Thermosifon, toch maar weer....

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door Ramon »

Er is een belangrijke reden om dit zo (in thermosifon) uit te voeren en dat is dat een houtvuur niet uitgezet kan worden.
Ik weet zeker dat ik jouw vuur sneller uit hebt, dan jij m aangestoken hebt. :lol:
Het probleem kan zijn, dat je het niet door hebt dat de stroom/pomp uitgevallen is.
6W levert een verbruik op van 52,5 kW/jaar bij dat kleinste debiet.
Stook jij 24u per dag, 365 dagen per jaar?
Thermosifon is 'gratis'..
Dus ook geen aanschaf van een pomp met de daarbij passende toeters en bellen.
De pomp wel, maar thermosifon vergt grotere leidingdiameters.

Hoe stop je de thermosifon? Ik neem aan dat als de kachel uitgebrand is, de kachel afkoelt, het buffervat niet. Gaat het water dan andersom terugstromen? Hoe voorkom je dat?

En vergeet niet:

Op thermosifon gaat het rendement vaak iets naar beneden, en vervuild je warmtewisselaar eerder. Je gaat namelijk met koud water je wisselaar in, ipv voorgewarmd door mengventiel.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door Wouter Gillis »

Gaat het water dan andersom terugstromen?
Nee, dat gaat niet gebeuren, hoeft dus niet voorkomen te worden.
Groet Wouter
BdK
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2020, 21:18
Locatie: ~ Hardenberg

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door BdK »

Ik weet zeker dat ik jouw vuur sneller uit hebt, dan jij m aangestoken hebt. :lol:
Het probleem kan zijn, dat je het niet door hebt dat de stroom/pomp uitgevallen is.
:lol:

Maar het risico is er niet minder om!
6W levert een verbruik op van 52,5 kW/jaar bij dat kleinste debiet.
Stook jij 24u per dag, 365 dagen per jaar?
Gelukkig niet, maar TLS gebruikt zijn pomp ook niet op het laagste vermogen....
Thermosifon is 'gratis'..
Dus ook geen aanschaf van een pomp met de daarbij passende toeters en bellen.
De pomp wel, maar thermosifon vergt grotere leidingdiameters.
Dat is zeker waar, maar slechts eenmalige - en beperkte! -uitgave. (Of investering)
Hoe stop je de thermosifon? Ik neem aan dat als de kachel uitgebrand is, de kachel afkoelt, het buffervat niet. Gaat het water dan andersom terugstromen? Hoe voorkom je dat?
De boiler IS het laagste punt van het circuit. stopt vanzelf. warmte blijft in (bovenin) het vat,
En vergeet niet:

Op thermosifon gaat het rendement vaak iets naar beneden, en vervuild je warmtewisselaar eerder. Je gaat namelijk met koud water je wisselaar in, ipv voorgewarmd door mengventiel.
Gebruik geen warmtewisselaar voor het - voor mij - primaire circuit.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door pelletpower »

Bedankt, ik ben er wel van gecharmeerd en overweeg nu een kleine aanpassing te doen aan mijn systeem.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door Ramon »

BdK schreef: 23 mar 2022, 21:09
Hoe stop je de thermosifon? Ik neem aan dat als de kachel uitgebrand is, de kachel afkoelt, het buffervat niet. Gaat het water dan andersom terugstromen? Hoe voorkom je dat?
De boiler IS het laagste punt van het circuit. stopt vanzelf. warmte blijft in (bovenin) het vat,

Wouter Gillis schreef: 23 mar 2022, 21:04
Gaat het water dan andersom terugstromen?
Nee, dat gaat niet gebeuren, hoeft dus niet voorkomen te worden.
Groet Wouter
Ik ben absoluut niet overtuigd.

Ik gebruik zelf den pomp met mengventiel. Als mijn mixventielthermostaat kapot is, blijft hij lekken en blijft hij de kachel warm houden. Het warme water wil omhoog en gaat via de leiding afgekoeld terug naar de kachel. Heb je het al eens serieus gemeten?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door pelletpower »

Dus jouw warm water stroomt omlaag Ramon?

Thermisyphon is echt een mooi dingetje. Mits juist ontworpen , werkt het altijd en op de juiste manier. Ik denk het te gaan gebruiken om mijn buffer een betere gelaagdheid te geven. Geen lompe pomp meer in laten blazen, geen aan/ uitschakelen, etc.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220108-210849_Samsung Internet.jpg
Kijk eens goed naar de rode temperatuurlijn. Dat is mijn houtkacheltemperatuur. Links zie je met defect mixventiel, rechts met goed mixventiel. Rechts koelt de kachel mooi egaal af. Parabolische dalende lijn. Links blijft hij heel lang warm en anticipeert zelfs mee met de warmtevraag in huis.

Ik stel voor dat je ook eens wat tempsensoren plaatst. Ik denk dat je dan toch een klep gaat plaatsen.

Warmte stijgt idd. Maar koude daalt! Vergeet niet dat de kachel afkoelt en dus warmte onttrekt, en laat afkoelen en vervolgens in het buffervat terug stopt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door Ramon »

pelletpower schreef: 24 mar 2022, 08:29 Dus jouw warm water stroomt omlaag Ramon?
Ja. Bij mij stroomt warm water omlaag. Kan dat niet dan?

