Fröling FHG 3000 turbo

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door kockie »

Ik heb het! Bedacht en gemaakt door oud forumlid CP
contraptie.png
Hoeft natuurlijk niet in messing....

onderste is de hudige sok bovenop je buffer
dan een verloop naar 3/4"
Dan een puntstuk soldeer 3/4 naar 15 mm. HIer zit aan de binnenkant een stop in, waardoor je de buis er niet verder in kunt steken. Deze moet je er uit vijlen. Knelkoppeling kan natuurlijk ook, ook daar moet je een stukje uit vijlen.

Het is wel een beetje knutselen, maar dan is het wel te doen. Natuurlijk soldeer je eerst een eindstop op de buis. In de meeste gevallen moet je eerst de buis in de buffer steken (ivm hoogte) en evt nog een keer verlengen, voordat je deze kunt knellen of solderen in het puntstuk.

Indien je de mogelijkheid tot ontluchten wilt houden zet je er ook nog een t-stuk tussen waar je de ontluchter op de zijkant kunt aansluiten

Ik heb zelfs 2 t-stukken boven elkaar, eentje voor de aanvoer van verwarmingswater naar huis en eentje voor de (voormalige) vlotterontluchter. Deze is er nu af en vervangen door een spirovent een stukje verderop.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door kockie »

PA274373.JPG
Met een foto erbij....

De hottub en wkk zijn er (nog) niet gekomen....

De spirovent is inmiddels verplaatst van de leiding van de ketel naar bovenop de buffer, naar volle tevredenheid.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door Ramon »

En de isolatie???
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door kockie »

isolatie is zo 2019
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

👍 bedankt. Heldere uitleg.

Hoe heb je de temperatuur sensoren in de buis gekregen? En welke gebruik je, pt100?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door kockie »

ik gebruik ds18b20 sensoren. Dat zijn sensors die gezellig met meerderen op een enkele bus (lees 3 draden) kunnen. Iedere sensor heeft z'n eigen adres. Uitlezen met raspberry, arduino, esp8266, esp32, of een andere interface. Ik doe het met een raspberry met 1-wire shield en dat bevalt best goed. Misschien zou ik het nu met meerdere esp8266 bordjes doen. Ik heb de sensoren op een stuk metalen trekveer gemonteerd met tape. Ik heb de trekveer eerst "geisoleerd" met krimpkous.

Het nadeel van p100(0) sensoren is dat ze allemaal twee eigen draden naar het uitleesapparaat nodig hebben; dan is een buis van 15mm zo gevuld.

Ik heb de sensoren om de 10-15 cm zitten, da's best wel overdreven...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Wederom bedankt voor de duidelijke uitleg. Waarom heb je de trekveer eigenlijk geïsoleerd?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door kockie »

Omdat ik in eerste instantie veel storing had, bij poging nummer 2 heb ik geïsoleerd en geen noemenswaardige storingen meer. Het apart isoleren van ieder pootje van de sensor is wel lastig, ook met krimpkous.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door LeaD »

Het belangrijkste om geen storingen te hebben is een afsluitweerstand op het einde van de bus te plaatsen om reflectie te voorkomen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Bedankt. Ik ga ermee aan de slag.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Nog een vraag over mijn buffer.

Ik heb dus een sunsystem pr2 buffer van 2000 liter.

Nu zit er eigenlijk maar 1 aansluiting helemaal bovenin voor aanvoer, en 1 aansluiting onderin voor retour. Beide zijn 1 1/2 duims.

Gaat dit problemen geven, als ik op dezelfde aansluiting doormiddel van een t-stuk of een kruis stuk zowel de warmte gevers (houtvergasser) en warmte afnemers (radiatoren / cv / friswaterstation) aansluit. Natuurlijk kan ik wel op de juiste plaatsen terugslag kleppen monteren om ongewenste stromingen te voorkomen.

Alvast bedankt.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

rob21tq schreef: 14 dec 2020, 22:13 Nog een vraag over mijn buffer.

Ik heb dus een sunsystem pr2 buffer van 2000 liter.

Nu zit er eigenlijk maar 1 aansluiting helemaal bovenin voor aanvoer, en 1 aansluiting onderin voor retour. Beide zijn 1 1/2 duims.

Gaat dit problemen geven, als ik op dezelfde aansluiting doormiddel van een t-stuk of een kruis stuk zowel de warmte gevers (houtvergasser) en warmte afnemers (radiatoren / cv / friswaterstation) aansluit. Natuurlijk kan ik wel op de juiste plaatsen terugslag kleppen monteren om ongewenste stromingen te voorkomen.

Alvast bedankt.
zo bedoel je? (waar warmtepomp staat is dan je vergasser he) Zo ja, geen probleem. Wel kruislings aansluiten als het kan.
buffer_warmtepomp_voorbeeld.jpg
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Zo inderdaad. Alleen dan in plaats van 1 t-stuk eventueel een kruisstuk of 2 t-stukken, er komen namelijk 2 verbruikers op het buffervat.

Kruislings aansluiten gaat helaas niet. Wel lopen de aansluitingen in de binnenkant van het buffervat met een buis naar de midden helemaal bovenin en helemaal onderin
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

Maak eens een schema voor de duidelijkheid, met je opwekkers en verbruikers. Dat maakt het voor jezelf ook een stuk duidelijker.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Ik zal eens kijken of ik een keer een schema kan maken. Ik heb het zelf eigenlijk al vrij duidelijk.

De vraag was alleen of het kan, en geen problemen geeft als er meerdere opwekkers en verbruikers op 1 dezelfde aansluiting zitten.
Plaats reactie