Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door 1980 »

Ramon schreef: 30 jan 2022, 12:06

"Heel verhaal"

Als we met z'n allen nu wat minder naar elkaar wijzen, en gaan minderen in ALLES, winnen we een hoop.

Wie zichzelf overwint, is sterker dan die een stad inneemt...
Mee eens
Ramon schreef: 30 jan 2022, 12:22 Wij zijn vandaag de dag al zo beïnvloed door het kijken naar de kwaliteit.

Niemand kijkt naar de kwantiteit.

Meneer A woont in huis 800 m3, stookt 4500 m3 gas, gebruikt 8700 kWh electric.

Meneer B woont in huis 300 m3, stookt 3 m3 hout, gebruikt 2900 kWh electric.

Meneer B is slecht bezig, Meneer A goed.

Dat is de trend vandaag. OOK (met name!!) in de politiek.

Ik pass
Dit willen de meeste niet zien
"Want ik heb zonnepanelen dus "groen""....
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Hallo Gaby,

Een kritische noot is altijd welkom en er is inderdaad genoeg ruimte voor verbetering, jammer echter dat je de informatie van stichting Houtrookvrij (HRV) zo overneemt.

Natuurlijk geeft niet stoken de minste emissie, no argument there. Echter valt er vandaag al veel te doen om hout te stoken met zo min mogelijk emissie. Het is zeer spijtig dat HRV daarin niet wil samenwerken en constant de aanval kiest.

Een stukje achtergrond; Sinds het ontstaan van HRV hebben wij vaker contact met ze gehad. Het enige dat deze club wil is een totaalverbod op het stoken van hout. Over niets anders is te praten, kennelijk inherent aan de naam van de stichting. Vanzelfsprekend is het prima als een verbod de stip op de horizon is waar je op wil koersen, dat staat iedereen vrij. Die stip is echter absoluut niet dichtbij (als die überhaupt ooit bereikt gaat worden).

Wanneer je weigert maatregelen en oplossingen serieus te nemen waarmee je op korte termijn de uitstoot van houtstook enorm kan verlagen (zoals stookcursus, eisen aan installatie, brandstof-certificering, filtertechniek, enz), maar heel hard blijft roepen hoe veel overlast er wel niet is, knipt en plakt in informatie zodat het jouw doel dient en zelfs opzettelijk initiatieven om uitstoot te verminderen verstoort (zoals stookcursussen), denk ik dat je verkeerd bezig bent en jezelf diskwalificeert.

Waarom, als anti-partij, accepteren dat jouw leden/donateurs nog minimaal jaren hinder ondervinden, wanneer je vandaag actie kunt ondernemen om de situatie morgen te verbeteren? Dan kun je je parallel daaraan nog steeds hard maken voor een totaalverbod in de toekomst, maar ben je in elk geval serieus bezig om zoveel mogelijk aan het probleem te doen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door JantjeV8 »

Zolang de consumenten bouwmarkten van die goedkope plaatstalen k*tkacheltjes en open vuurschalen en gietijzeren tuinpotkacheltje blijft verkopen, moet er niemand bij mij komen zeiken. Sterker nog, in tal van klusstimulerende tv-programma's eindigen ze gezellig in de regen zittend en wijndrinkend rondom zo'n vuurschaal.
Begin dan eens om eerst die onzin weg te nemen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door dormos »

Sinds het ontstaan van HRV hebben wij vaker contact met ze gehad.
@Michel_F: Wie zijn "wij"? Wij van Abcat?
Ik kreeg uit eerdere posts al een beetje het gevoel dat je een link met Abcat had, klopt dat?
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

dormos schreef: 31 jan 2022, 13:27
Sinds het ontstaan van HRV hebben wij vaker contact met ze gehad.
@Michel_F: Wie zijn "wij"? Wij van Abcat?
Ik kreeg uit eerdere posts al een beetje het gevoel dat je een link met Abcat had, klopt dat?
Hallo dormos,
Dat klopt inderdaad, zie ook onderstaand mijn eerste bericht op dit forum:
Michiel_F schreef: 13 dec 2021, 10:11 Hallo allemaal,

Al vele jaren bezoek ik met veel interesse het Ecologieforum. Onlangs kwam deze discussie onder mijn aandacht waarin ik graag wil reageren.
Voor de helderheid en transparantie: mijn bedrijf heeft de ABCAT houtrookfilter ontwikkeld. Ik wil hier zeker niet deelnemen om ABCAT’s te verkopen, maar ik wil graag kennis en ervaring omtrent houtstook delen, die door jarenlang onderzoek is opgedaan. Wanneer er vragen zijn zal ik mijn best doen om deze te beantwoorden.

