Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

Hallo,

Ik snap trouwens toch niet waarom bij een temperatuur van 500 graden in de Abcat de schoorsteenwand daar niks van merkt.
En wat ik nogal eng vind, bij 500 graden of hoger gaat het roet in de pijp toch branden?

Met vriendelijke groet,
Ruud Balk.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

Dus, welke temperatuur zal de sonde aangeven als de Abcat volledig in bedrijf is?

Groet,
Ruud.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Ramon »

RuudBalk schreef: 02 jan 2022, 12:38 En wat ik nogal eng vind, bij 500 graden of hoger gaat het roet in de pijp toch branden?
Nou en???

Ik heb in het verleden een reny Oslo houtkachel gehad. Best kacheltje, alleen het rendement was niet zo best. Eens in de maand stookt ik hem kortstondig bloedheet, met wat eierdozen en karton/papier, dan ging hij brullen als een raket, en ging het roet in de schoorsteen in de fik. Dat duurde bij mij ongeveer een minuut, daarna ging hij weer normaal branden. Dan ging mijn insteekschoorsteen temperatuur (0-500) rond naar de 100. Dus werd hij kortstondig misschien wel 700 graden. Je hoorde dan in de pijp wat dingetjes vallen en tinkelen. Ook hoorde je de pijp lucht zuigen tussen de naden vandaan.

Daardoor heb ik ook die blauwige gloed in mijn stuk rvs pijp gekregen.

Niks ergste aan. Ik doe het liever preventief waar ik bij ben, dan dat het gebeurd als ik niet thuis ben. De eerste keer dat het gebeurde schrok ik wel. Gauw alle schuiven dicht op mijn kachel, dan stopt het ook! Toen was er een collega stoker, die zei: lekker laten branden, dan is je pijp weer lekker schoon. Sindsdien deed ik het elke maand ongeveer. Ik heb het liever waar ik bij ben (preventief), dan dat ik van huis ben.

Laat je absoluut niet afschrikken door deze temperaturen! Dat heeft mijn ex buurman wel, die is toen zachter gaan stoken, meer roet tot gevolg, en die heeft toen 3x schoorsteenbrand gehad, en de kachel opgeruimd.

Je moet als je houtkachel stookt, je JUIST NIET LATEN AFSCHRIKKEN DOOR HOGE TEMPERATUREN.

Dan gaat het juist fout...
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

RuudBalk schreef: 02 jan 2022, 11:17
Is deze temperatuur niet te hoog voor een Abcat? Immers, de werkingstemperatuur van 350⁰ wordt met een factor 1,42 opgestuwd naar 500⁰?
Wordt het dan, met bijvoorbeeld die bovengenoemde 443⁰, ongeveer 629⁰ niet te heet?

Volgens de heer F. Svendsen, de kachelbouwer, zou de temperatuur bij de uitmonding van de kachel 280⁰ zijn. Van de importeur hoorde ooit dat de temperatuur in de pijp elke meter 10% lager zou worden. Dat klopt dan een beetje: 280⁰ - 10% = 252⁰.

Ik stook zeker te heet.

Met vriendelijke groet,
Ruud.
Hallo Ruud,

Uit vele metingen blijkt dat, ten gevolge van de exothermie in de katalysator (oxidatie-reactie, gelijk een verbrandingsreactie, komt dus voornamelijk energie in de vorm van warmte bij vrij), de katalysator-temperatuur 50-100’C hoger kan liggen dan de rookgastemperatuur voor en na de katalysator. Meetpunten ca. 10cm voor, in, en ca. 10cm na de katalysator. De mate van exothermie is afhankelijk van de hoeveelheid en aard van de vervuiling van de rook. Wanneer de houtrook bij de monding van de kachel 443’C is, vormt dat geen enkel probleem voor de ABCAT, mits er goed wordt gestookt uiteraard. De ABCAT zal normaal gesproken, bij een dergelijke houtrooktemperatuur en ‘normale’ samenstelling, niet warmer worden dan een graad of 500’C.

Een algemene, wellicht overbodige, kanttekening: met een IR meter wordt altijd een oppervlak bemeten. Meet je bijvoorbeeld in de verbrandingskamer van een kachel, dan meet je met een IR meter de oppervlaktetemperatuur van een wand van de verbrandingskamer, niet de temperatuur van een vlam. Hetzelfde geldt voor een meting in het kanaal; je meet met een IR meter de oppervlaktetemperatuur van de binnenzijde van de wand van het kanaal, niet de temperatuur van de rook. De enige juiste manier om de temperatuur van de rook te meten, is met een insteek-thermometer (analoog of digitaal, waarbij digitaal nauwkeuriger is en een veel kortere reactietijd heeft).

