Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

BD59
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2021, 08:16

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door BD59 »

De interessante vraag is eigenlijk al beantwoord in eerdere bijdragen, zie p1 en p2 over dit onderwerp.
Nee, ik kan geen trek meten. Wel temperaturen tot 1100C en vochtigheid van het stookhout.
Echter, als ik, terwijl de kamerdeur open staat, zonder problemen het vuur in mijn kachel kan aansteken, de kacheldeur kan openen terwijl het vuur volop brandt, de stookkamer (op het juiste moment) opnieuw kan vullen, allemaal zonder rook(geur) in mijn kamer dan zit het volgens mij wel goed met de trek.
Volgens “ecocatters” zegt dat echter niets over de trek; in een stalen of terracotta tuinkachel zou er absoluut geen sprake zijn van stabiele trek als het vuur lekker brandt in zo’n ding. (Slechte vergelijking volgens mij).
Is mijn kachel volledig afgekoeld is dan is ook het rookkanaal volledig afgekoeld. De trek is dan minimaal als het temperatuurverschil tussen binnen en buiten klein is. De wind kan wel degelijk een rol spelen.
Dit in tegenstelling tot wat “iemand van ecocat” beweerde in een van de mails. Allerlei vragen vanuit ecocat over hoe ik mijn kachel aansteek, hoe vaak ik mij kachel bijvul en met hoeveel hout en wat voor hout zijn volgens mij irrelevant.
Het grote probleem met een rookgasfilter is dat het een obstakel is in je rookgasafvoer!
Het zijn toch echt jouw mensen Michel, die beweren dat mijn rookgasafvoer zeer krap bemeten zou zijn waardoor de rookgassnelheid (veel) te hoog zou zijn. Met als gevolg: teveel weerstand in de Abcat.
Volgens jouw mensen moest ik dat vergelijken met mijn hand buiten het autoraam op de snelweg of in de stad.
Alleen gaat de wind niet door mijn hand terwijl de rookgassen wel door de Abcat heen moeten gaan.
Daarnaast meen ik me te herinneren dat volgens ecocat de Abcat al bij lage temperaturen zou moeten filteren.
Later werd dat vanaf 250C en nu zou het al weer vanaf zo’n 100C werkzaam moeten zijn???
Houtrookfilter.nl, abcatkopen.nl en zo is er nog wel 1 zijn sites om de Abcat te promoten.
Waarom zou jij, Michel, hier dan niets mee van doen hebben?
Het begint er steeds meer op te lijken dat overlast door fout stookgedrag, en dat komt helaas nog vaak voor, voor sommige mensen een verdienmodel kan zijn.
Jammer!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Michiel_F schreef: 23 feb 2022, 10:00 De vraag ‘waarom iets niet wordt geplaatst’ kan ik met de kennis en informatie die ik heb niet eens proberen te beantwoorden zonder te weten waar het precies om gaat.
Waar het PRECIES om gaat.... is dat de review niet geplaatst word, verdikkie!

Hier staat precies het antwoord, waarom jouw review niet geplaatst wordt.

Een review zou zonder enige opgaaf van reden geplaatst moeten worden.(mits geverifieerd dat je er 1 gekocht hebt)

Michel F heeft de kennis en informatie niet, waarom hij niet geplaatst is. Hij weet niet precies wat de reden is, waarom hij niet geplaatst is. DAAR gaat het mis. Het maakt NIET UIT wat de reden is, de review moet geplaatst worden!

Hoe het er dus aan toe is gegaan:

Klant koopt een ABCAT
Wordt misschien wel verkeerd geïnformeerd door de verkoper.
Klant is ontevreden.
Klant plaatst negatieve review.
(Vanaf hier gaat het mis)
Review wordt nog NIET geplaatst.
Abcat wil in gesprek met klant.
Abcat wil probleem oplossen.
Klant probeert diverse dingen, maar het helpt niet, omdat basiswaarden niet goed verteld zijn toen hij abcat kocht.
Helpt niet, klant nog steeds ontevreden.
Abcat besluit review niet te plaatsen, klant zijn basiswaarden zijn niet goed.

