Brandhoekje voor dwarsliggers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Ramon »

Het is inderdaad dood staand hout, wat nog "keihard" is.
Dat kan heel goed. Hangt vaak ook af van het soort hout. Een dode eik zal niet snel rotten, een dode populier vaak wel. Ligt er ook een beetje aan hoe oud ze zijn.
Mijn ervaring is dat vlammen leuk zijn, maar minder warmte geven dan de gloeiende sintels.
Om die reden doe ik het hout 'zo groot mogelijk' in de kachel als die eenmaal goed brand. 
Als je het officieel "goed" wil doen, moet je een flink gloeibed creëren, en daar een blok van (door de fabrikant voorgeschreven) ongeveer 4 tot 8 cm doorsnede en in jouw geval dan 30 cm lang in doen. Weer bijvullen als het blok weer uiteen gevallen is in gloeiende kooltjes.

Je gevoel over vlammen is niet goed. Hoe fellere vlammen, hoe beter, hoe lichter geel (of blauw), des te beter.
Een snijbrandervlam, is de beste. Een extreem felle, en harde vlam.
Niet een oranje, langzaam kronkelende vlam.

Het gevoel bij mensen, is dan vaak dat een hoop warmte door de schoorsteen verdwijnt. Dit is dus wel het geval, als er teveel hout in de kachel gestopt wordt.
Dan verdwijnen soms de vlammen letterlijk door de schoorsteen.
Geen vlammen, duid dus op te weinig zuurstof.

In de theorie betekend dit dus, dat je elke 15 min, 1 blok(je) erop moet gooien, en de secundaire (of tertiare) lucht dus zoveel mogelijk open moet zetten. Het vuurbed, zo laag mogelijk moet houden, zodat de vlammen IN de kachel uitvlammen.

De praktijk is vaak anders (ook bij mij).
Zo'n groot mogelijk blok, op een zo'n laag mogelijk (dat de kachel niet dooft) pitje laten branden. Dit resulteert in een lage roikgastemperatuur, en weinig bijvulcycly. Maar niet in een optimaal rendement.
Laatst gewijzigd door Ramon op 28 jan 2020, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door remco d »

Bij mijn weten is dit het slechtst wat u kunt doen. Dit zorgt voor maximale stank en rookoverlast.

Als dit de manier is hoe u het meest rendement uit uw kachel haalt dan is een nieuwe, goede kachel wellicht een goede investering.

Mvg Remco
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Sandman79 »

Gertje schreef: 24 jan 2020, 10:47
kockie schreef: 23 jan 2020, 16:17 Bij onze Oosterburen is het gebruikelijk meterstukken te maken, maar vaak kloven ze deze al wel en slaan ze deze op op de door jou genoemde stapels. Eenmaal thuis wordt het dan op kachellengte gezaagd.
Klopt, ik ben al een poos op zoek naar de manier waarop ze die stukken kloven.
Ik vermoed met een klover op een aftakas op de trekker.
Klover op aftakas van (midi) tractor idd of met kloofmachine met een benzinemotor. Bvb janssenversand heeft een meterklover die zowel liggend als staand kan werken en die je met een quad of ander klein offroadvoertuig kan trekken...
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Erikvr »

De praktijk is vaak anders (ook bij mij).
Zo'n groot mogelijk blok, op een zo'n laag mogelijk (dat de kachel niet dooft) pitje laten branden. Dit resulteert in een lage roikgastemperatuur, en weinig bijvulcycly. Maar niet in een optimaal rendement.
De buren zullen blij zijn met zo'n teerpijp! Volgens mij is al een paar duizend keer op dit forum beschreven waarom dit niet zo moet..
Voor moderne kachels geldt als kloofdikte polsdik, en dan 2 of 3 stukken erin.

Dood hout laat ik altijd liggen, je weet niet hoe lang het al dood is. Zodra een boom dood is gaan schimmels en bacteriën in het hout aan het werk, zij zullen de meeste energie al verteren. Hout lang op stam laten liggen is daarom ook geen goed idee. Heb ooit een eikenstam van 10 jaar oud gezaagd en gekloofd, hout was kurkdroog gemeten maar brandde bijna niet, alleen gloeien. Bacteriën schijnen dan een soort slijmlaag om de houtcellen aan te maken waardoor deze niet meer verder kunnen drogen. (bron: De man en het hout)
groet,
Erik
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Ramon »

De buren zullen blij zijn met zo'n teerpijp!
Handjevol stof per jaar met vegen. Mijn buren komen het hout zelfs brengen...
Volgens mij is al een paar duizend keer op dit forum beschreven waarom dit niet zo moet..
Volgens mij is er al een paar duizend keer over een auto geschreven dat je met 90 km/h het zuinigst en milieuvriendelijkst rijdt..
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door dormos »

Maar niet in een optimaal rendement.
Niet alleen niet met een optimaal rendement, maar gewoon enorm vervuilend.

Hoe hoger de verbrandingstemperatuur, hoe minder onverbrande bestanddelen ut je pijp komen. Deze onverbrande bestanddelen(PAK’s, VOS, dioxine, koolmonoxide en acroleïne) zijn millieubelastend en ongezond.
Hoe heter de rookgastemperatuur hoe schoner de verbranding. Haal je daarna de warmte nog uit de rookgassen dan ben je ecologisch en economisch bezig.

