Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Seebackeffect, het omgekeerde van het Peltiereffect, en het Peltierelement kennen we uit de draagbare koelboxen zonder compressor .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Zoals eerder aangegeven: Een houtkachel die optimaal is afgesteld,
Ja juist ja...

Er zitten op uw houtkachel geen schuiven om het e.e.a. af te stellen? Oja, dat is waar. U had maar 1 stand op uw kachel, en Uurijdt ook altijd met uw auto op de meest ideale stand. (In de koppelpiek)

Uw hout is altijd even groot, zelfde soort, zelfde hoeveelheid, etc
Dat was waar ook.
Nee dan heeft het echt geen zin.

@ruudbalk je hoeft het echt niet te testen, das verspilde moeite. Je moet Michel f op z'n blauwe ogen geloven, die abcat is net HG.
Doet wat hij beloofd.

Maar goed, u antwoord toch alleen maar op dingen die u denkt te weten, verspil geen moeite, laat mij maar praten.

Valt wel op dat als ik vraag om het te testen, dat er ineens als door een wesp gestoken gereageerd wordt. Ik had ook al zo'n vermoeden...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Michiel_F schreef: 24 dec 2021, 09:51
Ramon schreef: 22 dec 2021, 22:29 Punt 4: de stoffen oxideren in de abcat. Waar komt de zuurstof die daarbij nodig is vandaan? Hoe wordt dat geregeld?
Lamda 2 tot 2,5 (zie eerdere post), dus 2 tot 2,5 zo veel verbrandingslucht de kachel in dan theoretisch nodig voor volledige verbranding van brandstof.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Michiel_F schreef: 21 dec 2021, 12:02 Om een kachel niet te knijpen, waarbij veel brandstof onverbrand via de schoorsteen wordt afgevoerd, is die lambda van 2 tot 2,5 nodig. Een hogere lambda kan ook en zorgt wellicht voor een volledigere verbranding, maar dat doet tegelijk het rendement dalen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

https://avtotachki.com/nl/kak-rabotaet- ... ralizator/
Screenshot_20220307-225030_Samsung Internet.jpg
Uw ABCAT is een katalysator. Goed voor schadelijke GASSEN. Laat dat nu juist niet werken tegen fijnstof. Daar heeft u een roetfilter (mijn sponsje) voor nodig.

Ik ga vertellen wat er gebeurt.

Ik koop een ABCAT. zet hem op mij kachel. Start hem op. De roet zet zich meteen af op de metaalkrullen. Er wordt dus ook nog eens, niks geoxideerd! De roet wordt NIET in de ABCAT omgezet in CO2, die moet afgevangen worden in een roetfilter (partikelfilter).

ABCAT onder het roet, geen oxidatie, geen filter, niks.
Als de kachel dan ook nog eens ondermaats warm wordt, zet er zoveel roet af op de krullen, dat hij dicht slibt. Net als je pijp.
Als je goed stookt, heb je weinig roetafzetting op je pijp, als je slecht stookt veel.
Zo ook bij de krullen.

Ik had er al geen vertrouwen in... mijn onderbuik gevoel klopt gewoon.
Slecht verhaal, slechte onderbouwing, ik zeg: 100% weggegooid geld
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Ik durf een weddenschap aan te gaan, als er 3 temp sensoren geplaatst worden, 1 voor, 1 in en 1 na de abcat, dat er niks geen verschil gemeten wordt!

Zo ja, krijg je van mij 100 euro...

Gaan we die weddenschap.aan Michel f?
Kom ik bij jou thuis meekijken.

En dan heb ik nog een weddenschap:

Dat een metalen schuurspons, MEER filtert (maar ook eerder verstopt zit) dan jouw ABCAT
BD59
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2021, 08:16

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door BD59 »

Ramon, succes met de weddenschap! Maar ik denk dat Michel Franssen of zijn broer? er niet op ingaan.

Ieder kan zelf de info in de gebruikershandleiding en de stookhandleiding op houtrookfilter.nl en abcatkopen.nl checken.
Ik zal 2 punten benoemen.
“Hout droogt in de wind, niet in de zon!” Iets verder staat een plaatje van een correcte (stook)hout opslag.
Waarbij vermeld staat dat de zon het hout verwarmt en het vocht naar beneden zakt waar het door de wind (onder de opslag door) af gevoerd wordt.
Hhmm, dus toch invloed van de zon.
Verder heb ik zien staan dat in de winter de temperatuur en de luchtvochtigheid laag zijn en daarom het hout buiten beter zou drogen dan in de zomer; warm en benauwd.
Uit metingen van het KNMI blijkt echter dat de gemiddelde relatieve luchtvochtigheid in Nederland ‘s zomers lager is dan in de winter.
Warme lucht kan veel meer vocht bevatten dan koude lucht, daarom droogt hout buiten beter in de zomer dan in de winter.
Binnen zorgt de warmte van mijn kachel zorgt er voor dat blokken met 20% vochtpercentage, luchtig gestapeld bij de kachel,
binnen 2 weken onder de 10% zijn.
Hoe droger het hout is des te kleiner is de kans op geurhinder buiten. Wel afhankelijk van de houtsoort.
Ik stook geen grote blokken; voldoende gekloofd hout stookt naar mijn mening prettiger en het droogt wel degelijk sneller!
Ik meet het zelf.