Afgehandeld. 100% klanttevredenheid.
Laatst gewijzigd door Ramon op 02 mar 2022, 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Maarja...

Dat de klant wellicht verkeerd geïnformeerd wordt....

Daar gaat Michel niet over...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220302-222655_Samsung Internet.jpg
@michel...

Zo ga je om met negatieve recensies, niet anders...
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

BD59 blijft wel heel vaag over het merk en type kachel alsook de soort schouw .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
BD59
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2021, 08:16

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door BD59 »

Dat maakt toch niet zoveel uit LeaD, als er maar een hittebestendige glazen deksel bovenop past!??
De uiteindelijke vraag is/was: is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?
Ik heb ervaring met een specifiek houtrookfilter en ik heb een mening hierover.
Op dit forum krijg ik dat wel geplaatst.
Mijn mening is mede gevormd door mijn ervaring met dit specifieke houtrookfilter; en door de mailcontacten met de
verkoper/leverancier/ontwikkelaar.
“Wat nou vergaderen zei de ….., de wereld staat in brand!”
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Was Veerbol zijn grootste probleem, geen oplossing willen, blijkbaar zijn er nog !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Hallo BD59,
Op basis van uw antwoorden, of beter het gebrek daaraan, meen ik te kunnen concluderen dat ik de juiste situatie voor ogen heb. Dat geeft mij iets meer informatie om uw verhaal te kunnen plaatsen. Natuurlijk hoeft u het niet eens te zijn met mij, of met mijn uitleg.

Mijn vragen en opmerkingen, waaraan u in uw teksten refereert, kennen echter wel degelijk een onderbouwing. Deze onderbouwing is ook meermaals met u gedeeld in het uitvoerige email contact dat heeft plaatsgevonden. Helaas deed u destijds deze vragen ook af als ‘irrelevant’, zonder op de inhoud in te gaan. U leek vooral uw ongenoegen te willen uiten en niet op zoek te zijn naar een oplossing. Dit beeld wordt helaas bevestigd in uw bijdrage op dit forum.

Het staat u natuurlijk vrij om het uwe van mijn vragen te denken en hier niet op in te gaan. Hiermee maakt u het echter onmogelijk om de oorzaak van het probleem te achterhalen, oplossingen aan te dragen of met u mee te denken. Dat er geen oplossing is gevonden, is niet te wijten aan een gebrek aan inspanning van abcatkopen.nl, houtrookfilter.nl of van ondergetekende.

Ik vind het oprecht jammer dat in dit specifieke en uitzonderlijke geval niet meer duidelijk is geworden. Nog vervelender vind ik het dat er geen kans is geboden om naar een tevredenstellende oplossing te zoeken, hetzij door aanpassingen om naar tevredenheid met een ABCAT te kunnen stoken, hetzij op een andere manier.
BD59
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2021, 08:16

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door BD59 »

Helaas, nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn vraag waarom er geen negatieve ervaringen met de Abcat, waaronder mijn ervaring, worden op houtrookfilter.nl.
Ik ben in een eerdere bijdrage iets genuanceerder geweest over een mogelijke bijdrage aan verantwoord stoken mbt. de Abcat.
Dus in tegenstelling tot wat jij en enkele anderen misschien denken: het zou een bijdrage kunnen zijn!

Als jij Michel, de stookhandleiding mbt. de Abcat en wat er later nog gepubliceerd is door ecocat/ecolink/ecosolutions goed leest dan kun je zien dat er enkele tegenstrijdigheden te vinden zijn.
Nou is er, gelukkig, zoiets als voortschrijdend inzicht maar uit zowel de eerder genoemde mails als ook uit jouw bijdragen hier
meen ik toch te moeten opmerken dat jij en jouw mensen zo overtuigd lijken te zijn van het onfeilbaar zijn van jullie product dat problemen bij het gebruik ervan alleen een externe oorzaak(of meerdere) kan(kunnen) hebben.
Inderdaad, heel jammer!