Het werken met een vermenigvuldigingsfactor heeft niet veel zin als je real time een temperatuur wilt weten. Immers, de rookgastemperatuur stijgt en daalt veel sneller dan de oppervlaktetemperatuur van een pijp. Is het een 2mm stalen pijp, dan reageert die weer langzamer dan een 0,8mm RVS pijp. De temperatuurschommelingen van een kachel verlopen helemaal traag, omdat daar veel massa aanwezig is, welke langzaam opwarmt en afkoelt. Daarbij gaat een meting op het kanaal door de tijd steeds meer afwijken, ten gevolgde van roetafzetting in het kanaal. Roet is immers een goede isolator.
Mijn advies zou altijd zijn om niet af te gaan op metingen op de verkeerde plek, om daar vervolgens een factor aan te hangen (hetgeen de onnauwkeurigheid alleen maar vergroot). Beter is het om, op de plek waar je een waarde wilt bepalen, direct op de juiste manier te meten. Dan is er geen sprake van een afwijking, anders dan meet-onnauwkeurigheid, kalibratie en uitvoering van de meting (je moet bv wel in de kernstroom van het gas meten en, doorgaans, niet vlak langs de wand).

Ken je de orde grootte van de afwijking (oppervlakte vs rookgas) en gaat het om een globale inschatting van de temperatuur gedurende een stook, dan kan bv een IR meting gebruikt worden. Het is echter niet mogelijk om langs die weg de rookgastemperatuur tot op de graad nauwkeurig te weten of te berekenen.

Overigens, afgaande op de genoemde temperaturen, wordt er helemaal niet te heet gestookt. Geen zorgen!
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

RuudBalk schreef: 02 jan 2022, 12:38 Hallo,

Ik snap trouwens toch niet waarom bij een temperatuur van 500 graden in de Abcat de schoorsteenwand daar niks van merkt.
En wat ik nogal eng vind, bij 500 graden of hoger gaat het roet in de pijp toch branden?

Met vriendelijke groet,
Ruud Balk.
Het risico op schoorsteenbrand wordt met een ABCAT kleiner, niet groter. Immers, er is minder verontreiniging in de rook welke zich tegen de wand van het kanaal kan afzetten (dus minder brandstof voor een schoorsteenbrand, bij gelijke schoorsteenveeg-interval), en de ABCAT werkt als een vonkenvanger. Juist die vonken vergroten het risico op een schoorsteenbrand.

De constructie van de ABCAT is zo, dat de katalysatormodule vrij is van de wand van het kanaal. De module moet immers kunnen roteren zodat deze in bypass kan worden gedraaid of kan worden uitgenomen voor onderhoud. De enige punten van contact met het kanaal zijn de twee assen (achterop en die naar de handgreep) van de module. Het contactoppervlak van die assen met het kanaal is echter verwaarloosbaar. Daarnaast is alles in RVS uitgevoerd, met als mooie bijkomstigheid dat de warmtegeleiding iets meevalt.
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Ramon schreef: 03 jan 2022, 08:07
RuudBalk schreef: 02 jan 2022, 12:38 En wat ik nogal eng vind, bij 500 graden of hoger gaat het roet in de pijp toch branden?
Nou en???

Ik heb in het verleden een reny Oslo houtkachel gehad. Best kacheltje, alleen het rendement was niet zo best. Eens in de maand stookt ik hem kortstondig bloedheet, met wat eierdozen en karton/papier, dan ging hij brullen als een raket, en ging het roet in de schoorsteen in de fik. Dat duurde bij mij ongeveer een minuut, daarna ging hij weer normaal branden. Dan ging mijn insteekschoorsteen temperatuur (0-500) rond naar de 100. Dus werd hij kortstondig misschien wel 700 graden. Je hoorde dan in de pijp wat dingetjes vallen en tinkelen. Ook hoorde je de pijp lucht zuigen tussen de naden vandaan.

Daardoor heb ik ook die blauwige gloed in mijn stuk rvs pijp gekregen.

Niks ergste aan. Ik doe het liever preventief waar ik bij ben, dan dat het gebeurd als ik niet thuis ben. De eerste keer dat het gebeurde schrok ik wel. Gauw alle schuiven dicht op mijn kachel, dan stopt het ook! Toen was er een collega stoker, die zei: lekker laten branden, dan is je pijp weer lekker schoon. Sindsdien deed ik het elke maand ongeveer. Ik heb het liever waar ik bij ben (preventief), dan dat ik van huis ben.

Laat je absoluut niet afschrikken door deze temperaturen! Dat heeft mijn ex buurman wel, die is toen zachter gaan stoken, meer roet tot gevolg, en die heeft toen 3x schoorsteenbrand gehad, en de kachel opgeruimd.

