Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Hallo
ik heb een pelletkachel Edilkamin Cheri up H aangesloten op de CV, met een OEG 300 liter buffervat.zie bijlage. Kan me iemand helpen om te bekijken of deze goed is aangesloten of hoe ik deze moet aansluiten, Is wel geïnstalleerd maar heb mijn bedenkingen of dit wel goed is gebeurt,
2-min-min.jpg
4-min.jpg
3-min.jpg
2-min.jpg
3.jpg
2.jpg
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door JantjeV8 »

Is het een buffer of een boiler?
Heb je geen schema? Van de foto zal er niemand echt iets van gemaakt krijgen.
Waar zit je twijfel?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 15 jul 2020, 07:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Zit er een hygiënische drinkwater spiraal in?

Voor drinkwater mag echt nooit niet CV staal gebruikt worden. Vergewis je daar echt van. Daar is geen compromis mogelijk. Stel de buffer onmiddellijk buiten gebruik als dat zo is en verander de aansluiting naar koper of kunststof variant, alhoewel kunststof in buffer configuratie soms als belemmering de hoge temperaturen toepassing heeft. Maar misschien gaat er een leiding naar de andere kant van het vat? Er lijkt een koperen leiding hoog boven de muur te lopen met blauwe kraan.

Ik lijk een watertoevoer terugstroom overdruk ventiel te missen, ook wel een inlaat combinatie genoemd. Er zit er wel een maar lijkt verbonden met de CV ketel.
Er zou er aan zo dicht mogelijk op de buffer moeten zitten waar het drinkwater wordt ingelaten.
Is er een passende expansievat?

Persoonlijk hou ik niet van een installatie waarbij alles zwevend is aangebracht en dus niet vast is bevestigd aan de muur of hangende beugels, maar goed.
Ik zie magneetventielen met bijpass kranen.ik ben persoonlijk er benieuwd naar de keuze van deze opzet in een hydraulisch schema, maar iets meer zorg heb ik dat het aan de warme kant is, en dus dode punten heeft als de kranen altijd dicht staan en dus een legionella bron.
Logisch zou zijn dit aan de koude kant te plaatsen in een hydraulisch schema.

Ik zie een verbinding tussen heet uit en koude inlaat lijkt het. De reden om zoiets daar te doen is te heet uitgaand water terug te mengen naar 65 graden ( naar keuze) om te heet uitgaand water te beperken, maar ik kan de mengkraan niet identificeren.

Strikt genomen zou een professionel kranen voor drinkwater met een blauw handvat moeten installeren welke daarmee identificeerbaar als toegestaan voor drinkwater toepassing.

Ik zie niet goed of er stromingsventielen inzitten, zouden toch dicht op de buffer moeten zitten.

Onderin zit een kunststof kraantje lijkt het. Misschien wasmachine kraan. Kan deze niet warm worden? Die is eigenlijk ongeschikt daar.

Beter isoleren is natuurlijk laaghangend fruit.

Dat is mijn eerste blik. Maar leuk project!
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

FF hier wat toelichting op mijn probleem.
Ik heb een EdiKamin Cherri up H. 16.2 KW Het volgende probleem speelt.
Als ik de kachel aanzet, moet ik lang stoken voordat mijn buffervat (300 liter) op 60 graden is, ondertussen is de temperatuur in de kamer 23-24 graden en moet ik de kachel kleiner zetten met als gevolg dat het buffervat niet hoger komt als 40-50 graden. Zelf heb ik magneetkleppen op het buffervat gemonteerd. De pomp op de kachel gaat lopen bij 45 graden, en dan schakelt deze ook de magneetkleppen (gaan dus open)en de pomp van de verwarming aan van de vloerverwarming.
Dit heb ik ertussen gemonteerd omdat anders als de kleppen meteen opengaan de temperatuur nog verder zakt.