Jij schijnt economie en ecologie niet uit elkaar te kunnen houden en je stookt letterlijk asociaal. Je buren ademen jouw vuiligeheid in.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Ramon »

Je klinkt een beetje alsof je op je staart getrapt bent...

Mijn buren hebben geen zonnepanelen en gaan 4x per jaar met het vliegtuig 4 uur vliegen verderop... Verder hebben ze 4 auto's die enorm drinken...

Als jij zulke buren zou hebben, zou je ze daar dan ook op aanspreken zoals je mij nu doet?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Ramon »

Ga je straks ook bij zandvoort met een bord staan als max daar langsscheurt?

Die rijden 50 dezelfde rondjes voor jan ...
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door willem »

Ramon schreef: 28 jan 2020, 13:19 Hoe fellere vlammen, hoe beter, hoe lichter geel (of blauw), des te beter.
Een snijbrandervlam, is de beste. Een extreem felle, en harde vlam.
Niet een oranje, langzaam kronkelende vlam.

Geen vlammen, duid dus op te weinig zuurstof.

De praktijk is vaak anders (ook bij mij).
Zo'n groot mogelijk blok, op een zo'n laag mogelijk (dat de kachel niet dooft) pitje laten branden. Dit resulteert in een lage roikgastemperatuur, en weinig bijvulcycly. Maar niet in een optimaal rendement.
Bespaar mij en andere je commentaar. :fff
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Ramon »

Het schijnt erg moeilijk voor sommige mensen te zijn, om een uitgesproken mening (we leven in een land met een vrije meningsuiting) langs zich heen te laten gaan...

Dan denk ik: Wat jammer...

De een smoort, de ander rookt, de volgende vliegt, barbequet, rijd in een f1 auto, enz

En iedereen denkt op zijn manier het goed te doen.
Er zitten hier veel houtstokers. Niet voor het milieu, maar voor de lol of centen. Als houtstoken 2x zo duur zou zijn (voor iedereen) als gas stoken, was er hier geen kip meer.

De meeste mensen die commentaar hebben dat een ander zo vervuilend is, hebben zelf een huis van 500 m3 of groter, en hebben aan 2000 liter warm water per dag net genoeg.

Dan krijg je kritiek op de kwaliteit van je houtstook. NOOIT iemand over de kwantiteit gehoord.

Het gaat om je totale ecologische voetafdruk. En we zijn hier niet om elkaar af te zeiken, alleen om elkaar misschien bewust(er) te maken., anders moet je bij de politie of gemeente gaan werken. Die handhaven/bepalen het beleid.

Zou een mooie boel worden als iedereen elkaar ging veroordelen.

Jij rijd in een asobak!
Ja maar jij stook houtkachel!

Zulke taferelen krijg je dan.

Ik zeg alleen: Ik smoor weleens. Ik fiets weleens over het voetpad. Ik rijd weleens te hard. Ik doe weleens dingen, die niet mogen. Lekker puh...

Die vrijheid heb ik... En niemand op het forum pakt dat af. Zo reageren werkt alleen maar averechts.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door dormos »

De titel van dit forum ontgaat je denk ik een beetje. De oorspronkelijk opzet is volgens mij dat de mensen op dit forum zo ecologisch mogelijk willen leven, en daarover zaken met elkaar delen.

het feit dat anderen zaken doen die niet ecologisch zijn is niet relevant. Dat jouw buren met het vliegtuig op vakantie gaan en geen zonnepanelen hebben geeft jou niet het morele recht om ze door middel van verkeerd stoken te bestoken met giftige en kankerverwekkende stoffen. Je kunt lullen wat je wil, maar dat is dus niet ecologisch en ronduit asociaal.
Jouw buren zitten niet op dit forum, jij wel. Dan kun je tegengas verwachten als andere forummers je gedrag niet ecologisch vinden

Je wilt denk ik ook niet begrijpen dat een grotere hoeveelheid hout op de juiste wijze stoken minder vervuiling op kan leveren dan een kleinere hoeveelheid fout gestookt hout.

Zit je wel op het goede forum?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Ramon »

:lol:

Ik bekijk het andersom:

Dat ik met mij houtkachel vervuilende stoffen uitstoot, geeft hun niet het recht om er maar op los te rijden, en te vliegen...

Wat een totale onzin...
De oorspronkelijk opzet is volgens mij dat de mensen op dit forum zo ecologisch mogelijk willen leven
Ik lees al een aardig tijdje mee, maar ik formuleer het liever zo:

De oorspronkelijk opzet is volgens mij dat de mensen op dit forum zo economisch mogelijk willen leven, en daarmee denken dat ze ecologisch ook nog eens heel goed bezig zijn...

Wat ik al zei: als houtstook voor iedereen hier 2x zo duur zou zijn als gas stoken, zou er hier helemaal niks meer te beleven zijn.

Het is dat ik de "gevestigde orde" af en toe eens flink opschud :lol:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door dormos »

Paarlen voor de zwijnen, geluk met je eigen gelijk.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Erikvr »

klinkt meer als ikcologie..
verbeter de wereld, geef een ander de schuld :P
groet,
Erik
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door willem »

Mijn vermoeden worden steeds meer bewaarheid, .... een eigengereid ventje.
Plaats reactie