Gemetselde finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Gemetselde finoven

Bericht door junior »

Dag allemaal
ik denk dat dit hier wel past.
eerder op dit forum had ik al eens aangegeven dat ik een finoven ging maken.
En voila, deze is zo goed als af (2maand, ieder vrij moment opbouwen en afbreken)
Zelfgemetst uit vuurvaste steen, buitenwanden in betonsteen.
Het is een dubbelwandige, via een plan van Willem Aalders.
Ik heb in overleg, en na alle pro's en contra's te overwegen, enkele aanpassingen gedaan aan dit plan.
Er zijn nu 3 tegenstroomkanalen, ipv. 2.
De bypassklep is weggelaten(omdat een schouw op de plek niet mogelijk was wegens plaatsgebrek).
Hij werkt nu met een ventilator, en de schouw loopt onder de grond (strookje vloerverwarming) naar buiten, waar de rookgassen via een klein schouwtje (ong.80cm) wegvliegen.
Enkel nog een goede afsluitklep en een goed asrooster, (nu zijn dit voorlopige stukjes vuurvaste steen, dus de openingen zijn nog niet perfect(soms te groot ,te klein,)omdat dit nog los ligt.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort experimenten.
Mijn eerste bevindingen waren heel positief.
Zijn warmte wordt heel lang opgehouden, door zijn massa,(ik schat een 4 ton of meer)
geeft hij heel traag af, en is de temperatuur mooi constant in huis.
Maar er zijn ook enige bedenkingen .
Er blijft namelijk heel veel roet achter in de kanalen.
Wellicht heeft vocht hier mee te maken.
En dan is er nog een ander hèèl groot probleempje,
dat is namelijk dat ik de isolatie onder mijn kachel wellicht niet hittebestendig genoeg gekozen heb (drukvastheid is ok, hitte is maar tot 80graden) ik wou het er wel op wagen, want daar zit toch wel 20à25cm beton tussen.Dus dit is nog afwachten hoe het zal aflopen.

groeten
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gemetselde finoven

Bericht door kockie »

Dit onderwerp hoort niet in het bergkachel topic, het verdient een eigen plaats op het forum!. Vandaar heb ik 'm afgesplitst...

Maarre: :pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Gemetselde finoven

Bericht door junior »

natuurlijk, maar ik ben beetje voorzichtig wegens dat ik niet zo bekend ben met het forum en dergelijke.
alstublief.
http://picasaweb.google.nl/slagvdmolen
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gemetselde finoven

Bericht door peterberg »

Junior,
Ziet er heel goed uit. Buitenwand met leem gepleisterd, zo te zien. Alle vocht is er vast nog niet uit, dus de geproduceerde warmte wordt voor een deel gebruikt om water te verdampen. Vandaar die dampwolken. Drie tegenstroom kanalen inplaats van de twee op de tekening betekent dat de afgas temperatuur lager wordt. Op zichzelf is dat niet verkeerd, en als alle vocht verdampt is gaat de eind temperatuur wat omhoog.

Roetaanslag in de tegenstroomkanalen is normaal, dat groeit aan tot een laagje en stopt daarna met dikker worden. Als je het een keer per jaar weg zou halen is het b.v. een liter, elke drie maanden is het ook een liter. Gewoon laten zitten en geen zorgen over maken.

Een van de details komt mij vreemd voor, dat de horizontale rookafvoer veel breder is dan hoog. In een vierkante of ronde buis heb je "laminair flow", in lagen opgebouwd waarbij de lagen tegen de wand het traagst gaan en in het hart van de buis het snelst. In zo'n platte afvoer heb je relatief veel remmende wand en niet een echt centrum waar het snel stroomt. De afgifte van warmte is in zo'n platte buis ook groter. Zonder ventilator had je dit nooit kunnen doen. Het is dan ook een risico als tijdens de stook de elektriciteit uitvalt. Het huis staat dan in de kortste keren blauw van de rook. Kun je die afvoer eigenlijk wel vegen?