Bijgevoegd mijn buffervat .
de aansluitingen zijn op
B: Retour pelletkachel
E: Retour verwarming
H: Aanvoer Pelletkachel
J: naar Verwarming

Nu in de zomer verwarmd het verwarming spiraal prima het buffervat op 60 graden (dmv 24 zonnepanelen)
Maar probleem speelt dus in de winter, en daarom mijn vraag is het buffervat goed aangesloten??
2-min-1-min.jpg
1-min-1-min_optimized-2.jpg
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

nog ff bijlage laat zien onder water inlaat en boven warm water uitlaat voor douchen end

groet Ger
1.jpg
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Het klinkt alsof je geen mengventiel direct achter je kachel hebt die pas water naar je buffer laat aan als het water in je kachel warmer is dan 60 graden, behoorlijk belangrijk voor je levensduur van je kachel een creosoot aanslag. Dan heb je de magneet kleppen niet nodig, slechts 2 eenrichting kleppen in en uit je buffer.

Ik ken je kachel niet, maar wat is het opgegeven waterzijdig vermogen? 16kw is een hele forse kachel. kan me beste voorstellen dat je veel hitte afgeeft aan je woonkamer en daar al snel warmte te veel hebt.
Google eens op laddomat, ik heb ander Duits merk. Maar principe is hetzelfde. Het gaat erom dat je de kachel pas water af laat geven aan je buffer als deze boven een bepaalde temperatuur is. Het lijkt erop dat jij vol gas je kachel gaat koelen als deze 45 graden is.

Mijn kachel geeft 10kw waterzijdig af bij een afgas temperatuur van 270 graden volgens fabrieksspecificaties. Ik meet die temperatuur dus ook constant, zo weet ik dat ik best behoorlijk door moet stoken om dat te halen, en visueel een leuk vuurtje zien niet hetzelfde is. Dus ik moet 1 uur stoken om mijn buffer 10 graden warmer te krijgen (1000 liter) en dat blijkt in praktijk echt te kloppen.

Dus als je berekening voor jouw kachel niet klopt met je praktijk, vermoed ik dat je pomp regeling icm ontbreken van laadventiel het rendement kan verbeteren. Misschien ook je kachel beter isoleren.

Ik mis bovenop je buffer een manometer en overdruk ventiel.

Heb je je kachel wel aangesloten op het onderste spiraal? Daar is het verschil tussen warme aanvoer en koude buffer het grootst om zo je buffer te verwarmen.
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

hoi

waterzijdig vermogen is 11.8 KW
mengventiel zit achter de kachel aangesloten zie bijlage.
Kachel zit aangesloten zie mail, en op bovenste spiraal.

groet ger
1-2.jpg
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Ik kan niet zien hoe eea nu loopt obv je foto's .
Je foto suggereert een verbinding tussen warm en koude circuit na je kachel...
Er zou een pomp aan moeten gaan bij 60 graden die water alleen door je haard circuleerd. Als de pomp aan je buffer zit klopt het dus niet. Maar ik zie op je foto alleen een pomp op je onderste spiraal.
Dus heb je een foto van je pomp door je kachel?

Het mengventiel met waspatroon gaat dan een beetje open als er 60 graden water passeert en steeds verder bij hogere temperaturen.
Zo gaat het te veel aan warmte naar je buffer stromen door die pomp achter je haard. En zakt het water in je kachel nooit onder de 60 graden.
Met 11.8 vermogen zou je hele buffer dus van 12 graden naar 84 graden moeten zijn opgewarmd in 2 uur.

Je beschrijvingen van de aansluiting; je verwarming moet op 1 spiraal. De verwarming op de andere. Je beschrijft je alsof ze hydraulische met elkaar in serie staan. Is dat echt zo?

Je ch haard moet door de onderste. De retour verwarming door de bovenste.