Bovenin mijn buffervat is het 90 graden. De leiding die daar aangesloten zit naar mijn bovenkant kachel koelt af. Die "trekt" het warme water uit mijn buffervat de kachel in waar het verder afkoelt en het afgekoelde water stroomt onder weer mijn buffervat in.

Tenzij het mixventiel goed werkt: die sluit de onderste leiding af, en dan gebeurd het niet.

Lees diverse topics hier, het gebeurd gewoon. Ik had het ook niet door voordat ik de tempsensoren plaatste.

Ik waarschuw alleen dat het gebeurd. De mate waarin, weet ik niet bij jullie
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door Ramon »

Kijk bij "tuesday"

De kachel is maandag gestookt, rond 14.00 is hij 90 graden.
Op dinsdag is de kachel rond de middag nog 80 graden. Bijna 24u later! Dus er stroomt water van 90!!!! Graden omlaag naar mijn bovenkant kachel en komt daar met 80 graden aan!!! Er stroomt dus water van gemiddeld 85 graden naar beneden. De lichtblauwe lijn is de tempsensor van de onderkant kachel. Het koelt in de kachel dus ca 20 graden verder af.

Dus ja pelletpower, bij mij kan het. En bij jullie ook.

Terwijl vrijdag is hij ook rond de middag 90 graden.
24u later is de kachel 30 graden. Dat is met dichte klep, dus geen stroming mogelijk.

Dat doet thermosifon ook.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door Ramon »

En nog even een natuurkundig weetje:

warmte stijgt niet of daalt niet.

Het is relatief.

Water van 5 graden gaat stijgen, als het omringende water 0 graden is.

Water van 95 graden gaat dalen als het omringende water 100 graden is.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door pelletpower »

Inderdaad, water kan naar beneden stromen als het daarna verder afkoelt en aldus nog meer warm water naar beneden kan trekken. Dit heb ik bij mijn warmtepomp. Deze zit bovenin de buffer aangesloten en heeft een warmtedrempel van een cm of 40. Dan zie je dit verschijnsel ook. Een klep heeft dit inderdaad opgelost. Al bij al begint mijn installatie een beetje op Chernobil te lijken (zo noemt mijn zwager het) en zou ik toch wel wat willen vereenvoudigen.

Zoals ik al zei, mits juist ontworpen. Als de drempel groot genoeg is, dan stroomt warm water echt niet naar beneden.
BdK
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2020, 21:18
Locatie: ~ Hardenberg

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door BdK »

Mijn - geringe - ervaring:
Het water in de boiler van mijn (hout gestookt) fornuis, kan met een oventemperatuur van 250 graden Celsius, probleemloos slechts 30 graden Celsius zijn. (Door inzet vloerverwarming) Temperatuur in de boiler is afhankelijk van de ingaande, niet de uitgaande temperatuur.
Ergo; t uit = t in + 10 á 15 graden Celsius. Dit wordt gerealiseerd door de stroomsnelheid. (Die zichzelf start en versnelt, maar de delta blijft daarbij of daarna ongeveer gelijk)
Als ik er dus 20 graden instop, komt er 30 á 35 uit. Bij 70 in ~ 80 á 85 uit.

NB. Als het anders zou gaan, zou het water in de boiler (continu) koken.
Dat gebeurd nu dus NOOIT!

Ik heb slechts een 200 liter buffervat en 7 liter boiler in het fornuis.
Zolang t in = kleiner of gelijk aan t uit, loopt er water door de boiler.
Daarna is het klaar. Stopt dus met stromen. Helemaal.
Temperatuur in het vat neemt in tijd af en temperatuur verschil boven en onder neemt toe.

NB II. Ik heb 8 thermometers in het systeem 'hangen'. Omdat ik graag wil weten wat er gebeurd en wil doorgronden waarom.
Doorgronden is nog niet af hoor, maar ben nog jong :lol:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door pelletpower »

Erg waardevolle bijdrage. Jij hebt je kachel onder je buffer staan? Optimale positionering.

Ramon denk ik niet. Ik in ieder geval ook niet. De problemen die Ramon schetst en ik ook ondervonden heb moeten wel aandacht krijgen, dan moet dit heel goed kunnen werken.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat je de factor delta H (Hoogteverschil) ook mee moet nemen. Een fornuis zal waarschijnlijk op begane grond staan, evenals die buffer en de vloerverwarming. Het hoogteverschil is dus gering.

Wat wel is, bij al die zonneboiler-systemen moet je een keerklepje in zetten om je warmte 's-nachts niet terug te geven.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door Ramon »

pelletpower schreef: 24 mar 2022, 10:38 Erg waardevolle bijdrage. Jij hebt je kachel onder je buffer staan? Optimale positionering.

Ramon denk ik niet. Ik in ieder geval ook niet. De problemen die Ramon schetst en ik ook ondervonden heb moeten wel aandacht krijgen, dan moet dit heel goed kunnen werken.
Ja dan vraag ik me idd ook af op welke hoogte jou kachel staat tov je buffer...

200l is niet veel, en hang je zo op. Ik heb 2000l. Dat is iets anders. Zoals pelletpower al aangeeft. Ze gaan zich als 2 communicerende vaten gedragen, waarbij de ene de andere afkoelt.
Plaats reactie