Warme groet,
Michiel
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
BD59
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2021, 08:16

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door BD59 »

Michel-F, ik heb een vraag: waarom vind ik geen negatieve recensies op bijv. houtrookfilter.nl?
Mijn recensie gebaseerd op mijn eigen ervaringen kreeg ik niet geplaatst en ik kan geen nieuwe recensie plaatsen omdat ik al een recensie geschreven had???
14 uitsluitend positieve reviews op houtrookfilter.nl vind ik erg weinig voor de jaren dat de Abcat op de markt is.
Ik heb mijn Abcat 150mm verkocht wegens zeer teleurstellende resultaten en daar ook duidelijk in geweest bij de verkoop.
En inmiddels heb ik begrepen dat de nieuwe eigenaar er ook niet zo enthousiast over is terwijl
in zijn situatie, gerenommeerd merk houtkachel met de rookgasafvoer vanaf de aansluiting bovenop recht onhoog door het dak, de temperatuur makkelijk +350C zou bereiken.
Dit gemeten op de kachelpijp direct boven de aansluiting van de kachel volgens de koper.
Nog even ter aanvulling: toen ik de Abcat kocht via abcatkopen.nl was er nog geen handleiding beschikbaar en nog geen
“lijst” met de relatie vermogen-diameter.
150mm was destijds de “kleinste” Abcat en zou voor max. 8kW geschikt moeten zijn volgens de later bekend gemaakte gegevens.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

BD59 schreef: 08 mar 2021, 08:51 Mijn advies: niet aanschaffen! Erg veel geld voor iets dat je zelf grotendeels kunt voorkomen door je stookgedrag aan te passen.
Je geeft zelf aan wat het eigenlijke probleem is .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

BD59 schreef: 13 feb 2022, 12:09 Michel-F, ik heb een vraag: waarom vind ik geen negatieve recensies op bijv. houtrookfilter.nl?
Mijn recensie gebaseerd op mijn eigen ervaringen kreeg ik niet geplaatst en ik kan geen nieuwe recensie plaatsen omdat ik al een recensie geschreven had???
14 uitsluitend positieve reviews op houtrookfilter.nl vind ik erg weinig voor de jaren dat de Abcat op de markt is.
Ik heb mijn Abcat 150mm verkocht wegens zeer teleurstellende resultaten en daar ook duidelijk in geweest bij de verkoop.
En inmiddels heb ik begrepen dat de nieuwe eigenaar er ook niet zo enthousiast over is terwijl
in zijn situatie, gerenommeerd merk houtkachel met de rookgasafvoer vanaf de aansluiting bovenop recht onhoog door het dak, de temperatuur makkelijk +350C zou bereiken.
Dit gemeten op de kachelpijp direct boven de aansluiting van de kachel volgens de koper.
Nog even ter aanvulling: toen ik de Abcat kocht via abcatkopen.nl was er nog geen handleiding beschikbaar en nog geen
“lijst” met de relatie vermogen-diameter.
150mm was destijds de “kleinste” Abcat en zou voor max. 8kW geschikt moeten zijn volgens de later bekend gemaakte gegevens.
Hallo BD59,
Ik ben benieuwd naar die zeer teleurstellende resultaten.
Heb je een meting gedaan of laten doen?
Groet, Ruud Balk.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Hallo BD59,

Het verkrijgen van reviews is inderdaad een uitdaging. Er wordt gewerkt aan een stimulering om meer mensen te bewegen een review te schrijven, maar het blijft een uitdaging. Gelukkig worden er maar heel weinig gebruikte ABCAT’s op marktplaats aangeboden en komen er zelden klachten binnen, dus er moeten veel gebruikers zijn die naar tevredenheid een ABCAT gebruiken. Nu die gebruikers alleen nog motiveren tot het schrijven van een review.

