Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

We hebben uw review inderdaad ontvangen en deze nog niet geaccepteerd.
Precies wat ik al zei...

Wat moet je nu nog serieus nemen van de ABCAT?

Het erge vind ik, dat Michel Fransen daar ook nog in meegaat ook! Hij zegt niet: sorry, dit had nooit mogen gebeuren!

Het doet me een beetje denken aan poetin... je mag "vrij" uitkomen voor je mening, maar wij bepalen wat er geplaatst wordt...

Nogmaals: een negatieve review kan ook op de site van commentaar van JULLIE kant worden voorzien! Ik heb het voorbeeld een paar weken geleden in dit topic gepost. Zo hoort het, Michel. Niet anders. Blijkbaar geven jullie er een eigen invulling aan. Ik vind het belachelijk.
Dit komt sporadisch voor en in 90% van de gevallen heeft dit te maken met de configuratie van het kanaal gecombineerd met stookgedrag.
Dus als de abcat niet goed werkt, is dit in 90% van de gevallen te wijten aan het kanaal icm met stookgedrag.

Bij 90%, heb je dus al minimaal 10 mensen die ontevreden zijn geweest over het product. Bij 1 lag het niet aan het stoken of kanaal, en die heeft toevallig geen review geplaatst. Die 9 anderen wilden een negatieve review plaatsen maar zijn toen benaderd en erop gewezen dat ze een verkeerd kanaal hadden en verkeerd stookten, en toen trokken zij hun review in, of hij werd gewoon niet geplaatst, want het lag gewoon niet aan de ABCAT.

Duidelijk verhaal.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

@michel

Vind u nu echt dat een (persoon) website mag bepalen of een negatieve review wel of niet geplaatst mag worden?

Of bent u het met mij eens, dat een negatieve review ALTIJD geplaatst moet worden, en van commentaar van jullie (abcatkopen.nl) moet worden voorzien?

Is de ABCAT nu een roetfilter, katalysator, of beide?


Ik weet het, het zijn hele lastige vragen, maar u KAN ze beantwoorden. U kunt niet zeggen dat u hier niet over gaat.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Ik koop een ABCAT. zet hem op mij kachel. Start hem op. De roet zet zich meteen af op de metaalkrullen. Er wordt dus ook nog eens, niks geoxideerd! De roet wordt NIET in de ABCAT omgezet in CO2, die moet afgevangen worden in een roetfilter (partikelfilter).

ABCAT onder het roet, geen oxidatie, geen filter, niks.
Als de kachel dan ook nog eens ondermaats warm wordt, zet er zoveel roet af op de krullen, dat hij dicht slibt. Net als je pijp.
Als je goed stookt, heb je weinig roetafzetting op je pijp, als je slecht stookt veel.
Zo ook bij de krullen.

https://mannentips.nl/wat-is-het-versch ... alysatoren

Onderstaande van site houtrookfilter:
ONDERHOUD

Waarom moet ik, ook als de temperatuur van de ABCAT regelmatig boven de 300-350°C komt, de ABCAT regelmatig schoonmaken?

De ABCAT breekt, wanneer deze warm genoeg is, weliswaar roet en teer af maar er blijft altijd minerale as achter.
Kunt u bewijs leveren dat de ABCAT roet en teer afbreekt?
Nogmaals: ik lees overal op internet dat roet AFGEVANGEN moet worden in een partikelfilter. Hoe zit dat?

Kunt u nog uitleggen hoe het zit met de electrisch geladen krullen?
Hoe komen zij aan hun statische lading, en hoe blijven ze statisch geladen (m.a.w. hoe zijn ze electrisch geisoleerd van hun omgeving)?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

kockie schreef: 18 dec 2021, 17:56 De posts van Michiel_F zijn door mij, in overleg met de andere moderators goedgekeurd.
Nergens in het forum vind je een rubriek met de afgekeurde topics . :fff Zou Poetin en zijn entourage stiekem in het forum zijn geïnfiltreerd ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Kennisdocument voor het verbeteren van de houtstook, van de rvo site. Een aanrader om eens door te lezen!

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... 65gcYD6mRH
Screenshot_20220326-013520_Office.jpg
Waarom ik geen vertrouwen in de keuringsinstanties heb...
Screenshot_20220326-013919_Office.jpg
Bij een slechte verbranding bestaat de fijnstof vooral uit teer en roet, bij een goede verbranding vooral uit zouten...