Ps: Het is best bijzonder om te zien dat na een vraag van ecoop en 4? reacties het anderhalf jaar stil is gebleven op dit topic
totdat ik een antwoord op de vraag heb gegeven.

Nog 1 ps-je: Er staan nu 3 gebruikte Abcats op MP. Bij 2 advertenties staat ook vermeld waarom het te koop staat.

“Wat nou niet meer stoken zei de …., ik kan mijn gasrekening niet meer betalen!”
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220310-073338_Marktplaats.jpg
Screenshot_20220310-073406_Marktplaats.jpg
Deze?

En reken maar dat ze denken:
Wat een ...ding is het. Maar dat zet je niet in je advertentie, want dan verkoop je hem niet meer.
Dat schrijf je alleen als review, maarja, dat verhaal kennen we...
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Hallo BD59,
Dank voor de moeite om dat wat u opviel in het handboek te delen. Dit waardeer ik, temeer omdat het handboek momenteel opnieuw wordt vormgegeven en dit dus een voor de hand liggend moment is om tekstueel aanpassingen te doen.

U heeft gelijk dat de vermelding 'Verwarmen hout' zoals dat nu in de foto staan verwarrend is. Hierom is de afbeelding in het nieuwe handboek aangepast naar een afbeelding zonder tekst en pijlen.
De achtergrond van de stapel en de opmerking dat 'hout in de wind en niet in de zon droogt', is dat er moet worden voorkomen dat men een houtstapel in de brandende zon legt 'zodat het hout snel droogt'. Wat dan kan gebeuren is dat de kopse kant waar de zon op staat zó snel droogt dat de kanaaltjes in het hout vernauwen of zich zelfs sluiten. Hierdoor kan er aan die kant geen vocht meer uit het hout en neemt de droogtijd toe. Veel meer effect wordt bereikt wanneer de wind goed rond en door de houtstapel kan waaien en zo vochtige lucht kan afvoeren.

Wat de relatieve vochtigheid in Nederland betreft moet ik u ook gelijk geven, dank voor de attentie. Deze zin komt niet meer terug in het nieuwe handboek.

U geeft aan houtblokken binnen te stapelen en in 2 weken van 20 naar 10% vocht te drogen. Ik neem aan dat u voor deze metingen de blokken eerst door midden klooft en vervolgens op het splijtvlak, op drie punten het vocht dwars op de nerf van het hout meet en daarna middelt? 10% is namelijk erg weinig als gemiddeld vochtpercentage van een blok hout, en de afname van 20 naar 10% erg groot in de gegeven tijd.
Wanneer de buitenzijde of de kopse kant gemeten wordt kan ik mij deze waarde voorstellen. Dit is dan echter niet het daadwerkelijk vochtpercentage van het blok, maar het vochtpercentage van de buitenschil.
De juiste meetwijze staat overigens beschreven in het handboek, dus u zult er welhaast van op de hoogte zijn.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Tjee Ramon, wat jou precies dwars zit of wat ik jou heb misdaan weet ik niet. Ik steek tijd en moeite in het inhoudelijk reageren op vragen en opmerkingen en ik geef uitleg en/of onderbouwingen bij wat ik schrijf, maar iedere letter die ik (en soms ook andere schrijvers) in dit topic plaats wordt door jou voorzien van een schreeuwerige en ongenuanceerde reactie. Het is jammer dat je hierdoor een drempel opwerpt voor andere forum-bezoekers om vragen te stellen.

Wat jouw €100 betreft; Ik heb uitleg gegeven nav een idee om temperatuur te meten. Dit was een onderbouwde en van uitleg voorziene bijdrage. Dat je Seebeck, Peltier, wet van behoud van energie, etc wantrouwt omdat jouw onderbuik dat zegt is dat prima, maar met zo'n reactie kan ik niet zo veel. Er zijn zat goede doelen die maar wat blij zijn met jouw €100, geef het geld liever daaraan.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Dat je Seebeck, Peltier, wet van behoud van energie, etc wantrouwt omdat jouw onderbuik dat zegt is dat prima, maar met zo'n reactie kan ik niet zo veel.
Nee, hoe komt u erbij dat ik de natuurkundige wetten wantrouw???
Die wantrouw ik absoluut niet. Ik wantrouw de ABCAT voor een groot gedeelte, maar u nog veel meer...