Je moet als je houtkachel stookt, je JUIST NIET LATEN AFSCHRIKKEN DOOR HOGE TEMPERATUREN.

Dan gaat het juist fout...
Helemaal gelijk dat hoge temperaturen niet moeten afschrikken! Pas alleen wel op met regelmatig een 'gecontroleerde' schoorsteenbrand. Het rookgaskanaal heeft, als je een goed kanaal hebt, een binnenwand van RVS316. Ook deze soort RVS kent echter een punt (of beter gezegd, traject) waarbij de kristalstructuur veranderd ten gevolge van blootstelling aan hoge temperaturen, de zogeheten sigmafase. Hierdoor wordt het materiaal bros, kan gaan corroderen en verliest sterkte. Het is ook hierom dat wordt geadviseerd om een kanaal minimaal te laten inspecteren of desnoods vervangen na een schoorsteenbrand, ook al is het kanaal schoorsteenbrand-bestendig. Dat laatste is een keuringseis en wil alleen zoveel zeggen als 'houdt constructief stand bij een schoorsteenbrand'. Met andere woorden: 'valt niet uit elkaar'. Dit is echter iets anders dan dat het kanaal niet aangetast wordt door hoge temperaturen, en daar (op termijn) geen schade van kan ondervinden.
Beter blijft het om goed te stoken en daardoor afzetting in het kanaal zoveel mogelijk te voorkomen, en daarnaast regelmatig het kanaal te (laten) vegen.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door RuudBalk »

Dat is duidelijk, heb maar een Abcatje gedaan :fff .
Groetjes.
Bijlagen
Abcat.jpg
Michiel_F
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 dec 2021, 10:38

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Michiel_F »

Ramon schreef: 22 dec 2021, 12:42 Ondeugdelijk stoken is de ABCAT niet voor geschikt.
Een niet deugdelijke schoorsteen ook niet.
Een ouderwetse houtkachel ook niet.
Een nieuwerwetse houtkachel met lage afgastemperaturen ook niet.
Iemand die zijn vuur tempert omdat het binnen te warm wordt ook niet.

Dus alleen voor diegenen die topspul hebben en heel secuur stoken... laten die nou net de minste uitstoot hebben...

Het is dus bedoeld, voor diegene, waar het niet voor bedoeld is...

Als ik het goed begrijp
Pas geleden werd deze vraag onder mijn aandacht gebracht, die had ik gemist, dus excuses voor de wat verlate reactie.

Een ABCAT is bedoeld voor toepassing in houtrook, ongeacht de haard (open haarden en vuurkorven uitgezonderd, daarvoor is de ABCAT niet geschikt). Wel zijn er randvoorwaarden en doet de ABCAT het beter of slechter, afhankelijk van de verbrandingskwaliteit van de installatie en de kundigheid van de stoker.
Een leeftijdsgrens voor een kachel aangeven is niet zo zinnig omdat er oude kachels zijn die prima branden, en nieuwe die (in de praktijk) slecht presteren. Wel is het zo dat, door de bank genomen, moderne kachels schoner kunnen branden. Een ABCAT heeft in dat geval meer reactietijd beschikbaar per verbinding, omdat er simpelweg minder vervuiling in de rook zit. Meer reactietijd geldt overigens ook voor kundig vs. onkundig stoken.
Ik heb op dit forum eerder aangegeven dat, vooropgesteld dat er goed gestookt wordt, de emissiereductie van het vernieuwen van een 20 jaar oude kachel waarschijnlijk groter is dan de winst van een ABCAT op die 20jr oude kachel. Beter dus het geld voor een ABCAT bijleggen bij een nieuwe (Ecodesign) kachel. Kan of wil iemand geen nieuwe kachel kopen, dan heeft het plaatsen van een ABCAT op die 20jr oude kachel zeker zin om de uitstoot te verlagen.

Wat betreft de opmerking dat de ABCAT niet geschikt is wanneer iemand ondeugdelijk stookt, een ondeugdelijke schoorsteen heeft of de kachel smoort; uit de omschrijvingen kun je eigenlijk al afleiden dat dit geen goed stookgedrag is, ABCAT of niet. Dit zijn zaken die je op orde dient te hebben, anders kun je überhaupt een houtkachel niet fatsoenlijk stoken. Als dit niet op orde is, is het in Nederland (helaas) ieder zijn vrije keuze om dan toch te stoken, maar om die situaties vervolgens aan te halen als argument tegen een ABCAT is een beetje vreemd.

