogelijkheden voor mooie grafiekjes. Je ziet dan ook mooi dat je een "hanger" in de ketel hebt.
Laatst gewijzigd door kockie op 10 nov 2020, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aantal jaren toegevoegd
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door TLS »

https://drive.google.com/file/d/1abcXFf ... sp=sharing
In 2015 gemaakt, ben ondertussen veranderd van provider, én van stoof. :D
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door Ramon »

Ik heb zelf ook een tijd met het idee gelopen om een lambda check op mn houtkachel te installeren. Maar vraag me net als TLS af hoe lang dat goed blijft gaan.

Ik heb nu een watermeter en flink wat temperatuursensoren via een wemos aan mijn raspberry pi gekoppeld. Kan ik precies zien wat hij oplevert, qua vermogen, temperaturen van mijn buffervat, etc. Ik kan waar ik ook ben, altijd en overal op mijn telefoon zien hoe mijn kachel presteert. Alleen MOET ik wel kijken!
20201111_233533.jpg
Screenshot_20201111-233235_Gallery.jpg
20201111_233605.jpg
Ben nog wekelijks aanpassingen aan het doen.
Krijg nu automatisch een mail, zodra de temp van de kachel of buffervat boven de 90 graden uitkomt, en een mail als mijn buffer 100%, 50% en 0% vol is.

Volgende stap is een mail voor als de houtkachel minder gaat presteren, bijvoorbeeld door een "hanger" of hout te kort. Ik hou van alles lekker automatisch...
Bijlagen
Screenshot_20201111-233156_Gallery.jpg
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door pelletpower »

Ik hou van alles lekker automatisch...
Klopt, maar heel dat raspberry gebeuren hou ik buiten de essentiële functies. En monitoren/temperaturen uitlezen gaat alleen via thuisnetwerk. Naar buiten openzetten vind ik net te slecht voor mijn nachtrust (mijn pincode mogen ze hebben, mijn data moet niet verkloot worden). En bovendien niet echt noodzakelijk. Inmiddels heb ik een beetje leren omgaan met mijn nieuwe speeltje en wordt het steeds minder belangrijk. Wel de eerste hanger gehad deze week. Geheel mijn eigen schuld, een beetje van, past nie, past toch. Ja, das natuurlijk vragen om problemen. Soms een beetje te snel met vol tassen en weglopen, dat heeft een roker opgeleverd van de week. Maar verder eigenlijk probleemloos. Die raspberry heeft het het afgelopen jaar twee keer af laten weten, oorzaak onbekend en zo opgelost. Je wilt echter niet dat net op dat moment vitale functies het af laten weten.

Luchttoevoer regelen zie ik bij mijn Atmos niet als vitaal, sterker nog, echt verschil zie ik niet in de stand van de luchttoevoer.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door TLS »

damn Ramon, you've been busy!! Zeer chique. Welk type calorie-meters heb je gebruikt?

Iets wat ik zeker in de sturing wou steken is de traploze sturing van de pomp. Heb hier nu zo'n relatief goedkope ~120euro OEG pomp met PWM sturing, dat verbruikt echt geen hol; 6W om de 3kW van m'n kachel in m'n buffer te krijgen via 20mm buis. Een aardige besparing op je elektrisch verbruik, geen behoefte meer aan een condensklep, en 100% stille werking.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door TLS »

wat is een hanger?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door Ramon »

Dat je hout niet naar beneden zakt, voor/tegen de branderopening aan. Dan krijg je een slechte verbranding. Dit komt van door te groot/vierkant hout.

Ik heb gewoon een watermeter met pulsuitgang. Uitgaande temp - ingaande temp x lit/uur x 0.001163 en je hebt de kW's.

Ik heb het al vaker gezegd, alles is gratis te krijgen van mij.
-raspberry image
-wemos sketch

Het enige wat je nodig hebt is:
Watermeter met puls per liter
6 x ds18b20
Raspberry pi
Wemos d1 mini

Voor 150 euro heb je alles.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door TLS »

mooi aanbod Ramon. Het is wel een huwelijk van twee redelijk ver uit elkaar liggende programmeer-omgevingen. Die Wemos is met arduino core neem ik aan, die rasberry ken ik bijna niks van...

Die watermeter met puls-uitgang, is dit bestand tegen het roest worden van het water? Ik heb nu zo'n paar metertjes met turbine vanbinnen maar ik hoor dat deze moeilijker beginnen draaien in technisch water.

meet je geen rookgas? die 18ds20 gaan maar tot 125°C, misschien best daar een thermokoppel voor gebruiken?
en doe je actieve sturing van de lucht-toevoer?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door Ramon »

Die Wemos is met arduino core neem ik aan, die rasberry ken ik bijna niks van...
Ik tot een jaar geleden ook niet.
Die watermeter met puls-uitgang, is dit bestand tegen het roest worden van het water?
Nog wel... Geen idee hoe lang nog. Heb m nu 3 jaar.
meet je geen rookgas? die 18ds20 gaan maar tot 125°C, misschien best daar een thermokoppel voor gebruiken?
en doe je actieve sturing van de lucht-toevoer?
Nee nog niet. Weet ook niet de meerwaarde. Wat ik wel weet is dat rookgastemp en power (kW), gelijk op gaan.
Ook blijft mijn afgas onder de 200 graden, dus zou niet weten waarom ik mijn luchttoevoer zou moeten temperen. Het enige om de verbranding te bevorderen, is een lambda sensor te installeren. Ik denk ook niet dat het maken van zo'n klep gstuurd op rookgastemp veel zin heeft.

Het probleem zit hem hierin:
Gooi je teveel hout op je houtkachel, gaat de kachel harder branden, meer hitte, hogere schoorsteentemp, en dan ga je de luchttoevoer smoren.

Gooi je te weinig hout op je kachel, gaat de kachel zachter branden, minder warmte, lage schoorsteentemp, en ga je teveel lucht geven, wat weer slecht is voor het rendement.

Goed stoken, zit in de gebruiker, niet (minder) in de houtkachel
Je komt dus denk ik echt uit op de lambda check...

Ik heb in het verleden een lambda sensor gekocht, maar was nog niet ver met programmeren. Ik denk als je het een en ander uitzoekt, van hoe en wat, dat ik gerust een programma ervoor kan schrijven. In arduino.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: animo peiling: ontwikkeling automatische regeling houtkachel

Bericht door TLS »

bwa, tijdens de verschillende fases van je stook zou een variabele lucht-toevoer niet slecht zijn denk ik zo
- bij een nieuwe lading hout wat meer lucht om snel te ontbranden en zo minder reukhinder voor de buurt te geven
- een soort thermal runaway voorkomen waarbij de brandkamer té heet wordt en er teveel gas tegelijk vrijkomt, zeker met zacht of fijn hout
- naar het einde toe de lucht wat knijpen zodat de brandkamer niet teveel afkoelt en je ook een langere gloei-fase bekomt.

betreffende de lambda, hier een interessante link: http://www.bylund-automotive.com/store/ ... ield2.html

voor 120 euro heb je sensor én de shield met signaal-converter, lijkt me z'n geld waard.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie