Betalen voor gasaansluiting beëindigen ? Of toch niet ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Betalen voor gasaansluiting beëindigen ? Of toch niet ?

Bericht door ready to burn »

Op het forum komt dit onderwerp nogal eens voorbij, nadat er een ander soort vorm van verwarmen is gekozen. Doe er je voordeel mee.

Er is op 4 augustus jl. een eindvonnis gewezen in de procedure die door de Tweakers-groep "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?" is ondersteund. Er staat natuurlijk nog hoger beroep open, maar vooralsnog is dit de uitkomst.

De conclusie is dat er geen contractuele en geen wettelijke grondslag bestaat voor toewijzing van de vordering (tot betaling van kosten voor verwijdering), zodat die vordering wordt afgewezen. Zolang je zelf dus geen opdracht geeft tot verwijdering van de gasmeter, kan de netbeheerder jou ook geen verwijderingskosten in rekening brengen.

Hier is nog een korte blog te vinden van Erwin Dingenouts, de behandelend advocaat.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen ? Of toch niet ?

Bericht door hobbes »

zolang er nog geen zicht is op de prijs ontwikkeling van de alternatieven ben ik blij dat we nog een gas aansluiting hebben in onze nieuwbouwwoning.
Huizen in het buitengebied hebben het iets makkelijker ( meer ruimte om alternatieven neer te zetten) maar in een nieuwbouwwijk / in de stad wordt je al heel snel in de armen van 1 warmte net aanbieder gedreven... Ik krijg daar dezelfde kriebels van als met het ziekenfonds :x

Natuurlijk hebben we al wel vloerverwarming en verwarmen / koelen we de zolder elektrisch. Hebben we 20 zonnepanelen bij elkaar, dus stroom genoeg en is het huis optimaal geïsoleerd.

Onze woning werd opgeleverd met een gas aansluiting ( als 1 van de laatste) dus gebruik ik die zolang het kan. Wie weet komt er over 10 jaar een ander gas mengsel uit dezelfde aansluiting. Dus waarom zou ik nu veel geld uitgeven voor een gas afsluiting? Ik doe de brievenbus toch ook niet weg? :)
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen ? Of toch niet ?

Bericht door fireblade »

Ik zou de gasaansluiting gebruiken zolang het nog kan, weg is weg en zal misschien ooit voor veel geld teruggeplaatst kunnen worden, je betaalt dus 2x. Met alle vaste kosten meegerekend komen wij voor gas op 1 euro//m3. Maar aangezien de energietransitie nog in de kinderschoenen staat, het overheidsbeleid slechts bestaat uit loze kreten, alleen de ontwikkelaars van zonne en windparken worden over gesubsidieerd. Hoe de energietransitie regionaal en lokaal aangepakt gaat worden is nog niet bekend, als iedereen all electric gaat kan het net dit niet aan, dus elke investering is onzeker. Het enigste wat je wel kunt doen is je huis zo goed mogelijk isoleren, en waar mogelijk je verbruik terugdringen. En investeringen in apparatuur is nu geen goede zet.
Plaats reactie