Ps. Heb(ben) jij/jullie het reinigen van het product dmv. pyrolyse nooit onderzocht bij de ontwikkeling???
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Zowel een secundaire verbranding met verwarmde toevoerlucht als naverbranden met een katalysator zorgt voor een vertraagde minder volledige primaire verbranding door een gebrek aan voldoende zuurstoftoevoer . In zijn totaal met een lager vermogen maar met een hoog rendement omdat het tweede deel het eerste deel compenseert . Vandaar ook de lagere afgastemperaturen . Mocht de primaire verbranding volledig zijn, heb je geen secundaire verbranding nodig .

Wat er eigenlijk ontbreekt is een temperatuurmeter voor en na de AbCat . Met een temperatuur één op één is er geen naverbranding en is het gewoon een filter wat gaat dichtslibben .
Offtopic . Bij Euro VI dieselwagens zijn die twee temperatuursensoren voor en na de katalysator aanwezig en kun je dit met aangepaste software opvolgen . Zo kun je constateren dat de NOX-sensoren ( voor en na de katalysator ) al of niet een betrouwbaar resultaat opleveren en het motormanagement niet al teveel in de war stuurt .

De meeste probleemstellers zijn niet op zoek naar een ecologische oplossing maar een economische oplossing . :mrgreen: .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 06 mar 2022, 15:43 Zowel een secundaire verbranding met verwarmde toevoerlucht als naverbranden met een katalysator zorgt voor een vertraagde minder volledige primaire verbranding door een gebrek aan voldoende zuurstoftoevoer . In zijn totaal met een lager vermogen maar met een hoog rendement omdat het tweede deel het eerste deel compenseert . Vandaar ook de lagere afgastemperaturen . Mocht de primaire verbranding volledig zijn, heb je geen secundaire verbranding nodig .

Wat er eigenlijk ontbreekt is een temperatuurmeter voor en na de AbCat . Met een temperatuur één op één is er geen naverbranding en is het gewoon een filter wat gaat dichtslibben .
Juist! En als ik zo'n ding aan zou schaffen, zou ik ook zeker een tempmeter voor en een temp meter na de ABCAT plaatsen.

Je wilt weten WANNEER de oxidatie plaatsvind, en OF hij plaatsvind, en in WELKE MATE. En je hebt iets tastbaars, waarmee je (waar nodig) nog wat op aan kan sturen. Met lucht oid, hoeveelheid/dikte/soort hout, etc

Het is als het roken van een sigaret, met of zonder filter.
Allebei hartstikke slecht, maar hoe veel scheelt het???
Niks tastbaars.

Ik vind het ook raar dat zo'n ABCAT maar op 1 kachel getest is. Stel dat ik een kachel heb, die bijv ipv luchtrijk, luchtschraal staat afgesteld, kunnen die waardes enorm naast de gemeten waardes komen.

Ik vind het teveel gejubel, voor een te niet tastbaar effect.

@ruudbalk

Jij hebt een interessant vraag aan BD59 gesteld.
Ik heb nu een interessant vraag aan jou.

Kan jij eens met 2 temperatuursensoren aan de gang gaan(1 voor en 1 na de ABCAT), en het verschil meten en laten weten?
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

BD59 schreef: 06 mar 2022, 15:00 Als jij Michel, de stookhandleiding mbt. de Abcat en wat er later nog gepubliceerd is door ecocat/ecolink/ecosolutions goed leest dan kun je zien dat er enkele tegenstrijdigheden te vinden zijn.
Ik ben erg benieuwd naar de tegenstrijdigheden die u in het ABCAT handboek leest. Het is juist niet de bedoeling dat de informatie in het handboek verwarrend is, en daarbij helpen tegenstrijdigheden natuurlijk niet.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