Wat wilt dit zeggen over de ABCAT? Hij moet zn werk doen als de kachel niet goed gestookt wordt. Dit doet hij niet volgens Michel F. Als de kachel wel goed zijn werk doet, is er (bijna) geen werk te verrichten door de ABCAT. De rookgas bevat namelijk veelal zouten, waar de katalysator dus niet voor gemaakt is.
Screenshot_20220326-014056_Office.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 26 mar 2022, 07:45 Bij een slechte verbranding bestaat de fijnstof vooral uit teer en roet, bij een goede verbranding vooral uit zouten...
Nu snap ik waarom gerookte hesp altijd zo zout smaakt, het komt van een te goede verbranding . :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
BD59
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 mar 2021, 08:16

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door BD59 »

De oplossing was en is voor mij geen belemmering van de rookgassen in de rookgasafvoer. Het aanpassen van mijn stookgedrag,
wat ik overigens al gedaan had voor de “Abcat-affaire”. En rekening houden met weersomstandigheden.
Stookhout met een vochtigheid van 10% of minder vind ik prima! Dat vergast eerder en sneller in de stookkamer.
En resulteert in een hogere verbrandingstemperatuur.
Samen met het vergroten van de warmteopslag capaciteit betekent dat 1 stookbeurt bij mij voldoende kan zijn om de bg enkele uren behaaglijk te houden. En dat betekent weer minder stoken!
Een bevredigend resultaat zou kunnen zijn dat op houtrookfilter.nl waar de Abcat gepromoot wordt gewoon alle reviews geplaatst worden.
Vragen als “wanneer en hoe vaak en met wat voor stukken hout de klant zijn kachel bijvult” vond ik niet relevant aangezien het product in alle situaties door mij gecreëerd en uit geprobeerd NIET deed wat het zou moeten doen.
Ik heb toen niet de tijd genomen om direct na de aanschaf dagen achter elkaar te experimenteren.
Ik stook om het wonen betaalbaar te houden, niet voor de gezelligheid.
De twee volgende stookseizoenen heb ik opnieuw pogingen gedaan om het product een verbetering te laten zijn. Helaas.
Als ik hier op de vraag van ecoop uit eigen ervaring een eerlijk antwoord geef en later daar dieper op in ga, net als andere gebruikers hier, dan mag jij, Michel, dat best afdoen als gal spuwen.
Feedback of terugkoppeling kun je zien als een cadeautje maar ook als een (persoonlijke) aanval.

Ps. Polsdik is bij mij niet een omtrek van ong. 30cm zoals in de stookhandleiding vermeld wordt.
Dat zou een XXXXXL pols zijn.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

BD59 schreef: 27 mar 2022, 21:14 De oplossing was en is voor mij geen belemmering van de rookgassen in de rookgasafvoer.
Hoogst waarschijnlijk zit het probleem in de bovenkamer .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

Geen belemmering van de rookgassen, dat had je kunnen weten.

Je kan niet verwachten dat je iets koopt wat je in het rookgaskanaal plaatst, zonder belemmering.

Maar een goede trek is wel belangrijk. Rookgassen mogen eigenlijk niet gestremd worden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Pietje »

LeaD schreef: 26 mar 2022, 06:25Nergens in het forum vind je een rubriek met de afgekeurde topics . :fff Zou Poetin en zijn entourage stiekem in het forum zijn geïnfiltreerd ?
Er is een 'moderatoren-logboek', daarin houdt dit https://www.phpbb.com/-forum (open source software) bij wat de mods allemaal uitspoken aan beheersmaatregelen. Dus ook posts die onze goedkeur niet mogen verdragen. Los van dat dat er maar heel weinig zijn, mag je best eens door dat lijstje heen scrollen om een beeld te krijgen van ons 'Rutte-de Jonge'-gehalte... :geek:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door benthuis »

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door pelletpower »

Ja, zorgwekkend. Ik ben voor houtstook. Waarom? Het komt van eigen land en maakt daarmee nagenoeg de kring gesloten. Rook vind ik vervelend. Van de week eindelijk goede resultaten met electrostatisch filter geboekt. Dat moet er dus toch ergens tussen komen zodat ik of een van de buren geen last hebben.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door benthuis »

Ik stoor me aan de berichtgeving. Hoop absolute getallen... Een open haard is vast nog vervuilender dan een vrachtwagen... Maar, welke haard, welke vrachtwagen, hoeveel km tov hoeveel branduren, etc, etc...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door WilfredT2 »

Even los van de absolute getallen, je kunt overal zo wel een berekening van maken.

Er vallen jaarlijks doden door klimaatverandering, luchtvervuiling, watervervuiling, grondvervuiling. En dit komt door allerlei menselijke activiteiten en industrieen.

Zo kun je in principe elke activiteit wel platleggen. (en misschien is dat ook wel heel goed, voor veel nutteloze/overbodige industrien).

in dit geval lijkt het mooi rondgerekend te zijn, maar dat kan je voor heel veel zaken doen. En dan? alles platleggen?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door pelletpower »

Mwa, als je geen overlast veroorzaakt dan krijg je ook geen problemen. Anders kom je toch vlug in NEEderland terecht. Probeer dingen netjes te doen, als je in het vizier komt, dan kom je daar maar moeilijk weer uit. Bovenstaande situatie is aardig opgelopen, gevolg, iedereen hakken in het zand, en als dit vaak voorkomt algeheel stookverbod en verplicht aan de warmtepomp.
Plaats reactie