Thermosifon, toch maar weer....

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door Wouter Gillis »

Ik had teveel mijn situatie voor ogen met een ruim hoogteverschil tussen kachel en vat, daar komt geen drup warmte meer uit nadat de thermosifon stopt.
Inderdaad bij vat en kachel op +/- hetzelfde niveau... zal het zeker kunnen.

groet
Wouter
BdK
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2020, 21:18
Locatie: ~ Hardenberg

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door BdK »

IMG_20220204_144155 klein.jpg
Bijgaand het 200 liter vat, met aanbouwdelen 'under construction', maar dan heb je een idee.
Ach en bij vragen....

Ja dan vraag ik me idd ook af op welke hoogte jou kachel staat tov je buffer...
Boiler uit (>t) is lager dan vat uit (<t)

Groet,
Bert
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door pelletpower »

Isoleren!!!!!

En alle aansluitingen hebben bij mij een knietje naar beneden om ongewenst leeglopen te voorkomen. Thermodinges
BdK
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2020, 21:18
Locatie: ~ Hardenberg

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door BdK »

pelletpower schreef: 24 mar 2022, 15:50 Isoleren!!!!!
Under construction staat erbij hè? :mrgreen:
En alle aansluitingen hebben bij mij een knietje naar beneden om ongewenst leeglopen te voorkomen. Thermodinges
Ik heb oprecht geen idee wat je bedoeld :?:
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door pelletpower »

Ik heb oprecht geen idee wat je bedoeld :?:
Jouw buisjes aan de boiler blijven zo warm en verliezen veel energie. Zet je hier een knie op naar beneden gericht, dan sluit je de thermosyphon werking af.

Ik zou een foto kunnen maken van mijn systeem, maar dat is ook nog onder construction :fff
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door LeaD »

Knietjes houden de conductie of de geleiding tegen die aan de thermosyphonwerking voorafgaat . Wanneer het systeem niet in evenwicht is zal dit de thermosyphonwerking niet stopzetten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 25 mar 2022, 09:51 Knietjes houden de conductie of de geleiding tegen die aan de thermosyphonwerking voorafgaat . Wanneer het systeem niet in evenwicht is zal dit de thermosyphonwerking niet stopzetten .
Eens!
BdK
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2020, 21:18
Locatie: ~ Hardenberg

Re: Thermosifon, toch maar weer....

Bericht door BdK »

Tijd voor een update na 18 maanden.

Het houtgestookt fornuis - met 7 liter boiler (1,9kW!) aangesloten op een 200ltr vat - blijkt ruimschoots voldoende om aan de warmwater- (voor huishoudgebruik) en warmtevraag (lage temperatuur (max. 30°C) vloerverwarming) te voldoen. Daarnaast is het ook de verwarming voor de kamer/keuken (voorhuis)
Thermosifon werkt foutloos en veilig. Tijdens de testfase ben ik over de 95°C in het vat gekomen zonder geluid of geratel wat zou kunnen duiden op koken van water in de leiding(en). Dit zal tijdens normaal gebruik niet bereikbaar worden, dus helemaal goed!
Tot op heden nog niet meer dan 14 uur/etmaal (tijdens vorstperiode met harde wind) achter elkaar gestookt om alles prettig te houden. (van ~07.00 uur tot ~21.00 uur)
Inmiddels - sinds april 2023 - bak ik ook al ons brood zelf, daar we (dus) ook een oven ter beschikking hebben (fornuis hè)
Koken/bakken, alles op en in het fornuis is een soort ontdekkingsreis, maar met geweldige resultaten.

Samenvattend;
Huisje, 74m2 vloeroppervlak, nieuw gebouwd, voorzien van geïsoleerde vloer met daarop geïsoleerd aangebrachte lage temperatuur vloerverwarming.
Geïsoleerde kap, Lariks dakbeschot en sporen, op geschilde Douglas sporen, rustend op een eiken ankerbalkgebint met 4 staanders, geïsoleerd met vlas, afgedekt met spinvlies en (OVH) dakpannen.
Binnenmuren; Lariks HSB voorzien van vlasisolatie, eikenhouten muurplaten en binnenzijde afgewerkt met dubbele leemplaten en afgewerkt met leemstuc. Spouw en bakstenen buitenschil voorhuis, dubbele HSB met vlasisolatie en gepotdekselde Populieren schaaldelen 'uit eigen tuin', achterhuis.
Binnenwanden; Lariks HSB voorzien van leemplaten en afgewerkt met leemstuc, geïsoleerd met (6cm) houtvezelplaten (zwarte woud).
Plafond; Eiken planken. Bovenverdieping nog niet geïsoleerd van de benedenverdieping.

Energievoorschot (nog voordat de heatpipes en zonnepanelen zijn gemonteerd) van € 18,-/mnd.
Plaats reactie