BD59 schreef: 06 mar 2022, 15:00 Ps. Heb(ben) jij/jullie het reinigen van het product dmv. pyrolyse nooit onderzocht bij de ontwikkeling???
Michiel_F schreef: 25 jan 2022, 13:10
LeaD schreef: 24 jan 2022, 19:59 Zou een AbCat ook te reinigen zijn door in een oven op 300°C te bakken ? Pyrolyse ?
Interessante gedachte. Het is waarschijnlijk zo dat de ABCAT zichzelf in een hete oven zal schoonbranden van roet en andere onvolledig verbrande verbindingen die in de katalysator zijn achtergebleven. Dit zal echter bij normaal gebruik na een kachel ook gebeuren wanneer de ABCAT warm genoeg wordt.

De achtergrond van het reinigen is de aanwezigheid van minerale as in houtrook. Deze as is (als het goed is) vooral terug te vinden op de bodem van de kachel. Deze as is niet brandbaar, en zal bij voldoende hitte op de kachelbodem hooguit gaan sinteren. Een deel van deze minerale as wordt door de luchtstroom in de kachel opgepakt en als (fijn)stof via de schoorsteen afgevoerd. Deze as bedekt na verloop van tijd het actieve oppervlak van de katalysator waardoor de werking langzaam terugloopt. Lang verhaal kort, deze as wordt niet verwijderd door het bakken in een oven, daarvoor is het echt nodig om de katalysator met water uit te spoelen om zo het oppervlak weer vrij te maken van minerale as.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Ramon schreef: 06 mar 2022, 20:04 Ik vind het ook raar dat zo'n ABCAT maar op 1 kachel getest is. Stel dat ik een kachel heb, die bijv ipv luchtrijk, luchtschraal staat afgesteld, kunnen die waardes enorm naast de gemeten waardes komen.
Zoals eerder aangegeven: Een houtkachel die optimaal is afgesteld, brandt met een Lambda van 2-2,5. Een te arm of te rijk (door de gebruiker) ingestelde houtkachel wijkt af van een optimale verbranding; er wordt dan geknepen (lage Lambda) of het vuur wordt als het ware aangeblazen (hoge Lambda). In beide gevallen is er sprake van een verhoogde uitstoot, en beide gevallen zijn onwenselijk. Een houtkachel is niet als een gaskachel en wordt niet lucht-arm of lucht-rijk afgesteld geleverd.
De uitleg over het testen is eerder door mij gegeven en daarna uitvoerig bediscussieerd. Ik verwijs graag terug naar die discussie.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

LeaD schreef: 06 mar 2022, 15:43 Wat er eigenlijk ontbreekt is een temperatuurmeter voor en na de AbCat. Met een temperatuur één op één is er geen naverbranding en is het gewoon een filter wat gaat dichtslibben.
Een temperatuurmeting is inderdaad interessant, maar een meting voor en na geeft geen goed beeld. Omdat de katalysator in de ABCAT bestaat uit een metalen drager (met daarin verschillende metalen) en edelmetaal, allen met verschillende diëlektrische eigenschappen, ontstaat er een elektrische spanning ten gevolge van een temperatuurverschil. Dit effect is bekend als het Seebeck-effect. Van eenzelfde effect wordt gebruik gemaakt bij de waakvlambeveiliging in gaskachels.

De opgewekte spanning genereert een elektromagnetisch veld waar onder meer roet door aangetrokken wordt; roet is paramagnetisch. Het opwekken van dit magnetische veld kost echter energie, en die energie wordt in de vorm van warmte onttrokken aan de houtrook. Netto komt het er op neer dat de energie die wordt vrijgemaakt door de katalytische naverbranding, min of meer wordt verbruikt in het Seebeck effect.

Dit wil echter niet zeggen dat er niets te meten is, maar voor en na meten is niet zo zinvol. Ik zou adviseren om voor, in en evt na de katalysator te meten. Er zal een verhoging van de temperatuur in de katalysator zichtbaar zijn (dit is de katalytische naverbranding) ten opzichte van de temperatuur voor (en evt na).
Plaats reactie