Een ander ding en eigenlijk het belangrijkste: je hebt waarschijnlijk alleen onderbeluchting en een beetje via de deur. Draai de verhouding om, beperk de onderbeluchting zoveel mogelijk. B.v. door een aslade onder het rooster te zetten die een flink deel van de binnenstromende lucht tegenhoudt. Veel onderbeluchting betekent een laaiend vuur dat hard van onder wordt aangejaagd. Maar een flink deel van de geproduceerde houtgas gaat mee de expansiekamer in. Als er niet voldoende lucht met de vlammen wordt meegevoerd naar boven blijft een deel van de gassen en teren onverbrand en slaan neer als roet in je afvoer.

De isolatie onder de kachel hoeft niet echt een probleem te vormen. Dat hangt sterk van de afgastemperatuur af. Met 20 cm beton ertussen en pakweg 120 graden rookgas temp voor korte tijd is er nog niets om wakker van te liggen. Wat het op de lange duur gaat doen weet ik natuurlijk ook niet.

Nu een paar vragen: wat is de afgas temp? Vermoedelijk lager dan 120 C, want dat is normaal voor een finoven van deze omvang met een keer stoken. En waar heb je de ventilator vandaan?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Gemetselde finoven

Bericht door junior »

beste Peter,
heel erg bedankt voor je verhelderende kijk op de kachel.
De afgeplatte schouw is inderdaad ontworpen om een maximale warmteafgifte. Dit is een heel erg prototype, omdat ik helemaal niet kan nagaan waar de condensatie zou kunnen neerslaan (wellicht bestaat hier wel een meettoestel voor).
Er zijn twee ruime inspectieluiken voorzien zodat ik op een of andere vreemde manier de as van de ene opening naar de andere kan vegen/trekken of blazen.

De schouw zal in de toekomst wel via het dak naar buiten gaan, maar onze woning zal eerst nog grondig geisoleerd en verbouwd worden.
Ik zal de ventilator wel altijd nodig hebben aangezien de afgastemperatuur zo laag is.

Gemeten vlak na de kachel bedraagt die ongeveer 106°C.
Alhoewel ik de juiste stookmethode van deze kachel nog niet onder de knie heb en m'n thermometer is niet de duurste (elix tm-211c -100°C-199,9°C),
dus zal ik zeker verder onderzoek moeten uitvoeren.

Er zijn duidelijke t° stijgingen en dalingen als ik met de schuiven aan de deur speelde. Zo kan je zien hoe fijngevoelig zo een kachel is.

De ventilator heb ik via
http://www.rs-components.com/index.html


vriendelijke groet
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gemetselde finoven

Bericht door peterberg »

junior schreef:...De schouw zal in de toekomst wel via het dak naar buiten gaan, maar onze woning zal eerst nog grondig geisoleerd en verbouwd worden.
Ik zal de ventilator wel altijd nodig hebben aangezien de afgastemperatuur zo laag is.
Gemeten vlak na de kachel bedraagt die ongeveer 106°C.
Alhoewel ik de juiste stookmethode van deze kachel nog niet onder de knie heb en m'n thermometer is niet de duurste (elix tm-211c -100°C-199,9°C), dus zal ik zeker verder onderzoek moeten uitvoeren.
Er zijn duidelijke t° stijgingen en dalingen als ik met de schuiven aan de deur speelde. Zo kan je zien hoe fijngevoelig zo een kachel is.
Eventueel condensvocht gaat waarschijnlijk neerslaan in het horizontale kanaal. Vlak achter de kachel 106 graden is niet slecht. Ik krijg veel lagere waarden bij het experiment waar ik mee bezig ben. De Testo gasanalizer die ik gebruik vermeldt ook het dauwpunt, en dat varieert van 37 tot 45 graden C in mijn geval. Die thermometer is misschien niet duur, maar als de afwijking niet te groot is krijg je nog steeds een heel aardige indicatie van wat er gebeurt.
Toch weet je pas met een gasanalizer wat je aan het doen bent. Ik had met die rocket/bell combinatie niet zover kunnen komen zonder dat ding. Bestaande kachels die ik veel eerder gebouwd heb en alles op het geluid en de temperatuur heb uitgezocht, blijken het volgens die meter toch weer anders te doen dan ik gedacht had.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Gemetselde finoven

Bericht door Leon »

Junior,

Helemaal geweldig. Je bent gewoon gestoord :lol: :mrgreen:
Ik heb te weinig kennis om te kunnen beoordelen of het allemaal goed gaat komen.
Maar ik heb respect voor je durf!
Het ziet er in ieder geval goed uit, en je bent niet over 1 nacht ijs gegaan.