Wil er een seebeck effect optreden, moet er een temperatuurverschil zijn tussen 2 oppervlakken. Hoe ontstaat dat temperatuurverschil? Koelt u de ABCAT ergens? Heeft u weleens geëxperimenteerd met het seebeck effect? Hoe gaat u een elektromagnetisch veld in stand houden, met metaalkrullen, die allemaal tegen elkaar aanzitten, en super geleidend zijn?
Zijn sommige krullen zwevend, of zijn er materialen gebruikt die de stroom niet geleiden?

Stel dat het wel klopt (het klopt niet, maar stel...)

U trekt met u metaalkrullen dus roet aan...

Dat is wel gek. Roet op de katalysator... (Zoals ik al voorspelde)

Heeft u mijn reactie mbt tot katalysator en roetfilter gelezen?

Het spijt me, maar u heeft waarschijnlijk verstand van verkopen, niet van natuurkunde, niet van scheikunde.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door 1980 »

Michiel_F schreef: 14 mar 2022, 15:41 Tjee Ramon, wat jou precies dwars zit of wat ik jou heb misdaan weet ik niet. Ik steek tijd en moeite in het inhoudelijk reageren
Ramon is misschien niet altijd even tactisch,

Maar mis wel je reaktie op,
"Waarom de review van BD59 niet geplaatst word"
En waarom er geen enkele negatieve review tussen staat?

Dit is al meerdere keren gevraagd,
En stiekum ben ik daar ook wel benieuwd naar.
Zou kunnen dat ik er overheen gelezen heb, dan heb ik niks gezegd.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door dormos »

"Waarom de review van BD59 niet geplaatst word
Misschien omdat Michiel niets met die site/verkoper te maken heeft? Voorzover ik kan zien is Ecolink de bedenker/fabrikant van de Abcat:

Ecolink Solutions is opgericht door Nic Franssens en Michiel Franssens in 2009 om oplossingsgericht een link te maken tussen economie en ecologie. Als vader en zoon staan wij voor een werkelijk duurzame samenwerking, zowel binnen ons bedrijf als ook naar buiten naar de klant. Sinds de oprichting zijn wij op verschillende terreinen actief, strekkend van het ontwerp van een droogopstelling voor stookhout, het experimenteren met een houtvergasser, het uitvoeren van rookgasmetingen, het geven van stookadvies, het uitvoeren van verschillende haalbaarheidsstudies en natuurlijk de ontwikkeling en productie van de ABCAT houtrookfilter.
Voorafgaand aan het oprichten van Ecolink Solutions was Nic al ruim 25 jaar actief in de wereld van de milieutechniek. Hij heeft daar verschillende internationale projecten geïnitieerd, begeleid en deelgenomen aan verschillende tenders.
Voorafgaand aan het oprichten van Ecolink Solutions heeft Michiel veel ervaring opgedaan in verschillende vakgebieden voor en tijdens zijn studie International Business aan de Universiteit Maastricht.
In Ecolink Solutions bundelen Nic en Michiel hun krachten, kennis en ervaring voor een duurzame toekomst!


De Abcat wordt door anderen verkocht, waaronder degene die de review van BD59 blijkbaar niet plaatst.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Je hebt als producent ook de verantwoordelijkheden naar de klant toe. Het gaat veel verder als: daar gaan wij niet over.

Als transporteur heb je de verantwoordelijkheid over je lading. Als er wat gebeurd ben je hoofdverantwoordelijk. Als lader en zelfs als losser, kan je weigeren een vrachtwagenchauffeur weg te laten gaan van je terrein, of op je terrein te laten komen om te lossen.

Raar, maar zo zit de wet in elkaar.

Ik weet niet hoe het in deze situatie zit, maar als producent MOET je er ook op toezien dat de webshop/winkel de goede informatie verschaft aan de klant. Daar vallen reviews denk ik ook onder.

Stel dat een verkoper jou een ABCAT verkoopt onder "valse" voorwendselen? Dus "ja meneer dat werkt prima in uw situatie" en in het handboek staat dat het niet kan, maar dat lees je natuurlijk niet in de winkel met de verkoper naast je.

Ik kan me voorstellen, dat het voor Michel niet wenselijk is, en dat de desbetreffende persoon een reprimande krijgt.

Zo ook met de reviews.

