Fröling FHG 3000 turbo

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Hallo,

Ik heb een Fröling FHG 3000 turbo houtvergasser, welke ik binnenkort wil gaan installeren.
Bij de houtvergasser zit de aansluiting voor de rookgas afvoer bovenop recht onhoog.
Nu zie ik in de handleiding staat dat men eerst onder 45graden schuin moet gaan, en daarna weer pas recht omhoog, en er moet dan ook nog een trekbegrenser worden geïnstalleerd.

Mijn vraag is, moet dit perce? Mag ik niet gewoon direct recht omhoog?
En zijn er hier misschien nog meer mensen met een frohling die eventueel wat foto's willen sturen?

Alvast bedankt.

De gehele schoorsteen wordt trouwens van dubbelwandig rvs pijp van 150mm
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door JantjeV8 »

Heb je de beschrijving wel goed gelezen? Vaak is het zo dat de pijp langer moet worden als een gedeelte schuin er tussen zit. Staat er zoiets niet bij beschreven.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door Albert van WdJ »

Schermafdruk van Frohling.png
Bron: https://www.loco2heat.co.uk/resources/f ... -downloads

Ik vermoed dat je deze instructie bedoeld. Maar hier wordt de schoorsteen op een bestaand kanaal aangesloten. De bedoeling is dat je dan niet horizontaal aan gaat sluiten, maar met een minimale hoek van 30 graden.

Zoals ik het lees en zie kan je ook (of zelfs nog beter) aansluiten op een verticaal kanaal. Dan zet je de Frohling direct onder de schoorsteenpijp. (Die situatie heb je wanneer je bijv. een schoorsteen nog moet aanleggen.)
Zoals JantjeV8 al opmerkte verlies je trek in de schoorsteen door bochten en verslepingen. En dan zal je mogelijk een hoger pijp moeten hebben/maken.
En schoorsteentrek is juist belangrijk wanneer de ketel op heel lage stand gaat branden. Dan valt de ventilator uit en moet je het alleen hebben van de trek. Anders gaat het vuur helemaal uit.
Change, before you have to.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Bedankt voor de reactie. Ik bedoel inderdaad zoals afgebeeld in de handleiding.

Het is de bedoeling dat er een geheel nieuw rvs dubbelwandig rookkanaal komt.

Als ik het goed begrijp, is het dus niet wenselijk om eerst 90 graden naar achter te gaan en vanuit daar weer 90 graden omhoog?
Dit omdat de kachel een stuk van de muur staat.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door Albert van WdJ »

Bochten van 90 graden mogen sowieso niet volgens de handleiding.

Als je recht naar boven toe kan aansluiten, moet je dat doen. En geen bochten maken, zolang dat niet nodig is.
Change, before you have to.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Oke. Ik begrijp dat recht naar boven het allerbeste is, maar als ik een t-stuk monteer met trekbegrenser, dan is die toch ook 90 graden.

Zoiets
6054BCDA-4869-4852-A10D-21D95ACDCAF1.jpeg
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door Albert van WdJ »

T-stukken zijn ondingen voor je trek.
Nu heb je op de Frohling een rookgasventilator, en die duwt de rook wel naar buiten. Waarschijnlijk zelfs wel als je een compleet horizontale buis zou gebruiken. Maar het probleem ontstaat dus wanneer je rookgasventilator in een lagere stand gaat werken.

Beste is dus een volledig rechte pijp.
Op de foto staan 2 t-stukken: Eén uit de kachel en één naar de trekbegrenzer.
Kan je niet gewoon alleen het bovenste T-stuk monteren met de trekbegrenzer? De onderste opening gelijk op de uitlaat van de Frohling, op het verticale stuk de trekbegrenzer en bovenaan de aansluiting naar het dak.

Los van het feit dat ik eerst helemaal geen trekbegrenzer zou monteren, maar dat t-stuk zou afdoppen. Eerst maar eens kijken of het zonder ook kan. Een trekbegrenzer moet nl. wel gasdicht zijn als hij gesloten is. Anders blaas je mogelijk rookgas de stookruimte in.
Change, before you have to.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Bedankt voor je reactie albert.