Nog succes met je project!!!
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Gemetselde finoven

Bericht door junior »

het dauwpunt is dus het punt waar de condens zich begint te vormen zeker?
Ik heb gelezen dat een TESTO 300serie de metingen kan uitvoeren, maar duuur...

Na verdere opzoekingen over verbranding en stookmethode kom ik op hetzelfde als wat jij (Peter) me aanraadde. Namelijk om de luchttoevoer van onderaan (eens het vuur goed brand) te minderen.
Maar dit gaat niet vanzelf, want het lijkt zo vaak dat de secundaire verbranding dan niet plaatsvind.
Dit kan je enkel controleren door aan de schouw te gaan ruiken (of met een gasanalyser)

Iets anders (van hetzelfde):

Zou het mogelijk zijn om kachels te bouwen in een verkleinde versie (als testmodel).
Wellicht niet denk ik, want de lengte van de vlam kan je toch niet inkorten he.

De afgas t° hangt rond de 115°C. Als ik de primaire lucht volledig laat gaan, gaat de t° naar de 150°C.

vr gr
junior
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Gemetselde finoven

Bericht door junior »

Nu is de afgas t° 85°C.
De schouw ruikt oke. Geen brandgeur wel de typische condensgeur.
Dus vindt ik dat het echt heel moeilijk is om de juiste stookwijze enkel op de t° te bepalen. De schouw zal volgende zomer zeker geisoleerd worden.
Maar dit vindt ik zeker een bevredigend resultaat hoor.

Kockie, hoe doet jouw Bergkachel het nu?
Heb je ook een temperatuurmetertje gekocht?

groeten
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Gemetselde finoven

Bericht door junior »

Leon,
bedankt voor je enthousiaste steun,
maar weet wel dat ik hier evenveel als jou an afweet. Ik heb veel hulp gekregen.
Maar zelf een kachel bouwen is echt leuk, en nu pas leer ik echt iets bij.
Ervaring is de beste leraar.

Junior
Feyter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2008, 13:58

Re: Gemetselde finoven

Bericht door Feyter »

Junior,

mooie kachel. Ben zelf aan het rondkijken voor kachel en ben overtuigd van Finoven-principe. Zelfbouw lijkt mij wel wat, vooral uitbudgettaire overwegingen. Kan je mij zeggen waar ik de plannen van Willem Aalders kan vinden en (misschien een beetje indiscreet) wat ik mij moet voorstellen van budget?

dank!!
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Gemetselde finoven

Bericht door junior »

het boekje van Aalders heb ik in de bib gevonden.
De prijs is afhankelijk van verschillende dingen.
Materiaal, afwerking, schouwwerken.
Het is allesinds een pak goedkoper dan als je hem laat metselen, of een voorgemaakt binnenwerk koopt(wat volgens mij wel de beste kachel geeft hoor).
Eerder op dit forum is al heel veel informatie gegeven over zelfbouw...
interessante links e.d.

veel succes,
junior
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Gemetselde finoven

Bericht door gerard »

junior schreef:natuurlijk, maar ik ben beetje voorzichtig wegens dat ik niet zo bekend ben met het forum en dergelijke.
alstublief.
http://picasaweb.google.nl/slagvdmolen

Ik krijg niets te zien als ik de link aanklik? Doe ik iets fout? Ben behoorlijk benieuwd.

groet,
Gerard
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Gemetselde finoven

Bericht door junior »

hallo Gerard,
bij mij werkt de link nog perfect.
nog eens proberen?

groeten.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Gemetselde finoven

Bericht door gerard »

junior schreef:hallo Gerard,
bij mij werkt de link nog perfect.
nog eens proberen?
Bert? het bleek mijn nogal strenge antivirussoftware te zijn.

Ik heb nu een snelle blik op je werk geworpen en ga het later wat beter bekijken.
Gelukkig heb je de latei toch maar in de vuurspecie gelegd.
Eerste indruk ziet er goed uit, al begrijp ik niet waarom je de achterwand van de stookkamer laat teruglopen. Je krijgt hierdoor minder warmtereflectie met mogelijk invloed op de secundaire verbranding. Maar je zult hier wel een reden voor hebben.
Waarmee heb je de buitenmantel opgetrokken??

groet,
Gerard
Plaats reactie