Fröling FHG 3000 turbo

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door Ramon »

Ik zou ook terugmengen naar 60 a 70 graden.

Ik heb ook 20mm 45m van schuur naar woning. Pomp staat op 1na laagste stand, 5 standen. Is voor mijn situatie ruim voldoende...
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Ik heb ongeveer 13 radiatoren in huis.

Het is inderdaad de bedoeling dat ik bij de buffer in de schuur ga terug mengen naar ongeveer 70 graden. En vanuit hier met Alupex leiding het huis ga voeden.

Er is overigens wel Alupex te krijgen voor hogere temperaturen, maar voor mijn toepassing niet nodig.

De diameter waar jullie over spreken, is dat inwendige of uitwendige diameter?

Alvast bedankt.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

rob21tq schreef: 07 dec 2020, 13:50 Ik heb ongeveer 13 radiatoren in huis.

Het is inderdaad de bedoeling dat ik bij de buffer in de schuur ga terug mengen naar ongeveer 70 graden. En vanuit hier met Alupex leiding het huis ga voeden.

Er is overigens wel Alupex te krijgen voor hogere temperaturen, maar voor mijn toepassing niet nodig.

De diameter waar jullie over spreken, is dat inwendige of uitwendige diameter?

Alvast bedankt.
Ik over een buitendiameter. Dus een 25 mm alupex buis van unicore, 26 mm van Henco of een gelijkwaardig merk.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door bertocello »

jgroot schreef: 07 dec 2020, 11:49 20 mm is ook maar klein als hoofdvoeding naar je woning.
Dat is niet zo als die 20mm een buffervat voedt. Vanuit dat buffervat vertrekt dan wel 1,1/4 duims naar vloerverwarming en radiatoren.
De temperatuur van dat buffervat is ingesteld op 60°, wat maakt dat zelfs op erg koude dagen zoals nu (2° overdag) de pomp om het buffervat van 500 liter te laden slechts af en toe aanslaat. Dit werkt al ruim 5 jaar perfect.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

bertocello schreef: 07 dec 2020, 14:21
jgroot schreef: 07 dec 2020, 11:49 20 mm is ook maar klein als hoofdvoeding naar je woning.
Dat is niet zo als die 20mm een buffervat voedt. Vanuit dat buffervat vertrekt dan wel 1,1/4 duims naar vloerverwarming en radiatoren.
De temperatuur van dat buffervat is ingesteld op 60°, wat maakt dat zelfs op erg koude dagen zoals nu (2° overdag) de pomp om het buffervat van 500 liter te laden slechts af en toe aanslaat. Dit werkt al ruim 5 jaar perfect.
Dat het werkt geloof ik wel. Maar het blijft aan de kleine kant.
Zeker als je er aan gaat rekenen met de genormeerde toegestane snelheden in cv leidingen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door Ramon »

Dat het werkt geloof ik wel. Maar het blijft aan de kleine kant.
Zeker als je er aan gaat rekenen met de genormeerde toegestane snelheden in cv leidingen.
Het gaat er volgens mij om, wat economisch het voordeligst is...
Als je op de snelweg, 130 km/h mag, is dat fijn, het scheelt tijd. Maar 90 km/h is economisch het voordeligst.

Je verlies bestaat uit 3 eenheden. Oppervlakte leiding, inhoud leiding, en tijd.

Hoe groter de leidingdiameter, hoe meer omgevingsverlies (Oppervlakte x wattuur)
Hoe groter de leidingdiameter, hoe meer inhoud verlies (hoeveelheid water dat afkoelt, liters x tempdaling)
Hoe groter de leidingdiameter, hoe sneller je kan pompen, wat tijd bespaart. (Oppervlakte x watt x tijd(wattuur))


Je kan dus alleen winst behalen op punt 3. Staat je pomp op de hardste stand?

Kun je je huis niet warm krijgen met een dunnere diameter?

Het gaat er niet over wat standaard is volgens mij, het gaat erover wat wenselijk is. Ik heb alupex 20mm uitwendig, ik had zelfs voor alupex 16mm kunnen gaan, alleen had ik wel dan harder moeten gaan pompen. Voor mijn situatie is het ruim voldoende. Misschien met radiatoren niet? Je gaat dan namelijk een lagere deltaT krijgen.

Mijn huis kost op een echte koude dag ongeveer 75 kWh. Gemiddeld in de winter 50 kWh.
75 kWh / 24 = ongeveer 3 kWh. Mijn aanvoer temp is 60, mijn retour is 25. (Vvw) deltaT is 35 graden.

3 kWh / 60 (voor minuten) / 35 (deltaT) / 0.001163 = 1,23 liter per minuut.

