Zonneboiler vloeistof druk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Ramon »

De zogenoemde zwaartekrachtrem, is gewoon een terugslagklep en zit vaak IN een van de 2 afsluiters.

Het enige wat fout ZOU kunnen zijn (volgens jou) is dat de retour en aanvoer leiding verwisseld zijn.

Kijken welke kant je pomp op pompt. Die leiding moet als hoogste je boilervat in.
Birdy
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2019, 16:39

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Birdy »

Volgens mij loopt de pomp wel in de goede richting. De vloeistof komt van het laatste paneel in de warmtewisselaar in het boilervat en gaat daarna de pomp in waarna het langs de manometer en het expansievat komt terug naar het eerste paneel. De pijl op de pomp correspondeert daarmee. Ik denk dat er toch een beetje lucht in het systeem zit, af en toe hoor ik wat gerommel in de leiding, met name als de pomp een tijdje heeft stilgestaan en weer begint met pompen.

Verder denk ik dat het niet correct is dat de temperatuursensor op de leiding vlak bij de uitgang van het laatste paneel zit. Hoewel de temperatuur weinig van de collectortemperatuur zal verschillen als de vloeistof rond gepompt wordt, merk ik dat wanneer de pomp stilstaat en ik de pomp bij wat zonneschijn handmatig aan zet de gemeten temperatuur vrij snel zo'n 20 graden kan oplopen. Vervolgens blijft de pomp pompen in automatisch bedrijf. De sensor registreert dus niet correct de temperatuur wanneer de vloeistof niet loopt. Volgens mij moet de temperatuursensor echt in het paneel komen, zodat daadwerkelijk de collectortemperatuur wordt gemeten en het systeem direct reageert op zonneschijn.
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Arjan O »

Er zijn maar 3 oorzaken bij de hr solar met te hoge druk

Expansievat is stuk

Niet goed gespoeld met het inbedrijfstellen van de installatie(meest waarschijnlijk met een nieuwe installatie)
Dit is van belang dat dit goed gebeurd, glycol en lucht in de installatie is funest voor de levensduur van alle componenten (glycol verbrand dan sneller in het systeem)

Boiler, indien er dubbel spiraal in zit, is inwendig lek. Dit heb ik met de nieuwe boilers van hr solar nog niet meegemaakt, maar wel eens met een ouder systeem waar ook de druk opliep

Zo'n wisselende druk moet je terug gaan naar de installateur, die heeft het product niet zodanig opgeleverd als hoort, en zal het dus kosteloos moeten herstellen

Meest voor de hand liggend is dat ze hem gevuld hebben met glycol maar niet lang genoeg rond gepompt hebben, probleem zal zo opgelost moeten zijn (ervan uitgaande dat ze een spoelwagen hebben waar glycol in mag... Maar dat zal wel moeten als ze glycol gevulde systemen verkopen)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door LeaD »

Zo snel reageert een zonnepaneel nu ook weer niet op de invloed van zonneschijn. Er is heel wat meer te verwarmen dan alleen het aanwezige water.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Birdy
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2019, 16:39

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Birdy »

Meest voor de hand liggend is dat ze hem gevuld hebben met glycol maar niet lang genoeg rond gepompt hebben, probleem zal zo opgelost moeten zijn (ervan uitgaande dat ze een spoelwagen hebben waar glycol in mag... Maar dat zal wel moeten als ze glycol gevulde systemen verkopen)
Ik denk inderdaad dat er lucht in het systeem zit (ik hoor nu regelmatig geborrel in de leidingen). De installateur komt binnenkort langs om het systeem opnieuw te vullen/ontluchten en de sensor op de juiste plek te monteren in het paneel. Volgens mij is het expansievat in orde (ik hoor een ander geluid wanneer ik boven en onder het membraam tik met m'n nagel)
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Arjan O »

De temperatuur sensor hoort (zo uit mijn hoofd, kan nu de gegevens van hr solar niet nakijken) IN het laatste collector bij de uitgaande leiding te zitten

Bij de vorige collectors van hr solar zat er een ingang waar je de sensor in drukt naast de aansluiting van de leiding, bij de nieuwe collectors waar het leidingwerk aan de achterkant aangesloten wordt weet ik zo niet uit mijn hoofd waar de sensor erin kan.

Ik hoop wel voor je dat ze deze week nog goed komen te ontluchten, met de temperaturen wat eraan zit te komen moet je anders niet verbaasd staan te kijken dat de druk zo op loopt dat de overstort glycol eruit gaat spuiten... En dat spul wil je niet binnen hebben (weet ik uit ervaring, kom je een jaar later nog tegen die gladde bende :p)
Birdy
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2019, 16:39

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Birdy »

Vandaag (we waren allebei op vakantie in de afgelopen periode) is de installateur langs geweest en hebben we geconstateerd dat het expansievat waarschijnlijk lek is (bij een beetje schudden van het vat hoorden we geklots). Ik denk dat er gas uit het expansievat in het systeem is gekomen waardoor de warmteoverdracht ook niet (meer) optimaal was.

Na ontluchten hoor ik vandaag geen geborrel meer en is het vat inmiddels tot de maximum temperatuur (85 graden) opgewarmd waarna de pomp is gestopt (dit heb ik nog niet eerder gezien). Temperatuur in de collector en de druk lopen nu wel op (tot zo'n 4 bar), maar dat zal na vervanging van het expansievat volgende week niet meer moeten gebeuren. Gelukkig is de druk niet boven de 6 bar gekomen afgelopen tijd en is er geen glycolmengsel uit het systeem gelaten door het overdrukventiel. Uiteraard houd ik de druk nu even goed in de gaten omdat er nu opnieuw is gevuld, maar ik vermoed dat het expansievat nog wel iets van druk opvangt omdat het onderste compartiment nog wel gas lijkt te bevatten (ik hoor immers ook na vullen nog geklots als ik er een beetje aan schud).

De temperatuursensor moet inderdaad in het paneel (de socket zit een beetje verstopt in de isolatie...) en niet op de leiding. Ik heb denk ik het 'oude' type paneel met de aansluiting van de leidingen aan de zijkant (doch het bouwjaar is 2019).
ivobeegden85
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2018, 22:13
Locatie: Limburg NL

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door ivobeegden85 »

Zet er gewoon nieuw expansievat op :roll:
Staat t kraantje voor het expansievat ook open?

Bar meter beweegt iets als de pomp draait, en de pompsnelheid juist is ingesteld. Ik zie niet wat voor type spul je hebt.
Met nieuw in bedrijf stellen is beter om hogere druk te spoelen dat alle lucht eruit is.
Wat ontluchten kun je zelf ook. Zelf vul ik het systeem met een tuinspuit pomp voor 5L en aangepast slangetje. :geek:
Plaats reactie