Iedere opmerking, klacht of negatieve review wordt aangegrepen om de situatie te onderzoeken en op te lossen. Dit lukt in vrijwel alle gevallen. Een negatieve review is wat ons betreft een startpunt voor overleg en het zoeken naar een oplossing, geen eindpunt. Deze aanpak zal ook bij u zijn gevolgd. Als ik mij niet vergis heeft (of had) u een Dovre 350cb en de ABCAT in maart 2018 aangeschaft of voor het eerst geïnstalleerd, klopt dat?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Iedere opmerking, klacht of negatieve review wordt aangegrepen om de situatie te onderzoeken en op te lossen. Dit lukt in vrijwel alle gevallen. Een negatieve review is wat ons betreft een startpunt voor overleg en het zoeken naar een oplossing, geen eindpunt. 
Dat was de vraag niet.

De vraag was: waarom wordt zijn negatieve review niet geplaatst?
BD59
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2021, 08:16

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door BD59 »

Inderdaad, dat was de vraag niet! Als je geen antwoord op een volgens mij eenvoudige vraag kunt geven wat heb je dan te verbergen?
Zonder opgaaf van reden is de negatieve review niet geplaatst.
Ik heb zelf bij abcatkopen.nl gereclameerd en pas daarna is er een mailwisseling op gang gekomen.
Hierbij heb ik enkele alternatieve feiten gelezen over invloeden op de trek in een schoorsteen en over weerstand en rookgassnelheid.
Ik heb van een houtkachel leverancier die de Abcat aanbiedt begrepen dat het een aanvulling zou kunnen zijn maar dat de voorwaarden om het filter goed te laten werken bijzonder streng zijn.
Het omgekeerde stoken/de Zwitserse methode is een manier van stoken die waarschijnlijk al eeuwen oud is.
De Dakota gebruikten dit in de Dakota firepit. Zij hadden toen al door hoe een (kook-)vuur te maken en toch onopgemerkt te blijven.
Geen zichtbaar vuur, wel een heel efficiënt vuurtje, geen zichtbare rook, geen rookgeur.
Ik ben zelf nog steeds van mening dat het stookgedrag de belangrijkste factor is in het wel of niet veroorzaken van overlast.
En ja, accumulerende kachels kunnen zo’n hoge temperatuur bereiken in de stookkamer dat de verbranding nagenoeg volledig verloopt.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Hallo BD59,

Als eerste wil ik helder zijn; houtrookfilter.nl en abcatkopen.nl zijn beide niet mijn domeinen. Waarom er daar zaken wel of niet opgepakt of geplaatst worden, is een vraag die daar gesteld moet worden.

De vraag ‘waarom iets niet wordt geplaatst’ kan ik met de kennis en informatie die ik heb niet eens proberen te beantwoorden zonder te weten waar het precies om gaat. Er is in het verleden overleg met mij geweest over een specifiek geval, maar nogmaals, zonder informatie kan ik niets met deze vraag. Vandaar dat ik in mijn reactie een eenvoudige wedervraag heb gesteld. Daarnaast heeft Ruud Balk een interessante vraag gesteld waarop helaas ook nog geen antwoord is gegeven.

Ik wil altijd proberen om vragen te beantwoorden, ik hoop dat dit ook blijkt uit mijn bijdrage aan dit forum. Daarnaast geef ik het ook aan wanneer ik iets niet weet. Verwacht echter niet dat ik, zonder enige informatie, zomaar iets ga roepen om maar een antwoord te hebben gegeven. Ik wil mijn reactie ergens op kunnen baseren. Ik betreur het dat iemand niet blij is met zijn of haar ABCAT en wil graag achterhalen wat er precies mis gaat. Verwijt mij echter niet een vraag te ontwijken, wanneer ik niet diegene ben die een antwoord schuldig blijft.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Als eerste wil ik helder zijn; houtrookfilter.nl en abcatkopen.nl zijn beide niet mijn domeinen. Waarom er daar zaken wel of niet opgepakt of geplaatst worden, is een vraag die daar gesteld moet worden.
Flauwe antwoorden.

Ik merk al: als het te heet onder je voeten wordt, ga je er niet over, of moet je het antwoord schuldig blijven.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

waarom vind ik geen negatieve recensies op bijv. houtrookfilter.nl?
De meest gewaardeerde producten, hebben altijd nog een ca 10% negatieve waarderingen. Dat is niet omdat het product niet goed is, maar omdat je er gewoon mensen bij hebt zitten die:

1. Teveel van het product verwachten.
2. Niet vaardig genoeg zijn om het product op de juiste manier te gebruiken.
3. Vroeger was alles beter-zijn
4. Zeiken leuk vinden. (Zoals ik)
5. Etc.

Wel raar dat u (onee sorry, de webshop die uw product verkopen) die mensen precies niet heeft...
Plaats reactie