Als je altijd alle pompen tegelijk warmte uit je buffer laat trekken tijdens het laden ... vloerverwarming en Cv.... Dan gaat je huiskamer temp natuurlijk inderdaad fors omhoog en ook al is je CV haard pomp goed aangesloten. Allereerst toch zeker je CV haard op je onderste buffer zetten.
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Misschien dat je me in Jip en janneketaal kunt uitleggen waar wat welke leiding moet aangesloten worden
DA815D65-520C-484B-9352-B0EC79C1B720.jpeg
In de kachel zit een pomp die gaat lopen bij 45 graden ,

Groet Ger
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Kun je ook je CV er in tekenen, en je vloerverwarming en hoe je pelletkachel leidingen icm pomp erop staan aangesloten?
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

Ik denk dat het verstandig is om iets meer tijd uit te trekken om het schema in zijn geheel op papier te zetten.
Inc. de kachel, alle pompen, kleppen, beveiligingen, en andere appendages.
Zo is het wat lastig.

Hoe is de regeling? er zitten nergens voelers in de buffer.
Hoe is je regeling van de Vloerverwarming?
Wat voor unit heb je voor de vloerverwarming? Passief/Actief of zonder pomp?
Zit er wel overdrukbeveiliging in het vat? Explosiegevaar !
Afsluiters op de buffer schilt een hoop aftappen/vullen al je iets wilt wijzigen later.
Waarom 2 magneetkleppen ?

Volgens mij, heb je ook een andere boiler, als OEG documentatie die je hebt gepost.

Dit gaat niet werken:
Bijgevoegd mijn buffervat .
de aansluitingen zijn op
B: Retour pelletkachel
E: Retour verwarming
H: Aanvoer Pelletkachel
J: naar Verwarming

Zo mix je 2 aparte circuits door elkaar.

B en E = 1 warmtewisselaar
J en H = 1 warmtewisselaar


Zijn de aansluitingen J en H niet van een RVS wisselaar? die is dan bedoeld voor je warmwater.

Edit: dit had ik even over het hoofd gezien.
Zelf heb ik magneetkleppen op het buffervat gemonteerd. De pomp op de kachel gaat lopen bij 45 graden, en dan schakelt deze ook de magneetkleppen (gaan dus open)en de pomp van de verwarming aan van de vloerverwarming.
Laatst gewijzigd door ready to burn op 15 jul 2020, 22:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Orbiter »

Oei. Hier gaat wat werk aan zijn. Componenten op zich zijn degelijk maar het ziet er uit dat ze niet allemaal zitten zoals het moet.
Het goed nieuws is dat het geen perskoppelingen zijn.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Orbiter »

ready to burn schreef: 15 jul 2020, 20:00 Volgens mij, heb je ook een andere boiler, als OEG documentatie die je hebt gepost.
Je hebt wellicht gelijk. Altans ik hoop het volgens de aansluitingen en voor Ger:

Als het eentje is met een RVS drinkwater spiraal dan klopt het wel met de aansluiting van het drinkwater maar vraag ik me af hoe er CV water in die buffer gekomen is aangezien er daarvoor geen aansluiting is. Enkel de 3 spiralen zijn aangesloten. Tenminste indien het een model Frischwasserspeicher 300-3 is met 3 spiralen (drinkwater + 2 maal verwarming).

En daar komt het dus: Aangezien er toch water lijkt in te zitten (want anders kan er echt helemaal niets werken en was die weerstand al lang in rook opgegaan) veronderstel ik dat er maar één van de 2 verwarmings spiralen in zit. Dus 1 RVS drinkwater spiraal + 1 andere. Of zelfs enkel de RVS spiraal.

Indien er toch geen drinkwaterspiraal in zit dan heeft Ruuben het in zijn eerste boodschap helemaal juist dat het vat niet geschikt is voor drinkwater.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Orbiter »

Ger, heb je soms ergens met zekerheid het type nummer van die tank? Misschien op één van die stickers. Dan kan ik het bij OEG even opzoeken.

Wat is die witte bak tegen de muur aan de rechterkant? is dat een gasketel? Stuurt die ketel de rode grundfos pomp aan?
Er zit toch ook een pomp in die pelletkachel (want anders kan het niet goed komen en je moet dan echt rekenen op thermosiphon)?

De tekening komt niet overeen met de leidingen. Zo bvb zit de onderste magneetklep hogerop aangesloten. Ik ga ook stemmen voor een beter schemaatje 8)
Plaats reactie