De foto is gewoon van internet, hoe ik eerst dacht dat ik het wou maken.

Maar ik zal eerst gewoon de pijp recht naar boven aansluiten en dan kijken hoe dat gaat.
👍
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Weet er verder iemand hoelang het rookgaskanaal moet zijn? Ik heb dubbelwandig geisoleerd rvs 150mm inwendig.

De totale lengte kan ik niet vinden (of ik lees er overheen)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb altijd een rookkanaal gehad van 5,5 m boven maaiveld. Als je meet vanaf de uitgang van de kachel tot aan bovenkant uitmonding dan is het in totaal nog minder.
Officieel zou dat wel 8 of 9 meter moeten zijn (volgens fabrikant ketel), maar dat kan dus gewoon niet. Dan krijg je zo'n wiebelend gevaarte op je dak die je met tuidraden moet vastmaken. Qua trek en verbranding en/of rookhinder heeft de huidige schoorsteen nooit enig probleem gegeven.

De uitmonding moet wel boven het hoogste deel van het gebouw uitsteken. Minimaal een halve meter dacht ik, liefst wat meer.
Voordeel van dubbelwandige schoorsteendelen is dat je het altijd nog kan uitbreiden/verhogen.
Change, before you have to.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

De vergasser en buffervat komen naast mekaar in de schuur te staan. Alle leidingen hier worden uitgevoerd met dunwandige cv buis van 28mm

Ik moet vanuit de schuur 10 meter door de grond om naar de cv van het huis te komen.
Ik wilde hier eerst mooie flexibele voorgeisoleerde microflex duo leiding voor gebruiken.

Maar aangezien deze opstelling waarschijnlijk maar voor een aantal jaar is en daarna wordt verplaatst vindt ik die microflex leiding a 40,- de meter hier veel te duur voor.

Ik zit er aan te denken om een pvc buis in de grond te leggen en hier doorheen 2 voorgeissoleerde leidingen te trekken van meerlagenbuis (alupex)

Zou dat ook gaan? En welke diameter zal ik nemen?
32x3
26x3
25x2,5

In het huis gaat nu vanuit de huidige cv Buis van 22 naar 28 naar dikke stalen leidingen, ik denk 32mm
Verder zijn er alleen maar radiatoren.

Alvast bedankt.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door bertocello »

Ik gebruik voorgeisoleerde alupexbuis om vanuit het bijgebouw naar de kelder (8 meter) onder het huis te gaan. In het bijgebouw staat de vergasser met een buffertank van 2500 liter. De alupex buis zit ook nog eens in een pvc buis van 160. Ook zit daarin de warm water voorziening voor bad en douche. Echter. In de kelder staat nog een buffervat van 500 liter welk word gevoed door de buffertank en op dat 500 liter vat heb ik zowel de radiatoren als de vloerverwarming aangesloten en dat werkt probleemloos.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

even een belangrijke vraag;

- welke temperaturen ga je door de buizen heen sturen? (80+ is voor alupex veel te warm)

Afhankelijk daarvan kan je de materiaalkeuze maken. Ik weet niet hoeveel radiatoren je hebt maar diameter 25 mm moet
normaal wel voldoende zijn.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door bertocello »

jgroot schreef: 07 dec 2020, 08:22 even een belangrijke vraag;

- welke temperaturen ga je door de buizen heen sturen? (80+ is voor alupex veel te warm)

Afhankelijk daarvan kan je de materiaalkeuze maken. Ik weet niet hoeveel radiatoren je hebt maar diameter 25 mm moet
normaal wel voldoende zijn.
Zo heet als de buffer bovenin wordt, dus tussen 85° en 90° de voedende Alupex buis naar de kelder is 20mm diameter.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

zo zou ik het in ieder geval niet doen.

Als je Alupex wilt gebruiken zou ik de temperatuur wat terugmengen alvorens het door de alupex te voeden.
Maar als je die hete temperaturen nodig hebt dan zou ik kijken naar een buis die daarvoor geschikt is. 20 mm is ook maar klein als hoofdvoeding naar je woning.
Plaats reactie