Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Nee dan nog zou het niet kloppen...

Ik denk dat buffer op de retour dan moet, en retour op buffer. Dat zou het kunnen verklaren.

Onder en links staan standaard open. Rechts gaat open als vlvw te warm wordt.

Dat klopt ook wat je zegt met het zwarte dopje. De thermostaat gaat duwen als hij te warm wordt. Dus je hebt hem verkeerd aangesloten.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 28 okt 2020, 20:54 Nee dan nog zou het niet kloppen...

Ik denk dat buffer op de retour dan moet, en retour op buffer. Dat zou het kunnen verklaren.

Onder en links staan standaard open. Rechts gaat open als vlvw te warm wordt.

Dat klopt ook wat je zegt met het zwarte dopje. De thermostaat gaat duwen als hij te warm wordt. Dus je hebt hem verkeerd aangesloten.
Was ik al bang voor. Lekkere handleiding van Heimeier. Ik ga morgen maar even contact zoeken hoe het dan moet zitten.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

net gebeld, hij zit inderdaad verkeerd. Het eerste plaatje is wanneer je een thermische motor gebruikt :( . Jammer, maar dat wordt dus nog
even sleutelen.
heimeier.JPG
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Wanneer stoken?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

vandaag de klep wisselen, morgen en zondag eerst verhuizen :) . Ik hoop begin volgende week voor het eerst met de vergasser te kunnen stoken, maar dat wil ik op mijn gemak doen. Ik moet ook alle uitgangen nog testen volgens het boekje zoals Kofi1 liet weten. Ik neem aan dat als je deze test de pomp en de ventilator dan gewoon even aangaan, of gaat er een lampje ofzo branden op het display om aan te geven dat het goed zit?

We hebben de ketel als back up dus we zitten warm en hebben warmwater.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

De eerste keer opstoken even heel rustig aan doen.
Begin met een kleine houtvulling. Zorg dat je kunt doven met zand. (Niet water!)
Gebruik klein hout (polsdik bijv.) zodat je rustig het vuur op gang kunt houden.
Dat brandt mogelijk nog niet echt rookvrij, maar je kunt dan rustig opstoken naar het punt dat de pomp aanslaat en het punt dat de thermische mengklep open gaat.
Zorg dat je eventueel kunt ontluchten en/of water kunt bijvullen.

Gooi je de ketel gelijk helemaal vol hout, en er blijkt iets toch niet te werken, dan moet jij even heel hard werken :mrgreen:
Change, before you have to.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ik laat het weten. Bedankt voor de tips.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ik heb helaas nog niet kunnen testen. Ik wilde van de week de uitgangen testen, maar helaas bleef het display zwart toen ik de ketel voor het eerst aanzet. Geen beeld en geen geluid :cry: .
Beetje een tegenvaller dus. Ik heb spanning op de klem van de stekker (getest met spanningzoeker), en de zekering is ook heel. Maar op de klemmenstrook die aan het display (1) zit heb ik nergens spanning als ik met een spanningzoeker test.
20201102_214157.jpg
Dus tot zover mijn elektrotechnische kennis. Ik heb contact gehad met Attack en die denken dat de printplaat misschien kapot is. Maar ik heb er mijn vraagtekens bij of dit meteen de oplossing is. Iemand nog tips of dingen die ik zelf kan testen?
Kofi1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2019, 20:31

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Kofi1 »

Op de aansluitklemmen op de "achterplaat" komt de stekker rechtstreeks binnen. Daar moet je dus wel spanning meten ander is het stekker/snoer kapot of niet goed aangesloten.
Als daar wel spanning is kan het ook de overtemperatuurbeveiliging zijn. Misschien kan die ook door mechanische schokken geactiveerd zijn. Om die te resetten draai het het uitstekende dopje dat, ongeveer 10 cm boven waar het stekkersnoer binnen komt, zit, los en druk je het klein knopje in.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Kofi1 schreef: 05 nov 2020, 10:09 Op de aansluitklemmen op de "achterplaat" komt de stekker rechtstreeks binnen. Daar moet je dus wel spanning meten ander is het stekker/snoer kapot of niet goed aangesloten.
Als daar wel spanning is kan het ook de overtemperatuurbeveiliging zijn. Misschien kan die ook door mechanische schokken geactiveerd zijn. Om die te resetten draai het het uitstekende dopje dat, ongeveer 10 cm boven waar het stekkersnoer binnen komt, zit, los en druk je het klein knopje in.
Zojuist even gemeten met hulp van een verwarmingsmonteur. Het probleem zit in de TTB. Als we die doorlussen heb ik wel display. Nu daar dus maar achteraan en dan eindelijk es stoken.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

TTB of STB?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 06 nov 2020, 11:24TTB of STB?
STB inderdaad. Deze heb ik nu met een draadje doorgelust en toch voorzichtig een stookje kunnen doen vanavond. Ik had even overlegd en opzich kon het voor tijdelijk niet zoveel kwaad.

Het opstarten en stoken viel niet tegen :) . Maar het zal nog wel even duren voordat alles gemakkelijk wordt. Water temperatuur kreeg ik tot 78 graden. De retourtemperatuur zo maar krap aan op 62 graden denk ik. 1e buffer voor driekwart op 60 graden ongeveer.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Mooi beginnetje!
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

In de garage de leidingen geïsoleerd. Hier is alles in principe klaar :D .
20201105_215152.jpg
Dit weekend nog een stook gedaan. Opwarmen van de ketel kost inderdaad best wat tijd. Aanvoertemperatuur max 78 graden, met een schoorsteentemperatuur van 140 graden. Circa 1x1000 liter op 60 graden. Het mag allemaal nog wel wat hoger. Mijn blokken zijn aan de kleine kant, wellicht dat het daarmee wat mee te maken heeft?
Kan ik er dwars aan de voorzijde ook gewoon blokken in leggen of werkt dat niet?

Hout is droog, en oventrop op stand 7. Pompsnelheid op 1, maar daarmee heb ik al wat geëxperimenteerd zonder al te grote verschillen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Als je buffertemperatuur boven de 60 a 70 kom, moet je pomp wel flinke flow kunnen creëren om je kw's te kunnen halen. Ik zou hem op zn hardst zetten...
Plaats reactie