Isoleren met ruwe schapenwol

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Jansar »

20200618_121241 kopie (1).jpg
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Jansar »

20200703_165121 kopie (1).jpg
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Jansar »

20200703_165424 kopie (1).jpg
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Jansar »

Ik heb de 35cm brede tussenruimte van de spanten opgevuld en stapsgewijs het dampscherm ontrolt en bevestigd. Alles bleef mooi zitten omdat de wol veerkrachtig is. De windveren in de houten constructie deelt de verticale ruimte van de spanten op in 2 compartimenten van telkens maximimum 2m. Zo blijft het neerdrukkende gewicht van de wol beperkt. De hellingsgraad van het dak is ook van die mate dat de wol ook steunt op het dampscherm.
noone
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2022, 12:26

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door noone »

Jansar,

Erg duidelijk zo.
Knap werk ook !
Tamara
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2023, 14:58

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door Tamara »

Ik ben bezig met vooronderzoek voor het bouwen van een camper. Mijn ouders hebben schapen, waardoor ik gemakkelijk en gratis aan schapenwol kan komen. Met daarbij het milieu vriendelijk aspect en de positieve eigenschappen zoals vochtregulatie, niet brandbaar en isolerend in alle seizoenen lijkt mij dit het ideaale product voor de isolatie van de bus.
Mijn vraag? Moet ik de ruwe schapenwol eerst vilten (zoals bij gefabriceerde schaprnwol isolatie is gedaan)
En zou het verwerken van lavendel in de schapenwol voldoende zijn om motten te verjagen?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Isoleren met ruwe schapenwol

Bericht door benthuis »

Ik weet dat er gewerkt wordt aan een wasinstallatie voor grotere productie (Rotterdam ?) (dit was niet meer in NL te vinden). Deze mensen hebben vast ook verstand van de hoe en waarom.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie