teeraanslag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gea-willem
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2017, 20:15

teeraanslag

Bericht door gea-willem »

Hallo lezers
We hebben een speksteenkachel met teeraanslag aan de binnenkant, dus niet in de schoorsteenpijp.
Met een staalborstel is er een deel te verwijderen.
Wie weet hoe we alle aanslag kunnen verwijderen, ook op die plaatsen waar je niet bijkunt?
(Graag GEEN antwoorden over hoe we moeten stoken en hoe we teeraanslag kunnen vermijden :wink: )
Laatst gewijzigd door gea-willem op 22 aug 2020, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: teeraanslag

Bericht door JantjeV8 »

Nou moet je niet boos op me worden, maar het makkelijkst verwijder je het door heet en droog te stoken. Dan neemt hij die oude teerkoek vanzelf mee...
gea-willem
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2017, 20:15

Re: teeraanslag

Bericht door gea-willem »

Hoi Jan, we stoken altijd goed droog hout, maar in het voor en najaar stook je de kachel niet echt heet, de buiten mantel van de nunnauuni word na 3 uur stoken ongeveer 70 graden, de dubbelwandige rvs pijp word dan ook erg warm, toch zit op de binnenkant van de schoonmaakdoppen aangekoekte teer, die er niet af kunt krijgen :(
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: teeraanslag

Bericht door daniel »

probeer eens met lauwe thee. daar maakte we vroeger de mica ruitjes mee schoon.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: teeraanslag

Bericht door remco d »

Ik heb weleens wd40 gelezen tegen teer maar ik weet niet wat dat met je speksteen doet. Een staalborstel wordt speksteen in ieder geval niet beter van!!

Verder vind ik het raar dat je geen antwoorden wil over hoe je in de toekomst een en ander kunt voorkomen. Zou ik zelf namelijk graag willen weten.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: teeraanslag

Bericht door willem »

gea-willem schreef: 22 aug 2020, 15:56 (Graag GEEN antwoorden over hoe we moeten stoken en hoe we teeraanslag kunnen vermijden :wink: )
Nee, dank je de koekoek dat is je 3-jaar geleden al allemaal verteld maar waarschijnlijk heb je daar
niets mee gedaan. viewtopic.php?f=3&t=6414
In je tweede verhaaltje om 17:12:19 lees ik iets wat niet klopt, maar dan wil ik eerst de kilo's e/o model
kachel weten van je, de N.U. ?????? voor ik hier verder mee kan.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: teeraanslag

Bericht door LeaD »

Als u in de openingen waar het deksel is weggenomen enige trek voelt, kan u met verfrommeld krantenpapier de zaak proper branden . Ik gebruik telkens twee vellen papier verfrommeld tot een prop . Vervolgens proppen papier bijvullen zonder het vuur te versmachten ( deze maak je vooraf klaar want het gaat snel ) . Aanhouden totdat het teer gaat branden en je letterlijk de vlam in de pijp hebt . Als het goed gaat zie je de papierasresten uit de schouw vliegen . Nadien met de stofzuiger alles weer proper maken en een cursus volgen : Hoe voorkom ik creosoot .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: teeraanslag

Bericht door Pigion »

Kachel heet stoken, echt heet en dan brandt de teer wel weg. Als je niet wil stoken dan een forse gastoorts in de vervuilde openingen, bypass open. In het vervolg kachel op temperatuur stoken. Indien te warm, minder hout per stookbeurt, wel volop lucht. Het raam kan toch ook open :wink:
Ik stook al 7 jaar een FinOfen. nog nooit roetaanslag gehad. Kamer is wel 100 M2, kachel 2500 kg.
Pigion
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: teeraanslag

Bericht door Erikvr »

Teer is altijd product van verbranding bij lage temperatuur. Als het in de kamer te snel warm wordt niet 3 uur met weinig hout stoken maar 1/2 uur met volle lading. Het lijkt dus nog steeds te zitten in verkeerd stookgedrag.
groet,
Erik
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: teeraanslag

Bericht door LeaD »

Wat baat een kaars en bril als den uil niet ziene wil ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
gea-willem
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2017, 20:15

Re: teeraanslag

Bericht door gea-willem »

willem schreef: 22 aug 2020, 23:09
gea-willem schreef: 22 aug 2020, 15:56 (Graag GEEN antwoorden over hoe we moeten stoken en hoe we teeraanslag kunnen vermijden :wink: )
Nee, dank je de koekoek dat is je 3-jaar geleden al allemaal verteld maar waarschijnlijk heb je daar
niets mee gedaan. http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=6414
In je tweede verhaaltje om 17:12:19 lees ik iets wat niet klopt, maar dan wil ik eerst de kilo's e/o model
kachel weten van je, de N.U. ?????? voor ik hier verder mee kan
hallo
Is me eindelijk gelukt om weer in te loggen op deze site
Dat lukte steeds maar niet ivm andere provider
Ben nu gestopt met werken, dus heb er iets meer tijd voor.

We hebben een Janita 5 van 1500 kilo
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: teeraanslag

Bericht door JantjeV8 »

en nog steeds zwart van binnen?
Plaats reactie