Uitgangspunt is eenvoudigweg dat de basissituatie moet kloppen. Deze basissituatie moet kloppen om goed te kunnen stoken, ook wanneer er helemaal geen ABCAT in beeld is. Een kloppende basissituatie hoeft niet perfect te zijn, daar is echt wel marge en wat ik aanhaal zijn extremen om een punt duidelijk te maken. Echter zou naar mijn mening, iedere houtstoker moeten (willen) streven naar een perfecte verbranding. Meer rendement voor jezelf, minder vervuiling van het kanaal, minder uitstoot en minder kans op overlast.
veerbol
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:03

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door veerbol »

Ik heb inmiddels, zonder succes, getest met een Darco-ventilator (https://sklep.darco.pl/generator_ciagu_ ... k150_ch_pk) bovenop onze schoorsteen. Buiten boven de schoorsteen zie je dat de ventilator prima zijn werk doet, maar helaas heft het bij mij niet de afremming van de AbCat op. Ik denk dat onze kachel (Dru CB65) niet geschikt is om te worden voorzien van een AbCat. Zodra ik de AbCat er voor draai, zie ik de de vlammen getemperd en van geel naar oranje worden. Ook begint t te ruiken in de woonkamer. Ventilator op 25%, 50%, 75% of 100% heft dat niet op.

Overigens geeft de ventilator tot 75% toerentalinstelling een hinderlijke brom in het huis. Op 100% hoor je in de huiskamer een afzuigkap op standje 1. Dat is wat ons betreft ook een showstopper. Misschien dat ik nog geluid kan dempen wat voortschrijdt in het 2e rookkanaal, waar de motor vlak boven zit.

Ik kom tot de conclusie dat, i.c.m. met mijn beperkte kennis, de AbCat bij mij niet gaat werken. Ik hou er mee op :cry: , tenzij een techneut mij nog op een nieuw spoor kan zetten. Jammer van de uiteindelijk 800eu investering (Abcat en ventilator) in hopen op minder uitstoot.

Situatie: Dru CB64, uitgang haaks 150mm. Schoorsteen is van betonblokken opgebouwd, met 2 rookkanalen, +/- 7 meter lang. Rookkanaal is rechthoekig, iets van 20x25cm, waarbij de in- en uitgang 15cm diameter heeft.
DruCB64AbCat.jpg
Links Abcat in bypass, rechts er voor gedraaid.
AbcatInBypassEnWerkstand .jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Na de stook, is de AbCat dan vervuild ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Je zou ook het deksel boven op de kachel eens kunnen vervangen door een pirex kookdeksel, dan kun je zien of de tertiaire verbranding wel plaats vindt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
veerbol
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:03

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door veerbol »

LeaD schreef: 21 jan 2022, 13:41 Na de stook, is de AbCat dan vervuild ?
Nee. Als ik hem bij de start in bypass zet en pas als de thermometer de 200gr gepasseerd is hem er voor draai en zorg dat het niet onder de 200gr komt, is hij schoon na de stook. Als de kachel ff uit t oog is en niet snel genoeg bijvul, zakt de temperatuur. Dan moet het weer flink heet worden om hem schoon te krijgen. Logisch en zoals verwacht en uitgelegd. Maar ondertussen stinkt het in de woonkamer.

Als de kachel dus afgeremd wordt, minder heet, minder afbraak... Spiraaltje omlaag met een geroete Abcat als gevolg. Gehannes dus.
LeaD schreef: 21 jan 2022, 14:04 Je zou ook het deksel boven op de kachel eens kunnen vervangen door een pirex kookdeksel, dan kun je zien of de tertiaire verbranding wel plaats vindt .
Leg uit waarom ik dat wil weten. Zonder Abcat gaat de kachel prima. Ik neem aan dat hij dan werkt zoals bedoeld is.
veerbol
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:03

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door veerbol »

Misschien zit de Abcat té dicht op de kachel. Wellicht dat dat te veel werveling/terugslag geeft? Ná de Abcat in de muur/schoorsteen is nog een haakse hoek.

Stel dat ik een bovenuitgang heb en de Abcat iets verder in de pijp kan plaatsen en ná de Abcat ook nog een recht stuk zit. Kan me voorstellen dat de rookgas dan eleganter door de Abcat gaat. Niet met een haakse bocht ervoor en erna. Of zou dat niets uit moeten maken?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door LeaD »

Het idee om een doorzichtig deksel te plaatsen is om te zien of de tertiaire verbranding plaats vindt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
veerbol
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2021, 20:03

Re: Is een houtrookfilter zinvol en wie heeft er ervaring mee?

Bericht door veerbol »

LeaD schreef: 21 jan 2022, 19:31 Het idee om een doorzichtig deksel te plaatsen is om te zien of de tertiaire verbranding plaats vindt .
Maar wat kan ik met die informatie? Hoe constateer ik dat? Er moeten vlammen voorbij komen onder die deksel? Hoe weet ik dat mijn kachel dat hoort te doen? Wat is de conclusie/theorie als t niet plaats vindt?
Plaats reactie