Dat heb ik MINIMAAL nodig aan doorstroming. Op een koude winterdag staat de pomp ongeveer 1/3 aan snachts, 1/6 aan overdag.

Daarmee komt mijn doorstroming op ongeveer 5 liter per minuut. Hij staat op de 1na zachtste stand. Ik zou hem dus wel naar de 10 liter per minuut moeten krijgen.

E.e.a. hangt natuurlijk wel af, hoeveel warmtevraag er in huis is! Hoe is er geïsoleerd... etc
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

Delta T is met radiatoren meestal 10 graden, temperatuurstraject 75/65 graden en voorheen 20 graden in oudere installaties.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door bertocello »

Ik wil toch nog graag een kanttekening plaatsen.
Het feit dat ik een klein buffervat in de kelder heb staan zorg er voor dat de pomp voor de radiatoren nooit aan staat. De radiatoren worden warm door natuurlijke stroming. Warm water wil altijd omhoog, vandaar. Het buffervat in de kelder staat nu op 60°, dit wordt geregeld met een goedkope schakelaar met warmtesensor, traploos instelbaar en kan eventueel nog naar 80°.
De pomp voor de vloerverwarming kan ik ook uitschakelen, alleen ligt dan het hele systeem plat en blijft de doorstroming zoals op het moment van uitschakeling. Ik heb het ooit geprobeerd maar dat werkt maar half en als het gaat is het veel te traag. Nu, met de pomp op standje 1 gaat dat prima.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door Ramon »

jgroot schreef: 07 dec 2020, 19:52 Delta T is met radiatoren meestal 10 graden, temperatuurstraject 75/65 graden en voorheen 20 graden in oudere installaties.
75 graden aanvoer en 65 retour is toch niet erg efficiënt?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

Als men tegenwoordig (in de installatiebranche) nog van een hoog temperatuurstraject spreekt worden de radiatoren en leidingwerk geselecteerd op
75/65 graden. Dit is voor cv ketels een veel efficiëntere manier van verwarmen i.p.v. 90/70. Voor je houtvergasser zal dit misschien niet nodig zijn maar ik zou daarom mijn installatie op die manier dimensioneren. Het hoeft niet natuurlijk, maar dan blijf je iets flexibeler mocht je ooit weer wat anders willen doen. Zoveel verschil zit er niet in prijs tussen een 20 mm of een 25 mm pex buis.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Ik heb dezelfde vraag voor de warm en koud waterleiding.

In het huis heb ik een (15x1mm koper) koud waterleiding liggen, hier vanuit moet ik ook weer 10 meter onder de grond naar het buffervat in de schuur waar een friswaterstation hangt. En dan weer vanuit het friswaterstation in de schuur 10 meter onder de grond met de warmwaterleiding naar het huis. En wordt hier afgetakt.

Ik zat te denken om voor beiden (zowel warm als koud) alu-pex 20x2 te gebruiken. Of is dat veel te groot?

Alvast bedankt.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

Komt er maar 15 mm koudwater binnen in het huis, of kan je alleen op die positie je koudwater aftakken?

Anders liefst vanaf waar je binnenkomt minimaal 20 mm voeding maken naar je friswater station. Dan blijf je wat druk houden op de leidingen.
Ook zal je nog een aftakking moeten maken voor je noodkoeling.

Warmwater kan 16 mm worden. Met een 20 mm duurt het alleen maar langer voordat je warmwater op je tappunten hebt. Tenzij je deze nog naverwarmd binnen dan kan 20 mm ook als dat beter uitkomt met de aan te kopen leidingen.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Ik heb net gekeken. Er zit na de watermeter volgens mij 22mm koper en wordt dan al vrij snel afgetakt naar 15mm. Ik kan die 22mm wel verlengen. Dat is niet zo’n probleem.

Dan kan ik tot het friswaterstation wel met een 22mm komen.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door jgroot »

met 20 of 22 mm moet je voldoende druk hebben.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Fröling FHG 3000 turbo

Bericht door rob21tq »

Ik heb nog een vraagje met betrekking tot het buffervat.

Ik heb nu een stalen 2000 liter buffervat van sunsystem, de pr2

Bovenop zit nu een 1 1/2 duims sok voor eventueel een ontluchter.

Nu heb ik hier op het forum vaker voorbij zien komen dat sommige hier iets van een koper buis doorheen hebben gestoken, tot zowat op de bodem van het buffervat, met hierin temperatuursensoren, zodat je op verschillende hoogtes de gelaagdheid kan meten.

Alleen snap ik niet goed hoe men dit gemaakt heeft, en ook kan ik die berichten zo snel even niet meer vinden.

Iedere uitleg en eventueel foto’s hoe dit te realiseren is, is natuurlijk welkom.

Alvast bedankt.
Plaats reactie