Alleen maar positieve reviews zijn OOK voor een uitermate goed product niet overtuigend. We kennen allemaal de betaalde nepreview affaire toch? Juist een 10% negatieve score en 90% tevredenheid score is de beste...

Maar goed... dat is mijn mening...

Als ik naar restaurant reviews kijk, en zie 5 van de 50 negatieve reviews:

"Honden mochten niet naar binnen!"
"Toen mijn kinderen schreeuwden werd er wat van gezegd door het personeel!"
"...."

Dan ben ik heel blij met die negatieve reviews:

Ik ga er gelijk eten!
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Tijdens de discussie over het wel of niet plaatsen van een (negatieve) review heb ik eea nagevraagd. Het blijkt dat BD59 een jaar geleden wel degelijk een zeer duidelijke uitleg heeft gekregen waarom er voor gekozen is zijn review niet te plaatsen. Ik vind het jammer dat hij naar de hem bekende weg blijft vragen en hier zijn gal komt spuwen. Zou hij echt een oplossing willen, dan had hij er beter aan gedaan te reageren op onderstaande email, in plaats van dit forum op te zoeken om daar te doen alsof hij niet weet waarom de review niet geplaatst is. Het met deze beslissing niet eens zijn kan en mag, maar doe niet verontwaardigd alsof je niet geïnformeerd bent wanneer dit wel degelijk zo blijkt te zijn.

Onderstaand de laatste email (gestuurd op 16-03-2021) die BD59 van houtrookfilter.nl heeft gekregen. Hij heeft hier tot op heden niet op gereageerd.

We hebben uw review inderdaad ontvangen en deze nog niet geaccepteerd. Ik zal u uitleggen waarom.

Al eerder hebben we van u vragen en reacties doorgekregen via onze klant abcatkopen waar u de ABCAT heeft aangeschaft. Wij hebben deze vragen steeds naar de ontwikkelaar Ecocat doorgestuurd en de antwoorden zijn, voor zover wij weten, via onze klant abcatkopen gecommuniceerd met u. Wij zijn samen met Ecocat op zoek gegaan naar antwoorden om te kijken om het probleem op te lossen, zoals we gewend zijn wanneer een klant aangeeft dat de ABCAT op hun installatie en naar hun mening, niet 100% naar behoren werkt. Dit komt sporadisch voor en in 90% van de gevallen heeft dit te maken met de configuratie van het kanaal gecombineerd met stookgedrag. Wij hebben de ervaring met Ecocat dat zij hier erg ver in gaan. Dit omdat zij van huis uit wetenschappers zijn die het naadje van de kous willen weten en daarbij 100% achter hun product en de testresultaten staan. Ze zijn bijvoorbeeld persoonlijk uitgebreid gaan meten bij een klant waar de configuratie van de kachel en het kanaal perfect leek maar de ABCAT toch niet goed werkte. Uiteindelijk bleek het te liggen aan de constructie van de betreffende kachel (alleen bij dit type van het merk) waar zelfs de fabrikant van de kachel dit nog toegegeven heeft. De ABCAT is daar uiteindelijk tussenuit gehaald. Wanneer deze klant een review had geschreven met betrekking tot het niet werken van de ABCAT in combinatie met deze specifieke kachel, zouden wij deze review netjes plaatsen omdat we de mogelijkheid hebben gekregen om het te onderzoeken.

Omdat u de ABCAT niet meer in uw bezit bleek te hebben en omwille van het onduidelijk blijven van de oorzaak, omdat het de betrokken partijen niet mogelijk is gemaakt hier onderzoek naar te doen en omdat duidelijke, ter zake doende vragen, onbeantwoord zijn gebleven, kan de review niet geplaatst worden.

Verder geeft u aan de ABCAT sinds maart 2018 in uw bezit te hebben en bijna drie jaar later stelt u vragen over de werking en vraagt u om een oplossing. Wanneer er wedervragen worden gesteld om te helpen om tot een oplossing te komen vernemen we van u dat de ABCAT ondertussen niet meer in uw bezit is. Wij zijn van mening dat zowel de verkopende partij, Ecocat als ontwikkelaar, en wij als groothandel veel tijd hebben besteed aan het zoeken naar een oplossing door het stellen van vragen en meedenken.

Om hier uiteindelijk toch samen uit te komen hebben wij nog twee vragen aan u:
– Wat is in uw ogen wel een ‘bevredigend resultaat’ na uw terugkoppelingen, zoals u in de review schrijft te missen?
– Wat vindt u een ‘eventuele oplossing die wij moeten geven’ zoals u aan geeft in uw e-mail van dd. 15 maart 2021 naar onze klant abcatkopen?
Plaats reactie